Toon posts:

Van HDD naar SSD in desktop 2016

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-05 08:11
Ik heb een Dell Precision Tower 3620 met de volgende specs:
  • Intel Xeon E3-1270 v5
  • 16 GiB
  • 2 * Quadro NVS 420 (1 kaart per monitor)
  • 2 TB 7200tpm SATA-600 schijf
De pc is nooit echt vlot geweest qua gevoelssnelheid. Mijn Thinkpad X1 laptop die op papier veel langzamer was, was toch altijd veel soepeler in gebruik. (Deze had welliswaar een SSD schijf)

Ik zoek een?
Mijn idee, is om hem sneller te maken met een SSD. Mijn vermoeden is dat dit de beste upgrade is, gezien de specs hierboven. Graag hoor ik of jullie het hiermee eens zijn.

Ik ben niet zo heel erg thuis in de SSD's, want mijn computernerd periode ligt een jaartje of 10 achter me. Ik struggle dus om te bepalen wat er in mijn PC kan, en wat zin heeft.

Ik wil gaan voor 1TB.

Er zijn er twee die mijn aandacht trekken, omdat ze overal hoog aangeschreven staan:
  • Samsung 860 EVO
  • Samsung 970 EVO
Ik ga er van uit, dat die Samsung 860 EVO zomaar pas op mijn moederbord, omdat het er een beetje uitziet als een klassieke hardeschijf met de klassieke aansluitingen. Maar van de Samsung 970 EVO heb ik hier geen idee van.

Ik krijg het niet direct voor elkaar het moederbord te achterhalen. In Windows staat ie als naamloos. Blijkbaar maskeert Dell dit. Dus heb ik geen idee wat ik wel of niet kan plaatsen.

Welke vragen hierbij in mijn hoofd opkomen zijn:
  • Passen beide SSD's zonder meer, of 1 of beide niet?
  • Het snelheidsverschil tussen de twee lijkt idioot groot, 5 tot 7 voud sneller, zou ik dan niet gek zijn om die 860 te nemen?
  • Hebben deze snelheidsverschillen daadwerkelijk die invloed gezien de overige hardware?
Wat is je budget?
Tussen de 100 en 400 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ben een zwaardere office gebruiker, met incidenteel 2D CAD en wat photoshop achtige dingen.

Opleiding Brandveiligheid

Alle reacties

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:26

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Even checken of je een m2 slot op je moederbord hebt.

Cunning linguist.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gewoon Sata SSD halen als oa Samsung 860 evo of Crucial MX500.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:29
Een klassieke sata is voldoende. Met bijvoorbeeld één van de volgende ssd zal je de plank niet mis slaan. https://tweakers.net/pric...e/587763;1126241;1131815/

Je hebt het waarschijnlijk niet, maar ik zou wel even kijken of je een M.2/Nvme aansluiting hebt op je moederbord. Dan is misschien zo’n QLC m.2 ssd een goede toevoeging op je 2D CAD gebruik. Als je het maar hobby matig gebruik van maakt eens in de zoveel tijd. Neem dan een Sata ssd verschil in snelheid ga je dan niet echt merken.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-06 12:43
Post eens een foto van het moederbord.

Hier staat wat nuttige info: https://www.dell.com/comm...rts-on-board/td-p/5106715

Het bord heeft 4 SATA poorten, de blauwe is voor de bootdisk, de twee zwarte voor andere disks en de witte voor een optische drive.

Het snelheidsverschil tussen beide zal in de praktijk niet zo groot zijn.

Een M.2 schijf schijnt ook te passen, maar pas op: als je geen schroefje en spacer hebt, zal dat lastig zijn. Om een of andere duistere reden zijn die bijna onmogelijk los te vinden.

[Voor 109% gewijzigd door DaCoTa op 28-10-2018 19:35]

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-05 08:11
Ik heb het inmiddels gefotografeerd.

Als ik het goed begrijp kan ik zonder probleem een M2 slot SSD in plaatsen?

Opleiding Brandveiligheid

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:01
Weet ik niet (je moet sowieso rekening hoede met de lengte)

Maar een SATA SSD is genoeg... verschil ga je vaak toch niet merken (in de meeste applicaties etc.)

Mensen zijn niet perfect, Software gemaakt door mensen dus ook niet.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:28
Volgens de specs werkt alleen een NVME ssd van max 1TB in het M2 slot.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:54

heuveltje

KoelkastFilosoof

Emielio schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:05:

[Afbeelding: m2]

als je al het stof nog uit die aansluiting krijgt :X
Maar het verschil tussen een m2 en sata ssd ga je amper merken :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:29
Emielio schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:05:

[...]

Na even graven op het Dell forum kwam ik de vraag van iemand tegen mbt M.2 op hetzelfde systeem. Zijn een paar tips en andere dingen die genoemd werden. Er wordt wel vermeld dat M.2 (sata)/Nvme ondersteund wordt op de Precison 3620.

https://www.dell.com/comm...SD-questions/td-p/5166781
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee