Toon posts:

AMD RX 560 4gb Gaming OC rev. 2.0. problemen

Pagina: 1
Acties:

• Epicon
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-01-2019
Beste ICT'ers,

Al een tijdje probeer ik te achterhalen wat precies het probleem is van mijn videokaart. Wanneer ik spellen op Steam speel ontvang ik een Bsod en crasht vervolgens mijn pc. Dit komt voor bij moderne spellen zoals Nier automata, maar ook oudere spellen zoals Skyrim, Risen 3, Tomb Raider ect. De crash komt zich de ene keer na 5-10 min spelen voor en de andere keer na rond 30-40 min spelen. Bij het spel league of legends crasht het systeem nooit en werkt het zoals het hoort te werken, maar bij spellen op steam crasht het wel, onder de opties van een spel op steam kan je het spel nog verifiëren (Verify Integrity Of Game Files...) ook dat is gedaan maar pc crasht alsnog.

Nadat het bleef crashen besloot ik maar onderzoek te gaan doen naar de komaf van het probleem.
De dingen die ik al gedaan heb om het probleem te achterhalen en opgelost te krijgen.

1. BlueScreenView: Met deze tool kwam ik achter dat de videokaart hoogstwaarschijnlijk de boosdoener van het probleem is, de bluescreenvieuwer geeft aan dat het probleem bij de pci.sys ligt.

The problem seems to be caused by the following file: pci.sys

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Technical Information:

*** STOP: 0x000000d1 (0x0000000000000064, 0x000000000000000b, 0x0000000000000001,
0xfffff88000e0cd4b)

*** pci.sys - Address 0xfffff88000e0cd4b base at 0xfffff88000e00000 DateStamp
0x4ce7928f

---------------------------------------------

2. WhoCrashed: Een tool dat wat uitgebreider informatie aangeeft over het mogelijke oorzaak van het crash. Uit deze tool blijkt dat het mogelijk door module ntoskrnl.exe komt en veroorzaakt is, ook staat er beschreven dat het mogelijk komt door een of ander driver dat niet geïdentificeerd kan worden.

This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x743C0)
Bugcheck code: 0xD1 (0x64, 0xB, 0x1, 0xFFFFF88000FAED4B)
Error: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that a kernel-mode driver attempted to access pageable memory at a process IRQL that was too high.
This bug check belongs to the crash dump test that you have performed with WhoCrashed or other software. It means that a crash dump file was properly written out.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

------------------------------------------

3. Video Memory Stress Test: Met deze tool heb ik de ram van mijn videokaart getest om te achterhalen of de ram van de videokaart misschien niet in orde waren en mogelijk voor de Bsod zorgde. Uit de Small, Express 15% en Full test blijken de geheugen van de videokaart toch in orde te zijn.

4. Gpu MemTest : Omdat ik het niet voor elkaar kreeg om met Video Stress Test meer dan 1gb Gpu ram te testen besloot ik om Gpu MemTest 1.2 te gebruiken, die kon wel het volledige 4gb ram testen en ook uit deze test bleken er geen problemen te zijn met de ram van de videokaart.

-----------------------------------------

5. 3DMark: Dit is een programma waarmee je een pc kan stresstesten met tests zoals Benchmark en Stress Test en vervolgens je resultaten vergelijken met mensen die bijvoorbeeld hetzelfde systeem hebben. Na het uitvoeren van verschillende testen o.a: Sky Diver (voor de middelmatige gaming pc's en laptop's) Fire Strike Ultra (bedoeld voor de zwaarder gaming pc's en laptops). Na het uitvoeren van beide testen bleek er geen problemen te zijn, alle testjes verliepen goed af zonder enig teken van problemen, ook de scores waren zoals ze hadden moeten zijn nadat ik ze online heb vergeleken met mensen die hetzelfde componenten/systeem hebben. Ook heb ik nog een custom test met Sky Diver uitgevoerd waarbij ik de settings zoals triple buffering en wireframe ect heb aangevinkt. Maar ook dat verliep goed en zonder problemen. Naast het benchmark test heb ik ook nog Stress Test uitgevoerd (Fire Strike Stress Test) dat zich in 3DMark bevond maar ook daar waren er geen problemen gevonden.

6. Memtest: Met memtest heb ik mijn Ram (gewone Ram modules, geen Gpu Ram) modules getest om te kijken of het probleem zich misschien toch ergens anders bevond maar ook daar waren geen problemen gevonden.

7. Hd Sentinel: Hiermee heb ik gekeken of mijn ssd en harde schijf in orde waren en of ook de temperatuur in orde is, ook dat was allemaal in orde.

8. OpenHardwareMonitor: Met deze tool heb ik gekeken of mijn videokaart niet te heet werd tijdens het gamen, ook kun je hier alle andere componenten zien en de temperatuur ervan incl. extra info. Het temperatuur was prima in orde tijdens het gamen en schommelde tussen de 55-70 graden afhankelijk van het spel dat gespeeld werd. Ook de temperatuur van andere componenten zijn in orde.

9. Drivers Updaten: In deze stap heb ik de Chipset, Gpu, LAN, Audio en Bios drivers gecheckt en gekeken of er nieuwe updates beschikbaar waren en eventueel geupdate. Vervolgens heb ik verschillende gpu drivers uitgeprobeerd om te kijken of dat het probleem zou verlossen in combinatie met het programma DDU(Display Driver Uninstaller) die alle vorige gpu drivers van je systeem verwijderd, zo heb ik Crimson Relive 17.5.2, Crimson Relive 17.8.1, Adrenalin Edition 18.5.1, Adrenalin Edition 18.8.2 en Adrenalin Edition 18.9.2 uitgeprobeerd. Bij de meest recente gpu drivers merkte ik wel dat het systeem sneller crashte, versie 17.8.1 bleek het stabielst maar zorgde alsnog voor een Bsod tijdens het gamen.

10. Gpu & Cpu Overklokken Het overklokken van het gpu of cpu doe ik niet aan, omdat ik de prestatie al goed genoeg vindt zo, dus het probleem kan niet komen door de OC functie omdat het niet gebruikt wordt.

11. Systeem op foute sectoren checken: Met Cmd heb ik chkdsk uitgevoerd maar ook daar werden geen problemen gevonden. Ook onder Apparaatbeheer staan er geen gele uitroeptekens en is ook daar alles in orde.

12. Andere Videokaart: Om te achterhalen of het echt de gpu is of een ander component in het systeem heb ik maar mijn oude videokaart r7 250 erin gedaan. De spellen op steam crashte niet meer en het werkte zoals het hoort te werken.

13. WinDbg: Als laatst heb ik geprobeerd met WinDbg het probleem proberen op te sporen en het lijkt alsof er iets mis is met de ram of drivers van de videokaart. Naast het command: !analyze heb ik verder weinig tot geen kennis met het omgaan van windbg en weet dus ook niet hoe ik tot aan de core van het probleem kan komen. Is er iemand die hier wel ervaring in heeft en weet om te gaan met het programma? Het zou me zeer op prijs stellen als iemand weet waar het probleem zich precies plaats vindt en eventueel deelt hoe hij/zij het opgespoord heeft. Alle componenten incl. videokaart zijn maar 4-5 maanden oud en zijn dus hardwarematig best nieuw nog. Verder heb ik geen extra usb aansluitingen, alleen de muis en toetsenbord zijn aangesloten.

Bedankt voor het lezen, als iemand iets weet hoor ik het graag, hieronder nog wat afbeeldingen van de diagnose.

https://i.imgur.com/41ZrbDK.jpg

https://i.imgur.com/OnRa3Hr.jpg

https://i.imgur.com/4XRdlZb.jpg

• Uszka
  • Laatst online: 07:16
Welk merk en type onderdelen zitten er naast de videokaart in het systeem?

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-05 08:45

millman

6708Mhz @ -185c

Welke voeding, hoe oud? En andere hardware?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Epicon
Vergeten toe te voegen: De onderdelen zijn compatibel met elkaar, de Cpu: Ryzen 3 1200, Mobo: ga-a320m-ds2, Psu: straight power 10 600w, Ram x2 8gb 2400 mhz. Met mijn oude videokaart kan ik crashloos spelen, alleen met deze rx 560 videokaart ontvang ik bdos dus denk dat het probleem hoogstwaarschijnlijk de videokaart is. Wat ik niet begrijp is: waarom het niet crashte tijdens het spelen van league of legends en tijdens verschillende uitgevoerde tests met benchmark & stress tests maar wel games op steam. De afbeeldingen die ik geüpload heb duiden mogelijk de kern van het probleem aan. Hierbij probeer ik iemand zien te vinden die dat computertaal kan lezen/verstaan.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Windows 7 op Ryzen? Het kan maat er is geen officiele ondersteuning vanuit AMD op drivers en de werking daarvan.

Geen idee of je een extra schijf hebt liggen maar je kan allicht eens overwegen om Windows 10 te installeren (trial versie).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• daanwth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07:51
Net zoals @MAX3400 zegt, Windows 7 is nogal outdated.

Probeer het eens met Win10 (of een reinstall) en kijken of dat iets verandert.

Volgensmij is een Kernel error CPU/mobo gerelateerd?

iPhone 14 Pro Deep Purple // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ryzen en Windows 7 is een no go. Daar krijg je al dit soort problemen van. Ander issue kan de voeding zijn die instabiel is.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-06 05:39
Ook ik zeg dat het een combinatie probleem is van Windows 7 en drivers. Windows 10 met de nieuwste AMD drivers zou probleemloos moeten werken.

Voeding lijkt me niet. Dan zou je PC uitvallen of vastlopen o.i.d. maar geen blauw scherm. Dat is gewoon een software/driverprobleem.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-06 10:48
Ten eerste: mijn complimenten aan je ts. Zelden zie je zo'n lijst met dingen die al geprobeerd zijn, en nog minder vaak zo gedetailleerd.

Mijn eerste verdachte blijft toch je gpu. Het feit dat je problemen weg zijn na je gpu vervangen geeft stof tot nadenken. Het punt dat ryzen op win 7 niet officieel ondersteund wordt klopt, maar je tests lijken toxh op je gpu. Dat lol wel werkt kan zomaar, lol is niet heel zwaar.

Wat ik wel moet toegeven: win 10 via een clean install proberen is wel de beste eerste stap: win 10 trial installeren is gratis, en 100% zeker ben je helaas nooit.

• chim0
@Ardjee Om uit te sluiten of het de videokaart is, zou je hem in een andere PC moeten testen. Geeft ie dan nog steeds problemen, weet je zeker dat het de videokaart is, maar ik blijf toch bij software/drivers/Windows 7.

@Epicon Wat bedoel je trouwens met "al een tijdje"? Was dit probleem voorheen niet dan? Hoe lang heb je die kaart al en heb je hem nieuw gekocht? Als je hiervoor geen problemen had en nu wel, zou het toch door een driverupdate moeten komen. Iets anders zou ik niet kunnen bedenken.

[Voor 7% gewijzigd door chim0 op 04-11-2018 04:08]

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08:24

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik kreeg constant dezelfde foutmelding in w10 en dat viel allemaal samen met de hete zomer. Ik heb daarop heel veel uren op google gezocht naar een oplossing maar nooit 1 gevonden. En ook alle stappen die je beschrijft uitgevoerd. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het in mijn geval toch oververhitting is geweest van de cpu en/of de videokaart want inmiddels geen last meer.

[Voor 4% gewijzigd door Dwarlorf op 04-11-2018 05:49]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• CHBF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-04-2019
MS weigert om voor nieuwe CPU's Windows7 te ondersteunen omdat ze mensen W10 door de strot willen duwen. Los van de vraag of dat Windows-gebruikers W10 zouden moeten gebruiken in plaats van W7, MS wil graag iedereen die Windows gebruikt op W10 hebben. Gezien dat MS W7 niet ondersteunt voor Ryzen (en ook biijvoorbeeld Coffee Lake) kan AMD niet Ryzen ondersteunen voor W7. Ik kan niet bevestigen dat AMD ook niet meer de drivers ondersteunt voor grafische kaarten voor W7.

[Voor 13% gewijzigd door CHBF op 04-11-2018 09:59]

Zelfcensuur is de meest schadelijke vorm van censuur.

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-03 20:41
Windows 7 wordt nog steeds ondersteund door amd

• w_ilco
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-03 22:23
Hallo Epicon,

Goed dat je zo veel hebt getest.
Ik ervaar hetzelfde probleem met de ASUS ROG-STRIX-RX560-O4G-GAMING. Tijdens games word ik na een aantal minuten met een zwart scherm uit het spel gegooid, na een aantal tellen verschijnt Windows weer.
Verder verschijnt er regelmatig een piek van 100% in de grafiek > taakbeheer > GPU > 3D.
Omdat ik ook niet wist waar het vandaan kwam heb ik Windows 10 opnieuw geïnstalleerd. Vervolgens kon ik Civilization VI gewoon spelen. Ik heb toen de Adrenalin 18.10.16 drivers geïnstalleerd en toen was het probleem weer terug. Ook na het terugzetten van het stuurprogramma en het verwijderen van Adrenalin blijft het probleem bestaan. Er zit voor mij dus niets anders op om Windows weer opnieuw te installeren.
Ik neem volgende week contact op met ASUS, als ik een oplossing vind laat ik het je weten.
Groet Wilco

Windows 10 home
AMD Ryzen 7 1700X
ASUS ROG-STRIX-RX560-O4G-GAMING
Asus Prime B350M-A

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@w_ilco TS reageert al week of 7 niet meer.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• rubseltje
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:41
@w_ilco al iets gevonden?
Ik heb de zelfde problemen met de ASUS ROG-STRIX-RX560-O4G-GAMING...

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Epicon schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 17:46:
Vergeten toe te voegen: De onderdelen zijn compatibel met elkaar, de Cpu: Ryzen 3 1200, Mobo: ga-a320m-ds2, Psu: straight power 10 600w, Ram x2 8gb 2400 mhz. Met mijn oude videokaart kan ik crashloos spelen, alleen met deze rx 560 videokaart ontvang ik bdos dus denk dat het probleem hoogstwaarschijnlijk de videokaart is. Wat ik niet begrijp is: waarom het niet crashte tijdens het spelen van league of legends en tijdens verschillende uitgevoerde tests met benchmark & stress tests maar wel games op steam. De afbeeldingen die ik geüpload heb duiden mogelijk de kern van het probleem aan. Hierbij probeer ik iemand zien te vinden die dat computertaal kan lezen/verstaan.
Al een ander moederbord geprobeerd ?
leden reageren nog steeds, en we weten niet op het verholpen is

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Epicon
Mijn excuses voor dit late reactie, mijn motivatie om dit probleem op te lossen was even volledig weg. (en nog steeds is het probleem niet opgelost)

@MAX3400, @itsWillem Het zou gewoon samen moeten werken, anders zouden ze geen drivers uitbrengen voor Win7. De Gpu op Win10 installeren moet ik nog uitproberen.

@Wim-Bart Voeding is alles behalve instabiel, heb niet voor niets extra centjes geïnvesteerd in een goeie voeding.

@chim0 Volgens Windbg is het een driver probleem, maar vind het raar dat er tot de dag van vandaag updates worden uitgebracht voor Win7 maar die dan toch voor problemen zorgen. Alsof ze updates maken maar niet uittesten of het ook echt goed werkt zonder problemen.

@Ardjee Bedankt. Met mijn oude Gpu R7 250 kan ik probleemloos gamen, zelfs als het boven de 85 graden komt. Het is dus 100% de Gpu zoals Bluescreenvieuwer en Windbg aan hebben gegeven. Win10 installeren en dan uitproberen is inderdaad een goeie eerste stap alleen is het wel een gedoe om dat allemaal te doen. Wel ben ik van plan om dat binnenkort maar eens uit te testen als laatste optie. Laatst was ook Lol een aantal keren gecrasht trouwens, met dezelfde Bsod.

@chim0 Heb ff14 online gespeeld sinds ik de Gpu gekocht heb (5-6 maanden geleden, nieuw) probleemloos lopen spelen op mid settings met 40-50 fps. Heb niet echt andere games lopen spelen naast ff14 en Lol, maar toen ik Nier ging spelen kwamen die Bdos naar boven, zelfs bij Lol is het een paar keer gebeurt na het experimenteren met verschillende drivers.Heb ook de oude drivers geprobeerd waar ff14 het wel gewoon probleemloos deed, maar ook daarmee krijg ik Bdos als ik bijv. Mafia 2 speel.

@Dwarlorf Heb ook zitten denken of het aan de hitte komt, maar de Gpu komt nooit boven de 70-75 graden, dit zou de Gpu makkelijk aan moeten kunnen zonder een Bdos te veroorzaken.

@CHBF Win7 wordt nog steeds ondersteund door ryzen en amd, dus zou het wel moeten werken. Aan de ander kant heb je wel gelijk, MS probeert er wel zowat alles eraan te doen om mensen op Win10 te krijgen, waarschijnlijk om de privacy van de individu volledig te beheren.

@Vlizzjeffrey het wordt inderdaad nog ondersteund door amd.

@W_illco Vervelend om te horen dat ook jij met deze Gpu problemen hebt, heb je toevallig met Bdos-viewer gekeken of het een identiek probleem is als die ik ervaar? Dat de Gpu een piek van 100% heeft is normaal tijdens gamen, vooral als je nieuwere spellen speelt. Laat het ons weten of je je probleem opgelost hebt gekregen.

@rubseltje Nee, i.v.m gebrek aan tijd en motivatie zit ik nog steeds met het probleem. Aangezien ik niet de enige ben met dit probleem lijkt het wel of de Rx 560 Gpu rotzooi is... Wat een teleurstelling van een grafische kaart zeg.

@Hackus Nee, volgens alle tools licht het probleem bij de Gpu, aangezien met mijn oude Gpu R7 250 alles wel gewoon crashloos werkt, de Mobo is niet het probleem.

Conclusie:

Win10 maar installeren en dan uitproberen? ja en nee. Ben en zal toch benieuwd blijven waarom het crasht en waar precies de crash plaats vindt, ik wil weten waar, wanneer, hoe en waarom het crasht. Ik wil gedetineerd informatie over hoe alles ter werking gaat wanneer het crash plaats vind, wat ik vooral wil weten is waarom het crasht, welke stuk data zorgt voor de crash, welke onderdeel, de plaats waar het gebeurt ect ect. Daarom vraag ik hierbij, kennen jullie iemand die weet hoe je met Windbg all dat zooi kunt analyseren en opsporen? Is er maar dan ook iemand in dit forum die daar verstand van heeft? Ben zelf van plan om Windbg te leren als ik wat tijd vrij kan maken,maar als er iemand hier is die weet hoe het werkt of iets anders heeft om het probleem tot aan de kern opgespoord te kunnen krijgen zou dat nogmaals op prijs gesteld worden. Je zou dit ook kunnen zien als een leermiddel.

• chim0
Epicon schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 23:19:

@chim0 Volgens Windbg is het een driver probleem, maar vind het raar dat er tot de dag van vandaag updates worden uitgebracht voor Win7 maar die dan toch voor problemen zorgen. Alsof ze updates maken maar niet uittesten of het ook echt goed werkt zonder problemen.
Ik snap werkelijk niet waarom je vandaag nog Windows 7 zou willen draaien. Onze situatie is precies andersom. Ik heb oude hardware op Windows 10, jij moderne hardware op Windows 7. Alles werkt bij mij prima, maar er kunnen er natuurlijk altijd problemen onststaan. Mijn hardware is gewoon te oud dus dan lijkt me gewoon logisch dat er problemen kunnen ontstaan. Een fabrikant kan niet voor eeuwig iets blijven ondersteunen. Dat is niet rendabel. Een kennis van me had een oude Canon printer, maar die werd niet ondersteund in Windows 10. Tja, dan maar een nieuwe printer gekocht. Dus wees niet eigenwijs en probeer in ieder geval Windows 10 te installeren, kijken wat er gebeurt. Mocht je dezelfde problemen ondervinden, weet je dat het niet aan Windows ligt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee