Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-07 18:35
Beste Tweakers

Ik gebruik al jaren het built-in settings menu om software te verwijderen. (vroeger programma's en onderdelen, nu apps en onderdelen) Maar er bestaan veel uninstallers, zoals Wise Program Uninstaller en CCleaner,...

Zijn deze programma's de moeite om te gebruiken? Zijn ze beter in het mee-verwijderen van bv. de registry keys? Ik dacht tot nu toe altijd dat het overbodige crapware is, maar heb ook al andere meningen hierover gelezen. Wat is de waarheid?

Alvast bedankt!

Soms actief. Soms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:18
9 van de 10 van die programma's zijn toch helemaal geen uninstallers? Van ccleaner weet ik dat je gewoon doorverwezen word naar de "normale" uninstaller.

Je hebt winzip geinstalleerd, maar wil dat verwijderen..
Ccleaner, ga je naar uninstall, winzip, komt de uninstaller van winzip gewoon naar voren. Dezelfde die je krijgt als je het via Windows doet. Het voegt dus echt helemaal niets toe. Het is alleen handig als je iets niet kan vinden in de Windows lijst oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:07
Nee, echt heel zinnig is het niet om daar extra tools voor te gebruiken. Sterker nog, grote kans dat ze iets meer doen dan dat je wilt over wat je ervan verwacht (bewust of onbewust).

Van die registry keys die eventueel blijven haken merk je over het algemeen niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
Thx! Dan blijf ik dat build-in settings menu gebruiken!

Soms actief. Soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Ik ben een tevreden gebruiker van Revo Uninstaller Pro.

Omdat ik toch vaak zie/zag dat er allerlei folders, shortcuts e.d. niet netjes worden opgeruimd. Ook biedt dit programma aan om je registry op te schonen, dit heb je zelf in de hand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nope, met de heren hierboven (edit: behalve @Sangroid dan >:)). Ook hier geldt: If it ain't broken, don't fix it. :P

Je bent teveel aan het klooien, @_Shield. Probeer niet alles met een hamer te repareren. Onderzoek waarom je iets doet voordat je wat doet, als je ervan wilt leren.

[ Voor 6% gewijzigd door Room42 op 28-10-2018 16:43 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ano123
Room42 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 16:42:
If it ain't broken, don't fix it. :P
Waar heb ik dat nog gehoord? :P

Ik klooi niet hoor, no panic. Ik heb nog nooit zo'n programma gebruikt. Ik vroeg alleen of het misschien handig was om het wel te gaan gebruiken. Maar dat ga ik dus niet doen:)

Bedankt!

Soms actief. Soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@_Shield Het grootste probleem van zulke tools is vaak dat je niet ziet wat ze precies doen. CCleaner kan wel redelijk verbose loggen, dus dan weet je achteraf in ieder geval nog wat er gedaan is, maar veel tools gaan voor een 'clean and mean' interface waar je niks aan hebt. Daar ligt vooral het "gevaar". Dan kun je het beter zelf in de gaten houden.

[ Voor 6% gewijzigd door Room42 op 28-10-2018 16:51 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
To be fair: als er één soort tool is die ik het allermeest haat, dan zijn het die cleaners... Die dingen doen alleen maar kwaad. De enige cleaner die vgm wel goede dingen doet, is Temp File Cleaner. Die blijft van het register af en verwijdert alleen dingen die weg kunnen zonder problemen te veroorzaken - in tegenstelling tot alle andere cleaners.
Ik wijk een beetje af, maar hier het linkje: https://addpcs.com/software/tfc/#/about
Misschien kan je er ooit wat mee. (Ik weet dat je (het meeste) wat die tool doet ook zelf kan doen, maar dat neemt meer tijd in beslag)

Soms actief. Soms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:18
Ccleaner is tegenwoordig zoeizo gewoon waardeloos. Vroeger was het goed, en toen kon je er ook echt nuttige dingen mee. Het is sinds niet zo heel lang een betaald programma geworden, en sindsdien is het gewoon helemaal waardeloos. Handige opties zijn verdwenen, en voor de handige opties die er nog wel in zitten moet je betalen.

Registry cleaners zijn eigenlijk 9 van de 10 keer meer problemen dan dat het iets oplost. Registry keys die door het programma gezien worden als niet gebruikt, terwijl ze wel gebruikt worden bijvoorbeeld.
En zelfs als geeft het geen problemen, ik wil wel eens een goede verklaring zien van wat voor voordeel het heeft. Spoiler, niets.

[ Voor 27% gewijzigd door WEBGAMING op 28-10-2018 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
@WEBGAMING In de tijd van 8gb HDD's kon je er wat mee. :P Ik deel dezelfde mening met je.

Soms actief. Soms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

_Shield schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 16:56:
Ik wijk een beetje af, maar hier het linkje: https://addpcs.com/software/tfc/#/about
Misschien kan je er ooit wat mee. (Ik weet dat je (het meeste) wat die tool doet ook zelf kan doen, maar dat neemt meer tijd in beslag)
Rucksichlos de temp dir leeggooien kan erg vervelend uitpakken. De courante files bestaan niet voor niets. (En zouden op slot moeten staan, maar als iedere applicatie goed om ging met de tmp dir dan was de tmp dir na iedere reboot zo goed als leeg. Niet dus).

Er is voor die ene keer per paar maanden ook helemaal geen tool voor nodig: winkey-R -> %tmp% -> sorteer op datum en gooi alleen de oude meuk weg van sinds voor de laatste reset.

--

IMHO: als je weet wat je doet heb je zulke tools niet nodig. Als je niet weet wat je doet resulteren zulke tools in fouten.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
F_J_K schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:02:
[...] IMHO: als je weet wat je doet heb je zulke tools niet nodig. Als je niet weet wat je doet resulteren zulke tools in fouten.
Volgens mij de beste samenvatting van dit soort tools. Dus wij delen die HO :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
Ik heb tot nu toe eens in de zoveel tijd de temp, %temp% en prefetch map leeg gemaakt. (Op de manier hoe jij het noemt)
Maar die tool doet hetzelfde voor je in één muisklik, maar dan haalt hij ook nog de recycle bin, browser cache en browser cookies weg.

Soms actief. Soms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

En dat vind ik dus een slecht idee :P Prefetch legen is zinloos. De hele temp legen is (een klein beetje) gevaarlijk. Er zijn cookies die ik wil bewaren. De cache legen is weinig zinvol (dat kan de browser zelf veel beter). Etc.
Sowieso is het met adminrechten laten werken van zo'n tool een risico. (Dat de volledige software voor thuisgebruik $1 kost is een kleine pre, maar toch).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
@F_J_K Ik heb het gevoel (of het is placebo), dat het leegmaken van de prefetch map wel kan helpen. Er zitten soms bestanden in die je niet meer gebruikt maar wel zinloos automatisch geladen worden. Zou Win10 die map zelf efficiënt "onderhouden"?

Soms actief. Soms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Het gaat om een paar honderd files en een paar MB, als dat een verschil maakt dan heb je andere problemen. Als je alleen SSD's hebt en vind dat het niet nodig is, schakel het dan uit. Over de zin/onzin er van zijn hele discussies gevoerd in (oude) andere topics, die kan je beter daar checken :P

Dat geldt ook voor bv. je browser cache: stel die dan kleiner in. (Ten koste van meer tijd voor opnieuw downloaden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
JbSh schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:54:
@F_J_K Ik heb het gevoel (of het is placebo), dat het leegmaken van de prefetch map wel kan helpen. Er zitten soms bestanden in die je niet meer gebruikt maar wel zinloos automatisch geladen worden. Zou Win10 die map zelf efficiënt "onderhouden"?
Alle vormen van cache en pre-loads zijn juist gemaakt om zaken te versnellen. Die caches wissen is dus per definitie een degradatie in performance. De enige reden om dat te doen is als de bron vernieuwd is en je dus niet de cache wilt gebruiken. Bijna nooit dus.

Voelt een beetje uit de tijd dat men dacht dat 'een volle harddisk de computer traag maakt' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
@Room42 Een SSD wordt ook trager naar mate hij voller gezet wordt. Maar alles wat in de prefetch map staat wordt geladen bij het opstarten van Windows (voor zover ik weet) dus gebruikt dat ook andere system resources.

Soms actief. Soms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-07 16:38
Ikzelf gebruik PC Decrapifier. Is wel meer bedoeld om (nieuwe) installatie van Dell/HP/Lenovo machines te ontdoen van hun Crap, maar het werkt ook voor andere software om deze automatisch te laten verwijderen.

zie https://www.pcdecrapifier.com/

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
@Wylana Ik ken de tool maar heb hem eigenlijk nog nooit gebruikt. Bedankt!

Soms actief. Soms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
@JbSh

De tool werkt heel fijn.
Soms blijft hij wel eens hangen op een uninstaller, maar dan geeft hij keurig aan of je verder wilt en dan slaat hij de vastloper over.

Werkt heel fijn en alles gaat vrijwel automatisch.

Let wel op: Op het selectie scherm, kijk altijd bij het tabje Everyting Else.
Afbeeldingslocatie: https://d3342og8rhzilt.cloudfront.net/assets/pcdc-2-d129042923fc81ca07365939d5213bc6.png

Mijn ervaring leert dat daar toch ook nog heel veel shit staat die weg mag. Vooral HP meuk zie ik veel daar nog staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-07 19:28

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@Wylana Waarom kijk je niet gewoon bij Apps and Features en verwijder de meuk daar? Waarom een 3rd party tool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
Hann1BaL schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 14:17:
@Wylana Waarom kijk je niet gewoon bij Apps and Features en verwijder de meuk daar? Waarom een 3rd party tool?
Voornamelijk de tijdwinst.

Als ik alles apart moet klikken met next next finish, dan ben ik langer bezig.

Deze tool doet alles voor mij automatisch zonder next next finish (ok. een enkele app doet dit nog wel maar de meeste niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
@Wylana ik heb er idd al veel goed dingen over gehoord. Bedankt, ga het in de toekomst op nieuwe pc's ook gebruiken. Acer is prijs/kwaliteit een heel goed merk, maar laptops vol zetten met onnodige software zijn ze ook goed in :p (Acer Care Center,... en nog wat sponsored crapware)

Soms actief. Soms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@JbSh downloads: Bulk Crap Uninstaller 4.11
Kun je meer mee verwijderen dan alleen het programma, ook registery keys etc.

@Room42 Wie is shield waar je aan quote ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ano123
@Hackus nickchange

[ Voor 54% gewijzigd door ano123 op 24-12-2019 11:37 ]

Soms actief. Soms.

Pagina: 1