Toon posts:

FX8350 upgrade naar 2700x

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mketelaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-05-2022
Mijn vraag

Op dit moment heb ik een FX8350 met 8 GB geheugen (2x4gb @1866mhz) icm met ee MSI 980ti 6gb gaming. Inmiddels heb ik het moederbord geheugen en processor al meer dan 4 jaar en wil wel eens wat anders.

Ik gebruik de pc alleen om te gamen op 1440p.

Mijn vraag is of de volgende combo een degelijke upgrade is. Binnen een jaar wil ik ook een betere videokaart maar eerst alles op zijn tijd...

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 322,50€ 322,50
1MSI B450 Tomahawk€ 108,50€ 108,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3200C16€ 161,50€ 161,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 592,50

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ik speel of ga spelen:
PUBG, BO4, BF5

advies of suggesties zijn van harte welkom.

BVD

Alle reacties

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-05 08:54
geheugen kan je goedkoper krijgen bij bv alternate (slechtes after service ) of bij bv Informatique. (wel goede ervaringen met after service )

Ik denk dat dit afgezien van je videokaart een mooie allrounder is .

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-05 12:27
Let wel op de qvl.

Wat is er mis met die videokaart?

• Mketelaar
niks mis met de videokaart. Geheugen staat in de qvl. Wil wel een keer naar een 1080ti als die op de 2dehands markt wat voordeliger wordt

• CHBF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-04-2019
Mketelaar schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 14:37:
Mijn vraag

Op dit moment heb ik een FX8350 met 8 GB geheugen (2x4gb @1866mhz) icm met ee MSI 980ti 6gb gaming. Inmiddels heb ik het moederbord geheugen en processor al meer dan 4 jaar en wil wel eens wat anders.

Ik gebruik de pc alleen om te gamen op 1440p.

Mijn vraag is of de volgende combo een degelijke upgrade is. Binnen een jaar wil ik ook een betere videokaart maar eerst alles op zijn tijd...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ik speel of ga spelen:
PUBG, BO4, BF5

advies of suggesties zijn van harte welkom.

BVD
Er is niets mis mee - waarmee ik niet aangeef dat het de best mogelijke keuzes zijn (niet iedereen hier is enthousiast over Corsair Vengeance voor Ryzen) maar in jouw geval zou jij ook de 2600 kunnen nemen, die overklokken en die €150 gebruiken om later nog eens te upgraden naar Zen3/Zen5 (Zen3 past op hetzelfde moederbord, voor Zen5 weten we niet of dat het gaat passen) wanneer je graag meer performance wil. Die twee extra kernen voegen weinig toe bij die spellen (zeker bij PUBG :')).
Je kan kijken naar 3200 MT/s RAM (extra kosten afwegen tegenover wat je er nog meer mee zou kunnen doen om je performance te verbeteren), je krijgt er een betere performance mee maar welke RAM je ook neemt, je past beter zelf de timings aan in de UEFI, dat maakt veel verschil voor de performance van die CPU.

Simpel gezegd, als je graag voor de komende paar jaar (en niet daarna) de best mogelijke gaming-performance wil dan zou je meer halen uit een overklokte 2600 met beter RAM en een betere grafische kaart dan uit een 2700X met mindere RAM en een minder goede grafische kaart.
Jij zou minstens een 1080 of Vega64 (of volgend jaar Navi, waarschijnlijk) moeten kopen om die upgrade te rechtvaardigen.
Die 980 Ti kan een 2600(X) ook prima aan (in tegenstelling tot jouw huidige FX-CPU, jij hebt eigenlijk een veel te dure grafische kaart gekocht voor die CPU bij de meeste spellen), daar heb jij voorlopig geen 2700X voor nodig. Pas op het moment dat spellen niet genoeg hebben aan 6 kernen verandert dat en dat zal op zijn vroegst gebeuren nadat de PS5 uitkomt. Wat niet wil zeggen dat er geen spellen zijn die 8 kernen kunnen gebruiken maar het is zeldzaam dat dat gebeurt en dat dan ook nog eens de load zeer hoog (zo hoog dat je niet hetzelfde met 6 kernen kan doen) is.

Tenslotte zou je kunnen wachten op Zen2, over slechts een half jaar komt die uit en de 3700X van Zen2 zou best wel eens een 30% betere performance kunnen geven dan de 2700X. Verre van zeker maar ook niet vergezocht. Ik raad aan om even te wachten met de upgrade. Jij hebt nu al zo lang gewacht, een half jaar kan er ook nog wel bij.

[Voor 4% gewijzigd door CHBF op 28-10-2018 15:49]

Zelfcensuur is de meest schadelijke vorm van censuur.

• Mketelaar
CHBF schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 15:40:
[...]

Er is niets mis mee - waarmee ik niet aangeef dat het de best mogelijke keuzes zijn (niet iedereen hier is enthousiast over Corsair Vengeance voor Ryzen) maar in jouw geval zou jij ook de 2600 kunnen nemen, die overklokken en die €150 gebruiken om later nog eens te upgraden naar Zen3/Zen5 (Zen3 past op hetzelfde moederbord, voor Zen5 weten we niet of dat het gaat passen) wanneer je graag meer performance wil. Die twee extra kernen voegen weinig toe bij die spellen (zeker bij PUBG :')).
Je kan kijken naar 3200 MT/s RAM (extra kosten afwegen tegenover wat je er nog meer mee zou kunnen doen om je performance te verbeteren), je krijgt er een betere performance mee maar welke RAM je ook neemt, je past beter zelf de timings aan in de UEFI, dat maakt veel verschil voor de performance van die CPU.

Simpel gezegd, als je graag voor de komende paar jaar (en niet daarna) de best mogelijke gaming-performance wil dan zou je meer halen uit een overklokte 2600 met beter RAM en een betere grafische kaart dan uit een 2700X met mindere RAM en een minder goede grafische kaart.
Jij zou minstens een 1080 of Vega64 (of volgend jaar Navi, waarschijnlijk) moeten kopen om die upgrade te rechtvaardigen.
Die 980 Ti kan een 2600(X) ook prima aan (in tegenstelling tot jouw huidige FX-CPU, jij hebt eigenlijk een veel te dure grafische kaart gekocht voor die CPU bij de meeste spellen), daar heb jij voorlopig geen 2700X voor nodig. Pas op het moment dat spellen niet genoeg hebben aan 6 kernen verandert dat en dat zal op zijn vroegst gebeuren nadat de PS5 uitkomt. Wat niet wil zeggen dat er geen spellen zijn die 8 kernen kunnen gebruiken maar het is zeldzaam dat dat gebeurt en dat dan ook nog eens de load zeer hoog (zo hoog dat je niet hetzelfde met 6 kernen kan doen) is.

Tenslotte zou je kunnen wachten op Zen2, over slechts een half jaar komt die uit en de 3700X van Zen2 zou best wel eens een 30% betere performance kunnen geven dan de 2700X. Verre van zeker maar ook niet vergezocht. Ik raad aan om even te wachten met de upgrade. Jij hebt nu al zo lang gewacht, een half jaar kan er ook nog wel bij.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Ik ben geen overklocker.... vandaar dat ik de snelste Ryzen nu heb gepakt, heb ik destijds ook met de fcx8350 gedaan (5 jaar geleden).
De 980TI heb ik voor 250,- kunnen overnemen een half jaar geleden, en heb het gevoel dat ik daar veel meer kan uithalen.
Het geheugen heb ik uitgezocht omdat het Samsung chips gebruikt en 3200mhz is. Wat is beter geheugen dan?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Mketelaar Prima voorstel. welke voeding en kast gebruik je nu ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Mketelaar
@Hackus fractal design R4 met corsair 700W

• Mketelaar
Foutje net even gekeken maar het is een Cooler Master Silent Pro 700W 80plus

pricewatch: Cooler Master Silent Pro M700

• Mketelaar
Waarom die vragen over mijn voeding? Zit er een andere voeding stekker op de nieuwe moederbo
rden?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:13
Vanwege kwaliteit vs leeftijd. De betrouwbare levensduur van de Silent Pro M 700w is een jaar of 7. Lijkt mij dat die daar al overheen is. De voeding heb je meegenomen uit een eerder systeem zeker?

[Voor 17% gewijzigd door Uszka op 28-10-2018 19:06]

• Mketelaar
Zit in mijn huidige systeem

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

wil je aanraden een nieuwe voeding te kopen als je de 2700X set haalt.
koop gelijk een goede die ook je komende videokaart aankan. oa pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M als modulair voeding (losse kabels)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Mketelaar
Bedankt, wel weer lastig want dan kan ik ook net zo goed een nieuwe kleinere kast nemen. Maar dan moet ik ook weer een uatx of itx mobo...... Wat is wijsheid ...

• Uszka
Dat snap ik maar ik hoop niet dat je die ruim 4 jaar geleden nieuw gekocht hebt want de voeding wordt sinds eind 2011 niet meer gemaakt.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mketelaar schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 19:43:
Bedankt, wel weer lastig want dan kan ik ook net zo goed een nieuwe kleinere kast nemen. Maar dan moet ik ook weer een uatx of itx mobo...... Wat is wijsheid ...
Als je naar Mitx gaat heb je ook een ander moederbord en voeding nodig SFX als oa Corsair SF450
pricewatch: MSI B450I Gaming Plus AC en soms past de stock koeler niet van AMD(prism) ligt eraan hoe klein/plat je kast wordt

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Dit is toch echt een aankoopadviesvraag. Move PMG -> CAA

Soittakaa Paranoid!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:40

br00ky

Moderator Harde Waren
@dion_b, dan moet je wel de knopjes gebruiken :+. Schopje!

• Mketelaar
Dit is het uiteindelijk geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 326,-€ 326,-
1MSI B450M Mortar€ 98,90€ 98,90
1Fractal Design Define Mini C€ 93,-€ 93,-
1Kingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/16€ 149,90€ 149,90
1Corsair RM650x (2018)€ 96,50€ 96,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 764,30

Werkt allemaal in 1 keer, geheugen werkt ook op 3200Mhz. Heb er nog wel een extra koeler ingezet voor de lucht inlaat aan de voorkant. Processor blijft onder de 55 graden.

• Uszka
Top samenstelling. Veel plezier ermee.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee