Toon posts:

Mixing G Skill Ripjaws 16GB and G Skill Ares 16GB.. kan dat?

Pagina: 1
Acties:

• Lee Jung
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-06-2019
Mijn vraag

Mixing G Skill Ripjaws 16GB and G Skill Ares 16GB.. kan dat?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Intel i7-4770K 3.5GHz
NVIDIA GeForce GTX 760

Al een tijdje krijg ik erg regelmatig en op verschillende momenten een BSOD met allerlei verschillende STOP Codes.. Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor Adobe After Effects/Premiere Pro en gaming. Mijn PC heeft tijdens een zwaar After Effects project veel moeten renderen en toen begonnen de grootste problemen ook.. Veel crashes tijdens renderen, veel langdurige disk checks etc.

Mijn vermoeden was dus een of meerdere corrupted disks (ik heb hier erg veel data op staan, zowel video, fotos). Of bad memory? Ik heb dus in deze periode de ripjaws 16GB naast de Ares 16GB gedraaid.

Ook crasht mijn Command & Conquer Generals Zero Hour constant en geeft een serious error.. Ik weet niet of dat met mijn RAM of HDD te maken heeft of met he feit dat C&C zo onstabiel en incompatible is met windows 10?

Ik hoor graag van iemand!

Groeten Lee

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Doe maar eens een compleet lijstje van je onderdelen, en ook iets specifieker wbt ram.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Lee Jung
Is dit voldoende?

GA-Z87-HD3, socket 1150 moederbord
Core™ i7-4770K
GeForce GTX 760 SC w/ ACX Cooler (02G-P4-2765-KR), grafische kaart
G750M, 750 Watt voeding N500, behuizing
3K SH103S3/120G, 120 GB SSD
Samsung 750 EVO, 250 GB SSD
Barracuda 7200.14, 1 TB harde schijf
G. Skill 16GB 16 GB DDR3-2400 Kit, geheugen (RIP JAWS)
G.Skill 16 GB DDR3-2400 Kit, Werkgeheugen (ARES)

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-06 21:45
Dat kan je alleen maar zeker weten door het geheugen te testen naast mekaar .

En dan wat geheugen intensieve test programma’s erop los te laten. Zoals memtest, hci memtest, bv🙂.

Data corruptie kan veroorzaakt worden door geheugen wat niet lekker is, zeker, echter of dit het geval is, kan je alleen maar doen door testen.

• Lee Jung
Dank je voor je reply, ik heb wel een aantal keren mijn RAM's "getest" tijdens windows startup.
Daar was de uitkomst dat er niks raars aan de hand was met mijn RAM.
En heb al een aantal keren ene clean install gedaan van windows. Dan loopt ie weer even goed en dan ineens wordt ie toch weer onstabieler en kan crashen op de raarste momenten. Ik denk zelf aan RAM en/of bad HDD.. Zou het ook mn GPU kunnen zijn die na die zware render opdrachten ergens slecht is geworden?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-06 21:45
Alles 1 voor 1 checken, hdd en ram kan je makkelijk testen.

Voor het geheugen helpt die windows niks helaas, maar zeker een memtest laten draaien zeker een nachtje.

Maar wat Hackus ook al zegt, RAM mixen met elkaar kan problemen opleveren. Vooral omdat verschillende ramkitjes ook verschillende timings gebruiken ect.

[Voor 31% gewijzigd door freaky35 op 28-10-2018 11:40]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Lee Jung Het is niet standaard dat sneller RAM ook in 32GB werkt. verder zou ik sowieso niet verschillende modules bij elkaar plaatsen. ik denk dat je beter af bent met 1 kitje van 16GB dan 32GB verschillend.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Lee Jung
@freaky35 Ja idd en dan gewoon de memtest van windows10 zelf (die ik hierboven ook noem)? Of heb je een andere betere suggestie?

@Hackus Nee dat begrijp ik. Ik had ook eerst de G. Skill Ripjaws 16GB erin maar dacht omdat de ARES zo "idententiek" waren dacht het wel te kunnen. Had uiteraard ook wel het een en ander erover opgezocht.. Maar zelfde merk en bijna gelijke specs kunnen dus toch beter niet naast elkaar draaien en mijn main vraag eigenlijk.. dat kan ook zorgen voor crashes etc zoals ik hierboven beschrijf?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Lee Jung schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 11:47:
@freaky35 Ja idd en dan gewoon de memtest van windows10 zelf (die ik hierboven ook noem)? Of heb je een andere betere suggestie?

@Hackus Nee dat begrijp ik. Ik had ook eerst de G. Skill Ripjaws 16GB erin maar dacht omdat de ARES zo "idententiek" waren dacht het wel te kunnen. Had uiteraard ook wel het een en ander erover opgezocht.. Maar zelfde merk en bijna gelijke specs kunnen dus toch beter niet naast elkaar draaien en mijn main vraag eigenlijk.. dat kan ook zorgen voor crashes etc zoals ik hierboven beschrijf?
Test het gewoon met alleen de Ripjaws, dan zie je of het verholpen is.
(dit setje zou wel moeten werken als snel 32GB RAM pricewatch: G.Skill TridentX F3-2400C10Q-32GTX)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Timba-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-06 12:35
Natuurlijk werkt dat. Als je alles op standaard laat zal het sowieso wel werken gok ik. Als je gaat overklokken (en daar ga ik maar vanuit anders gaat dit hele topic nergens over want dan loopt het stock, of niet) moet je uitzoeken wat de zwakste schakel is op welk punt. Dus als het ene ram goed loopt op 1.4 volt en het andere op 1.3 volt dan moet je dan als zodanig instellen. Dan moet je moederbord dat wel toelaten. Bij een msi moederbord kan dat vaak met dram_ch_a_vref en dram_ch_b_vref voltage in je bios. Verder vindt niet elk soort geheugen dezelfde timings leuk. Je moet voor het mooie dus ook uitzoeken wat voor soort geheugen (bijvoorbeeld hynix m-die of samsung b-die etc etc) jij hebt, en of er een timingsspec tussen zit die ze toevallig allebei leuk vinden.

Succes! :)

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-05 08:45

millman

6708Mhz @ -185c

Kan je de linkjes van het gekozen geheugen even plaatsen, dan kan ik de timings van beide voor je opzoeken en een schatting maken of het "out of the box" samen gaat werken. In theorie hebben beide een JDEC profiel van 1333Mhz C9-9-9-24 @ 1,5v en zou het op die snelheden moeten werken. Om het samen te laten werken op hogere snelheden zou het kunnen dat je handmatig aan de slag moet met timings en voltage. Zelfs de memcontroller kan problemen hebben met 4 reepjes op hoge snelheden. Dit hangt helaas ook samen met de "chip lottery".

Wat je kan proberen is handmatig het 'langzaamste setje' met de hoogste timings in te stellen (mochten de reepjes van elkaar verschillen), en dan booten naar windows -> shutdown -> 2e setje bijprikken en kijken of ie dat pakt.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee