Vraag

• Batsu
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-01-2022
Mijn vraag
Ik heb gezien dat de Sony A7II voor een mooie prijs verkrijgbaar is en daarmee mijn wens voor een fullframe camera dichterbij komt, zeker in combinatie met een compacte en relatief lichte body. Is de A7II een goede fullframe instapcamera?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb zelf een Pentax K5 met 14-42 en 40-200 kitlenzen, plus een Sigma 150-500mm f/5-6.3 DG OS HSM APO

Daarnaast recent een Olympus OMD E-M10 II gekocht met 14-42 en 14-150II om gemakkelijker mee te kunnen nemen vanwege gewicht en formaat

Mijn probleem is:

Overschakelen naar fullframe Sony, voldoe ik dan voldoende aan mijn wens om kleiner en lichter materiaal te hebben? En gevoelsmatig zit ik dan ook in het "werkgebied"van de Pentax, waardoor ik mogelijk mijn huidige twee camerasets overbodig maak. Mijn idee was sowieso om er een weg te doen (de Olympus set).

Wat zouden jullie adviseren? Mijn budget is momenteel beperkt, geld voor HQ extra lensen heb ik op dit moment niet.

Alle reacties

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:42

sapphire

Die-hard pruts0r

De standaardvraag is hierbij altijd; Waarom wil je naar FullFrame? Wat mis je/waar loop je tegen aan bij je huidige set?

Daarnaast is het voor ons lastig om te bepalen of de A7II voor jou voldoende klein en licht is.
Bedenk je wel dat het glas een grotere sensor moet belichten dus niet heel licht en compact kan worden. Zeker tov. je Olympus set zullen de lenzen groter zijn.

Of de A7II een goede camera is kun je zelf wel even googlen lijkt me ;)

Gabriël ITX

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-01 06:32

MazeWing

passionate & cynical

De lenzen en de camera zelf zijn toch een stuk groter dan je huidige Olympus. De lenzen zijn zelfs aanzienlijk groter en feitelijk vergelijkbaar met "normale" dslr-lenzen.

Qua beeldkwaliteit ga je er op elk front flink op vooruit. Qua scherpte/diepte, hogere iso's en algemene beeldkwaliteit qua scherpte. En dan heb ik het nog niet eens over de betere autofocus, etc. Het nadeel is dat je wel een fors groter apparaat met je mee dient te dragen.

Desktop: Ryzen 5800X | 32 GB | RTX 3080 | LG 34GN850 Telefoon: Galaxy Z Fold 3 Camera: Nikon Z6II I 24-70 F4

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-05 22:27
De Sony A7II heeft een oudere generatie full frame sensor. Die sensor is niet echt beter dan huidige APS-C sensoren. De body is redelijk klein, niet echt licht. Ik vond hem zelf traag aanvoelen. In combo met de 28-70 kitlens of een lichte prime zoals de 50mm 1.8 of 35mm f2.8 is het een lichte set. Maar de 28-70 is niet geweldig en als je een goede zoom wil, kom je al snel uit bij de 24-105 f4. Die is duur, groot en zwaar. Niet, als je hem vergelijkt met andere full frame objectieven, maar wel als je hem vergelijkt met wat je nu hebt.

Mijn advies: staar je niet blind op full frame. Full frame is altijd groter en zwaarder. Je hebt al een E-M10 II om een kleinere camera te hebben die je wél meeneemt. Wat is daar mis mee?

Je zegt dat je wens kleiner en lichter is. Ik zie daar niet bij staan: veel betere beeldkwaliteit. Dus wat zoek je nou precies? ;-)

• Anoniem: 181786
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Bij beperkt budget zou ik sowieso niet snel beginnen aan ff. Ongeacht of je de body en kittens voor een zacht prijsje kan kopen.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:56

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Batsu schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 08:45:
[...]

Wat zouden jullie adviseren? Mijn budget is momenteel beperkt, geld voor HQ extra lensen heb ik op dit moment niet.
Nog even links laten liggen. Het is aantrekkelijk om een body voor een leuke prijs te kopen maar vergeet niet dat de verzekering, onderhoud, accessoires en alle lenzen niet zo goedkoop zijn. Daardoor kom je uiteindelijk toch nog op een behoorlijk bedrag uit.

Het heeft imho geen zin om nu een A7 te kopen en dan met lenzen van 100/200 euro rond te gaan lopen.

Als je echt wil overstappen moet je dieper in de buidel tasten, beide sets verkopen en zorgen dat er voldoende budget is voor een body, accu's (die ga je nodig hebben), tas, evt. een strap en een goeie lens of twee. Verzeker je camera ook ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Batsu
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-01-2022
Bedankt allemaal!

Op zich mis ik niets in mijn huidige sets, maar wilde het naar een volgend niveau trekken.
Maar denk dat ik beter mijn huidige camera's beter kan benutten en ook cursussen te gaan volgen.
Ik werd "lekker"gemaakt door de mooie aanbieding maar twijfelde al aan het nut voor mij ervan!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee