Tiworker neemt aardig wat cpu in beslag, wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-06 16:14
Ik zit even met het volgende en ik kan er maar niet vanaf komen, ondanks dat google mij een paar dingen verteld heeft.

Hardware/software:

Asus G751JY-T7392T
Windows versie 10 - laatste updates installed.

Wat is het probleem?

Na een minuut of 5 begint mijn cpu van 800MHz (balance powerstate) naar 2.8GHz te lopen (high power state) en hierbij komen de temperaturen ook bij kijken (niks gevaarlijks, maar wel vervelend gezien het een laptop is).

Zodra ik task manager open zie ik 1 seconde dat het Tiworker is, daarna verdwijnt die en is mijn cpu weer terug op 800MHz... dus ik kan em niet te pakken krijgen om em te disablen oid. Dit gebeurd overigens met elk programma wat in mijn huidige tasks kan kijken zoals process lasso. Als ik de task manger openhoudt om em op die manier te pakken te krijgen gaat het mis, de task manager wordt afgesloten en mn CPU gaat weer naar maximum powerstate. Dus ik krijg dat kreng niet te pakken.

Na wat google werk verricht te hebben (en wat soort van legit overkwam ipv van alles op de computer te installeren wat toch niet gaat werken, je kent het wel "pc cleaner" fast pc blablabla") kwam ik op wat registry spul uit om de windows update uit te schakelen en "windows module installer" uit te schakelen. Dit gedaan, computer opnieuw opgestart, probleem blijft aanhouden.

Nu is mijn vraag, hoe kom ik hiervan af? Ik kan em niet terug traceren met task manager, windows doet alsof zn neus bloed en "kent het programma niet" als ik ga zoeken op de schijf of via windows search, dus ik weet nu niet wat ik hiermee aanmoet.

Heeft iemand hier een idee hoe ik dit kan aanpakken?

Mocht ik nog aanvullende informatie moeten geven, update ik uiteraard even de openingspost.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb je al iets van n spyware cleaner gedraaid?
Lijkt me dat die dat wel zou moeten vinden.
Ben even niet meer op de hoogte welke nou goed zijn en welke niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
5 seconden googlen...
The TiWorker system process is related to Windows Update. This is one of the critical process included on in Microsoft Services and must not be mistaken for any malware issues. If there are any updates happening or if the computer is scanning for any update release, this system process may use resources on your computer, the reason why you see it has high CPU usage under task manager. This is completely normal. For your reference, kindly visit the link to a similar thread provided here: Windows 10 high disk usage caused by Tiworker.exe.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
Niet wat ik zoek, ik zoek om het te verwijderen/permanent te stoppen, niet om wat het is.

Dat het normaal is boeit mij niet, ik wil niet 30% performance kwijt zijn voor niks en temperaturen mid 60 hebben om niks.

[ Voor 3% gewijzigd door Joeri.Bijlsma op 27-10-2018 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je doet er vrij weinig aan. Het is idd een standaard Windows proces. Hij is waarschijnlijk dan updates aan het draaien.
Als die geïnstalleerd zijn zou je laptop weer normaal moeten draaien.
Dit stoppen houdt in dat je geen updates krijgt, en lijkt me ook niet wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:46
Wat gebeurt er als je het gewoon laat draaien? Blijft het dan draaien of stopt ie na een tijdje weer?

En blijft ie het doen als je automatische updates uitzet in Windows (als dat kan in Windows 10)?

[ Voor 7% gewijzigd door migchiell op 27-10-2018 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:22
Je kunt een tool zoals ProcessLasso gebruiken om Tiworker te begrenzen in prioriteit of aantal threads.

[ Voor 13% gewijzigd door jeroen3 op 27-10-2018 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:55
Gebruik je toevallig ook google chrome?

Door de hardware versnelling gaat mijn G751JY ook hoger in clocksnelheid. Sluit ik die af, dan gaatxdie wel naar 0,8 ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
jeroen3 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 23:51:
Je kunt een tool zoals ProcessLasso gebruiken om Tiworker te begrenzen in prioriteit of aantal threads.
Dat is het probleem, TIworker sluit lasso af als die open staat (zoals in de op staat) en ik kan em niet vinden via lasso.
migchiell schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 23:51:
Wat gebeurt er als je het gewoon laat draaien? Blijft het dan draaien of stopt ie na een tijdje weer?

En blijft ie het doen als je automatische updates uitzet in Windows (als dat kan in Windows 10)?
Zoals ik in de OP al aangaf heb ik windows update uitgezet, computer opnieuw opgestart en het probleem bleef aanhouden.
freaky35 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 00:01:
Gebruik je toevallig ook google chrome?

Door de hardware versnelling gaat mijn G751JY ook hoger in clocksnelheid. Sluit ik die af, dan gaatxdie wel naar 0,8 ghz
Als ik de computer idle heb, doet hij dit ook, dat is waarom ik er een probleem mee heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Joeri.Bijlsma Misschien dat je jezelf eens kunt gaan verdiepen in de processen welke Microsoft Update allemaal triggert en in welke volgorde dat dat gebeurd (én waarom).

TiWorker = Trusted Installer Worker en dat ding installeert de updates voor je welke aangeboden worden vanuit Microsoft. Als dat ding "lastig" doet dan is er sowieso iets niet goed met de Windows installatie op die machine.

Als je zin en tijd hebt... .\Windows\Logs\CBS\CBS.log 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 28-10-2018 00:18 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
wimmel_1 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 00:13:
@Joeri.Bijlsma Misschien dat je jezelf eens kunt gaan verdiepen in de processen welke Microsoft Update allemaal triggert en in welke volgorde dat dat gebeurd (én waarom).

TiWorker = Trusted Installer Worker en dat ding installeert de updates voor je welke aangeboden worden vanuit Microsoft. Als dat ding "lastig" doet dan is er sowieso iets niet goed met de Windows installatie op die machine.

Als je zin en tijd hebt... .\Windows\Logs\CBS\CBS.log 8)
Dit heeft mij best wel wat wijzer gemaakt.
Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
Even een kleine update, ik heb windows 10 opnieuw geinstalleerd.

Op ten duur nam Tiworker meer dan 50% van mijn cpu in beslag en waren de temperaturen over de 70c in "idle" state.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XfeD9f6.png

Dit kon natuurlijk nooit kloppen.

Nu lijkt het erop dat mijn probleem opgelost is, maar blijf het raar vinden dat dit heeft plaats gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:56

Tribits

Onkruid vergaat niet

Kleine kanttekening: dat een proces een bepaalde bestandsnaam gebruikt zegt niets over de eigenschappen van dat bestand. Het kan een andere executable zijn uit een andere folder, of een Windows executable die geïnfecteerd is.

In dit geval niet zo heel waarschijnlijk, en een goede malware scanner zou er wel door heen moeten prikken, maar veel moderne malware beschikt over diverse maatregelen om gebruikers om de tuin te leiden.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 437326

TIWorker is sys maintenance die er vanaf windows 7 al in zit.

Zoek in control panel naar automatic maintenance, deze staat standaard gescheduled. er is een register hack om hem compleet uit te schakelen, als je deze nodig hebt moet je het ff laten weten dan kan ik hem er weer bijzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
Anoniem: 437326 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:45:
TIWorker is sys maintenance die er vanaf windows 7 al in zit.

Zoek in control panel naar automatic maintenance, deze staat standaard gescheduled. er is een register hack om hem compleet uit te schakelen, als je deze nodig hebt moet je het ff laten weten dan kan ik hem er weer bijzoeken
Door het herinstalleren van windows ben ik op het moment van het probleem af, maar je mag mij best laten weten hoe ik em uit kan schakelen via een registry hack, mocht hij weer moeilijk doen in de toekomst is dieze info wel makkelijk om te hebben (en voor eventueel andere mensen die hetzelfde probleem hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Joeri.Bijlsma schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:12:
[...]

Door het herinstalleren van windows ben ik op het moment van het probleem af, maar je mag mij best laten weten hoe ik em uit kan schakelen via een registry hack, mocht hij weer moeilijk doen in de toekomst is dieze info wel makkelijk om te hebben (en voor eventueel andere mensen die hetzelfde probleem hebben).
Het enige dat je bij mijn weten kan doen is de Windows Update service (tijdelijk) uitschakelen...

Tiworker.exe is hier ook een probleemgeval, altijd al geweest in W10 en op verschillende pc's. Dat proces stopt het downloaden van updates en als er een update aan het installeren is komt dat proces ineens weer naar voren en lijkt er behalve het stressen van één CPU core helemaal niets te gebeuren. Geen hdd/ssd activiteit of wat dan ook. Het downloaden en installeren van updates kan daardoor uren duren :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joeri.Bijlsma schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:12:
[...]

Handmatig starten TIWorker.exe: "mschedexe.exe Start"

disablen zou via deze key moeten gaan:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Schedule\Maintenance

dword: MaintenanceDisabled op 1 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ps. :) ik garandeer je niet dat je pc beter gaat functioneren als je het uit zet.. maar hij wordt in iedergeval niet omzeep geholpen door dit maintenance proces.
Pagina: 1