Toon posts:

Sony Vaio drivers

Pagina: 1
Acties:

• ano123
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-06 17:42
Beste Tweakers

Op onze Sony Vaio (VPCEC2M1E) staan nog enkele standaarddrivers van Microsoft. Ik zou deze willen vervangen door de officiële drivers, aangezien de hardware hiermee veel beter zou kunnen werken. De pc is al ongeveer 7/8 jaar oud (denk ik). Ik heb op de website van Sony een utility gevonden die alle drivers kan installeren, en de serie van mijn laptop zit erbij (VPC-serie). Maar deze utility is gemaakt voor Windows 8. Zou dit ook werken voor Windows 10? En moet ik eerst een system image maken voor de zekerheid?

Edit: dit is de utility: https://www.sony.nl/electronics/support/downloads/Z0003860

Alvast bedankt!

[Voor 7% gewijzigd door ano123 op 27-10-2018 23:15]

Soms actief. Soms.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op Windows 10 zou ik die drivers niet vervangen als het systeem verder prima werkt.
If it ain't broken, don't fix it.

Blokkeert alle ads en trackers met:
- uBlock Origin
- uMatrix
- en Pi-Hole voor de rest van het netwerk.

• ano123
@Room42 Bedankt!
Maar ik heb gehoord dat die drivers van Microsoft soms/vaak problemen veroorzaken. Die Vaio draait wel heel erg traag. Morgen upgrade ik de HDD naar een SSD, maar bv. het (soms enorm) traag surfen zal daar niet sneller door worden.
Edit: hij is niet traag door software en er draait weinig op de achtergrond. (en wat er wel op de achtergrond draait zijn allesbehalve veeleisende toepassingen)

[Voor 24% gewijzigd door ano123 op 28-10-2018 08:55]

Soms actief. Soms.

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Om daar iets over te zeggen zou je de specificaties moeten vermelden, maar traag browsen kan zeker wel door het gebrek aan SSD komen.

Als de hele PC traag is, zal dat voor browsen ook gelden. Zeker met het memorygebruik van tegenwoordig met browsers.

Wat ik zo snel op Google vind is een oude i3 processor in dit model. Geheugen kan ik zo snel niet vinden.

Voor zo'n oude laptop zijn de Windows standaard drivers eigenlijk prima. Zou wel even kijken welke je precies bedoelt, als er maar niet zoiets als "generic xxx driver" is geinstalleerd is het prima

• ano123
@Anoniem: 472287 Bedankt!
Er zit 2x 2gb ADATA ram in. GPU is iets van AMD, toen nog ATI. (Maar de gpu heeft al de goede drivers, en van 2015, dus relatief recent)

Maar moest die utility werken voor W10, dan zou ik er toch mogen vanuit gaan dat hij het goed doet? In tegenstelling tot die 3rd party crapware...

Btw, hoe kan een ssd de browser versnellen?

[Voor 7% gewijzigd door ano123 op 28-10-2018 09:58]

Soms actief. Soms.

• Niet online
_Shield schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 09:56:
@Anoniem: 472287 Bedankt!
Er zit 2x 2gb ADATA ram in. GPU is iets van AMD, toen nog ATI. (Maar de gpu heeft al de goede drivers, en van 2015, dus relatief recent)

Maar moest die utility werken voor W10, dan zou ik er toch mogen vanuit gaan dat hij het goed doet? In tegenstelling tot die 3rd party crapware...

Btw, hoe kan een ssd de browser versnellen?
Je zou het kunnen proberen, maar up to date gaat het niet zijn. Vaio heeft de ondersteuning al jaren geleden laten vallen dus die drivers welke hij aan gaat bieden zijn zeer waarschijnlijk nog ouder dan de std windows drivers.

Je SSD versnelt niet alleen je browser, maar het hele systeem. Je hebt je werkgeheugen, maar ook een wisselbestand op de harddisk, zodat niet alle data constant in je geheugen staat. De in/output daarvan gaat gigantisch versnellen met een SSD.

Zodra je hem geinstalleerd hebt, merk je het wel :)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
_Shield schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 08:52:
@Room42 Bedankt!
Maar ik heb gehoord dat die drivers van Microsoft soms/vaak problemen veroorzaken. [...]
Maar héb jij ook problemen, dan? :? :P

Maar ja, die SSD zal heel veel problemen verhelpen. Kijk maar eens in je resource monitor in het overview en sorteer de disk op response time. Die zal nu soms boven de 500ms kunnen liggen. Dat is waar de computer het meeste van de tijd op zal zitten te wachten. Maar met een SSD komt ie niet meer boven de 50ms, met het meeste zelfs onder de 15ms (afhankelijk van een aantal factoren, in zo'n oude laptop) :)
_Shield schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 09:56:
[...] Btw, hoe kan een ssd de browser versnellen?
Ook tijdens het browsen gebruik je de harddisk. Maar kijk met de resource monitor wáár de bottleneck ligt. Dit kan zijn de CPU of Disk (of GPU) en als je te weinig RAM hebt, wordt de disk extra belast. Dat versnel je dus met een SSD.

Ik hoef al jaren geen computers meer zonder SSD :z

[Voor 50% gewijzigd door Room42 op 28-10-2018 11:02]

Blokkeert alle ads en trackers met:
- uBlock Origin
- uMatrix
- en Pi-Hole voor de rest van het netwerk.

• ano123
Bedankt!
@Room42 Ik zou nu ook geen pc meer kopen zonder SSD :)
We hebben genoeg aan die 4GB ram. Die wordt praktisch nooit 100% gebruikt. Ik gebruik ook zoveel mogelijk Edge, omdat Chrome een stuk meer ram gebruikt.

Soms actief. Soms.

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-05 15:30
Voor windows 10 heeft VAIO bij een aantal modellen nieuwe drivers. Als dit bij jouw windows 8 model niet het geval is dan heeft het weinig zin om de orginele drivers erop te zetten.

Het beste is om de orginele instalatie schijven voor jouw model te hebben (zal 60 euro of zo kosten) en als dat VAIO software plus windows 8 is dan kun je zonder problemen upgraden naar windows 8.1 met behoud van alle funtionaliteit. Als je daarna de boel tweakt dan zal het prima lopen. Maar aangezien jouw laptop nogal oud is heeft dit weinig zin (laptops hebben een beperkte levensduur die gemiddeld 5 jaar is)

Misschien dat je windows 10 erop kunt zetten en zal het redeijk werken maar een aantal zaken werken dan niet meer als voorheen. Er zijn ook al heel veel posts op internet over probemen met laptop windows 10 upgrades waar de manufacturer de drivers niet bijlevert.

• ano123
@8mile13 Er stond standaard Windows 7 op de laptop. Die is automatisch met de Windows updates geupgraded naar Windows 10. Maar ik heb gehoord dat Windows 8 drivers ook compatibel zijn met Windows 10. Klopt dit, is dit het geval voor alle drivers? Bedankt voor het meedenken!

Soms actief. Soms.

• Niet online
Het is beter om ipv drivers updaten om het updaten, te controleren wat er nu echt fout gaat.

Een i3-350 met 4gb geheugen en een conventionele hdd gaat nu eenmaal niet snel zijn. Daar doen je drivers niets aan.

• ano123
@Anoniem: 472287 Een i3 met hyperthreading en een clockspeed van 2.27 GHz zou toch een stuk sneller moeten werken dan wat hij nu doet. Maar die HDD zal hoogstwaarschijnlijk een bottleneck zijn.
We hebben nog een andere laptop (Acer Aspire E17 nog een hoop cijfers) met een vergelijkbare i3 (wel maar 2 jaar oud), een Liteon SSD, voor de graphics de built-in shared module van de cpu en 8 gb dual-channel DDR4 ram. Die pc doet het veeeel beter. Maar om die laptops te vergelijken moet ik nog even wachten tot ik de SSD geïnstalleerd heb natuurlijk. En uiteraard zal een laptop van 2 jaar oud met nieuwe drivers sneller werken dan een laptop van 7/8 jaar oud.

[Voor 3% gewijzigd door ano123 op 28-10-2018 18:27]

Soms actief. Soms.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:58
Waarom denk jij dat 2 i3 processors waar zo bijna 10 jaar tussen zit, hetzelfde presteren?
Een i3 is gewoon een merknaam, het zegt weinig, of eigenlijk gewoon helemaal niets over prestaties.

Natuurlijk is een moderne laptop met 8gb ddr4! en een moderne i3 sneller. Gelukkig wel, de wereld staat niet stil.

Welke 2 processors ben je nou eigenlijk aan het vergelijken?

[Voor 17% gewijzigd door WEBGAMING op 28-10-2018 16:52]

• ano123
@WEBGAMING i3-350M en i3-6100U

Soms actief. Soms.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:58
De 6100 is gewoon veel sneller.

Het IPC (instructions per clock, de snelheid per kloksnelheid) is veel beter.

IPC is simpel uitgelegd, de ene processor loopt op 2ghz, en de andere loopt ook op 2ghz, kan het nog steeds zo zijn dat 1 van die processors gewoon 2x zo snel is.
Oudere amd processors (FX serie) zijn een mooi voorbeeld. Als je puur naar de specificaties kijkt, lijken ze net zo snel of zelfs sneller als de Intels uit die tijd. Ga je naar echte prestaties kijken, zijn ze veel en veel langzamer.

https://nl.hardware.info/...dge-en-nehalem-resultaten
De i3-350M is nehalem, en de 6100 is nog nieuwer als broadwell.
Dan kan je zien dat daar echt een hoop prestatieverschil in zit.
En de 6100 is nog wat nieuwer, dus het verschil is zelfs nog een stukje groter als wat je in deze test ziet.

De hoeveelheid en de snelheid van het geheugen helpt natuurlijk ook een hoop.

[Voor 12% gewijzigd door WEBGAMING op 28-10-2018 20:32]

• ano123
@WEBGAMING Thx, goede uitleg en info die ik nog niet wist!

Soms actief. Soms.

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-05 15:30
JbSh schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 15:47:
@8mile13 Er stond standaard Windows 7 op de laptop. Die is automatisch met de Windows updates geupgraded naar Windows 10. Maar ik heb gehoord dat Windows 8 drivers ook compatibel zijn met Windows 10. Klopt dit, is dit het geval voor alle drivers? Bedankt voor het meedenken!
Ik heb twee identieke windows 7 VAIOs modellen. Die heb ik geupgrade naar windows 8 waar vanalles door Sony beschikbaar was gesteld, een hele lijst. Windows 8 heeft nogal wat problemen dus ik ben vrij snel overgestapt naar windows 8.1 waar sony ook drivers voor leverde. Windows 10 drivers enz was alleen beschikbaar voor een bepekt aantal modellen. Er was zelfs speciale software door sony gemaakt om dat op laptops te installeren. In principe heb je dat nodig als je naar windows 10 upgrade.

Zoals ik dat begrijp zal vanalles nog werken maar een aantal dingen ook niet als je geen drivers krijgt bijgelevert. Het zaakje zal niet meer 100% zijn als je naar windows 10 upgrade zonder bijbehorende drivers. Sowieso bijvoorbeeld op mijn laptops werkt windows systeemkopie niet. Bij laptops is dus het zo dat als je een windows 7 laptop heb en je upgrade naar windows 8 waar de manufacturer de hele meuk bijlevert je al problemen krijgt zelfs als je alles volgens het boekje doet, heeft ermee te maken dat zo'n laptop speciaal voor een bepaald bestuurssysteem wordt getweakt, Dit wordt erger als je niks bijgelevert krijgt. Dan krijg je situaties als dat je bij een windows update enkele maanden na instalatie de laptop het opeens niet doet. Internet staat er vol van.

Als bepaalde functionaliteit het niet meer doet kun je proberen om drivers van sony modellen die windows 10 hebben gebruiken. Dan moet je wel goed uitzoeken wat je nodig hebt. Je kunt dat creatief doen door bijvoorbeeld to googlen op een windows 10 VAIO met bepaalde problemen. Dan worden op forums bepaalde dingetjes aanbevolen. Zorg dat je zoveel mogelijk goed werkend krijgt en hoop dat het ding nog lang meegaat.

• ano123
@8mile13 Bedankt! Er zijn niet echt concrete problemen, buiten dat hij traag werkt. Maar dat ligt dus (ook) aan de verouderde hardware. Denk dat ik het laat zoals het nu is.

Soms actief. Soms.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee