Toon posts:

Verwarmen energiezuinig inregelen huis

Pagina: 1
Acties:

• peer10
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-12-2021
Hallo we hebben sinds kort een airco geplaatst op de begane grond.
Hiermee wil ik ook gaan verwarmen voor een gedeelte maar hoe stel ik dit het beste in?

We hebben een CV voor verwarming en warmwater. Begane grond is volledig vloerverwarming
We hebben maar 1 zone. Heb normaal de temp op 21graden staan.
Woning is voorzien van balansventilatie type D
Gaat om een vrijstaande woning van 2016 dus goed geïsoleerd.

Wekken zelf stroom op met 18 panelen, leveren terug aan het net daarom wil ik o.a met de airco bij verwarmen.

De badkamer is voorzien van vloerverwarming via een RTL ventiel hier is t wel prettig als t warmer is.
Heb nu de temp van de thermostaat vd CV op 19,5 gezet en de airco op 21
Is dit logisch of heeft er iemand een goede tip hoe dit het beste is af te stemmen?

Bedankt,
Mvg Peer

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-06 23:17

Theo

moederbord

Bij een airco is de COP heel erg temperatuurafhankelijk. Je hebt een stroomoverschot wat je in wil zetten om het gasverbruik te redueren. Zonder al teveel moeite te doen zal ik de airco gebruiken als verwarming 'ad hoc' in het voorjaar en najaar. De CV zal ik gebruiken als het buiten goed kouder is. Niet alleen heb je dan meer warmte nodig, en is deze in het gehele huis nodig; het rendement van je airco is dan ook een stuk lager.

Je kan ook de (vloer)verwarming in de huiskamer knijpen zodat je CV ketel harder gaat werken om het huis (=thermostaat in de huiskamer) op te warmen. Zet je dan je airco erbij aan op je gewenste temperatuur en op de eco stand dan wordt je huiskamer deels door gas en deels door de airco verwarmd.

Ik heb zelf soortgelijke situatie gehad; stroomoverschot, CV op gas en airco's in huis. Ik liep toen ook tegen hetzelfde aan waar jij tegenaan loopt. Ik heb het toen opgelost door de thermostaat in 1 van de slaapkamers te hangen en de huiskamer met de airco te verwarmen. Voordeel was dat het huis warm werd en dat het stroomoverschot gebruikt werd om het gasverbruik te reduceren. Nadeel was dat de vloerverwarming in de huiskamer uit stond, en de vloer dus koud was :'( Plus de airco moest altijd aan (=geluid). Uiteindelijk had het geen hoge WAF en was ik er ook niet echt blij mee, comfort was matig in huis.

Uiteindelijk heb ik een warmtepomp geplaatst en gaat het verwarmen all-electric. De airco gaat nog steeds veel aan om het even snel op te warmen (vriendin heeft van die momenten waarbij ze een kamertemperatuur van 23 graden nodig heeft..) of wanneer het nog niet koud genoeg is om de verwarming aan te zetten; bijvoorbeeld op een lenteavond of een nazomerse ochtend.

7400 Wp op het dak

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee