Toon posts:

Router(s) nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AQ87
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 31-03 15:38
Ik zoek een?
Ik zoek een nieuwe Wi-Fi router. Zie onderaan voor meer context.

Wat is je budget?
Max 100 EUR.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, geen voorkeur. Als het kwalitatief maar een goede stabiele verbinding geeft overal in huis, desnoods met twee routers.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Context/Uitleg: Ik heb kabel internet bij Ziggo (abbo 200 mbit/s down) en daarom van Ziggo een Technicolor TC7200U modem-router. Laptops en desktops verbinden via een ethernetkabel werkt prima, zonder netwerkverlies. Maar mobiele apparaten (laptops, smartphones, 2x Chromecast en Digitale Marantz receiver) verliezen vaak ineens hun verbinding ('van het netwerk gegooid'), vooral tijdens streamen van veel data (bijvoorbeeld 1080p YouTube). Dan moeten de apparaten ge-reboot.

Om dit op te lossen had ik een paar jaar terug een goedkope TP-link TL WR841N gekocht en deze aan één van de 1Gbps poorten van de Technicolor gehangen om als de enige draadloze router te fungeren. En dit werkte in ons vorige huis als een zonnetje.

Echter zijn we nu verhuisd naar een veel moderner (120 jaar nieuwer) huis en de ontvangst van de TP-Link is nu echt héél slecht (gewapend beton |:( ? geen idee...). Op de bovenverdieping hebben we praktisch geen netwerk meer en sommige kamers beneden ook niet.

Toen maar de Technicolor weer geprobeerd, en deze heeft een veel betere ontvangst/signaalsterkte, maar nu heb ik weer de oude problemen van het volledig wegvallen van de verbinding...

Ik zoek dus een nieuwe Wi-Fi router (de Technicolor zal ik nog maar als modem blijven moeten gebruiken) die een goed sterk signaal uitzendt in alle richtingen. Of ik zoek een type router waar ik er twee van kan kopen waarbij ze beide hetzelfde netwerk uitzenden en ik maar één SSID nodig heb om mee te verbinden. Zoals dat ook in bedrijven/scholen gebeurt. Dit moet vast kunnen, want er ligt in huis ethernet bekabeling vanaf de meterkast naar de bovenverdieping.

Ik weet alleen niet welke type routers ik daarvoor moet hebben om dat te kunnen doen (of hoe dat überhaupt heet :? ). Volgens mij kan die goedkope TP-Link het niet, anders nam ik er nog 2 voor bovenverdieping en nog één voor in de tuin in de zomer...

Eigen onderzoekspoging: ik zie dan bijvoorbeeld de Sitecom WLR 7100 als beste getest bij de consumentenbond ooit, en positieve gebruikersreviews (edit: mensen klagen toch wel over slechte ontvangst...). Maar in de (online) handleiding vind ik niet echt iets waarvan ik uit kan gaan dat dit beter bereik o.i.d. gaat hebben dan wat ik nu heb. En moet ik er dan twee kopen, en hoe weet ik dat ze 'samen kunnen werken'?

Alle reacties

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:25
Volgens mij zoek je een accespoint en geen router. Meerdere routers in het netwerk is sowieso een slecht idee. En zal je ook als AP moeten configureren dan beter een echte AP.

Als je goede wifi wilt verdiep je dan eens in de accespoint van ubiquiti en kijk of dit aan je wensen voldoet.

[Voor 12% gewijzigd door HKLM_ op 27-10-2018 20:57]

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Sowieso zal je naar de verdieping een "bekabelde" verbinding moeten realiseren zodat je daar een accesspojnt kan plaatsen.. als dat echt niet kan om wat voor reden, zou je naar een mesh oplossing kunnen kijken

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-06 18:25

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Heb je de mogelijkheid draden te trekken door je huis? Anders *blijft* het klungelen.

Ideale setup is wat @HKLM_ zegt, een of meerdere accesspoints en mogelijk een router. Dat laatste zou ik alleen doen als de Ziggo router echt zijn werk niet goed doet en dán wil je 'm in bridge mode hebben met een eigen router er achter. (Dat werkt en dat werkt fijn, maar je kunt het in de regel niet zelf bewerkstelligen. Daarvoor moet je Ziggo bellen. Ook moet je zelf je router configureren, daar kan Ziggo je niet bij helpen.)

Ubuquiti heb ik zelf prima ervaringen mee. Ik heb 2 van die dingen in huis liggen, allebei bedraad aangesloten dmv een zgn. PoE switch. (Dus zonder adaptor terplekke. Ze worden gevoed vanuit de meterkast waar een PoE switch ligt.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• AQ87
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 31-03 15:38
We hebben inderdaad kabels lopen naar meerdere kamers, en ook boven. Ik ga zeker even kijken naar de Ubuquiti access points die jullie noemen (en leren wat het verschil is tussen routers en ap's)!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

SMSfreakie schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 21:21:
Sowieso zal je naar de verdieping een "bekabelde" verbinding moeten realiseren zodat je daar een accesspojnt kan plaatsen.. als dat echt niet kan om wat voor reden, zou je naar een mesh oplossing kunnen kijken
Nou ga ik tóch maar eens een "domme" vraag stellen :o

Als normale WiFi netweken al niet lekker werken doordat je over meerdere verdiepingen aan het werken bent waarbij er tussen de verdiepingen dikke betonvloeren met wapening liggen, hoe moet MESH WiFi daar dan een verbetering in aan kunnen gaan brengen?

De karakteristieken van de 2,4Ghz en 5Ghz frequentiebanden veranderen niet door er simpel de naam MESH aan mee te geven (oftewel de AP's zullen elkaar onderling altijd moeten kunnen gaan vinden middels... WiFi).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:25
wimmel_1 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 22:31:
[...]

Nou ga ik tóch maar eens een "domme" vraag stellen :o

Als normale WiFi netweken al niet lekker werken doordat je over meerdere verdiepingen aan het werken bent waarbij er tussen de verdiepingen dikke betonvloeren met wapening liggen, hoe moet MESH WiFi daar dan een verbetering in aan kunnen gaan brengen?

De karakteristieken van de 2,4Ghz en 5Ghz frequentiebanden veranderen niet door er simpel de naam MESH aan mee te geven (oftewel de AP's zullen elkaar onderling altijd moeten kunnen gaan vinden middels... WiFi).
True, wil je mesh dan heb je gewoon meer stations nodig om een goed netwerk te krijgen.

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee