Toon posts:

Jullie ervaringen met 4G als thuisverbinding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Odyssey
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-05-2021
Hallo Tweakers,

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring met 4G als thuisverbinding. De afgelopen 4 jaren heb ik internet van Ziggo in de stad Groningen gehad. Dit heb ik als een enorm drama ervaren en nu er een verhuizing aan zit te komen wil er eigenlijk vanaf. Mijn ervaring met KPN is al niet veel beter. Daarom zou ik graag willen weten wat jullie ervaring is met een 4G thuisverbinding. Ik ben vooral geïnteresseerd in jullie ervaringen met betrekking tot; latency, package loss, downtime, peak-traffic momenten, gaming, streaming en hoeveel active verbindingen jullie tegelijk kunnen hebben openstaan.

Ik zie jullie reacties met plezier tegemoet.

~ Odyssey

Beste antwoord (via Odyssey op 28-10-2018 14:56)

• KingHorse
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 24-05 10:12
Mijn ervaring is gebaseerd op KPN 4G buitengebied bij een manege(paarden), waar ook pension is, paarden worden opgeleid en wedstrijden worden verreden. ongeveer 2km van de masten af. Vroeger enkel met modem, en tegenwoordig met losse antenne. Wij hebben de oplossing met losse modem, geen doorlos technieken.

Over het algemeen werkt het prima, ook als het wat drukker wordt in een cell.(groot evenement over het hele terrein mensen)(April 2018). Tijdens een groot feest in de kantine, konden we geen 4G meer ontvangen en werden we direct terug gezet naar onwerkbaar 3G(December 2017).

Op de manege is ook gasten wifi, tijdens normale dagen, werkt deze normaal. Er zit een snelheidscap op van 8 down en 5 up, bijvoorbeeld tweakers bekijken gaat prima. Tijdens wedstrijden loopt hierdoor het internet vast. Modem besluit om draytek(bedrijfsnetwerk) buiten te sluiten en enkel directe wiffi verbindingen toe te laten.

Snelheden zijn aardig stabiel (Huawei B525)
Ongeveer 20-30 down en 15-20 up met antenne
ongeveer 20-30 down en 1-2 up zonder antenne

Bij een andere locatie(kennis) Draytek 2860L:
40-80 down en 40 up met antenne uitgericht
40 down en 40 up zonder antenne

Ik heb geen ping resultaten, deze zijn zeer varierent. tussen de 30-60ms

Ik heb eind december 2017 gelivestreamed over via het netwerk. Dat ging prima, ongeveer 30 minuten geen verbinding gehad over 50 uur livestreamen. Weinig packet loss op gemerkt.

Het is de best koste efficiente oplossing voor de adsl verbinding van 9 / 0,9(was 2 maanden geleden nog 3 / 0,3) En ben ik heel blij dat deze oplossing er is.

Bij een andere kennis, wordt er gewoon CS:GO op gespeeld(zelfde oplossing en Huawei b525), waar vroeger er soms werd geklaagd over lagg(als iemand yt open had staan), en tegenwoordig niet meer met 4G. En 5x sneller verbinding(11 naar 50).

Gamen kan wel over 4G, heb vorige week nog rocket league gespeeld op 4G van Tele2 achter in een auto op de snelweg. Had een ping van 60ms constant, enkele uitschieter naar 90ms, en nagenoeg geen packetloss. Op 3G gamen is geen doen, was in belgië met een ping 150ms was minecraft net te doen achter in de auto.

T-Mobile werkte niet op de manege met een draytek(10 up en 10 down en soms gewoon geen verbinding)

Doe er je voordeel mee :)

Dit bericht is geschreven op een server welke is verbonden via T-Mobile Glasvezel thuis, waar ik op ben ingelogd vanaf een Ziggo Thuis verbinding :p

Alle reacties

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-06 15:58
We gebruiken het zakelijk als er binnen een week Internet op een bepaalde locatie moet zijn. Maar dit is een noodoplossing en we willen zo snel mogelijk naar een vaste verbinding. Qua snelheid en betrouwbaarheid vind ik 4G en vast niet te vergelijken.

Hattrick: Thorgal Eagles

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:39

lier

MikroTik nerd

Kan je misschien vertellen wat je ervaringen zijn en wat je wil oplossen met 4G?

Overigens, 4G en gaming is niet ideaal (alles zonder draad is niet ideaal). Hangt ook af wat je onder gaming verstaat.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Odyssey
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-05-2021
De problemen die ik ervaar zijn onstabiel internet tijdens piek uren. Ik heb een ping plotter voor een week laten lopen en elke dag tussen 17:00 en 23:00 schiet mijn ping omhoog. Dagelijks replies van boven de 3K ms en package loss van 5-10% is niet ongewoon. Ik heb meerdere keren gebeld met Ziggo omdat ik het vermoeden heb dat de wijkkast waar ik zit overbelast is (combinatie van dichtbevolkt gebied en de tijden waarop het plaatsvindt doet me dit vermoeden). Ziggo zou er naar kijken maar het is nooit beter geworden.

Ik hoop dat een 4G netwerk dit probleem oplost door gebruik te maken van masten in plaats van wijkkasten. Ik begrijp dat masten net zo goed overbelast kunnen raken maar ik hoop dat die minder in gebruik zijn tijdens deze piek uren doordat de gemiddelde Nederlander gebruik maakt van ADSL en dus de wijkkast gebruikt.

Ik versta alle genres onder gaming; shooters, moba, RTS etc.
lier schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:22:
Kan je misschien vertellen wat je ervaringen zijn en wat je wil oplossen met 4G?

Overigens, 4G en gaming is niet ideaal (alles zonder draad is niet ideaal). Hangt ook af wat je onder gaming verstaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• KingHorse
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 24-05 10:12
Mijn ervaring is gebaseerd op KPN 4G buitengebied bij een manege(paarden), waar ook pension is, paarden worden opgeleid en wedstrijden worden verreden. ongeveer 2km van de masten af. Vroeger enkel met modem, en tegenwoordig met losse antenne. Wij hebben de oplossing met losse modem, geen doorlos technieken.

Over het algemeen werkt het prima, ook als het wat drukker wordt in een cell.(groot evenement over het hele terrein mensen)(April 2018). Tijdens een groot feest in de kantine, konden we geen 4G meer ontvangen en werden we direct terug gezet naar onwerkbaar 3G(December 2017).

Op de manege is ook gasten wifi, tijdens normale dagen, werkt deze normaal. Er zit een snelheidscap op van 8 down en 5 up, bijvoorbeeld tweakers bekijken gaat prima. Tijdens wedstrijden loopt hierdoor het internet vast. Modem besluit om draytek(bedrijfsnetwerk) buiten te sluiten en enkel directe wiffi verbindingen toe te laten.

Snelheden zijn aardig stabiel (Huawei B525)
Ongeveer 20-30 down en 15-20 up met antenne
ongeveer 20-30 down en 1-2 up zonder antenne

Bij een andere locatie(kennis) Draytek 2860L:
40-80 down en 40 up met antenne uitgericht
40 down en 40 up zonder antenne

Ik heb geen ping resultaten, deze zijn zeer varierent. tussen de 30-60ms

Ik heb eind december 2017 gelivestreamed over via het netwerk. Dat ging prima, ongeveer 30 minuten geen verbinding gehad over 50 uur livestreamen. Weinig packet loss op gemerkt.

Het is de best koste efficiente oplossing voor de adsl verbinding van 9 / 0,9(was 2 maanden geleden nog 3 / 0,3) En ben ik heel blij dat deze oplossing er is.

Bij een andere kennis, wordt er gewoon CS:GO op gespeeld(zelfde oplossing en Huawei b525), waar vroeger er soms werd geklaagd over lagg(als iemand yt open had staan), en tegenwoordig niet meer met 4G. En 5x sneller verbinding(11 naar 50).

Gamen kan wel over 4G, heb vorige week nog rocket league gespeeld op 4G van Tele2 achter in een auto op de snelweg. Had een ping van 60ms constant, enkele uitschieter naar 90ms, en nagenoeg geen packetloss. Op 3G gamen is geen doen, was in belgië met een ping 150ms was minecraft net te doen achter in de auto.

T-Mobile werkte niet op de manege met een draytek(10 up en 10 down en soms gewoon geen verbinding)

Doe er je voordeel mee :)

Dit bericht is geschreven op een server welke is verbonden via T-Mobile Glasvezel thuis, waar ik op ben ingelogd vanaf een Ziggo Thuis verbinding :p

• jirad
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-05 22:04
Zelf ook gebruiker van KPN 4G buitengebied. Dankzij een uitgerichte antenne richting een zendmast in de stad (3km) haal ik gemiddeld 50/16 snelheden.

Het trager worden van de verbinding of de toename van packet loss heb ik zelf nooit ervaren. Ook niet tussen 18:00 en 22:00.

Qua ping zit ik ook rond de 30-60ms en heb tijdens het spelen van fps hier nog nooit klachten over gehad
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee