Vraag

• tom-vz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-10-2022
Ik zoek een?
upgrade voor mijn moederbord. Maar ik vind het lastig te kiezen, en ben bang dat ik weer een kat in de zak koop zoals mijn GA-AB Gaming 3 van nu...

Ik ben me er bewust van dat ik op dit moment een matig moederbord heb in relatie tot de overige onderdelen welke ik in augustus heb geupdate. Dit moederbord was nog van mijn oorspronkelijke build, en hoopte dat dit prima zou gaan i.c.m. de update. Dit blijkt niet zo te zijn na een paar maanden proberen.

probleem
Mijn huidige moederbord (GA-AB Gaming 3) heeft wat issues met het ram dat ik nu gebruik (LPX CMK16GX4M2B3000C15), o.a. kan ik het standaard XMP profiel niet gebruiken omdat deze niet stabiel loopt. Dus heb ik deze geunderclockt op 26xx mhz voor stabiliteit.

Als gevolg: in pubg kan ik niet normaal opstarten, maar moet ik elke keer via taakbeheer de affiniteit van het spel op 1 core zetten om in de lobby te komen, daarna weer alle cores aan om te spelen.

Dit komt normaliter alleen voor bij mensen die hun cpu / ram overclocken. Mijn systeem is, op de aanpassing aan het ram voor stabiliteit na, helemaal stock zonder overclocks.

Daarnaast wil ik natuurlijk ook gewoon net zoveel mhz krijgen als waar ik voor betaal... en nog veel belangrijker, een lekker snel en soepel systeem ook tijdens het gamen. Zonder geklooi bij het opstarten. :)

Wat is je budget?
wat nodig is.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
het zou fijn zijn als mijn huidige ram: https://tweakers.net/pric...x-cmk16gx4m2b3000c15.html er goed in kan functioneren op 3000 mhz

twee moederborden die ik overweeg (o.a. afkomstig uit bbg) zijn:
https://tweakers.net/pric...us-b450-pro-(rev-10).html
https://tweakers.net/pric...us-x470-ultra-gaming.html

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Ik gebruik het voornamelijk om te gamen (Pubg, Total war Warhammer 2) en op dit moment heb ik het idee dat het allemaal niet zo soepel gaat als zou mogen met een ryzen 7 2700x en gtx 1080.

Huidige systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 322,50€ 322,50
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 85,-€ 85,-
1Gigabyte GeForce GTX 1080 WINDFORCE OC 8G€ 525,-€ 525,-
1Cooler Master CM Storm Stryker€ 178,56€ 178,56
1AOC AG352QCX Zilver, Zwart€ 579,-€ 579,-
1Corsair Gaming K55 RGB (Qwerty US)€ 54,04€ 54,04
1Logitech G502 Proteus Spectrum€ 58,08€ 58,08
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 138,95€ 138,95
1Asus ROG Centurion€ 192,94€ 192,94
1Corsair RM650x (2018)€ 95,90€ 95,90
2Samsung 840 EVO 120GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung 970 Evo 1TB€ 269,-€ 269,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.498,97

concrete vragen van mij
1) zijn deze twee moederborden goed (en welke is de beste) voor mijn build, of is er een betere optie?
2) is het verstandig mijn huidige RAM te behouden, of is het beter om ander (sneller) RAM aan te schaffen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-06 23:50
Je hebt een slechte ervaring met Gigabyte en nu wil je weer Gigabyte? Gigabyte is de minst goede wat AM4 borden betreft. Waarom geen pricewatch: MSI B450 Tomahawk of als je wil gaan overklokken de pricewatch: Asus PRIME X470-PRO

• tom-vz
Uszka schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:41:
Je hebt een slechte ervaring met Gigabyte en nu wil je weer Gigabyte? Gigabyte is de minst goede wat AM4 borden betreft. Waarom geen pricewatch: MSI B450 Tomahawk of als je wil gaan overklokken de pricewatch: Asus PRIME X470-PRO
Ik heb vooral goede ervaringen met gigabyte, alleen een slechte ervaring met dit specifieke ram en dit moederbord (wat vooral komt doordat ik gewoon de slechte keus maakte om een ouder moederbord te blijven gebruiken).

Heb geen specifieke merkvoorkeur, dus dat staat vrij. Alleen als het toevallig Gigabyte is past dat goed bij mijn videokaart qua looks in de kast.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-06 23:50
De kwaliteit van de stroomvoorziening is op Gigabyte AM4 borden het slechtst voor elkaar. ASUS, MSI en Asrock doen dat stukken beter.

• tom-vz
Uszka schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:59:
De kwaliteit van de stroomvoorziening is op Gigabyte AM4 borden het slechtst voor elkaar. ASUS, MSI en Asrock doen dat stukken beter.
oke dat klinkt vervelend, al zou het fijn zijn als je iets specifieker bent dan 'het slechts voor elkaar'. Betekent dit marginaal slechter, overall geen issue. OF kan ik serieuze (en ook waarschijnlijke) problemen aantreffen?

Want ik had her en der gelezen dat de twee borden die ik noemde toch wel prima zijn. Enige waar ik slecht uit kwam is of deze ook mijn huidige RAM op 3000 mhz laten draaien, al lees ik dat de x470 dat toch zeker zou moeten kunnen.

Groot minpunt zou het gebrek aan OC opties zijn, maar dit ben ik toch niet van plan.

en back to topic: welk moederbord zouden jullie zelf kiezen met deze setup? dan kan ik een beetje vergelijken :9

• tom-vz
Na wat reviews lezen etc. heb ik mijn keus qua moederbord gemaakt denk ik, ik wil graag de: Gigabyte Aorus X470 Gaming 7 Wifi. Deze zou wel een solide stroomvoorziening hebben en zie eigenlijk alleen positieve reviews.

pricewatch: Gigabyte Aorus X470 Gaming 7 WiFi

Echter zie ik in de memory support list (bron: https://www.gigabyte.com/...7-WIFI-rev-10#support-doc) voor het geheugen dat mijn RAM native op 2133 Mhz staat.... Dit betekent vast en zeker dat hij dus weer stock op 2133 Mhz begint? want dat is dus net waar ik bij mijn huidige bord ook tegen aan loop.

Overweeg nu om andere RAM aan te schaffen (Kingston HyperX Fury red HX434C19FR2/8) maar wellicht dat ik eerst even met mijn huidige RAm probeer, wie weet dat de XMP het nu wel normaal doet (waarom is hij anders standaard toegevoegd).

Bedankt voor de reacties iig.

• n3othebest
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:28
Waarom niet gewoon een moederbord nemen waar je huidige ram wel goed op draait?

• tom-vz
n3othebest schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 20:46:
Waarom niet gewoon een moederbord nemen waar je huidige ram wel goed op draait?
Dat is pas aan de orde als het niet goed draait op het nieuwe moederbord (wat ik eerst ga testen). Want in principe zou mijn huidige ram in dit nieuwe bord goed moeten draaien, alleen de XMP laat het (wat ik uit veel anderen met vergelijkbaar probleem) zoals ik lees vaak afweten en zorgt voor stability issues. Wie weet is het op dit luxere bord met de nieuwste bios (die zet ik er op als die er niet al op staat) anders.

En ik ben nu al enige tijd aan het vervelen met dit probleem (omdat ik zelf de slechte keus maakte mn bord niet direct te vervangen), en vind het zonde dat mijn pc enkel hierdoor niet voluit kan. Dat knaagt aan me en dat wil ik nu hoe dan ook oplossen :D

Even iets anders, iemand nog een tip voor een goede koelpasta als ik mijn cpu over zet?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Asrock Taichi X470 voldoet prima en is goedkoper dan Gigabyte. dat kun je beter vergeten bij AM4
(ook al is die jij kiest de enige zonder problemen bekend) pricewatch: ASRock X470 Taichi

maar een B450 tomahawk of b450 pro carbon ac van MSI zijn ook goed

[Voor 20% gewijzigd door Hackus op 28-10-2018 20:54]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• tom-vz
Hackus schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 20:52:
Asrock Taichi X470 voldoet prima en is goedkoper dan Gigabyte. dat kun je beter vergeten bij AM4
(ook al is die jij kiest de enige zonder problemen bekend) pricewatch: ASRock X470 Taichi
Dat is ook een mooi bordje, al ben ik persoonlijk meer van de aorus look. Bovendien vind ik het prijsverschil zo klein dat ik daar geen verschil in zie (die 10-15 euro op dit bedrag lig ik niet wakker van).

Bovendien zie ik in de eerste review (op tweakers) staan: Degelijke bouw. Geen kermisboard. X470 chipset is juist gericht op Ryzen 2[6/7]00X en die ondersteunt de meegeleverdae biosversie 1.10 nog niet. Dus je hebt een ouder CPU nodig om het bios te updaten. Voor een recent gereleased board toch wel jammer.

Kortom, mijn ryzen 7 2700x zal niet out of the box werken.... en ik heb geen oudere cpu liggen om de bios te updaten, dus deze valt toch af :|

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:13

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
tom-vz schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 20:55:
[...]

Dat is ook een mooi bordje, al ben ik persoonlijk meer van de aorus look. Bovendien vind ik het prijsverschil zo klein dat ik daar geen verschil in zie (die 10-15 euro op dit bedrag lig ik niet wakker van).

Bovendien zie ik in de eerste review (op tweakers) staan: Degelijke bouw. Geen kermisboard. X470 chipset is juist gericht op Ryzen 2[6/7]00X en die ondersteunt de meegeleverdae biosversie 1.10 nog niet. Dus je hebt een ouder CPU nodig om het bios te updaten. Voor een recent gereleased board toch wel jammer.

Kortom, mijn ryzen 7 2700x zal niet out of the box werken.... en ik heb geen oudere cpu liggen om de bios te updaten, dus deze valt toch af :|
ieder bord heeft een first release natuurlijk. dan liever pricewatch: Asus ROG Strix X470-F GAMING maar je lijkt Gigabyte fan. edit: je ram uit je lijst werkt ook op de strix

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee