• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:08
Beste experts,

Ik wil beginnen met het slimmer maken van mijn 'huis', het comfort en gebruikersgemak moeten omhoog.

Het huis is in 2014 gebouwd, toen hadden we echter weinig tijd om erover na te denken (en budget) om het in 1x goed te doen.
Ik ben niet van plan om het hele huis overhoop te gooien, dus zoveel mogelijk draadloos is een pre.
(al heb ik nog wel een aantal loze leidingen om bv het wifi netwerk te verbeteren)

De trigger op het moment is dat ik infrarood panelen in de badkamer wil om het comfort te verhogen, hiervoor is een extra/betere thermostaat nodig.
De rest van het huis is verwarmd met lage temperatuur vloerverwarming (langzaam en ondanks meerdere regelaars in verschillende ruimtes erg slecht tot niet controleerbaar).
Daarnaast is het in de woonkamer altijd dusdanig warm, dat de verwarming in de rest van het huis (incl de badkamer) eigenlijk zelden aan gaat.
Aangezien ik nog de bekende cheapo honeywell thermostaat heb vanuit de bouw zit ik eraan te denken om hier iets voor te kopen wat het 'hele' huis kan bedienen, in ieder geval te beginnen met de verwarming.

Daarnaast heb ik een tweetal beveiligingscamera's liggen die ik in eerste instantie aan de HTPC wilde koppelen, maar misschien dat dat beter/slimmer kan.
(momenteel staat de HTPC eigenlijk altijd uit, omdat het geen downloadbak meer is)

In de toekomst zouden we nog veel meer automagisch (IFTTT?) en/of app bedienbaar willen, denk aan dingen als:
- elektrisch zonnescherm (op basis van temperatuur, wind, zon).
- verlichting binnen (philips hue?) en buiten (programmeerbaar op basis van tijd/sensors, maar ook bedienbaar)
- koffiezetapparaat :)
- gras besproeien/maaien
- mechanische ventilatie (standaard standje 2, if cook/shower --> standje 4, if holiday --> standje 1)
- elektrisch beamerscherm (1 commando voor beamer en scherm en evt gordijnen/zonnescherm)
- gordijnen
- ramen (if regen, dakraam dicht, en/of op afstand bedienbaar)
- TV/radio
- wekker
- eventuele nieuwe keuken apparatuur (oven voorverwarmen bijvoorbeeld)

Ik heb ook zonnepanelen, maar nog niet een idee of/hoe ik daarmee om wil gaan.
Afhankelijk van de (saldering) wetgeving wil ik misschien programmeren dat veelverbruikers (vaatwasser, wasmachine, droger) gaan werken op het moment dat zonnepanelen het meeste opleveren (maar dit kan bv ook met een simpele lichtsensor?)
Veel meer plannen/ideeën heb ik op het moment nog niet.

Hoe meer ik met 1 apparaat/basisstation/app kan doen, hoe handiger dat me lijkt.
Ik ben niet van plan zelf te programmeren, dus hoe meer plug&play hoe beter.
Ik ben wel technisch, maar programmeertaal weet ik niks van, mijn kennis houd op bij excel en 15 jaar geleden een paar lessen op basis van visualbasic.net.

De afgelopen dagen heb ik vrij veel gelezen, maar op het moment weet ik niet zo goed of alles überhaupt wel met 1 systeem kan, of moet ik bijvoorbeeld toch dingen los van elkaar zien en niet te moeilijk doen over compatibility?
Sommige/veel apparaten zijn bijvoorbeeld aardig programmeerbaar op zichzelf, je hebt dan alleen geen interactie met de rest van het huis.
Ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer...

Ik heb niet echt een budget, maar zou het zonde vinden om nu veel te investeren om er over een paar jaar achter te komen dat het anders had gemoeten.

Alle advies is welkom.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:43

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je gaat niet één systeem (d.w.z.: als los geheel) vinden dat zowel je dakraam sluit als je oven voorverwarmt, simpelweg omdat keukenleveranciers doorgaans geen dakramen leveren. Kijk eens naar Home Assistant, waarvoor veel third party componenten beschikbaar zijn.

Vrijwel alles wat je als voorbeeld noemt, is mogelijk - mits iemand in de community daarvoor een component heeft gemaakt. En of dat bij een oven of koffiezetapparaat snel het geval is, vraag ik mij af ;) Het vereiste kennisniveau beperkt zich tot YAML; zie deze pagina over automations.

Solis2mqtt: cloud-loze oplossing om je Solis wifi-stick uit te lezen.

• mitsumark
Bedankt voor je reactie, ik heb zelf ook mn weekend besteed aan meer onderzoek, lijkt nu inderdaad nog 'onmogelijk' te zijn.
Ik had een beetje de hoop dat de verschillende fabrikanten van verschillende types apparatuur toch met 1 protocol/taal werken, waardoor alles aanspreekbaar zou zijn met 1 device en dus 1 app.

Dat "Home Assistant" ziet er op zich wel interessant uit, maar dan moet ik alsnog goed kijken dat alles wat ik wil hiermee samenwerkt. Zit hier nog veel ontwikkeling/uitbreiding in?
De vraag is hoe dit verhoudt tot basis stations van de grote merken (of zeg ik wat geks?)

Ik vraag me dan ook af of een grote speler zoals Google (of Amazon) hier het verst mee gaat komen, dat ik nu bv alvast kan kijken naar een Google Nest en eventueel Google Home om de eerste connectiviteit te creëren.
De Google Home werkt bijvoorbeeld ook al goed samen met (Philips Hue) verlichting, dus dan heb ik alvast verwarming en verlichting 'gekoppeld' in 1 device/app.
Sommige/veel andere dingen werken gewoon met aan/uit schakelaars, dus dat moet ook prima aan te sturen zijn met slimme stekkers, waarschijnlijk met 'alle' basis stations.

Ik vraag me momenteel het meest af of ik met 1 thermostaat (bv de Nest, Tado, Evohome) meerdere ketels/IR-panelen kan aansturen.
Alleen de Evohome en Itho Spider staat iets bij over verschillende zones, maar lijkt alleen over CV te gaan (niet over elektrische/IR-panelen).

Indien niet mogelijk, kan ik dan bijvoorbeeld wel 2 thermostaten aansturen met een basis station zoals de Google Home: "OK Google, woonkamer 21 graden", "OK google, badkamer 23 graden", en dan moet ie zelf snappen wat er aan het werk moet.

Edit: https://nest.com/nl/suppo...zoned-systems#how-to-tell
"Nest-thermostaten werken met veel typen verwarmingssystemen, ongeacht of dit zonesystemen zijn. Nest-thermostaten zijn echter niet compatibel met elektrische radiatoren en elektrische vloerverwarming."
Dat gaat dus niet hoe ik het zou willen denk ik.

[Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 29-10-2018 22:24]

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

mitsumark schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 21:52:
Dat "Home Assistant" ziet er op zich wel interessant uit, maar dan moet ik alsnog goed kijken dat alles wat ik wil hiermee samenwerkt. Zit hier nog veel ontwikkeling/uitbreiding in?
De vraag is hoe dit verhoudt tot basis stations van de grote merken (of zeg ik wat geks?)
Van de website, een lijstje met components die zijn toegevoegd in de laatste drie releases::
Added in 0.81 (28)
Added in 0.80 (6)
Added in 0.79 (16)
Dus ja, er zit nog altijd ontwikkeling in - misschien juist wel steeds meer :) Overigens is Home Assistant geen basisstation, het is alleen software. Je zult er dus zelf spul aan moeten hangen. En daarin zie ik - anders jij, lijkt het - juist de kracht: je bent niet afhankelijk van één merk of leverancier, je kunt er juist alles aan hangen. Merkonafhankelijk, en gebruik makend van standaarden (MQTT, IFTTT, Android push messages etc).
Ik vraag me dan ook af of een grote speler zoals Google (of Amazon) hier het verst mee gaat komen, dat ik nu bv alvast kan kijken naar een Google Nest en eventueel Google Home om de eerste connectiviteit te creëren. De Google Home werkt bijvoorbeeld ook al goed samen met (Philips Hue) verlichting, dus dan heb ik alvast verwarming en verlichting 'gekoppeld' in 1 device/app.
Eén device? Je zult toch echt een Hue Bridge nodig hebben. Overigens is er ook voor Home Assistant een Assistent component.
Ik vraag me momenteel het meest af of ik met 1 thermostaat (bv de Nest, Tado, Evohome) meerdere ketels/IR-panelen kan aansturen. Alleen de Evohome en Itho Spider staat iets bij over verschillende zones, maar lijkt alleen over CV te gaan (niet over elektrische/IR-panelen).

Indien niet mogelijk, kan ik dan bijvoorbeeld wel 2 thermostaten aansturen met een basis station zoals de Google Home: "OK Google, woonkamer 21 graden", "OK google, badkamer 23 graden", en dan moet ie zelf snappen wat er aan het werk moet.

Edit: https://nest.com/nl/suppo...zoned-systems#how-to-tell
"Nest-thermostaten werken met veel typen verwarmingssystemen, ongeacht of dit zonesystemen zijn. Nest-thermostaten zijn echter niet compatibel met elektrische radiatoren en elektrische vloerverwarming."
Dat gaat dus niet hoe ik het zou willen denk ik.
Ik heb zelf geen Nest, dus ik weet niet meer dan dat er een component voor bestaat. Maar hoeveel thermostaten heb jij thuis hangen? Ik heb er namelijk maar één 8)7

Voor je IR-paneel: hang een temperatuursensor in de badkamer, zorg dat je het paneel kunt schakelen met een slimme stekker (Z-wave? 433mhz?), maak in Home Assistant een input_number met de gewenste temperatuur en een automation die het paneel (lees: de slimme stekker) inschakelt zolang de sensor een temperatuur onder je input_number meet. Of wacht, ik zie dat er zelfs een generic thermostat component is die precies dat doet :)

• mitsumark
Wederom bedankt.
Home Assistant moet je dan installeren op een Raspberry Pi of iets dergelijks? (edit: ja dus, ik zie het al)

Ik denk dat de flexibiliteit inderdaad de kracht is, echter ik kijk meer naar kopen, stekker erin en gebruiken 8)
Misschien dat mijn wensen wat betreft compatibility/flexibility en plug&play niet op elkaar aansluiten.

Ondanks dat ik begrijp wat er in je links staat en het geen rocket science lijkt, ben ik bang dat ik niet het geduld heb om me hierin te 'verdiepen' bij elk extra apparaat/sensor dat ik wil toevoegen.

Met 1 device bedoel ik niet dat ik maar 1 'ding' wil kopen, maar ik zou graag wel alles via 1 app willen bedienen.

[Voor 11% gewijzigd door mitsumark op 29-10-2018 23:11]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-03 23:49
mitsumark schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 23:09:
Met 1 device bedoel ik niet dat ik maar 1 'ding' wil kopen, maar ik zou graag wel alles via 1 app willen bedienen.
Ja, dan kom je uit op:

1) iets a la Home Assistant, een open platform waar je alle apparatuur in kan integreren
2) een vendor lock-in waarbij je alle apparatuur van 1 fabrikant/consortium moet hebben

Optie 2 is een heel stuk minder flexibel, bevat doorgaans veel minder soorten apparaten (alleen wat lampen, schakelaars, een handvol sensors en met een beetje geluk nog een thermostaat en camera). Met optie 1 kun je ook je mediacenter, versterker, TV, whatever integreren zodat bijvoorbeeld volume en verlichting worden afgestemd op wat er op de TV wordt gespeeld. Maar ja, dat kost wel veel meer tijd en geduld.

TL;DR wat jij wilt is momenteel helaas nog een utopie. Gezien je wensen zou ik toch tijd investeren in optie 1 en accepteren dat je iets meer tijd nodig hebt. Het grote voordeel is dat je er van uit kan gaan dat je in de toekomst al die apparaten kan blijven gebruiken binnen je systeem en updates krijgt.

[Voor 12% gewijzigd door GENETX op 30-10-2018 08:38]

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Mocht je een pakket vinden in de reeks "het moet alles kunnen, zonder configuratie, en het liefst niet te duur", laat het dan even weten. Hier zijn vast meer mensen in geïnteresseerd :+

On a serieus note: ik hoop dat Tradfri verder ontwikkelt. Ze zijn, naast verlichting en stopcontacten, al bezig met automatische rolgordijnen. Gezien IKEA ook keukens levert... We gaan zien welke kant het op gaat :)

• mitsumark
Je mag hopen toch? Ik had de hoop dat het via een open protocol of iets dergelijks wel mogelijk zou moeten zijn, op zich is de connectie/samenwerking wel mogelijk met bv Home Assistent, alleen is het niet plug&play.

Ik denk dat ik misschien toch voor die optie ga, zal 'even' Home Assistant - Open source Python3 home automation doorbladeren om te zien of dat voldoende bij me past.

Optie 2 lonkt nog steeds wel, bv een Google Home, Google Nest en een paar slimme stekkers.
Al kijk ik nu ook naar een Tado thermostaat als vervanging van de Nest, lijkt ook prima compatible te zijn en ondersteund veel protocollen, het hoeft (dan) niet allemaal van 1 vendor.
Uitbreidbaarheid is dan inderdaad minder, dan blijft het grotendeels bij slimme stekkers denk ik.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-03 23:49
Dat klopt, via Google Home (en eventueel via IFTTT) wordt ook steeds meer ondersteund, en dat zal wel doorgaan.

Het grootste probleem daarvan vindt ik zelf dat het alsnog niet "slim" is, als in, je moet nog steeds commando's geven. Besturing via een app klinkt leuk, maar is in praktijk retetraag. telefoon pakken, unlocken, app starten, door de pagina bladeren en dan pas het knopje indrukken. Voice is al wel iets sneller, maar soms ook een delay, of je commando wordt weer eens niet begrepen... (of niet goed, versterker volume naar 100% :X ).

Voor mij poersoonlijk is een slim huis een intelligent huis. Iets wat geautomatiseerd is. Maw, een huis dat in veel gevallen automatisch de juiste acties uitvoert. Denk aan het automatisch voorverwarmen, licht automatisch aan/uit, beamerscherm zelf laten zakken als je een film start.

Dat laatste is iets wat Google Home nog niet echt kan, terwijl je naar hartelust regels kan opstellen in Home Assistant.

[Voor 6% gewijzigd door GENETX op 31-10-2018 09:03]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee