Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Bougiedopsteun afgebroken

Pagina: 1
Acties:

• Cheezus
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22:32
Een paar maanden geleden heb ik een 2e hands auto aangeschaft en omdat de onderhoudshistorie niet bekend dacht ik om deze maar eens een onderhoudsbeurt te geven. Het gaat om een Mazda 6 uit 2009 met een 2.0 motor. Daarbij wil ik ook de bougies vervangen maar onder de afdekkap van de motor stuitte ik op het volgende:

Je ziet hier een steuntje waarmee de dop van de bougie wordt vastgezet op het motorblok. Waarschijnlijk heeft een monteur bij eerder vervangen wat te lomp de dop los willen draaien en daarbij de steun afgebroken (het is gewoon kunstof), er zit ook wat lijm/kitresten aan waarmee een poging is gedaan om het te herstellen. Dit is duidelijk niet zo'n geslaagde poging geweest :+
Hier is een plaatje van het geheel (van internet), het gaan om de meest linker bougie:

De vraag is, hoe is dit het best te fixen? Het is vrij hard kunstof en het wordt uiteraard heet. Er komt normaal gesproken geen kracht op, totdat iemand zich uitleeft op dat moertje :P Ik zou zeggen dat een goede (epoxy) lijm voldoende is maar ik heb geen idee welke specs ik dan moet hebben (hoeveel MPa en tot welke temperatuur).

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 00:04
Nieuwe of tweedehands kleppendeksel halen :).

My favorite programming language is solder.

• plaspvd
  • Registratie: mei 2014
  • Niet online
Op de sloop voor een paar 10tjes een nieuwe kleppendeksel halen inc nieuw klepdeksel pakking. Ipv houtje touwtje lijm gebruiken.

• Hippocampus
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 22:36
Ik mag aannemen dat de bougies iets dieper in het blok zitten dan onder het kleppendeksel toch?

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 00:04
Ja, het zwarte ding is de spoel voor de vonkjes. Gaat een lange buis + veer naar beneden naar de bougie. Het is dus een bracket om de bougiedop + spoel vast te zetten :).

My favorite programming language is solder.

• Hippocampus
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 22:36
Achzo, ik zat al ff te staren naar welk onderdeel er nou eigenlijk stuk was.

• WEBGAMING
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 00:37
Gewoon lekker laten zitten. De bobine, dat onderdeel waar het boutje doorheen zit, blijft wel zitten.
Die word wel op zijn plaats gehouden door de bougie.
Ik zou me er helemaal niet druk om maken. En hoe lang ben je zo al aan het rijden? ;)

Maar, als je het wil vervangen inderdaad even een nieuwe klepdeksel kopen. Maar reken er wel op dat dat best wat kost. Onderdeel zal waarschijnlijk niet zo duur zijn, maar het vervangen is wel wat werk.
Lijmen zal niet echt gaan werken. Zitten nu al een hoop lijmresten, maar er is ook zo veel beweging en temperatuurverschillen, dat dat nooit gaat houden.

[Voor 14% gewijzigd door WEBGAMING op 27-10-2018 19:49]

• Dirk33
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 24-06 07:52
kleppendeksel van de sloop, pakking van een tientje bij elke automaterialen zaak te krijgen.

Half uurtje werk, 20-30 euro totaal kosten.

Of laten zitten want je merkt er toch niks van

• Cheezus
Nieuw kleppendeksel is uiteraard de netste oplossing. Met mijn sleutelervaring ben ik alleen bang dat dat halve uurtje werk al gauw een dag wordt :+

Gewoon lekker laten zitten is ook een optie, tot nu toe heb ik daar inderdaad niks van gemerkt. Toch wil ik het nog wel even proberen te lijmen, met deze lijm: https://www.alleslijm.nl/...ra-dikke-secondelijm.html
Mocht het toch weer losgaan dan is het jammer.

Bedankt voor de tips allemaal!

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 00:11
Cheezus schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 10:45:
Nieuw kleppendeksel is uiteraard de netste oplossing. Met mijn sleutelervaring ben ik alleen bang dat dat halve uurtje werk al gauw een dag wordt :+

Gewoon lekker laten zitten is ook een optie, tot nu toe heb ik daar inderdaad niks van gemerkt. Toch wil ik het nog wel even proberen te lijmen, met deze lijm: https://www.alleslijm.nl/...ra-dikke-secondelijm.html
Mocht het toch weer losgaan dan is het jammer.

Bedankt voor de tips allemaal!
Ik zou dan eerder voor een goede 2 componentenlijm gaan. Als je het doet, doe het dan goed...

Eerst goed vetvrij maken, de bobine even eraf halen zodat je overal goed bij kan.

Woont in Helsinki

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 19:12
@Cheezus Zelf zou ik voor JBWeld gaan. Dat is twee componenten epoxy waar ik zelf erg goede ervaring mee heb. Werkt een stuk beter dan alleslijm.

In Nederland niet zo makkelijk te krijgen, maar je kunt het bij Amazon bestellen:
https://www.amazon.de/JB-...24&sr=8-1&keywords=jbweld

• WEBGAMING
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 00:37
Als er iets zou werken, dan zou het inderdaad JB weld zijn. Gewone lijm gaat echt niet werken, geloof dat maar. Er is zo veel beweging en trilling, en zo veel temperatuurverschil, dat dat niet gaat houden.
Die secondelijm kan je zeker weten vergeten, 2 componenten is al beter, maar ik geloof ook niet dat dat gaat houden.
JB weld is dan een van de de sterkste lijmen voor dit soort toepassingen, en die geef ik ook het meeste kans, maar alsnog denk ik niet dat dat gaat houden.

• Cheezus
Pyramiden schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:59:
@Cheezus Zelf zou ik voor JBWeld gaan. Dat is twee componenten epoxy waar ik zelf erg goede ervaring mee heb. Werkt een stuk beter dan alleslijm.

In Nederland niet zo makkelijk te krijgen, maar je kunt het bij Amazon bestellen:
https://www.amazon.de/JB-...24&sr=8-1&keywords=jbweld
Dan ga ik die proberen (y)
Even wachten dan tot ik nog iets nodig heb van Amazon om aan de gratis verzending te komen :P

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 19:12
Gewoon goed schoonmaken en licht opschuren voor het aanbrengen van de epoxy. Daarna kun je het royaal aanbrengen en het bevestigingspunt "iets groter" maken door er flink wat tegenaan te smeren. Ik denk dat het wel blijft zitten.

• fvdberg
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 00:40
JB weld.. dat is gewoon 2 componenten epoxy lijm. kan je ook gewoon van bison of pattex halen. niks minder goed... maar daarmee kan je alles behalve PP en PE lijmen. daar hecht het niet aan.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True