• M_arianne
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-11-2018
Hoi!

Ik probeer zelf een begin te maken met mij te verdiepen in IT, voornamelijk richting Java. Volgens mij is op internet heel veel open source informatie te vinden. Nu was ik aan het zoeken naar examens. Is het niet mogelijk om aan te melden voor een examen, om een certificering te verkrijgen, zonder hier training of cursus bij af te nemen? Ik kan dit namelijk nergens vinden. Zijn er geen instanties die losse examenmogelijkheden aanbieden?

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-05 18:06

• EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
Voor mijn MCSD heb ik ook nooit een training geboek, online staat er inderdaad heel veel informatie.
Heb je ook gepoogd om de training organisaties te bellen? Lijkt me sterk dat je deze niet los bij hun kan boeken.
Overigens heb ik vroeger ook wel eens online gezocht om examens te doen, is inderdaad op de meeste sites slecht vindbaar.

Vanuit mijn werkgever werken we samen met Global knowledge:
https://www.globalknowled...ificeringen/examen-boeken

[Voor 14% gewijzigd door EdjeCageman op 27-10-2018 12:01]

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-05 00:43
Voor Java kun je idd gewoon bij Oracle een examenvoucher kopen, die kun je uiteindelijk verzilveren bij een van de door Oracle gecertificeerde examenlocaties. In Nederland zitten er vrij veel, dus grote kans dat er wel een in de buurt zit.

Mocht je voor je eerste Java examen (OCA) middels zelfstudie gaan raad ik je aan om een licentie bij Enthuware te nemen voor het betreffende examen om mock-examens te oefenen. Twee jaar geleden waren deze bij mij redelijk gelijk aan het niveau van het examen. Daarnaast wellicht nog een bijbehorend studieboek kopen.

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:56

drooger

Falen is ook een kunst.

Examens worden zeker los aangeboden, waarbij maar een enkel examen een bepaalde training als extra vereiste heeft voor certificering.

Overigens zou ik, zeker bij Oracle, niet de examens op de bonnefooi proberen. Ik heb zelf meerdere Oracle Middleware examens gedaan en ze vragen echt zaken die je enkel weet als je erop moet letten of na jarenlange werkervaring.

Met een beetje goed google-werk vind je goedkope en gestructureerde opleidingen voor een prikkie.
Dat is in mijn ogen de investering wel waard.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:14
EyeWitness schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 13:29:
Voor Java kun je idd gewoon bij Oracle een examenvoucher kopen, die kun je uiteindelijk verzilveren bij een van de door Oracle gecertificeerde examenlocaties. In Nederland zitten er vrij veel, dus grote kans dat er wel een in de buurt zit.

Mocht je voor je eerste Java examen (OCA) middels zelfstudie gaan raad ik je aan om een licentie bij Enthuware te nemen voor het betreffende examen om mock-examens te oefenen. Twee jaar geleden waren deze bij mij redelijk gelijk aan het niveau van het examen. Daarnaast wellicht nog een bijbehorend studieboek kopen.
De Enthuware software is inderdaad onwijs goed om je voor te bereiden op het OCA examen. Afgelopen januari zelf ook gebruikt van gemaakt. De mock examens van EW worden over het algemeen ietsjes lastiger gevonden dan het echte examen.

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:19

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Eens met above, en let op want de OCA vragen raken regelmatig edge-cases, en vragen echt studie, niet gewoon "java-ervaring". Een verknald examen kost meer dan die licentie ;)

"It takes but one foe to breed a war, master Warden, not two. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:47
Ik ben ervaringsdeskundige van hoe het niet moet denk ik :p

Ik heb vorig jaar een 3 maanden durende traineeship gedaan waarin OCA/OCP de doelen waren om te behalen. Dus met cursusbegeleider leren en oefenen voor deze examens. Het resultaat was dat zowel wijzelf als de traineeship initiator er achter kwamen dat OCP eisen van beginners onrealistisch is (ze hadden zich verkeerd laten adviseren). Ook kwamen ze erachter dat leren voor het OCA iets anders is dan working knowledge vergaren om te kunnen starten als Junior junior bij een werkgever.

Ook is enige programmeer ervaring handig om meer kans te maken op het OCA examen, want zonder ervaring en puur studie slaagden alleen de super strebers die aanleg hebben voor examens, die vol instinkerts zit.

Het OCA examen

Mijn mening over het OCA is dat het 30% ervaring is en 70% leren voor het examen, dus zonder ervaring heb je 70% om 65% van de vragen goed te hebben. Na 3 klasjes van zo'n 10 personen staat deze conclusie nog steeds ;)

Voor ervaren programmeur lijkt het mij zo'n 80/20 geschat, maar daar kan ik natuurlijk niet over oordelen en is ook niet jou situatie.

Wil je leren programmeren?

Lees een java beginners boek door en ga lekker programmeren aan de hand van tutorials en eigen mini projectjes of op websites waar je mini vraagstukken moet oplossen. Dan kom je erachter of je het leuk vind en je leercurve beter dan dat je je eerst gaat focussen op certificaten.

Wil je een baan en leren programmeren?

Ga met een goede motivatie op zoek en je krijgt bijna zeker een kans om een traineeship te starten en de ervaring en certificaten volgen vanzelf.

[Voor 4% gewijzigd door Furion2000 op 29-10-2018 13:29]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:05

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

Tenzij je ontzettend goed kan stampen, zou ik niet met alleen een boek aan het OCA beginnen. Enige ervaring zal je namelijk enorm helpen. In het OCA boek wordt bijvoorbeeld een concept zoals OO niet uitvoerig uitgelegd.

Ik heb pas geleden nog mijn OCA gehaald, echter werk ik al sinds 2000 als java developer dus na een keer het boek doorlezen haalde ik het vrij eenvoudig.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee