Probleem:
HDD wordt niet meer gezien door het BIOS en spint niet meer op. Nu werd aangeraden de PCB te vervangen met een nieuw exemplaar.
Nu heb ik een nieuw PCB besteld en deze is binnen, alleen wil dit werken dan moet de ROM chip van de oude PCB verplaatst worden naar de nieuwe PCB.
Nu heb ik hobbymatig soldeer ervaring (o.a. kits van buizenversterkers, met ook PCB's), maar dit is toch iets wat ik nog niet eerder gedaan heb.
Voorbereiding:
Voor deze klus heb ik een hete lucht soldeerstation gekocht. De ROM chip heeft acht kleine pootjes en moeten tegelijkertijd verwarmd worden.
Nu heb ik veel youtube filmpjes bekeken over surfacemounting van chips.
Zoveel filmpjes zoveel meningen, nu heb ik toch nog wat vragen waar ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
(Voordat ik aan het echte PCB begin ga ik wel oefenen op oude PCB's.)
- temperatuur hete lucht soleerstation, wat is een goede instelling?
- instelling luchtsnelheid, wat is hier aan te raden?
- flux? pasta? hier zijn veel verschillende soorten, wat is aan te raden voor mijn project?
Er zullen nog wel meer vragen komen, maar dit zijn nu even de belangrijkste
.
Alvast bedankt!
HDD wordt niet meer gezien door het BIOS en spint niet meer op. Nu werd aangeraden de PCB te vervangen met een nieuw exemplaar.
Nu heb ik een nieuw PCB besteld en deze is binnen, alleen wil dit werken dan moet de ROM chip van de oude PCB verplaatst worden naar de nieuwe PCB.
Nu heb ik hobbymatig soldeer ervaring (o.a. kits van buizenversterkers, met ook PCB's), maar dit is toch iets wat ik nog niet eerder gedaan heb.
Voorbereiding:
Voor deze klus heb ik een hete lucht soldeerstation gekocht. De ROM chip heeft acht kleine pootjes en moeten tegelijkertijd verwarmd worden.
Nu heb ik veel youtube filmpjes bekeken over surfacemounting van chips.
Zoveel filmpjes zoveel meningen, nu heb ik toch nog wat vragen waar ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
(Voordat ik aan het echte PCB begin ga ik wel oefenen op oude PCB's.)
- temperatuur hete lucht soleerstation, wat is een goede instelling?
- instelling luchtsnelheid, wat is hier aan te raden?
- flux? pasta? hier zijn veel verschillende soorten, wat is aan te raden voor mijn project?
Er zullen nog wel meer vragen komen, maar dit zijn nu even de belangrijkste

Alvast bedankt!