Toon posts:

HDD PCB chip verwijderen en plaatsen

Pagina: 1
Acties:

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 13:58
Probleem:
HDD wordt niet meer gezien door het BIOS en spint niet meer op. Nu werd aangeraden de PCB te vervangen met een nieuw exemplaar.
Nu heb ik een nieuw PCB besteld en deze is binnen, alleen wil dit werken dan moet de ROM chip van de oude PCB verplaatst worden naar de nieuwe PCB.

Nu heb ik hobbymatig soldeer ervaring (o.a. kits van buizenversterkers, met ook PCB's), maar dit is toch iets wat ik nog niet eerder gedaan heb.

Voorbereiding:
Voor deze klus heb ik een hete lucht soldeerstation gekocht. De ROM chip heeft acht kleine pootjes en moeten tegelijkertijd verwarmd worden.

Nu heb ik veel youtube filmpjes bekeken over surfacemounting van chips.
Zoveel filmpjes zoveel meningen, nu heb ik toch nog wat vragen waar ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
(Voordat ik aan het echte PCB begin ga ik wel oefenen op oude PCB's.)

- temperatuur hete lucht soleerstation, wat is een goede instelling?
- instelling luchtsnelheid, wat is hier aan te raden?
- flux? pasta? hier zijn veel verschillende soorten, wat is aan te raden voor mijn project?

Er zullen nog wel meer vragen komen, maar dit zijn nu even de belangrijkste :) .

Alvast bedankt!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:27

SA007

Moderator Tweaking
Weet niet of hiervoor een hetelucht station de makkelijkste optie is.
Nadeel is dat je alle componenten eromheen ook soldeert, een verkeerde beweging van je heteluchtbout en je blaast ze er zo af.

Als ik een dergelijke chip eraf moet halen volg ik deze stappen:
- Goede soldeerbout (tempgeregeld) instellen op een ~250-275 graden, niet te heet anders loop je flink kans dat je soldeerpads eraf komen.
- Loodsoldeer (60/40), in flinke hoeveelheden toevoegen aan beide kanten van de chip tot de 4 pinnen 1 grote blob zijn.
- met een pincet voorzichtig 1 kant een beetje optillen terwijl je die kant verwarmd
- dan de andere kant
- als de chip hoog genoeg zit schuif ik er een stukje rvs folie onder, maar weet zo geen plek waar je die kan kopen (soldeer plakt niet aan rvs, dus effectief maak je dan 4 pinnen los).
- aan de andere kant hetzelfde.
Je kan ook met optillen doorgaan tot de chip helemaal los is.

Terugsolderen:
- De blob van de pinnetjes halen
- Met een beetje litze + flux de pads schoonmaken
- flux op de pads, chip er goed opleggen, en de pinnetjes vastsolderen.
Als je last krijgt dat soldeer tussen 2 pinnen blijft zitten en kortsluit heb je te weinig flux.

Daarna schoonmaken met wat alcohol en doekjes.

Het type flux maakt niet heel veel uit, al ben ik fan van flux in gelvorm, dat blijft wat langer hangen.

Vergeet niet antistatisch te werken, printplaten maar zeker losse chipjes zijn behoorlijk gevoelig.

PS: Het is geen rom, maar een eeprom.

Klok is stuk :(

• blackwolf40
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:04
Je zou ook de pootjes los kunnen knippen als dat lukt dan kun je een voor een de afgeknipte pootjes eraf halen hoef je ook niet vier pootjes tegelijk verwarmen

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:48

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Knippen zou ik niet doen, de kracht door vervorming kan de printbanen doen losbreken.
Een brede punt waarmee je de 4 pootjes in 1 keer met wat extra tin kunt verwarmen werkt prima, een mespuntje of een schroebendraaier onder het IC en je wipt hem zo aan 1 kant omhoog

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05:45
Losknippen kan niet, hij heeft de chip weer nodig.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:36
Met litze zoveel als mogelijk alle oude soldeer weghalen. Met beetje geluk komen enkele pootjes al los. Daarna kleine schroevendraaier eronder en aan 1 kant de resterende pootjes verwarmen en met schroevendraaier opkrikken. Idem aan de andere kant. Daarna pads schoonmaken en nieuwe chip erop solderen. Goed opletten dat pootjes onderling geen contact maken.

• memphis

memphis

Zuiglitze is ook niet ideaal omdat je zowat niets tussen de poot en het eilandje weg zuigt, de kans op beschadiging is ook weer groter. Ook dan is er geen goede raakoppervlakte om de poot te verhitten em alsnog omhoog te wippen.

Ik heb door de jaren heen zoewl beroepsmatig als hobbymatig veel van dit soort werk gedaan en heb veel geprobeerd.
Juist goed vertinnen werkt het makkelijkste om de chip los te wippen. Daarna de print wel met zuiglitze schoonmaken, 1 eilandje vertinnen waar mee je makkelijk de chip op positie kunt vergrendelen en dan verder de poten solderen. Borstel met alcohol erover en het is als nieuw.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:27

SA007

Moderator Tweaking
Met litze zoveel mogelijk soldeer weghalen zou ik afraden.
Pinnetjes loskrijgen lukt bijna niet, de chip zit behoorlijk dicht op het bord, weinig kans dat je 'm zo loskrijgt.

Het weghalen van de tin heeft ook als nadeel dat je flink minder thermisch contact hebt tussen de bout en de chip.
Daardoor zal je een hogere temperatuur moeten pakken om de rest van de ponnen te desolderen, wat meer kans geeft op schade aan de chip en/of de printplaat, terwijl je beide intact wil houden.

@memphis eens, dat beschijf ik ruwweg in de 1e post, meer soldeer = makkelijker verwarmen = minder kans op schade.

Klok is stuk :(

• Electroman4you
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:54
Chip Quik heeft hier ook wel een mooi product voor.
https://www.youtube.com/watch?v=UmD7F0--7Lc

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:56
Ik zou dit met een hete lucht boutje doen ja, niet TE heet, maar ook niet te koud, anders moet je veel te lang stoken.

Probeer ergens een SMD sloop print te vinden om mee te oefenen.

Met mijn simpele hete lucht ijzer haal ik een SO-8 in een seconde of 30 van een print zonder dat de componenten in de omgeving er van af vliegen.

[Voor 9% gewijzigd door Sine op 27-10-2018 20:40]

Repareren doe je zo.

• memphis

memphis

Handig! Zie ook hier dat een dikke punt heel belangrijk is om snel en breed te verhitten.

Dat soort grote tegels heb ik vroeger veel vervangen, als die niet gespaard moest worden was het met een hobbymes in een rechte lijn naar beneden tegen de rand van de chip door de pootjes drukken. Met een soldeerklodder aan de punt de pootjes in 1 beweging weg trekken, schoonmaken en de volgende chip met wat flux erop solderen. 5 minuten werk.

• blackwolf40
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:04
tja dom van mij ik was nog niet wakker denk ik, dacht eerst dat hij hem wilde vervangen 8)7 |:(

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:23
Inderdaad oefenen op een printje, andere onderdelen eraf blazen valt wel mee in het algemeen. Of je moet hem al behoorlijk laten blazen over de pcb.

De rom chipjes kunnen ook best wat hebben kwa warmte zover ik heb geprobeerd.

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:41
Dit wil je met een heteluchtstation doen, zo lokaal mogelijk stoken, met een pincet verwijderen en niet de langsliggende componenten eraf tikken.

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-06 20:13

rvanpruissen

rePear.it

Als je toch een hetelucht station hebt, zou ik het daarmee doen. Wegblazen valt wel mee als je niet de kleinste nozzle gebruikt. Iets van 8-10mm is prima. De temperatuur kun je vrij hoog zetten, die van mij staat meestal op ±400grd. Je regelt de temperatuur namelijk vooral met de afstand tussen nozzle en chip.
Verder moet je vooral opletten dat plastic componenten elders op het bordje er niet afsmelten.

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-07-2022
blackwolf40 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:57:
Je zou ook de pootjes los kunnen knippen als dat lukt dan kun je een voor een de afgeknipte pootjes eraf halen hoef je ook niet vier pootjes tegelijk verwarmen
Ik heb ervaring met het lossolderen van chips, en dit is voor mij de makkelijkste manier met het beste resultaat.

Knip de printplaat (niet de chip) rondom de chip af. Let op als je een kniptang op de printplaat zet, de knip/scheur "schiet door". Probeer eerst op wat onbelangrijke plekken.

Je bent nu de chip met een stukje print. Ik knip meestal een beetje ruim, en zet als laatste een knip in de lengterichting van de chip (onder de chip door). Je maakt deze aan één kant, vaak schiet de breuk dan door.

Chip gaat met pootjes omhoog in een bankschroef. NIET STRAK AANDRAAIEN! Het is niet erg als de pootjes de klem raken. Dit grote stuk metaal zorgt namelijk voor het afvloeien van de hitte (beschermt chip).

Knipje in printplaat tussen twee pootjes. Door de breuk "onder de chip door" ontstaan hier eilandjes van. Je hebt nu 1 pootje met een stukje printplaat apart. Deze kun je dus lossolderen, zonder dat je je om de rest hoeft te bekommeren.

Volgende knip -> weer een pootje lossolderen. Enzovoort

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-01 07:22
Wat @Sine zegt (oh en @rvanpruissen ook!) Je geeft aan een heteluchtstation te hebben gekocht, dus gebruik hem dan ook! In dit geval boeit het ook nog niet eens als je er wat omringende componenten afblaast. Als ik dat niet wil, plak ik vaak een stukje alu folie over m’n pcb met een klein gaatje voor het operatiegebied.

PCB vastzetten aan je bench, heteluchtbout in je slechte hand, (SMD) pincet in je goede hand, even blazen en als de soldeer begint te vloeien, hop, eraf trekken.

Qua temperatuur kun je in de datasheet kijken wat de aangeraden reflow temperatuur is, dan weet je een beetje tot hoever je kunt gaan. Dit ziet eruit als een standaard sst25 serial spi flash.

Er weer opzetten kan zelfs ook zo maar dan omgekeerd, maar dat is wel wat lastiger. Dat doe ik zelf liever met een normale bout zoals in veel reacties hierboven ook beschreven.

[Voor 25% gewijzigd door Genoil op 29-10-2018 01:33]

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Nadeel van lokaal verwarmen met hetelucht is dat je thermische stress creëert. Kan resulteren in printbreuk, maar ook defecte componenten.

Wat ik met (de-)solderen altijd doe is de complete print voorverwarmen tot zo'n 150 graden. Dit kun je doen met een speciale voorverwarmer, maar een bakplaat doet het ook prima (In kleine uitvoering voor weinig soms te krijgen bij Lidl of Aldi). Bedek de bakplaat met zilverzand (dat je eerst ontdaan hebt van vocht door het flink op te stoken) voor goed contact met de print. Dit bevrodert de warmteoverdracht.

Vervolgens is het een koud kunstje om met hete lucht het betreffende component net dat zetje te geven om te tin te laten vloeien. In feite ben je nu bezig met reflow-solderen.

Om te voorkomen dat componenten rondom weggeblazen worden kun je ze eventueel bedekken met kapton tape.

Het losgesoldeerde component leg je meteen weer terug op de print en je zet de voorverwarmer uit en laat de hele handel afkoelen.

Bovenstaande methode van (de-)solderen vergroot de kans aanzienlijk dat een component het soldeerproces overleeft.

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 13:58
Bedankt voor alle reacties!

Ik neem jullie advies mee en ga eerst proberen op oude hardware om te kijken hoe dit gaat.
Het hete lucht soldeerstation ga ik hier wel voor gebruiken.

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-06 09:30
SO8 is relatief simpel te verwijderen. Gebruik een soldeer tweezer of 2 losse bouten. Flinke klodder tin aan beide kanten en beide kanten met een bout verwarmen. Heb je m dr in 10 sec af... Dan idd padjes schoonmaken en nieuwe erop.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee