Toon posts:

Mijn huurbaas wil me eruit zetten, help!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• IsaAvalon
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13-11-2018
Goedenavond!

Ik zit met de volgende vraag en hoop dat jullie mij kunnen helpen aangezien ik er geen snars van af weet :? Ik zal het proberen zo goed mogelijk te vertellen.

Ik woon in een zelfstandige ruimte gevestigd in een huis met nog 3 andere woningen. Nu blijkt dat mijn huisbaas nooit vergunningen hiervoor heeft aangevraagd (hij is op zijn eigen houtje appartementen gaan bouwen in zijn koophuis) waardoor er, na enorm veel getouwtrek tussen gemeente en mijn huisbaas, is besloten dat wij hier illegaal zitten en we eruit moeten. Nu heeft onze huisbaas dit niet netjes naar ons gecommuniceerd.
Hij zegt dat we er 31 dec. uit moesten anders worden we opgepakt(??) en zijn we aansprakelijk. De gemeente kon mij vertellen dat hij naar hen duidelijk had gecommuniceerd dat hij ons er z.s.m. uit wil hebben, maar dat wij volledig in ons recht staan om dit te weigeren.
Ik kan me niet voorstellen dat wij als huurders zomaar kunnen zeggen we blijven zitten terwijl de gemeente heel duidelijk tegen onze huurbaas zegt dat we eruit moeten? Het voelt voor mij een beetje als tegenspreken. we moeten eruit maar we hebben het recht om te blijven zitten?

Het officiële bericht van de gemeente is dat we er vanaf 1 februari nog maar 2 mensen mogen wonen en vanaf 1 juli iedereen eruit moet zijn.
Wel moet hij een dwangsom gaan betalen als we er nog allemaal wonen na 1 februari.

De gemeente heeft mij geadviseerd om me te laten uitkopen, aangezien de huurder mij er (blijkbaar) niet zomaar uit mag zetten en het met mijn budget ontzettend lastig is een andere woning te zoeken.
Nu vraag ik me af hoe ik dit naar hem moet communiceren aangezien hij elke keer klinkklare onzin verteld wat na checken bij de gemeente totaal niet klopt. Mijn huisgenoten en ik hebben inmiddels onze sympathie voor deze man verloren. Wat zou een redelijke uitkoopsom zijn om voor te leggen? Hoe bereken ik dit?

Ik betaal €550 euro p.m. kale huur met €100,- service kosten, €650 per maand in totaal dus.

Moet ik hiervoor een advocaat inschakelen? Ik heb namelijk een zeer laag inkomen en dus geen groot budget..
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, en als ik te weinig informatie heb gegeven dan zeg het me:)

Groetjes Isaura

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:14

Hari-Bo

F5 addict

Indien rechtsbijstandverzekering meteen inschakelen, daarvoor ben je immers verzekerd.

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-03 23:33
Ik zou beginnen met het juridisch loket voor advies.

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:24

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Ik sluit me aan bij Techcrime... Bel of mail of ga langs bij het juridisch loket. Ik heb dit van de site:

Rechten onderhuurder kamer

U heeft geen recht om het huurcontract over te nemen als het huurcontract tussen de hoofdhuurder en de verhuurder eindigt. U moet de woning verlaten als:
de hoofdhuurder het huurcontract opzegt
de hoofdhuurder overlijdt
als de kantonrechter het huurcontract tussen hoofdhuurder en verhuurder beëindigt

Als u een kamer huurt van de hoofdhuurder heeft u alleen huurbescherming ten opzichte van de hoofdhuurder. Heeft u schade? Dan kunt u de hoofdhuurder mogelijk aansprakelijk stellen hiervoor. Stond er bijvoorbeeld een verbod op onderhuur in de huurovereenkomst tussen de verhuurder en de hoofdhuurder? Dan kunt u mogelijk schade eisen bij de hoofdhuurder als u noodgedwongen de woning moet verlaten.
Bron: https://www.juridischloke...en/huurwoning/onderhuur/#

Asus Rog B350-F, Ryzen 2700X, 16 Gb, Asus ROG 1070 Ti

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-03 13:05

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Onderhuur is alleen relevant als je huurt van iemand die zelf ook geen eigenaar is van de ruimte. Lijkt hier, zo tussen de regels door, niet van toepassing.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:24

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

NMe schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 02:03:
Onderhuur is alleen relevant als je huurt van iemand die zelf ook geen eigenaar is van de ruimte. Lijkt hier, zo tussen de regels door, niet van toepassing.
Je hebt helemaal gelijk... zal aan het tijdstip liggen. Dan sluit ik me helemaal aan bij Techno.... Langs gaan bij het juridisch loket en je laten informeren. Als je een rechtbijstandsverzekering hebt ook daar even informeren.

Asus Rog B350-F, Ryzen 2700X, 16 Gb, Asus ROG 1070 Ti

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:25
Juridische hulp zoeken, als je een erg laag salaris hebt dan is dit zo goed als gratis als je aan de voorwaarden voldoet. Gesubsidieerde rechtsbijstand: https://www.rechtsbijstan...d/voorwaarden/voorwaarden

En los van het juridische aspecten: zo snel mogelijk beginnen met het zoeken van nieuwe woonruimte, al hoop ik dat je daar afgelopen week al mee beginnen bent!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Part

Helemaal niets.....

Voor een indicatie van de vergoeding:
https://www.rijksoverheid...p-verhuiskostenvergoeding

Maar eerst juridische hulp zoeken.

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:53
Wat de gemeente zegt klopt wel. Jij hebt gewoon een huurovereenkomst en daar kan de verhuurder niet zomaar vanaf. Dat hij daardoor (grote) problemen krijgt met de gemeente, is zijn probleem. Maar goed, daar gaat de verhuurder wel jouw probleem van proberen te maken. Hij stelt zich niet voor niets zo op.

Hier gaat wel een gevalletje in je recht staan is nog niet je recht krijgen spelen. Daarom inderdaad zo snel mogelijk juridische bijstand zoeken.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:57

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

IsaAvalon schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 01:45:
Goedenavond!

Ik zit met de volgende vraag en hoop dat jullie mij kunnen helpen aangezien ik er geen snars van af weet :? Ik zal het proberen zo goed mogelijk te vertellen.

Ik woon in een zelfstandige ruimte gevestigd in een huis met nog 3 andere woningen. Nu blijkt dat mijn huisbaas nooit vergunningen hiervoor heeft aangevraagd (hij is op zijn eigen houtje appartementen gaan bouwen in zijn koophuis) waardoor er, na enorm veel getouwtrek tussen gemeente en mijn huisbaas, is besloten dat wij hier illegaal zitten en we eruit moeten. Nu heeft onze huisbaas dit niet netjes naar ons gecommuniceerd.
Hij zegt dat we er 31 dec. uit moesten anders worden we opgepakt(??) en zijn we aansprakelijk. De gemeente kon mij vertellen dat hij naar hen duidelijk had gecommuniceerd dat hij ons er z.s.m. uit wil hebben, maar dat wij volledig in ons recht staan om dit te weigeren.
Ik kan me niet voorstellen dat wij als huurders zomaar kunnen zeggen we blijven zitten terwijl de gemeente heel duidelijk tegen onze huurbaas zegt dat we eruit moeten? Het voelt voor mij een beetje als tegenspreken. we moeten eruit maar we hebben het recht om te blijven zitten?

Het officiële bericht van de gemeente is dat we er vanaf 1 februari nog maar 2 mensen mogen wonen en vanaf 1 juli iedereen eruit moet zijn.
Wel moet hij een dwangsom gaan betalen als we er nog allemaal wonen na 1 februari.

De gemeente heeft mij geadviseerd om me te laten uitkopen, aangezien de huurder mij er (blijkbaar) niet zomaar uit mag zetten en het met mijn budget ontzettend lastig is een andere woning te zoeken.
Nu vraag ik me af hoe ik dit naar hem moet communiceren aangezien hij elke keer klinkklare onzin verteld wat na checken bij de gemeente totaal niet klopt. Mijn huisgenoten en ik hebben inmiddels onze sympathie voor deze man verloren. Wat zou een redelijke uitkoopsom zijn om voor te leggen? Hoe bereken ik dit?

Ik betaal €550 euro p.m. kale huur met €100,- service kosten, €650 per maand in totaal dus.

Moet ik hiervoor een advocaat inschakelen? Ik heb namelijk een zeer laag inkomen en dus geen groot budget..
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, en als ik te weinig informatie heb gegeven dan zeg het me:)

Groetjes Isaura
Je hebt een contract met de verhuurder en ik neem aan voor onbepaalde tijd. De verhuurder kan dit alleen opzeggen op wettelijke gronden, welke dus ook daadwerkelijk vastgelegd zijn in de wet: https://www.rijksoverheid...het-huurcontract-opzeggen

Wilt hij je er dus uitzetten, kan je gewoon weigeren. Bovendien moet hij zich houden aan een opzegtermijn zoals hier: https://www.rijksoverheid...rhuurder-de-huur-opzeggen

Heeft de verhuurder geen wettelijke reden voor opzegging, dan heeft hij pech en moet hij naar de rechter en een verhuisvergoeding eisen. Ik denk dat het hier gaat om: "Geldend bestemmingsplan uitvoeren". Immers is er een bestemmingsplan, namelijk dat het huis een "gewoon" huis is.

Je zegt dat je een zelfstandige woonruimte hebt, dus met eigen voordeur, eigen toilet en eigen brievenbus? In dat geval heb je recht op een minimumbijdrage van €5910 volgens https://www.rijksoverheid...p-verhuiskostenvergoeding

Dat is mijn bijdrage :) Bespreek het bovenstaande met een jurist voor wat meer zekerheid.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:43
Sta je ingeschreven bij de gemeente op dat adres?
Als je niet ingeschreven staat op dat adres sta je wel wat minder sterk..
niet mogen inschrijven is namelijk wel een heel duidelijk signaal dat er iets niet in de haak is.

Los daarvan... zoals anderen hierboven al aangeven: Het is (nog) niet jouw probleem dat je huisbaas geen vergunning heeft gekregen en zo te horen ook niet gaat krijgen.
De boetes die staan op illegale verhuur zijn behoorlijk pittig.. Die zal je huisbaas dan ook zeker willen voorkomen.

Ik zou bij je huisbaas aangeven dat je contact hebt gehad met de gemeente en nu weet wat er speelt. Dat je open staat voor een gesprek om samen te kijken naar een oplossing.
Laat hem maar eerst met een bod komen in plaats van dreigementen.

Gezien het zelfstandige woonruimte is, is de verhuisvergoeding een redelijke start.
Die 6000 zou ik dan ook als minimum aanhouden waarvoor jij op 1 februari eruit bent.
Bedenk voor jezelf voor welke prijs je eruit zou willen gaan, maar noem die niet tot hij met een aanbod komt. Waarschijnlijk komt ie met een belachelijk laag bedrag of nog meer dreigementen. In dat geval die 6000 op tafel leggen met onderbouwing en dat je hem daar nog mee matst omdat je niet meer dan het minimum vraagt dat hij ook moet betalen als hij het tot de rechter wil brengen.

Laat je niet bang maken met loze dreigementen. Jij bent nergens aansprakelijk voor, en er gaat al helemaal niemand van jullie drieen "opgepakt" worden.
Ga langs bij het juridisch loket en als je het gesprek met je huisbaas aangaat, zorg dan dat je iemand erbij hebt die je kan ondersteunen. (Iemand die rustig blijft...aan ruzie heb je niets en win je niets mee)
Onderteken niets (!) zonder dat je het hebt laten checken door bijv dat juridisch loket. Blijf ook gewoon je huur betalen zolang je er woont.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• IsaAvalon
bedankt voor alle reacties!
Het gaat inderdaad om het geldige bestemmingsplan uit voeren.

Ik heb helaas geen rechtsbijstandverzekering. Heb wel al meerdere malen naar het juridisch loket gebeld maar die zeggen dat het aan mij is om te onderhandelen. Zover ik kan googlen sta ik inderdaad volledig in mijn recht maar heb geen flauw idee waar ik oet beginnen of het moet aanpakken. Helaas zit ik in een zodanige unieke situatie dat er geen vaststaande regels zijn hiervoor..

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-03 20:43
Wel slim, trek in ieder geval samen op. Dus niet apart een zaak maken maar maak 1 vuist samen met je medeverhuurders!

• IsaAvalon
sanderb schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 18:06:
niet mogen inschrijven is namelijk wel een heel duidelijk signaal dat er iets niet in de haak is.

Los daarvan... zoals anderen hierboven al aangeven: Het is (nog) niet jouw probleem dat je huisbaas geen vergunning heeft gekregen en zo te horen ook niet gaat krijgen.
De boetes die staan op illegale verhuur zijn behoorlijk pittig.. Die zal je huisbaas dan ook zeker willen voorkomen.

Ik zou bij je huisbaas aangeven dat je contact hebt gehad met de gemeente en nu weet wat er speelt. Dat je open staat voor een gesprek om samen te kijken naar een oplossing.
Laat hem maar eerst met een bod komen in plaats van dreigementen.

Gezien het zelfstandige woonruimte is, is de verhuisvergoeding een redelijke start.
Die 6000 zou ik dan ook als minimum aanhouden waarvoor jij op 1 februari eruit bent.
Bedenk voor jezelf voor welke prijs je eruit zou willen gaan, maar noem die niet tot hij met een aanbod komt. Waarschijnlijk komt ie met een belachelijk laag bedrag of nog meer dreigementen. In dat geval die 6000 op tafel leggen met onderbouwing en dat je hem daar nog mee matst omdat je niet meer dan het minimum vraagt dat hij ook moet betalen als hij het tot de rechter wil brengen.

Laat je niet bang maken met loze dreigementen. Jij bent nergens aansprakelijk voor, en er gaat al helemaal niemand van jullie drieen "opgepakt" worden.
Ga langs bij het juridisch loket en als je het gesprek met je huisbaas aangaat, zorg dan dat je iemand erbij hebt die je kan ondersteunen. (Iemand die rustig blijft...aan ruzie heb je niets en win je niets mee)
Onderteken niets (!) zonder dat je het hebt laten checken door bijv dat juridisch loket. Blijf ook gewoon je huur betalen zolang je er woont.
Hey goed advies dit! heel fijn en een goeie aanpak. Dank je wel voor je reactie en ik ga het op deze manier eens proberen inderdaad. Super bedankt!

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-03 13:26
Ik zou je adviseren om zoveel mogelijk op papier te zetten. Datums, onderwerpen en namen. Wie heeft wat op welke datum aan wie laten weten. Hierin is in principe leidend wat de huisbaas aan jou communiceert, want met hem heb je een huurcontract.

Ga met alle communicatie en contracten langs bij het juridisch loket, mijn ervaring is dat men telefonisch niet alle tijd voor je vrijmaakt en details raken verloren. Ze kunnen daar evalueren of juridische stappen zin hebben of je doorverwijzen naar een advocaat die daar mee helpt (eventueel met een toevoeging). Zelf heb ik een kwestie gehad met mijn oud werkgever waar ook andere werknemers ook een doorverwijzing voor wilden aanvragen, maar het JL kan alleen per persoon doorverwijzen. Andere bewoners zullen zelf dit pad moeten bewandelen als zij dat willen.

Ik mis een beetje in het verhaal waarom het aantal bewoners langzaam afgebouwd mag worden. Als het bestemmingsplan niet overeen komt dan is het toch alles of niets? Wie bepaalt dan wie er mag blijven na 1 februari? :?

Persoonlijk zou ik schadeloos gesteld willen worden voor de kosten die ik zou moeten maken om te verhuizen omdat de huisbaas de zaakjes niet op orde heeft en dat redelijkerwijs had kunnen weten. Echter is de grootste uitdaging het vinden van andere (betaalbare) woonruimte gezien de grote krapte op de markt. Of je eventuel kosten die je daarvoor maakt kan verhalen bij de huisbaas durf ik niet te zeggen (IANAL).

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:28
sanderb schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 18:06:
Voor zover ik weet heeft dat geen invloed op je huurdersbescherming. Als jouw spullen daar staan en je periodiek huur betaalt, wordt er al vanuit gegaan van een huurovereenkomst is. Of er een papieren contract is, of je op dat adres ingeschreven bent etc. zijn meen ik allemaal bijzaken.

Inderdaad nergens mee akkoord gaan. Als jouw huisbaas jou weg wil hebben, zal hij jou vrijwillig weg moeten laten gaan. In de praktijk komt dat neer op uitkopen. Die €6k is daar vrij redelijk in, lijkt me.

Let wel: gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen. Huisbazen hebben nog wel eens de neiging om tot smerige trucjes over te gaan als ze hun zin niet krijgen. Als hij bv. €4-5k biedt, zou ik inpakken en wegwezen.

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:50
Vergelijkbare situatie gehad. Met 4500 eur erbij ben ik toen vertrokken. Je voordeel mee doen. Je verhuurder lapt regels aan zijn laars. Mag ie voor dokken. Jij bent uiteindelijk de sjaak.. verhuizen enz ;)

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:50
hjkv schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 18:27:
[...]

Voor zover ik weet heeft dat geen invloed op je huurdersbescherming. Als jouw spullen daar staan en je periodiek huur betaalt, wordt er al vanuit gegaan van een huurovereenkomst is. Of er een papieren contract is, of je op dat adres ingeschreven bent etc. zijn meen ik allemaal bijzaken.

Inderdaad nergens mee akkoord gaan. Als jouw huisbaas jou weg wil hebben, zal hij jou vrijwillig weg moeten laten gaan. In de praktijk komt dat neer op uitkopen. Die €6k is daar vrij redelijk in, lijkt me.

Let wel: gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen. Huisbazen hebben nog wel eens de neiging om tot smerige trucjes over te gaan als ze hun zin niet krijgen. Als hij bv. €4-5k biedt, zou ik inpakken en wegwezen.
Eens. Die van mij ging best ver. Was geen fijne periode!

Is uiteindelijk goed gekomen. Op je recht beroepen en zakelijk communiceren. Niet mee gaan in spelletjes.

Toen klusjes mannen moeten tegenhouden, politie moeten bellen en vrees voor katten want die zou hij wel even omleggen...

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:43
thetrueman2 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 18:26:
Ik mis een beetje in het verhaal waarom het aantal bewoners langzaam afgebouwd mag worden. Als het bestemmingsplan niet overeen komt dan is het toch alles of niets? Wie bepaalt dan wie er mag blijven na 1 februari? :?
Goeie vraag... De enige reden die ik zou kunnen bedenken is dat er teveel mensen wonen volgens de brandvoorschriften en dat die voorgaan op de coulance richting verhuurder dat hij per 1 juli moet voldoen aan de regels.
Van de andere kant zou ik bij veiligheidsredenen dan weer verwachten dat het per direct zou moeten zijn opgelost..

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• IsaAvalon
hjkv schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 18:27:
[...]

ja inderdaad. Ik sta hier gewoon ingeschreven, heb een geldig contract voor onbepaalde tijd alleen mijn huisbaas is gewoon zo dom geweest om te denken 'goh, laat ik appartementen in mijn huis bouwen en er geld voor vangen' terwijl hij totaal geen vergunningen of iets heeft aangevraagd. We zijn er nu later achtergekomen dat de meest voor de hand liggende dingen hier niet aanwezig zijn (rookmelders, vluchtgang, brandwerende deuren etc.)
Daarbij heeft hij ons zo glashard voorgelogen dat ik op het punt ben gekomen dat ik geen medelijden meer heb. Dit zou bijv. anders zijn geweest als hij dit netjes naar ons had gecommuniceerd.

Nu vraag ik me af, mijn huisgenoten die zijn binnen in het huis verhuisd naar (officieel 2 losse kamers) maar hebben nog steeds het huurcontract van de zelfstandige woning waar ze eerst inzaten beneden. Wel gewoon in het zelfde huis en er wordt op het contract niet gespecificeerd welke ruimte het is. De huurbaas zei dat hij het nieuwe contract nog wel zou brengen maar dit is nog steeds niet gebeurd. Is dan nu nog steeds het 'oude contract' geldig?

• IsaAvalon
sanderb schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 22:02:
[...]

Goeie vraag... De enige reden die ik zou kunnen bedenken is dat er teveel mensen wonen volgens de brandvoorschriften en dat die voorgaan op de coulance richting verhuurder dat hij per 1 juli moet voldoen aan de regels.
Van de andere kant zou ik bij veiligheidsredenen dan weer verwachten dat het per direct zou moeten zijn opgelost..
ja dat is mij dus ook niet helemaal duidelijk. Het enige wat ik 'officieel' door kreeg vd gemeente was dit bericht:

Zojuist een gesprek gehad met de eigenaar en zijn architect van ...*adres*....
De conclusie van dit gesprek is dat de eigenaar de tijd heeft gekregen om voor 1 februari 2019 de bewoning terug te brengen tot maximaal 2 bewoners.
Voor 1 juli 2019 moet hij alle bewoners eruit hebben en gaat hij het pand gereedmaken voor bewoning door een gezin.
De eigenaar gaf zelf aan dat hij het liefst zo snel mogelijk het pand leeg heeft, maar hij moet de bewoners wel de gelegenheid geven om andere woonruimte te vinden.
De architect gaat een nieuwe tekening insturen omdat er nu teveel bijgebouwd is op het perceel zonder vergunning. Deze bijgebouwen willen ze verwijderen zodat ze precies aan alle huidige regelgeving voldoen.
Dit pand houden we dus even aan. Er hoeft voorlopig geen hercontrole uitgevoerd te worden.

• IsaAvalon
Eens. Die van mij ging best ver. Was geen fijne periode!

Is uiteindelijk goed gekomen. Op je recht beroepen en zakelijk communiceren. Niet mee gaan in spelletjes.

Toen klusjes mannen moeten tegenhouden, politie moeten bellen en vrees voor katten want die zou hij wel even omleggen...
jezus wat heftig zeg... ja ik hoop dit soort grappen te kunnen vermijden, maar die man heeft op dit moment niets te verliezen. dit is zijn pensioen... Zou hij zichzelf overigens failliet kunnen verklaren zodat wij niks krijgen?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:15
Persoonlijk falliet, dan zal het pand waarschijnlijk worden geveild. Maar hij gaat dan waarschijnlijk ten onder aan de boete van het illegaal verhuren. Of er is veel meer aan de hand.
Vraag bij het kadaster anders eens op van wie het pand is, of dat hij het op een bv heeft gezet.
Wellicht zit er ook nog een hypotheekverstrekker achter, en die zal dit nieuws ook niet leuk vinden,

Overigens kan je jezelf niet failliet verklaren. Dat moet een rechter doen.

[Voor 11% gewijzigd door jeroen3 op 27-10-2018 23:13]

• IsaAvalon
jeroen3 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 23:01:
Persoonlijk falliet, dan zal het pand waarschijnlijk worden geveild. Maar hij gaat dan waarschijnlijk ten onder aan de boete van het illegaal verhuren. Of er is veel meer aan de hand.
Vraag bij het kadaster anders eens op van wie het pand is, of dat hij het op een bv heeft gezet.
Wellicht zit er ook nog een hypotheekverstrekker achter, en die zal dit nieuws ook niet leuk vinden
ik weet dat het zijn eigen huis is, hij heeft daar jaren gewoont en vervolgens een 2e huis gekocht en besloten dit ond ter verhuren. Wij zijn met zn allen namelijk bang dat hij zichzelf failliet laat verklaren om maar niet de verhuiskostenvergoeding/uitkoopsom te hoeven betalen. Hij is namelijk al veel geld kwijt geraakt aan rechtzaken weet ik. of is dit geen reele angst? Ik heb echt overal gezocht naar wat voor gevolgen dit voor ons heeft, maar er wordt overal uitgelegd wat dit voor gevolgen heeft voor de verhuurder niet voor de huurder ivm woning en vergoeding. Weet jij dat toevallig?

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:53
@IsaAvalon Vind het wel erg ver gezocht.

1: als hij zijn eigen faillissement aanvraagt (de rechter verklaart een persoon failliet, dat doe je niet zelf), dan komt er een curator. De curator verkoopt dan al zijn bezittingen (beide woningen). Wil hij dat allemaal laten gebeuren?

2: de curator kan de huurovereenkomst met jou niet zomaar opzeggen. Die zal in beginsel ook de juridische wegen moeten bewandelen.

3: als vast komt te staan dat je recht hebt op een verhuisvergoeding, heb je dus een vordering op de verhuurder. Die vordering ben je niet kwijt door het faillissement en ook niet als het faillissement is afgewikkeld. Na afwikkeling van het faillissement klop je gewoon bij verhuurder aan en vraag je of hij even het geld wil overmaken. Doet hij dat niet, dan zul je wat verder moeten gaan (bijv. beslag op zijn inkomen).

• IsaAvalon
cryptapix schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 23:26:
@IsaAvalon Vind het wel erg ver gezocht.

1: als hij zijn eigen faillissement aanvraagt (de rechter verklaart een persoon failliet, dat doe je niet zelf), dan komt er een curator. De curator verkoopt dan al zijn bezittingen (beide woningen). Wil hij dat allemaal laten gebeuren?

2: de curator kan de huurovereenkomst met jou niet zomaar opzeggen. Die zal in beginsel ook de juridische wegen moeten bewandelen.

3: als vast komt te staan dat je recht hebt op een verhuisvergoeding, heb je dus een vordering op de verhuurder. Die vordering ben je niet kwijt door het faillissement en ook niet als het faillissement is afgewikkeld. Na afwikkeling van het faillissement klop je gewoon bij verhuurder aan en vraag je of hij even het geld wil overmaken. Doet hij dat niet, dan zul je wat verder moeten gaan (bijv. beslag op zijn inkomen).
haha oke, ja ik was aan het sparren met mijn huisgenoten hierover en we wilden gewoon zeker weten dat we met alles rekening houden zeg maar (en ik moet je eerlijk zeggen dat ik echt geen bal afweet van deze zaken)

dank je wel voor je snelle reactie in iedergeval:)
_/-\o_

• NosferatuX
  • Niet online
Samen met alle bewoners alle sloten vervangen en uitroepen tot kraakpand })

Maar idd juridische hulp zoeken, iig informatie inwinnen via loket of rechtsbijstand. Misschien samen als groep, sta je wellicht sterker. Succes!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-03 22:37

aex351

I am the one

Het mag dan wel zo zijn dat de verhuurder nu een probleem heeft. Uiteindelijk heb jij ook een probleem. De verhuurder heeft het probleem kenbaar gemaakt en linksom of rechtsom zal je naar een nieuwe woning moeten. Dat staat vast. Immers de gemeente gaat geen uitzondering maken omdat jij (maar ook de verhuurder) nu een probleem hebt.

Het beste wat je kan doen is inderdaad juridisch advies inwinnen. Bij het juridisch loket of een juridisch adviesbureau/advocaat. Die kunnen je hierin begeleiden. Hoe ver je wilt gaan (tijd/geld/stress/conflict) hangt af van jezelf. Maar je gaat zeer waarschijnlijk hoe dan ook verhuizen. Succes.

< dit stukje webruimte is te huur >

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-03 00:04

Twarp

just grin...

aex351 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 00:55:
Immers de gemeente gaat geen uitzondering maken omdat jij (maar ook de verhuurder) nu een probleem hebt.
Dat is het probleem van de verhuurder en niet van de huurder. Ook de gemeente mag niet zomaar iemand uit huis zetten. Het is zaak aan de verhuurder om dit in goede banen te leiden. En natuurlijk levert dit een betere onderhandelingspositie voor de huurder op.

Meh ...

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee