Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theockoles
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-02-2021
Goeiedag,

Ik ben een nieuwe pc aan het configureren ter vervanging van mijn huidige pc intel i5-4600, gtx 780ti, waar ik op 1080p op hoogste settings nauwelijks 50fps stabiel haal. (onder andere PUBG speel ik veel tegenwoordig)
Het doel van de nieuwe setup zou zijn om 1440p aan 100+fps te spelen. Dit omdat ik na mijn werk niet nog zin heb om me druk te maken in prestatie van de pc, ik wil me neerzetten en vlot kunnen gamen voor de komende jaren.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De nieuwe setup zou vooral dienen voor gamen en basic bureau werk

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max prijs (zonder scherm heb ik voorlopig rond de 1700-1800 euro gezet. Assemblage doe ik zelf al sinds vorige 2builds. Minder mag het altijd kosten, meer liever niet of dan toch al niet te veel

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Enkel de SSD als stockage want ik zou overstappen naar en M.2 SSD, de case eventueel nog maar waarschijnlijk niet.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
[i]Buiten de stukken waar ik tussen twijfel ben ik er al vrijwel uit.
- M.2 SSD: Samsung 970 EVO 500GB m.2 (of grotere SSD indien er een promotie is op moment van aankoop)
- PSU: Corsair RM650x
- Case: bekijk ik nog
- Ram: Corsair D416GB 3000 16GB
- CPU cooler: advies welkom voor goed prijs/kwaliteit materiaal
- Moederbord: hangt af van de CPU uiteraard, maar liefst Gigabyte of ASUS, atx of micro atx hangt ook af van de case nog. (dit kan ik zelf wel nog kiezen aanpassen, is vooral cpu en gpu waarvoor ik twijfel.
- Monitor: advies mag altijd voor 1440p en 144hz+. Hier neig ik naar AOC AGON AG241QG (mag ook 27" zijn maar zeker niet groter, aangezien het ook voor FPS games is. (tijdens minder belastende games heb ik een 2e monitor aanstaan op 1080p)

CPU: intel I5 8600K vs AMD Ryzen 7 2700X (zelfde prijs waar ik keek)
GPU: Nvidia GTX 1080ti vs GTX 2080 (als 1080ti nog nieuw te vinden is op moment van aankoop)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
CPU voorkeur gaat uit naar intel, weet niet waarom maar heb hier nog nooit problemen mee gehad en ben er tevreden mee. Sta open voor verandering indien goed geargumenteerd (hoofddoel blijft gamen, maar ik snap dat de ryzen mss iets meer future proof is door hoger aantal cores. Maar ook in het future proof blijft gamen het hoofddoel,voor het bureau werk dat ik doe ga ik niet veel verschil merken tussen intel en amd denk ik.)
Bij de GPU gaat de voorkeur naar de 2080, omdat ik denk dat die in de toekomst langer zal meegaan, eens raytracing haalbaar is in games etc.
Qua merk ben ik meer geneigd naar ASUS ROG of Gigabyte AORUS te grijpen voor de GPU

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
[Zo goed mogelijk op dit moment voor fps en ook denkend aan de toekomst toch wel even meegaan op high of ultra graphics (niet binnen 2jaar al hopeloos achterop raken)

Ga je overklokken?
De CPU in het geval van de intel i5 zou ik al zeker overklokken om aan de I5- 9600x te evenaren. De rest valt te zien naar de prestaties eens het systeem er is, misschien direct, misschien in de toekomst. Het is niet uitgesloten dus de koeler mag er al op voorzien zijn.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop onderbouwd advies te krijgen waarom voor welke CPU & GPU te gaan, en om indien mogelijk van meer ervaren mensen te horen welke stukken ik best aanpas om binnen dezelfde prijs, betere prestaties te verkrijgen. Loopt alles iets stiller en koeler daardoor is dat ook goed, ik verwacht geen muisstille pc... Maar als er onderdelen tussen zitten die het meer op een straaljager doen lijken hoor ik graag hoe ik dat kan verbeteren.

Alvast bedankt voor dit te lezen en voor de mogelijke hulp,
Met vriendelijke groeten

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Theockoles Buitenom het missen van je wenslijst (zie DAA beleid)
Is de Ryzen 2700X meer toekomst bestendig. er is ook een m.2 Sata SSD (insteek module) NVMe is niet altijd nodig (stuk duurder)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theockoles
@Hackus Mijn excuses voor het niet toevoegen van de wenslijst, daar had ik over gelezen. Bij deze ;).
Voor de SSD zit ik niet in met de prijs van deze die ik hier vermeld.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 322,50€ 322,50
1Intel Core i5-8600K Boxed€ 290,-€ 290,-
1Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11G€ 749,-€ 749,-
1Gigabyte Aorus GeForce RTX 2080 8G€ 895,05€ 895,05
1Corsair RM650x Zwart€ 94,90€ 94,90
1Samsung 970 Evo 500GB€ 127,88€ 127,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.479,33

Ik plaats hier de stukken waar ik "zeker" van ben alsook de twijfel gevallen.

In welk opzicht is de ryzen dan meer toekomst bestendig? Buiten het feit dat AMD meestal langer meegaat op hetzelfde moederbord (verschillende generaties CPU op 1zelfde Mobo). Indien het enkel naar workstation meer toekomst bestendig zou zijn, zou ik nog neigen naar intel. Dit omdat zoals gezegd ik enkel basic werk doe op de pc naast het gamen. Als het naar gaming ook een meerwaarde is naar de toekomst toe, overweeg ik sterk om de Ryzen te nemen.

Alvast bedankt voor uw antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

meer toekomstbestendig qua 6 core v 8 core. voor gamen is de i5-8600k nu prima. maar hoeveel jaar draaien topgames (nog) op 6 cores ? als je voor 2-3j kijkt kun je een 8600k kiezen en de 1080Ti. die voldoet ook nog prima. mis verder je voorstel van onderdelen bij elk voorstel Intel build v Ryzen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

aex351

I am the one

• Ik zou de 970 Evo 500GB vervangen voor de 960 Evo 1TB. Is goedkoper, tenzij er echt een specifiek doel is om de m2 variant te nemen.
  • De 1080 TI Gigabyte Aorus zou ik vervangen voor de 100 euro goedkopere 1080 TI Gigabyte Gaming OC. De Aorus heeft een betere koeler (echt veel zwaarder) en meer RGB (maar de software die dit aanstuurt werkt half niet).
  • Voor de CPU koeler de Noctua, iets beters is er niet volgens mij
  • Als PSU heb ik net zelf de Seagate Focus Plus Gold 850w gekocht. Ik had het idee dat mijn lichtere voeding, de Enermax Modu82+ 625w mogelijk verouderd begon te raken en wellicht moeite had met de 1080 ti, omdat ik coil whine ervaarde onder load. Nu is de coil whine weg.
  • Meer toekomstbestendig: alle HDD's vervangen voor SSD's tenzij je geen probleem hebt met een PC dat niet stil is

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:40
Qua gpu kan je overwegen om wat meer geld opzij te leggen en te gaan voor de 2080Ti, heb je voor games weer het nieuwste van het nieuwste ;)... De 1080ti is inmiddels al weer wat jaartjes oud.

Qua CPU zou ik voor de 8700K of 9700K gaan om daar ook weer even goed te zitten

Verder qua CPU koeler eens met AEX, Noctua zit je altijd goed mee en qua SSD kan je voor de 1TB gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@aex351 960 is ook dure nmve m.2 ssd. verschil in prijs zit hem in Sata m.2 ssd tov nmve ssd beide m.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theockoles
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 322,50€ 322,50
1Intel Core i5-8600K Boxed€ 290,-€ 290,-
1Gigabyte Aorus X470 Gaming 5 WIFI€ 193,52€ 193,52
1Gigabyte Z370 Aorus Gaming 5€ 196,50€ 196,50
1Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11G€ 649,-€ 649,-
1G.Skill Trident Z RGB F4-3000C16D-16GTZR€ 152,90€ 152,90
1Samsung 970 Evo 500GB€ 130,-€ 130,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.924,37

Hierbij de moederborden voor intel en amd optie, zijn deze goed? of betere varianten?
Vinden jullie ASUS veel beter dan Gigabyte of?
Het is ook de bedoeling de CPU te overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bij de i5 zou ik dit moederbord nemen, voldoet prima voor stuk minder geld pricewatch: ASRock Z370 Extreme4 en bij de Ryzen 2700X pricewatch: Asus PRIME X470-PRO of pricewatch: ASRock X470 Taichi en deze voeding heeft meer dan (alleen) één 12V rail pricewatch: BitFenix Whisper BWG650M

[ Voor 14% gewijzigd door Hackus op 29-10-2018 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-06 22:45
Perosonlijk zou ik niet het extreme 4 bord nemen. Dit onmdat de LLC voor vcore nog steeds niet opgelost hebben.
Zelfs met het nieuwste bios nog niet

LLC1 geeft te veel en met LLC2 daalt de vcore onder load 0.30 , rond die buurt.

Ik heb dit moederbord vandaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

freaky35 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 18:34:
Perosonlijk zou ik niet het extreme 4 bord nemen. Dit onmdat de LLC voor vcore nog steeds niet opgelost hebben.
Zelfs met het nieuwste bios nog niet

LLC1 geeft te veel en met LLC2 daalt de vcore onder load 0.30 , rond die buurt.

Ik heb dit moederbord vandaar
Oké, dat wist ik niet. heb deze wel, maar is wat duurder pricewatch: MSI Z370 Gaming Pro Carbon AC deze heb ik in mei dit jaar gebruikt voor build met i5-8600k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theockoles
@MetalSonic Ja moest ik er het budget voor hebben ging ik inderdaad voor een 8700k of 9700k met een 2080ti. Maar dan zit in niet meer rond de 1800 EUR zonder scherm uiteraard. (en er ook niet slechts een klein beetje boven).

Het is nu de afweging prijs/prestaties/future proof die ik probeer te maken. Moest prijs geen bezwaar zijn was de pc al lang samengesteld, besteld en geïnstalleerd :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-06 10:57

pino85

Im just a Bird in the Sky

Gezien de huidige prijzen en je budget zou ik voor de 2700x gaan.
Zeker veel waar voor je geld en toekomst bestendig.
Ik zelf kocht de laatste +-13jaar altijd Intel maar nu is het gewoon te duur.
Daarnaast op 1440p is het prestatieverschil met Intel verwaarloosbaar.

Kwa videokaart is het moeilijk,ja de 1080TI is al wat ouder maar als je hem bv 2e hands aanschaft bij een betrouwbare tweaker dan zit je voor +- 500/525 echt scherp.
Of je moet nieuw ergens nog een aanbieding kunnen vinden.

De huidige RTX series vind ik persoonlijk niet interessant kwa prijs behalve de 2070.. al is deze weer trager dan een 1080TI en dat verschil gaat men niet inkopen met drivers.
Natuurlijk heb je geen raytracing oid maar eerlijk gezegd tegen de tijd dat dot niet meer in de kinderschoenen staat zijn we enkele generaties verder.
De 2080/2080TI vind ik persoonlijk echt te duur.
Waar neig je zelf naar?

[ Voor 12% gewijzigd door pino85 op 31-10-2018 20:58 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theockoles
@pino85
Ik neig persoonlijk op dit moment naar de R7 2700x gewoon door het feit dat hij goedkoper staat als de i5 8600k. En omdat ik zoals je zegt heb gezien dat het fps verschil verwaarloosbaar is op hogere resoluties, en dan het feit dat hij qua workstation veel beter is dan de I5 als ik de reviews mag geloven. Heb jij ervaring met de 2e generatie Ryzen kaarten? Ik hoorde dat ze net een iets minder "vlot gevoel" geven bij games op hoge fps, wat natuurlijk volledig subjectief is maar toch..

Voor de grafische kaart neig ik naar een 2080, omdat deze +- even snel is als een 1080ti. En de 1080ti's worden schaarser en schaarser. Of dan toch de niet overpriced versies, en de versies die nu nog beschikbaar zijn en die goede reviews hebben schommelen zo rond de 50euro goedkoper dan de 2080.
Ik ben ook wel een beetje aarzelachtig ben om een GPU 2e hands te kopen. Ik weet dat ik niets zou verkopen dat niet 100% werkt, maar anderen?... En bij 2e hands heb je die zekerheid niet dat het op de correcte manier behandeld is. Dus grootste twijfelgeval is de GPU: als ik op het moment dat ik de knoop doorhak geen promo zie van een 1080ti zal het waarschijnlijk wel een 2080 worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Theockoles Welke kast heb je nu of ga je gebruiken ?
R2700X draait prima op een B450 moederbord, net of je de mogelijkheden nodig bent van een X470.

R2700X is meer een allround tov de i5-8600k en meer future proof. 8Core-16 threads v 6 Core-6 threads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Waarom niet een 2600? De 2700X biedt op het moment vrijwel nul meerwaarde voor gaming. De Intel chips zijn veel te duur en bieden zeer weinig meerwaarde als je toch op 1440P gamed. Futureproof doe je niet door nu een overkill CPU te kopen. Futureproof doe je door nu in AM4 te stappen en volgend jaar te lijken wat Zen 2 gaat doen. ;)

-Ik zou dus de 2600 pakken en die naar 4,2GHz overclocken. Of je chip 4,3GHz haalt, geen idee.
-Moederbord is zware overkill, maar ik zet deze erbij voor het geval je naar Zen 2/3 8c/16t wil gaan en die chips vrij veel blijken te verbruiken als je die overclocked. Verder is het gewoon een uitstekend bordje.
-Setje B-die geheugen. Voor Ryzen is RAM overclocken al snel belangrijker dan CPU overclocken. Daar heb je dus een setje goed geheugen voor nodig.
-Deze koeler is gewoon stil, klaar einde discussie.
-Ik zou eerder deze SSD pakken. Geen merkbaar verschil met een 970 Evo, maar veel meer capaciteit.

De videokaart is lastig. Er zijn gewoon nog niet heel veel reviews van kaarten beschikbaar. Vrijwel alle reviews zijn ook van de dure modellen. Deze Gigabyte lijkt in ieder geval in orde te zijn. :)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 164,90€ 164,90
1Asus ROG Crosshair VII Hero€ 276,99€ 276,99
1Gigabyte GeForce RTX 2080 Gaming OC€ 843,05€ 843,05
1Fractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 48,95€ 48,95
1Corsair RM650x (2018)€ 97,50€ 97,50
1Crucial MX500 m.2 1TB€ 153,-€ 153,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.654,29

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 11:15:
Waarom niet een 2600? De 2700X biedt op het moment vrijwel nul meerwaarde voor gaming. De Intel chips zijn veel te duur en bieden zeer weinig meerwaarde als je toch op 1440P gamed. Futureproof doe je niet door nu een overkill CPU te kopen. Futureproof doe je door nu in AM4 te stappen en volgend jaar te lijken wat Zen 2 gaat doen. ;)

-Ik zou dus de 2600 pakken en die naar 4,2GHz overclocken. Of je chip 4,3GHz haalt, geen idee.
-Moederbord is zware overkill, maar ik zet deze erbij voor het geval je naar Zen 2/3 8c/16t wil gaan en die chips vrij veel blijken te verbruiken als je die overclocked. Verder is het gewoon een uitstekend bordje.
-Setje B-die geheugen. Voor Ryzen is RAM overclocken al snel belangrijker dan CPU overclocken. Daar heb je dus een setje goed geheugen voor nodig.
-Deze koeler is gewoon stil, klaar einde discussie.
-Ik zou eerder deze SSD pakken. Geen merkbaar verschil met een 970 Evo, maar veel meer capaciteit.

De videokaart is lastig. Er zijn gewoon nog niet heel veel reviews van kaarten beschikbaar. Vrijwel alle reviews zijn ook van de dure modellen. Deze Gigabyte lijkt in ieder geval in orde te zijn. :)

een 2600 met dat moederbord er bij is net zo duur als een 2700x met een degelijk B450 moederbord. Zie niet in hoe de 2600 meer performance gaat leveren maar ik kan er naast zitten natuurlijk.

Dat moederbord kan eventueel in de toekomst misschien beter zijn voor een upgrade maar een 2600 of 2700x ga je toch niet de komende 2 jaar upgraden lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:17

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik las dit over de 2080i.

https://www.digitaltrends...-ti-graphics-cards-dying/

Wellicht iets om te onderzoeken.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@DaniëlWW2 snel RAM erbij en klaar pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C14D-16GVK (y)

@Philip Ross het is gewoon een goed moederbord, geschikt om stabiel de 2600 op 4.2GHz te klokken.
Fijne BIOS met veel duidelijke mogelijkheden, en ook klaar om later een R3000 te gaan gebruiken mocht dat gewenst zijn. Ga je niet overklokken is de 2700X op oa Tomahawk prima met Aegis 3000 RAM.

[ Voor 44% gewijzigd door Hackus op 01-11-2018 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Nu online
Denk niet dat dat geheugen de meerprijs waard is boven een gewoon 3000 of 3200 setje.

Voor overclokcen is dat moederbord goed inderdaad maar een 2700x haalt ook op een B450 bordje die 4.1GHz/4.2GHz wel in normale boost mode als je een goede koeler er op hebt. Dus die extra investering van €150 voor het moederbord lijkt mij wat overkill zoals je al aangaf.

[ Voor 25% gewijzigd door Philip Ross op 01-11-2018 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Philip Ross schreef op donderdag 1 november 2018 @ 11:43:
[...]

Denk niet dat dat geheugen de meerprijs waard is boven een gewoon 3000 of 3200 setje.
Bij OC wel, spreek uit eigen ervaring. liefst deze, maar dat wordt wel prijzig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Nu online
Hackus schreef op donderdag 1 november 2018 @ 11:48:
[...]

Bij OC wel, spreek uit eigen ervaring. liefst deze, maar dat wordt wel prijzig ;)
Hoeveel daadwerkelijk performance levert het dan op? Want dat je het geheugen kan overclocken klopt, maar het lijkt echt maar om een paar procent te gaan in zeer specifieke situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VdBorght
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-05 21:55

VdBorght

The time is never just right.

-

[ Voor 100% gewijzigd door VdBorght op 01-11-2018 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Philip Ross schreef op donderdag 1 november 2018 @ 11:56:
[...]

Hoeveel daadwerkelijk performance levert het dan op? Want dat je het geheugen kan overclocken klopt, maar het lijkt echt maar om een paar procent te gaan in zeer specifieke situaties.
Je wilt het strak en goed stabiel hebben lopen. Dan Tweak je zvm om dat te bereiken. Wil je alles basis en zo goedkoop mogelijk uit zijn, dan is het wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Nu online
Hackus schreef op donderdag 1 november 2018 @ 12:04:
[...]

Je wilt het strak en goed stabiel hebben lopen. Dan Tweak je zvm om dat te bereiken. Wil je alles basis en zo goedkoop mogelijk uit zijn, dan is het wat anders.
Dat snap ik, maar hoeveel hoger/sneller kan je en hoeveel daadwerkelijke performance winst lever elke euro je op? Want overclocken is leuk maar het moet wel nut hebben natuurlijk. Een 2600 overclocken is prma maar als die daardoor meer gaat kosten dan een stock 2700x dan moet die ook wel daadwerkelijk veel hogere prestaties hebben om het waard te zijn. Dat was meer mijn punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

@DaniëlWW2
Waarom niet een 2600? De 2700X biedt op het moment vrijwel nul meerwaarde voor gaming.
Je zegt het juist, op dit moment,mocht de ts de komende 5 jaar de cpu gebruiken of langer dan zou ik echt niet voor de 2600 gaan.
Als hij vaker/eerder wil wisselen dan zou ik ook voor nu de 2600 pakken.

@Theockoles

Deze 1080TI is erg scherp geprijsd maar ik weet niet wanneer je de pc gaat bestellen.

pricewatch: Inno3D GeForce GTX 1080 Ti Jet

Deze ook nog:

pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti Gaming OC 11G

Ik heb echt alleen maar goede ervaringen via Tweakers kopen die een hele goede reputatie hebben.
Vaak scheelt het toch 50-100 euro of meer met de verkoop vanaf prijs en ik kijk altijd naar kaarten die nog niet zo oud zijn met minimaal nog 1 jaar garantie via een winkel.
Maar als het voor jou niet goed voelt dan niet doen!

[ Voor 57% gewijzigd door pino85 op 01-11-2018 19:20 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theockoles
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 326,-€ 326,-
1Asus PRIME X470-PRO€ 173,50€ 173,50
1Gigabyte Aorus X470 Gaming 5 WIFI€ 193,46€ 193,46
1Acer Predator XB271HU (IPS) Rood, Zwart€ 566,46€ 566,46
1AOC AG271QG Rood, Zwart€ 709,89€ 709,89
1Asus ROG Swift PG279Q Zwart€ 724,50€ 724,50
1Dell S2417DG Zwart€ 445,04€ 445,04
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 142,90€ 142,90
1Samsung 970 Evo 500GB€ 126,-€ 126,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.397,70

Volgens mij ben ik er bijna aan uit. (Negeer nog even de schermen die er opstaan: zie onder)
Voorlopig kom ik aan deze setup, zonder case maar dat bekijk ik nog, ik weet wel waar ik allemaal moet naar kijken. Het is vooral ook het uiterlijk dat ik ook eens bekijk (samen met airflow en dergelijke uiteraard).
De processor zal (afhankelijk van waar AMD mee op de proppen komt volgende week (dacht ik)) de Ryzen 2700x worden.
De GPU zal hoogst waarschijnlijk een 2080 worden (tenzij er op moment van kopen nog een 1080ti te vinden is nieuw voor een mooie prijs). Ook dit hangt af van verdere reviews van de RTX reeks uiteraard.

Nu werd hier het Asus Prime moederbord genoemd, ik heb hier niet zo zeer veel verstand van, maar kan je met de moederborden die ik hier noem beiden de cpu OC en ondersteunen ze de RAM die ik gekozen heb? (RAM was prijs kwaliteit denk ik een goede keuze-> correct me if i'm wrong)

Voor wat ik nu heb zat ik zonder scherm ergens tussen de 1800-1900 EUR. Dus rond het vooropgestelde budget. (als er promo's zijn speel ik daar wel op in, het is niet dat de Build morgen al besteld moet worden.)

Dan een beetje Off-topic:
Voor de schermen had ik een apart budget bedacht, maar nu komt de vraag. Ik heb nu altijd op1080p 60hz gegamed op een IPS paneel. En vind de kleuren duidelijk beter dan op sommige 1080p 144hz TN panelen van vrienden. Nu gezien ik overstap naar 1440p aan 144-165hz (gsync monitor op aanraden van een kennis), vroeg ik me af of iemand onder jullie ervaring had met een van de voorgestelde monitoren. (De 1440p, IPS, G-sync monitoren zijn echt bovenste rand van het Budget. Duurder is zeker GEEN optie.). Voor het TN alternatief had ik zoiets als die DELL in gedachten.
Ps: Ik kijk veel series/films op de pc mss ook niet onbelangrijk bij keuzr ips/tn

Nogmaals bedankt voor alle tips tot nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Ik zou gewoon voor een Samsung 860 EVO of MX500 van Crucial gaan.

pricewatch: Samsung 860 EVO m.2 500GB

pricewatch: Crucial MX500 m.2 500GB

Kwa normaal gebruik(geen puur workcenter) of gaming performance merk je niets en zo bespaar je weer bijna 50 euro wat naar bv een videokaart kan gaan.

Er zijn al enkele 2080’s net onder de 800 euro of net er boven. Waarom kies je deze kaart die gemiddeld bijna 100 euro meer kost?

[ Voor 24% gewijzigd door pino85 op 03-11-2018 03:45 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theockoles
@pino85
Ik had gewoon de 970 evo genomen omdat dat de nieuwste/snelste was 😅 Maar na je opmerking ben ik wat beginnen nalezen en het grootste verschil zit hem in de schrijfsnelheid denk ik, en idd daar ga ik als gebruiker waarschijnlijk niet zo zeer veel van merken.

Die kaart had ik gekozen door de reviews over zij voorgangers in de 10 reeks ivm goeie koeling. En omdat hij al redelijk hoog klokt out of the box. Ook zag ik dat oa je voor de 1080 een inno3d kaart aanrade, en dat er bij de 2080 kaarten goedkoper als deze een inno3d is met ook een triple fan build. Is dit een betrouwbaar merk naar qualiteit en durabiliteit? Ik heb hier zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Theockoles als je dit budget hebt voor een X470 moederbord, kies dan de Taichi met sneller RAM.
Maar met B450 moederbord loopt de R2700X ook prima via de optie in je bios. 3200MT/s RAM met oa MSI B450 Tomahawk. wil je echt gaan overclocken zou ik 3400+ RAM halen, alleen zit daar wel een prijskaartje aan. C14D 3200 kost al +- €200,- pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C14D-16GVK Deze is iets prijsgunstiger op een B450 Tomahawk pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3200C16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theockoles
@Hackus
Ik was eigenlijk enkel van plan om de cpu te gaan overclocken. Van RAM overclocken wist ik eigenlijk niets tot deze topic. Is dit zo merkbaar? (Als ik de taichi met de vengeance RAM neem is de build wel weer €80 duurder) Hiermee bedoel ik wat gaat het verschil zijn tussen enkel de processor te OC en het 3200 ram dat ik voorstelde en wat jij voorsteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je kunt strakkere timings krijgen met de C14D. jij kunt net zo goed de Tomahawk nemen en gebruik maken van powerboost of lichte OC. je kunt het RAM (de Corsair die ik aangeef van 160,- op 3200MT/s instellen)
Als je daar geen behoeft bij hebt kun je ook goedkoper RAM halen en 2933MT/s of 3000 instellen. Tomahawk kun je ook licht overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Theockoles schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 09:18:
@pino85
Ik had gewoon de 970 evo genomen omdat dat de nieuwste/snelste was 😅 Maar na je opmerking ben ik wat beginnen nalezen en het grootste verschil zit hem in de schrijfsnelheid denk ik, en idd daar ga ik als gebruiker waarschijnlijk niet zo zeer veel van merken.

Die kaart had ik gekozen door de reviews over zij voorgangers in de 10 reeks ivm goeie koeling. En omdat hij al redelijk hoog klokt out of the box. Ook zag ik dat oa je voor de 1080 een inno3d kaart aanrade, en dat er bij de 2080 kaarten goedkoper als deze een inno3d is met ook een triple fan build. Is dit een betrouwbaar merk naar qualiteit en durabiliteit? Ik heb hier zelf geen ervaring mee.
Ik persoonlijk heb in het verleden ook deze hier in NL ‘minder’ bekende merk kaarten gehad en echt niets mis mee. Elke kaart ongeacht welk merk kan natuurlijk mankementen krijgen.
Dit type koelt erg goed met deze fan’s.

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theockoles
@Hackus
De RAM die ik in de laatste post had aangehaald was toch ook 3200? Of ben ik mis? pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 Wat is het verschil tussen beiden dan?
En het moederbord dat ik aanhaalde pricewatch: Gigabyte Aorus X470 Gaming 5 WIFI is dat geschikt om te OC (enkel processor).

@pino85
Ok, ik zal eens Inno3d en dergelijke bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Theockoles schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:56:
@Hackus
De RAM die ik in de laatste post had aangehaald was toch ook 3200? Of ben ik mis? pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 Wat is het verschil tussen beiden dan?
En het moederbord dat ik aanhaalde pricewatch: Gigabyte Aorus X470 Gaming 5 WIFI is dat geschikt om te OC (enkel processor).

@pino85
Ok, ik zal eens Inno3d en dergelijke bekijken
Die ik post wordt zeker ondersteund. die van jou misschien na de BIOS update van aug.(op MSI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strawbeet
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-12-2023
Hackus schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 20:04:
meer toekomstbestendig qua 6 core v 8 core. voor gamen is de i5-8600k nu prima. maar hoeveel jaar draaien topgames (nog) op 6 cores ? als je voor 2-3j kijkt kun je een 8600k kiezen en de 1080Ti. die voldoet ook nog prima. mis verder je voorstel van onderdelen bij elk voorstel Intel build v Ryzen
Ik hoor nog wel eens dat de i5-8600k de 1080Ti bottleneck't maar ik vraag mij af wat jouw mening daarover is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Strawbeet schreef op zondag 11 november 2018 @ 20:39:
[...]

Ik hoor nog wel eens dat de i5-8600k de 1080Ti bottleneck't maar ik vraag mij af wat jouw mening daarover is?
met zo weinig info, dus knap lege vraag.
Nee, verder lijkt het me gepast om daar een (eigen) topic voor aan te maken.

Pagina: 1