Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aardlus probleem met HiFi installatie

Pagina: 1
Acties:

• Fairy
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Ik heb een beetje een raar probleem ontdekt in mijn HiFi installatie.

In het kort bestaat deze uit:

Rotel RC1590 Voorversterker
Rotel RB1582 mk2 Eindversterker
B&W CM10 s2 speakers
B&W DB4S subwoofer

Subwoofer en eindversterker zijn aangesloten met gebalanceerde kabels.

Dit draait allemaal prima, maar vandaag hoorde ik ineens een brom. Geen 50 hz sinus brom maar meer een zaagtand brom (denk ik). Lijkt een 50hz brom maar dan met harmonischen er in, want de toon is wel gelijk aan de brom van mijn aquariumpomp van dichtbij (die het overigens niet veroorzaakt (getest).

Probleem is op alle volumes van de voorversterker gelijk, dus ook volume 1. Alleen mute en 0 hoor ik het niet, want dan schakelt de voorversterker af.

De brom komt uit de middentoners. Als ik de gebalanceerde kabel van de subwoofer er uit trek, is de brom weg. Echter als ik de triggerkabel vanaf de voorversterker er uit haal en de subwoofer handmatig aan zet is de brom ook weg.

Ik ben hier even mee aan het spelen geweest en daarna alles weer aangesloten. Gekke is dat de brom nu veel zachter is (niets wat ik doe lijkt daar invloed op te hebben).

Als ik de subwoofer triggerkabel in plaat van op de voorversterker aansluit op de eindversterker, deze heeft een trigger passthrough (output) waarmee ik eigenlijk hetzelfde bereik, dan heb ik deze grondlus niet.

Nou is het wél zo dat mijn sub een C13 powerkabel heeft zónder aarde. Dit zal bewust gedaan zijn. Mijn voorversterker precies zo. Mijn eindversterker heeft wél randaarde. Ik gebruik echter gebalanceerde kabels, dus aarding zou eigenlijk geen issue moeten zijn, maar die triggerkabel icm audiokabel zorgt op een of andere manier toch voor een potentiaalverschil lijkt het.

Wat zou ik kunnen doen om dit probleem in de basis op te lossen? De trigger op de eindversterker aansluiten werkt wel, maar lijkt me een workaround die het echte probleem niet oplossen.

Een aardedraad trekken tussen alle apparaten, die overigens bewust geen aarde aansluiting hebben (juist om aardlussen te voorkomen?) wil ik niet zomaar gaan doen.

De fases van de stekkers zijn overigens allemaal gelijk, deze heb ik nagemeten. De een zegt dat dit een must is, de ander vind het onzin.... Ik vond het een kleine moeite om even correct aan te sluiten.

Alvast dank voor de reacties!

• Fairy
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Niemand een idee?

• ronnie vd
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22-06 21:09
Draadbreuk in de triggerkabel, of de trigger uitgang van je voorversterker is kapot waardoor de - van de trigger over de audio gaat?

Exit
Hmm kabel kan niet omdat het via de versterker wel gaat.

[Voor 19% gewijzigd door ronnie vd op 28-10-2018 18:37]

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True