Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Pc herstart tijdens sommige games

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sinsemillia
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 11-06 19:20
Hallo,

Ik heb ongeveer een half jaar geleden een pc gebouwd en die werkte tot noch toe perfect. Ik heb zonder problemen games kunnen spelen zoals BF1, GTA5, Wow, Rainbow six siege en meer.

Afgelopen week heb ik Farcry 5 gespeeld en tijdens het spelen viel mijn PC uit om vervolgens te herstarten. Echter kon ik daarna gewoon meerdere uren verder spelen zonder problemen. Gisteren heb ik World war 3 gekocht, maar wanneer ik dit spel speel herstart mijn pc al na 2 tot 5 minuten spelen.
Tijdens het zoeken naar de oorzaak zag ik dat mijn pc de volgende melding gaf onder System:

Installed memory: 16 GB (7.95 GB usable)

Ik weet niet of de oorzaak hierbij ligt, of dat het door iets anders veroorzaakt word.

Mijn specs:
AMD Ryzen 5 1600X
16 gb RAM
550 watt ATX PSU ( MS-Tech MS-N550-VAL-CM Reb. B )
Radeon RX 580 Series

Wat heb ik al geprobeerd:

Ik heb een Windows Memory Diagnostic uitgevoerd waar geen problemen uit naar voren kwamen.
De tempratuur van mijn pc lijkt niet boven de 70 graden uit te komen.
Ik heb de drivers van de GPU en CPU verwijderd en opnieuw geinstalleerd.
Ik heb mijn RAM verplaatst van slot 2 en 4 naar slot 1 en 3

Wat zou mogelijk tot een oplossing kunnen leiden voor mijn probleem?

Beste antwoord (via Sinsemillia op 26-10-2018 18:22)

• quadrofource
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 18:42
De gekozen voeding is van heel erg slechte kwaliteit en is waarschijnlijk de boosdoener. Zou je de pc met een andere voeding kunnen testen?

[Voor 5% gewijzigd door quadrofource op 26-10-2018 17:54]

I9 9900 + RTX 2070 + 16GB DDR4 @2666

Alle reacties

• Nat-Water
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 15:29
Vervang de voeding. Ms-tech is pure rotzooi, verdient niet eens een plek in de vuilnisbak. Een pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W is al goed. Ongeacht of dat de oorzaak van je probleem is of niet.

[Voor 53% gewijzigd door Nat-Water op 26-10-2018 17:57]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• quadrofource
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 18:42
De gekozen voeding is van heel erg slechte kwaliteit en is waarschijnlijk de boosdoener. Zou je de pc met een andere voeding kunnen testen?

[Voor 5% gewijzigd door quadrofource op 26-10-2018 17:54]

I9 9900 + RTX 2070 + 16GB DDR4 @2666

• Flozem
  • Registratie: januari 2007
  • Nu online
Voeding - ik heb in 2016 soortgelijke problemen gehad met mijn pc uit 2011, en de Corsair voeding bleek gewoon niet meer stabiel op de 12v rail. Dit verklaarde voor mij de willekeurige reboots die ik zowel bij games als regulier desktop werk kreeg. Voeding heb ik toen vervangen, en sindsdien heb ik nergens meer last van.

Grappig genoeg heb ik ook nog een nieuwe voeding van Corsair gekregen vanwege de 5 jaar fabrieksgarantie; daar had ik nog net twee weken recht op. :+

[Voor 14% gewijzigd door Flozem op 26-10-2018 18:07]

• Sinsemillia
Ik heb nog een oude voeding liggen van 650 watt, die is echter wel bijna 8 jaar oud. Hoe kan het dat GTA zonder problemen op max setting wel gespeeld kan worden en World war 3 niet?

Wat kan ik verder doen aan het feit dat slechts 8 GB RAM usable is? Hij herkent verder wel dat er 16 gb in zit

[Voor 24% gewijzigd door Sinsemillia op 26-10-2018 18:07]

• Nat-Water
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 15:29
Kan aan meerdere dingen liggen. Misschien draait bij GTA de CPU op 100 en vraagt de GPU niet veel, en bij WW3 omgekeerd.

Welke voeding is het, die je hebt liggen?
(Eigenlijk blijf ik gewoon bij mijn punt. Koop een fatsoenlijke voeding voordat je de rest van de onderdelen sloopt)

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Flozem
  • Nu online
Sinsemillia schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 18:05:
Ik heb nog een oude voeding liggen van 650 watt, die is echter wel bijna 8 jaar oud. Hoe kan het dat GTA zonder problemen op max setting wel gespeeld kan worden en World war 3 niet?

Wat kan ik verder doen aan het feit dat slechts 8 GB RAM usable is? Hij herkent verder wel dat er 16 gb in zit
Bij mij lag het geeneens aan hoe zwaar de game of applicatie was. De ene keer kon ik gerust een hele dag spelen, om de volgende dag geregeld uit te vallen bij was desktop werk. Je zou de oude voeding gewoon eens kunnen uitwisselen. Maar grote kans dat die ook zijn beste tijd al heeft gehad.

• Sinsemillia
De oude voeding die ik nog heb liggen is een OCZ ZX Series 850 W. Wat betreft Watt waarschijnlijk overkill.

Ik kan ongeveer 100 euro besteden aan een nieuwe voeding, iemand die voor die prijs iets kan aanraden?

[Voor 33% gewijzigd door Sinsemillia op 26-10-2018 18:15]

• Flozem
  • Nu online
Een mooie voeding van Seasonic of Corsair...

Ik heb zelf destijds de Seasonic G Series 650 gekocht voor 92Euro (aanbieding want laatste model) ter vervanging van mijn Corsair Bronze CX650 (pakweg 75Euro zie ik). Alleen zijn de kabels van de Seasonic aan de korte kant als je een grote kast hebt (Antec P280).

Wat betreft beschikbaar geheugen:

Kan vanalles zijn, in het ergste geval heeft je voeding je MB of een dimm gesloopt. In het beste geval is het een driver of instelling die verkeerd is. Check de bios instelling - wellicht op default zetten? Heb je de dimms al apart geprobeerd (dus 8GB per keer)? Heeft het ooit goed gewerkt?

[Voor 46% gewijzigd door Flozem op 26-10-2018 18:40]

• Sinsemillia
Met de Corsair RM650x zou ik dus goed zitten? Alvast dank voor alle reacties!

• Sinsemillia
Flozem schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 18:24:
Een mooie voeding van Seasonic of Corsair...

Ik heb zelf destijds de Seasonic G Series 650 gekocht voor 92Euro (aanbieding want laatste model) ter vervanging van mijn Corsair Bronze CX650 (pakweg 75Euro zie ik). Alleen zijn de kabels van de Seasonic aan de korte kant als je een grote kast hebt (Antec P280).

Wat betreft beschikbaar geheugen:

Kan vanalles zijn, in het ergste geval heeft je voeding je MB of een dimm gesloopt. In het beste geval is het een driver of instelling die verkeerd is. Check de bios instelling - wellicht op default zetten? Heb je de dimms al apart geprobeerd (dus 8GB per keer)? Heeft het ooit goed gewerkt?
Ik durf eerlijk gezegd niet te zeggen of het ooit goed gewerkt heeft. Het viel me vandaag pas op, maar ik heb nooit problemen gehad om software of games te draaien. Ik heb zojuist een memtest gedaan, daar kwamen geen problemen uit naar voren. Memtest deed er ongeveer 2 uur over. Het viel me wel op dat die maar 8 GB testen, en niet de volle 16 GB. Toch herkent mijn pc wel dat er 16GB inzit.
Zie https://pasteboard.co/HKhnfR0.png

Morgen bij goed licht zal ik de geheugen staafjes loshalen en appart testen.

• Sn3gG3l
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 20:14
Zoiets heb ik inderdaad ook gehad en hier bleek ook mijn voeding (wel A-merk) het begeven te hebben. Welke error krijg je in de log? Ik had Event ID 41 Task 63 error uit mn hoofd. Dat kunnen trouwens meerdere dingen betreffen maar schijnt ook vaak te komen als je voeding gaar begint te raken. Ram kan volgens mij ook een optie zijn.

Steam: Sneggel

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True