Toon posts:

Is Linux op Cherry Trail (Atom Z8300/8350) mogelijk of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• The Nihilist
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-01-2022
Mijn vraag:

Ik wil graag een 2 in 1 laptop/tablet kopen en daar vervolgens een Linux distro op zetten, met 2 of 4gb ram runt Windows niet zo lekker vind ik.
Maar ik lees veel dat mensen moeite hebben om Linux er werkend op te krijgen, nu weet ik niet of ik wel zo'n machine moet aanschaffen.
Aangezien het ook als tablet te gebruiken is, wil ik natuurlijk wel dat die mogelijkheid er is met Linux,

Ik had mijn oog op de volgende machines:
Asus Transformer Book T101HA.
HP pavilion x2 T9Q04EA.
Medion Akoya E1239T.
Lenovo MIIX 320-10ICR (of de 4gb variant)

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.

[Voor 3% gewijzigd door The Nihilist op 26-10-2018 17:42]

Alle reacties

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:58

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En welke bronnen zeggen dat het lastig gaat? Als ik even snel zoek, zie ik dat bij de eerste hit alles werkt behalve audio, wat mogelijkerwijs ook al is opgelost.

Heb je ook gekeken of je Android erop kan draaien? Als het een tablet is, lijkt mij dat iets logischer om te draaien, maar dat is dan weer afhankelijk van wat je er exact mee wilt doen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• The Nihilist
Hero of Time schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 22:25:
En welke bronnen zeggen dat het lastig gaat? Als ik even snel zoek, zie ik dat bij de eerste hit alles werkt behalve audio, wat mogelijkerwijs ook al is opgelost.

Heb je ook gekeken of je Android erop kan draaien? Als het een tablet is, lijkt mij dat iets logischer om te draaien, maar dat is dan weer afhankelijk van wat je er exact mee wilt doen.
klopt, de audio issue komt altijd voor, samen met wat andere issues die steeds vershillen.
Ik heb alleen niks gevonden dat het helemaal opgelost is, wel dat de audio alleen niet werkt via hmdi, maar dat maakt mij niet uit.

Ik heb geen behoefte om android te hebben, dit zijn trouwens laptops met een tablet functie zeg maar.

Ik kwam wel een post tegen die zegt dat de nieuwe Kernel de meeste problemen oplost (ik heb er waarschijnlijk overheen gelezen). Dus zal kijken of dit het inderdaad oplost.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-03 15:47

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik heb een Medion 11,6 inch laptop/tablet met een Intel Atom Z8300 CPU, 64 gb EMMC, full HD scherm en 4 gb RAM. (MD 60250 / E2228T) Het meegeleverde Windows 10 werkt inderdaad, maar het is traag als een stel vliegen in stroop.

Ik heb geprobeerd om de vorige Ubuntu LTS en Mint 19 erop te zetten.

Beiden installeerden netjes via USB. Maar ik liep wel tegen veel problemen aan.

Ubuntu herkende de wifi netwerk chip niet. En geen geluid via HDMI.
Mint herkende de HDMI geluidsuitgang ook niet. Wifi daarentegen weer wel. En verder werkte alleen de Mate desktop. Want XFCE of Cinnamon resulteerde bij het opstarten in een zwart scherm vol met strepen en artifacts.

Prestaties waren ook niet echt om over naar huis te schrijven. Zelfde met Windows. Trage CPU. Trage EMMC opslag.

Uiteindelijk toch maar weer Windows 10 erop gezet. Dat werkt tenminste.

He who controls the Spice, controls the Universe.

• The Nihilist
SandsOfArrakis schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 07:00:
Ik heb een Medion 11,6 inch laptop/tablet met een Intel Atom Z8300 CPU, 64 gb EMMC, full HD scherm en 4 gb RAM. (MD 60250 / E2228T) Het meegeleverde Windows 10 werkt inderdaad, maar het is traag als een stel vliegen in stroop.

Ik heb geprobeerd om de vorige Ubuntu LTS en Mint 19 erop te zetten.

Beiden installeerden netjes via USB. Maar ik liep wel tegen veel problemen aan.

Ubuntu herkende de wifi netwerk chip niet. En geen geluid via HDMI.
Mint herkende de HDMI geluidsuitgang ook niet. Wifi daarentegen weer wel. En verder werkte alleen de Mate desktop. Want XFCE of Cinnamon resulteerde bij het opstarten in een zwart scherm vol met strepen en artifacts.

Prestaties waren ook niet echt om over naar huis te schrijven. Zelfde met Windows. Trage CPU. Trage EMMC opslag.

Uiteindelijk toch maar weer Windows 10 erop gezet. Dat werkt tenminste.
Als ik de reviews zie en lees van dit soort tablet/laptops, dan zegt iedereen dat windows nog best rap is voor dit type machine. Nu zit ik al helemaal te twijfelen of ik er wel een wil halen :-(

• unfold
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-02 05:20
Ik heb Linux getest op een Teclast X80 tablet van 55 euro (8 inch). Het werkt. Ondertussen is Linux ondersteuning voor de 8350 best prima.

• BierDopjuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-02 14:15
Het 2-in-1 tablet gedeelte lijkt me een redelijke uitdaging; maar misschien is dat simpeler dan ik denk. Ik heb vrij veel zitten klooien met verschillende configuraties met dockingstations (op niet 2-in-1 laptops) en daar moet je vaak wel het e.e.a. voor aanelkaar klussen.

Ubuntu is voor exotische hardware vaak wel het meest simpele om mee te beginnen; denk bijvoorbeeld aan de (naar mijn idee) dramatische ondersteuning voor DisplayLink.

Om mee te beginnen zou ik van elk device de exotische componenten eens opzoeken, voornamelijk de support in de door jou gewenste distro. Dan heb je meer kans op relevante informatie dan te zoeken op het merk+model.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee