Toon posts:

Mogelijkheiden voor upgraden PC uit 2014

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:03
Ik heb in 2014 de volgende build samengesteld, voornamelijk om soepeltjes Battlefield 4 en later 1 te kunnen spelen. Over de loop van de jaren is Windows 8.1 vervangen door Windows 10 en heb ik het geheugen geupgrade van 8GB naar 16GB. Intussen ben ik 4,5 jaar verder en nu Battlefield 5 volgende maand ge-released gaat worden ben ik toch eens aan het kijken wat mijn opties zijn om om mijn huidige PC te upgraden. Al is het echt oriënteren op dit moment en weet ik nog niet zeker of ik überhaupt ga upgraden, ik wil graag weten wat m'n opties zijn.

Ik zoek een?
Een upgrade van mijn PC zodat ik weer een tijdje voor uit kan met Battlefield 5. Ik verwacht dat een upgrade van GPU en CPU volstaat.

Wat is je budget?
Budget laat ik even helemaal open. Ik ben nu enkel nog aan het oriënteren en aan het kijken of ik überhaupt ga upgraden. Maar als ik echt wat moet noemen zou ik zeggen tussen de 300 - 500 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Merkvoorkeuren heb ik niet. Qua CPU heb ik altijd een goed gevoel gehad bij Intel en qua GPU bij AMD, maar ik sta open voor alles :-)

Wat heb je zelf al gevonden?
Qua GPU heb ik op dit moment twee opvolgers op het oog. Namelijk de pricewatch: Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 4G en de pricewatch: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G
Het kiezen van een goede CPU als upgrade vindt ik een hele lastige, dus hopelijk kan iemand me daar beetje bij helpen :-)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit is mijn huidige build;
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 279,99€ 279,99
1ASRock B85M Pro4€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GV-R928XOC-3GD Rev. 2.0€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.10 ST3250410AS, 250GB€ 0,-€ 0,-
1Corsair Carbide 200R Closed€ 55,90€ 55,90
1Dell Professional P2210 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Iiyama XU2390HS Zwart€ 137,50€ 137,50
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 73,78€ 73,78
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 0,-€ 0,-
2Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 63,51€ 127,02
1Kingston HyperX Cloud Zwart€ 0,-€ 0,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 0,-€ 0,-
1Seasonic S12II-Bronze 620W€ 63,25€ 63,25
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 79,-€ 79,-
1OCZ Vertex 4 128GB€ 128,72€ 128,72
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 945,16

Alle reacties

• Jeru
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-05 09:27
Heb je wel eens getest in games wat je bottleneck is? Als je CPU amper aan zijn max komt zou je ook kunnen kijken eerst je GPU alleen te doen uiteraard bijvoorbeeld.
Dat is waar ik zelf naar zou kijken tenminste.

Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:11
Heb hier nog een oud barrel met i7 4771 en gtx1080, Dit verloopt nog probleemloos, De CPU bottlenecked niet echt.
Ark Survival Evolved op ultra @60fps probleemloos, maar ik game op 1680x1050, Niet echt een goed voorbeeld...

Vertel eens wat je eisen zijn 60, 120 of 144 fps, Resolutie Full HD of UHD bijvoorbeeld.

Daarnaast een andere videokaart kan altijd, mocht de rest het toch niet kunnen bijbenen dan kan dat later alsnog.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Rohem met oa een GTX1060 3GB ben je al beter uit dan je R9 280X

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-05 21:01
Dan kan hij beter een 6gb versie nemen, games gaan al vaak over de 4gb heen.

• Rohem
Jeru schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 16:46:
Heb je wel eens getest in games wat je bottleneck is? Als je CPU amper aan zijn max komt zou je ook kunnen kijken eerst je GPU alleen te doen uiteraard bijvoorbeeld.
Dat is waar ik zelf naar zou kijken tenminste.
Nee dat is een hele goeie inderdaad. Ik neem zomaar aan dat het voornamelijk m'n GPU is omdat ik in BF1 af en toe framedrops heb. Maar over het algemeen zit ik stabiel rond de 60fps. Zal ergens aankomende dagen eens goed testen. Neem aan dat taakmanager open houden tijdens gamen voldoende inzicht geeft?
mr_evil08 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 17:01:
Heb hier nog een oud barrel met i7 4771 en gtx1080, Dit verloopt nog probleemloos, De CPU bottlenecked niet echt.
Ark Survival Evolved op ultra @60fps probleemloos, maar ik game op 1680x1050, Niet echt een goed voorbeeld...

Vertel eens wat je eisen zijn 60, 120 of 144 fps, Resolutie Full HD of UHD bijvoorbeeld.

Daarnaast een andere videokaart kan altijd, mocht de rest het toch niet kunnen bijbenen dan kan dat later alsnog.
Ik game op Full HD, dat is meer dan voldoende. Als ik een consante 60fps heb ben ik ook dik tevreden :-)
Hackus schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 19:05:
@Rohem met oa een GTX1060 3GB ben je al beter uit dan je R9 280X
freaky35 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 20:31:
Dan kan hij beter een 6gb versie nemen, games gaan al vaak over de 4gb heen.
Thnx voor de input! Zoals gezegd zal ik ergens in de aankomende dagen eens testen waar de bottleneck zit (of waarschijnlijk gaat zitten igv BF5). Kom ik op terug.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-05 21:01
Cpu zal het zwaar krijgen ook op 1080p.
BF1 was al zwaar voor de cpu BF5 zal niet veel anders zijn.

Maar probeer het eerst uit met een andere videokaart nu, je kan altijd later nog de rest upgraden als het moet🙂.

[Voor 24% gewijzigd door freaky35 op 27-10-2018 22:51]

• Jeru
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-05 09:27
Ik had het zelf een paar jaar terug een keer toen dacht ik aan mijn 2500k vervangen destijds en bleek dat hij amper aan zijn max kwam. Daarnaast is een nieuwe GPU niet zo ingrijpend als een heel nieuwe pc, en kan je toch hergebruiken. Bedenk je ook dat soms als games met lagere settings draait je CPU zwaarder belast wordt dan wanneer je hem op hogere settings draait. Dus zelf zou ik als je toch geen haast hebt eerder alleen GPU eerst upgraden, daarvan kan je met behoorlijke zekerheid zeggen dat die vervangen een meerwaarde heeft.
Wat betreft het testen, ik zou als je een tweede monitor hebt taskmanager gewoon daarop openzetten. Er zijn uiteraard andere tools voor maar daarmee kan het ook prima voor een eerste inzicht. Als je ook inzicht wil in je GPU kan ik zelf HWmonitor aanraden, is gratis en geeft vrij veel inzichten, alleen geen grafieken.

Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!

• Rohem
Ik heb net tijdens wat potjes BF1 eens even gekeken wat CPU, GPU en Memory doet. Zie onderstaand linkje naar twee screenshots die wat meer zeggen over het CPU, GPU en Memory gebruik.

https://imgur.com/a/0WC7R0F

Ik zit hier gemiddeld tussen de 60 - 75 fps met af en toe een framedrop. Heb bijna alle settings op high staan op dit moment. Dit is slechts een moment opname, beiden pieken nog wel eens naar de 100%. Maar desondanks draait BF1 soepel.

Voor nu laat ik dit denk ik even rusten, als ik BF5 heb ga ik eens opnieuw kijken. Maar ik neig ernaar om eerst eens naar een andere GPU te kijken.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-05 17:23
Zoals ik het nu ziet is je pc perfect in balans aangezien beide schommelen tussen de 90-100% als ik je screenshot zo bekijk. Je heb kans dat met een 1060 je CPU opeens een bottleneck gaat zijn. Tenzij je framecap doet op 60 FPS dan gaat hij geen onnodige frames renderen en zal je zien dat je CPU gelijk blijft aan nu maar je load op je nieuwe kaart aanzienlijk lager is.

Define R5 - Asus Maximus VII Ranger - I7 4790k @ 4,7 GHz/1.275v - 16 GB ram - RX6800 - 250GB Samsung Evo 840 - 3 x Samsung 860 EVO 250 GB

• Rohem
Joenino schreef op donderdag 1 november 2018 @ 08:56:
Zoals ik het nu ziet is je pc perfect in balans aangezien beide schommelen tussen de 90-100% als ik je screenshot zo bekijk. Je heb kans dat met een 1060 je CPU opeens een bottleneck gaat zijn. Tenzij je framecap doet op 60 FPS dan gaat hij geen onnodige frames renderen en zal je zien dat je CPU gelijk blijft aan nu maar je load op je nieuwe kaart aanzienlijk lager is.
Thnx! Daar heb ik de PC destijds wel op gebouwd :-) Alleen heb ik me nooit zo verdiept in het verbruik omdat het eigenlijk allemaal goed draait. Maak me alleen wat zorgen voor BF5 straks, maar als ik je goed begrijp is die 90-100% eerder normaal dan dat het een probleem is?

Qua FPS, ik vindt 60 meer dan voldoende om op te gamen, zolang het maar constant is en er geen framedrops zijn. Volgens mij heb ik nu zelfs een cap staan op 75 FPS, maar dat zou ik moeten nakijken.

Een vervolgvraag die ik dan nog heb is wat een goede keuze zou zijn qua upgrade straks? Ik ga sowieso even kijken wat BF5 gaat doen op het moment van release, maar mocht het toch niet soepel draaien dan wordt het in eerste instantie een GPU upgrade.
Na wat zoekwerk en rondvragen bij bekenden zit ik nu op deze vergelijking > https://tweakers.net/pric...377;563911;688831;764243/ Dit gaat tussen een RX580 en GTX1060, afgezet tegen mijn huidige R9 280X. Iemand suggereerde nog een GTX970. Maar ik heb zelf zoiets van, als ik dan toch investeer dan ook meteen iets meer futureproof.

• Joenino
Als beide op 100% staan betekend dit dus dat ze elkaar niet in de weg zitten.

Een GTX 970 is een leuke kaart maar persoonlijk zou ik dan toch voor de 1060 6 GB gaan want nieuwer. Een optie is ook om even te wachten op de 2060 en kijken wat die gaat kosten. Wat wel zo is natuurlijk, hoe sneller de kaart hoe sneller je processor ook moet zijn voor CPU heavy games zoals BF. Maar een 1060 is volgens mij om en nabij gelijk aan een 970 en denk dat dat wel goed moet werken met jouw processor.

Zelf heb ik een 4790k flink overklokt en die komt eigenlijk niet boven de 50-60% uit op BF met mijn 970, welke dus in theorie een bottleneck is. Ik speel dan wel op 1440p.
Rohem schreef op donderdag 1 november 2018 @ 09:13:
[...]

Thnx! Daar heb ik de PC destijds wel op gebouwd :-) Alleen heb ik me nooit zo verdiept in het verbruik omdat het eigenlijk allemaal goed draait. Maak me alleen wat zorgen voor BF5 straks, maar als ik je goed begrijp is die 90-100% eerder normaal dan dat het een probleem is?

Qua FPS, ik vindt 60 meer dan voldoende om op te gamen, zolang het maar constant is en er geen framedrops zijn. Volgens mij heb ik nu zelfs een cap staan op 75 FPS, maar dat zou ik moeten nakijken.

Een vervolgvraag die ik dan nog heb is wat een goede keuze zou zijn qua upgrade straks? Ik ga sowieso even kijken wat BF5 gaat doen op het moment van release, maar mocht het toch niet soepel draaien dan wordt het in eerste instantie een GPU upgrade.
Na wat zoekwerk en rondvragen bij bekenden zit ik nu op deze vergelijking > https://tweakers.net/pric...377;563911;688831;764243/ Dit gaat tussen een RX580 en GTX1060, afgezet tegen mijn huidige R9 280X. Iemand suggereerde nog een GTX970. Maar ik heb zelf zoiets van, als ik dan toch investeer dan ook meteen iets meer futureproof.

Define R5 - Asus Maximus VII Ranger - I7 4790k @ 4,7 GHz/1.275v - 16 GB ram - RX6800 - 250GB Samsung Evo 840 - 3 x Samsung 860 EVO 250 GB

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Rohem 1060 6GB v 580 8GB scheelt mekaar niet veel. ene game is 580 iets beter andere game de 1060.
(voordeel is wel 8GB tov 6)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Rohem
Joenino schreef op donderdag 1 november 2018 @ 09:20:
Als beide op 100% staan betekend dit dus dat ze elkaar niet in de weg zitten.

Een GTX 970 is een leuke kaart maar persoonlijk zou ik dan toch voor de 1060 6 GB gaan want nieuwer. Een optie is ook om even te wachten op de 2060 en kijken wat die gaat kosten. Wat wel zo is natuurlijk, hoe sneller de kaart hoe sneller je processor ook moet zijn voor CPU heavy games zoals BF. Maar een 1060 is volgens mij om en nabij gelijk aan een 970 en denk dat dat wel goed moet werken met jouw processor.

Zelf heb ik een 4790k flink overklokt en die komt eigenlijk niet boven de 50-60% uit op BF met mijn 970, welke dus in theorie een bottleneck is. Ik speel dan wel op 1440p.

[...]
Ik dacht juist dat het feit dat ze op 100% zitten een probleem zou zijn, maar dat is gelukkig dus niet zo. Top!
Gamen op 1080p is voor mij voor nu voldoende. Klein vraagje nog, vanwaar de voorkeur voor de 1060 tov de 580?
Hackus schreef op donderdag 1 november 2018 @ 09:34:
@Rohem 1060 6GB v 580 8GB scheelt mekaar niet veel. ene game is 580 iets beter andere game de 1060.
(voordeel is wel 8GB tov 6)
Voor nu heb ik besloten te wachten tot de game er is. Dan eens kijken hoe hij gaat performen op m'n systeem. Anders wordt het de GTX1060 of RX580. En ik moet zeggen, vanwege de 2GB meer geheugen en gunstige prijs neig ik nu toch naar de RX580.

• Joenino
Rohem schreef op maandag 5 november 2018 @ 08:17:
[...]

Ik dacht juist dat het feit dat ze op 100% zitten een probleem zou zijn, maar dat is gelukkig dus niet zo. Top!
Gamen op 1080p is voor mij voor nu voldoende. Klein vraagje nog, vanwaar de voorkeur voor de 1060 tov de 580?

[...]
Ohw ik heb geen voorkeur hoor kies gewoon degene die jij graag wilt. Zeker als je een freesync monitor mocht hebben is de 580 een betere optie. Het is tussen beide kaartjes stuivers wisselen tussen verschillende spellen. ik kwam op een 1060 omdat je het advies kreeg om eventueel naar een 970 te kijken. :)

• Rohem
Joenino schreef op maandag 5 november 2018 @ 08:24:
[...]

Ohw ik heb geen voorkeur hoor kies gewoon degene die jij graag wilt. Zeker als je een freesync monitor mocht hebben is de 580 een betere optie. Het is tussen beide kaartjes stuivers wisselen tussen verschillende spellen. ik kwam op een 1060 omdat je het advies kreeg om eventueel naar een 970 te kijken. :)
Ok d:)b Thnx voor je goeie adviezen! Ik laat tzt in dit topic nog wel even weten wat het geworden is :-)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Had ff gemist dat je BF5 gaat spelen straks. dan heb je meer aan de 8GB denk ik
pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01) zit je altijd goed, ook als je straks je scherm gaat upgraden. veel monitoren in betaalbare prijsklassen hebben FreeSync (van AMD) dat kun je niet gebruiken met een GTX1060

[Voor 26% gewijzigd door Hackus op 05-11-2018 09:35]

• Rohem
Hackus schreef op maandag 5 november 2018 @ 09:33:
Had ff gemist dat je BF5 gaat spelen straks. dan heb je meer aan de 8GB denk ik
pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01) zit je altijd goed, ook als je straks je scherm gaat upgraden. veel monitoren in betaalbare prijsklassen hebben FreeSync (van AMD) dat kun je niet gebruiken met een GTX1060
Maakt niet uit :-)

Interessante suggestie! Zoals gezegd neig ik op dit moment ook meer naar een RX580. Alleen had ik deze pricewatch: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G OC op het oog. Enig idee wat het verschil is tussen die en de Sapphire? De MSI lijkt in ieder geval een fractie sneller te zijn, al vindt ik dat te verwaarlozen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Rohem schreef op maandag 5 november 2018 @ 10:10:
[...]

Maakt niet uit :-)

Interessante suggestie! Zoals gezegd neig ik op dit moment ook meer naar een RX580. Alleen had ik deze pricewatch: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G OC op het oog. Enig idee wat het verschil is tussen die en de Sapphire? De MSI lijkt in ieder geval een fractie sneller te zijn, al vindt ik dat te verwaarlozen.
Sapphire is goed. vaak ook wat stiller een heeft goede stroomvoorziening. alle AMD kaarten die ik heb gebruikt waren van Sapphire. (systeem hier heeft nu vanaf 2016 een GTX1080 icm G-Sync scherm)

• Foranium
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-02-2019
Als je een beetje op budget wilt letten en toch wilt upgraden zou ik gaan voor de

https://www.alternate.nl/...6&utm_source=tweakers.net

• Rohem
Hackus schreef op maandag 5 november 2018 @ 11:31:
[...]

Sapphire is goed. vaak ook wat stiller een heeft goede stroomvoorziening. alle AMD kaarten die ik heb gebruikt waren van Sapphire. (systeem hier heeft nu vanaf 2016 een GTX1080 icm G-Sync scherm)
Duidelijk, thnx! Ik houdt deze zeker in gedachten dan.

• Rohem
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een upgrade van mijn R9 280X naar een GTX970 van MSI. Deze kon ik voor een mooi prijsje overnemen van iemand :-) Waar ik eerst op medium / low settings zat, rond de 60FPS met af en toe drops. Haal ik nu constant 60FPS met bijna alles op high O+
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee