C.V. Ketel huren of kopen i.v.m. toekomstplannen overheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-02 10:04
Beste Tweakers,

Gezien jullie ook veel verstand hebben van energiebesparing e.d. wil ik jullie vragen mee te denken met mijn situatie. Allereerst een kleine intro met info.

• Ik woon samen met mijn vriendin in een hoekwoning in Alkmaar:
• Bouwjaar is 1979.
• Oppervlakte is =135m2
• Inhoud = 430m2
• De woning is op dit moment redelijk geïsoleerd, wij hebben 12 zonnepanelen op de woning zelf (3 jaar oud). En 3 op de garage.
• Op dit moment hebben wij één groot bad en 1 regen/stortdouche.
• Wij hebben op het moment een 13 jaar oude c.v. Remeha Quinta 28C. Deze is tot op 2 jaar geleden altijd netjes onderhouden. Wij verbruiken gemiddeld tussen de 1500 en 2000m3 aan gas.

Wat wij willen:

• één moderne C.V. ketel met een laag gas en energieverbruik
• Een slimme thermostaat (Nest) i.v.m. het hebben van een Google Home en Philips Hue
Wij kunnen:
• Kopen (voorbeeld Remeha Tzerra Ace CW4) a 1600 incl. installatie met rookgasafvoer, vuilafscheider en Nest. + een all-in onderhoudscontract.
• Huren (voorbeeld Remeha Tzerra Ace CW4) a 29 euro p/m (energiewacht) met installatie van Nest en vuilafscheider (eigendom) van 399,-
o Bij Energiewacht kun je na 2 jaar opzeggen tegen een vergoeding van 150.

Waarom overwegen wij te huren?

Huren scheelt een eenmalige aanschaf waardoor wij weer wat geld overhouden voor andere zaken in het huis.

Tevens heb ik het gevoel dat het een kwestie van tijd is dat wij van het gas af moeten/willen. Op dit moment zijn de warmtepompen e.d. nog té duur en is het een kwestie van tijd dat ze in prijs zullen verlagen en in kwaliteit zullen verhogen. Bij een huurcontract kan er opgezegd worden en alsnog over worden gegaan tot een gasloze oplossing.

Tevens heb ik ook offertes opgevraagd om spouwmuurisolatie te doen (hoekhuis) en vloerisolatie.

Waarom twijfelen wij?

Het huren van een ketel is iets kostbaarder op de lange termijn, tevens kan het lastig zijn als wij het huis over pak hem beet 5 jaar willen verkopen, wellicht gaat de nieuwe eigenaar het lastig vinden (of juist het tegenovergestelde).

Hoe kijken jullie hiernaar en wat zouden jullie doen? (er zijn ook contracten mogelijk waarbij de rest waarde van de ketel na 2 jaar afgekocht kan worden en de ketel alsnog in eigendom komt van ons).

https://www.youtube.com/@droommotor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
@Denzis

een Remeha Quinta 28C van 13 jaar oud?
ik dacht dat dat al een HR ketel was?
en als ik het goed heb dan is het zelfs een CW4 toestel?

ik kan het fout hebben er zijn veel modellen geweest en ik ken ze echt niet allemaal. ;)
is dit hem?
https://www.gebruikershan...ew-handleiding-60863.html

maar als ik het goed heb en je gaat het vergelijken met moderne toestellen die je nu kunt krijgen.
dan doen de nieuwe toestellen het een klein beetje beter als dit model (denk aan mischien 2% minder gas gebruik per jaar.).
elektrische doet de nieuwe ketels het vaak wel beter, maar denk dan aan een 100kWh per jaar minder gebruik.
(die oude ketels hadden soms een erg groot sluip verbruik en veel gebruikende pompen)
maar ja, dat is maar +/-22€ verschil per jaar.
daar zou ik het niet voor doen. :?

kijk ik naar het nominaal vermogen van de tzerra en de quinta, dan zie ik ook dat ze beiden +/-5,6kW zijn.
dus voor verwarming van het huis eigenlijk gelijk in kracht.

ook als je naar de CW4 kijkt (tapwater om te douchen), de Remeha Tzerra Ace CW4 is ook CW4.
dus geen verschil.

op een tzerra kun je een nest aan sluiten.
(ik snap nooit zo goed waarom mensen dat willen,
je bespaart er eigenlijk niks mee, en het zijn alleen maar toeters en bellen.
maar goed heb er ook verder geen mening over, van mij mag je ook een grote claxon op een fiets monteren en dan zeggen dat je zuiniger kunt rijden. ;) )
maar dat kan ook op de quinta?

dus sorry, het is toch veel geld uitgeven voor een minimale besparing als die er al is. ;)
kun je niet beter sparen voor een echte warmtepomp en zo echt besparen?

edit:
oke ik heb de Deellast rendement CV (Hi) (Gaskeur HR) gevonden van de tzerra ACE.
en die is 109,2%
de quinta heeft: 109,3% dus die is in principe zuiniger als de tzerra.

maar deze cijfers zijn moeilijk te vergelijken en gaan uit van nieuwe apparatuur en mischien niet eens van de zelfde test methode uit. :?
dus neem ze met een korreltje (+/- kilo) ;)

kijk ik naar elektra gebruik.
dan doet de quinta 160W en de tzerra 90W. (maar dat is lastig vergelijken, zijn vollast waardes.)
dus dat is een aardig verschil, wat dan weer opgemaakt gaat worden door de nest thermostaat ben ik bang. ;)

dus mijn conclusie (als mijn aanname klopt en ik de juiste handleiding gevonden heb.):
gaat niks opleveren aan gas besparing, nog iets aan elektra besparing.
zonden van het geld of het nu koop of huur is. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door migjes op 26-10-2018 16:51 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
In zijn algemeenheid zou ik adviseren om iets te kopen als je het geld kunt missen. Aangezien de verhuurder hoogstwaarschijnlijk geen filantropische instelling runt, ben je op de lange duur per definitie duurder uit met huren/leasen dan wanneer je zou kopen.

Overigens zou ik dit pas doen als de ketel echt aan vervanging toe is. Eerder vervangen dan aan het einde van de levensduur, wordt over het algemeen alleen bij apparaten zoals koelkasten en vriezers aanbevolen, omdat die nieuwe apparaten een heel stuk zuiniger zijn dan de oude varianten. Bij CV-ketels is de efficiëntie minder hard gestegen de afgelopen tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-06 13:34
Huren zou ik zelf niet doen, al helemaal niet als je moet betalen om het ding weg te laten halen. Dus een nieuwe ketel, ja, maar dan wel kopen. Tevens zou ik niet voor de Tzerra gaan, deze is modulair opgebouwd en daardoor is reparatie duurder. Kijk eens naar de Remeha Calenta of een Atag ketel.

Daarbij geloof ik niet dat wij van het gas afgaan, we gaan wel van het Groningse aardgas af maar kunnen vergelijkbaar gas maken van hetgeen uit Rusland komt. En als dat niet meer lukt is ons gasnetwerk prima geschikt om andere gassoorten te vervoeren. Allemaal overstappen naar warmtepompen gaat simpelweg niet lukken, het net is er niet op berekend en dit opschalen is veel duurder dan overstappen op andere gassoorten.

Maw, laat je niet bang maken. Koop lekker een nieuwe ketel, als je later wil verduurzamen kan je op praktisch alle systemen een hybride warmtepomp aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De focus zou ik meer leggen op de totale kosten van het verwarmingstoestel. De aanschaf is maar een heel klein gedeelte van de totale kosten.

Een CV-ketel kost in jou situatie ongeveer 20.000 euro over 15 jaar. Uiteraard is hierbij onzeker wat de tarieven van morgen gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-06 13:50

MieJuul

3970Wp

Als de Quinta nog prima functioneert, zou ik hem zeker niet vervangen voor een andere cv ketel.
De Quinta is een heel degelijke ketel (heb hem zelf ook, hoegenaamd geen omkijken naar).

Je zou eerst eens kunnen kijken waar die 1500-2000 m3 gas aan verbruikt wordt.
Zal voornamelijk verwarming zijn, maar hoe stook je? Wat is je weekindeling?
Vind het namelijk vrij fors voor een 2-persoons huishouden.

Zelf zijn we met z'n 4-en, hoekhuis van 1960 (370m3) met spouwmuur en dakisolatie (beide vrij recent), HR++ glas en ook een remeha quinta 28c icm een iSense thermostaat.
Ons gasverbruik zit al jaren rond de 1000 m3 per jaar

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:22
Dat huurcontract is al net zo duur als kopen als je de ketel 3 jaar houdt...
Echt niet dat we binnen 3 jaar van het gas af moeten. En je huidige ketel kan nog prima een paar jaar mee.

Ketelhuur is een belasting op mensen die wel een nieuwe ketel nodig hebben maar die niet kunnen betalen. Als je het kan voorkomen, nooit aan beginnen.

Als je voorbereid wilt zijn op een warmtepomp, kijk dan eens hoe je je gasverbruik omlaag kan krijgen of andere voorbereidingen.
Denk aan betere isolatie of vloerverwarming.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Denzis over 5 jaar zal een koper denk ik blij zijn, dat het kan wijzigen naar (modern voor die tijd ipv gas stoken)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
migjes schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 15:37:
@Denzis

een Remeha Quinta 28C van 13 jaar oud?
ik dacht dat dat al een HR ketel was?
en als ik het goed heb dan is het zelfs een CW4 toestel?

ik kan het fout hebben er zijn veel modellen geweest en ik ken ze echt niet allemaal. ;)
is dit hem?
https://www.gebruikershan...ew-handleiding-60863.html

maar als ik het goed heb en je gaat het vergelijken met moderne toestellen die je nu kunt krijgen.
dan doen de nieuwe toestellen het een klein beetje beter als dit model (denk aan mischien 2% minder gas gebruik per jaar.).
elektrische doet de nieuwe ketels het vaak wel beter, maar denk dan aan een 100kWh per jaar minder gebruik.
(die oude ketels hadden soms een erg groot sluip verbruik en veel gebruikende pompen)
maar ja, dat is maar +/-22€ verschil per jaar.
daar zou ik het niet voor doen. :?

kijk ik naar het nominaal vermogen van de tzerra en de quinta, dan zie ik ook dat ze beiden +/-5,6kW zijn.
dus voor verwarming van het huis eigenlijk gelijk in kracht.

ook als je naar de CW4 kijkt (tapwater om te douchen), de Remeha Tzerra Ace CW4 is ook CW4.
dus geen verschil.

op een tzerra kun je een nest aan sluiten.
(ik snap nooit zo goed waarom mensen dat willen,
je bespaart er eigenlijk niks mee, en het zijn alleen maar toeters en bellen.
maar goed heb er ook verder geen mening over, van mij mag je ook een grote claxon op een fiets monteren en dan zeggen dat je zuiniger kunt rijden. ;) )
maar dat kan ook op de quinta?

dus sorry, het is toch veel geld uitgeven voor een minimale besparing als die er al is. ;)
kun je niet beter sparen voor een echte warmtepomp en zo echt besparen?

edit:
oke ik heb de Deellast rendement CV (Hi) (Gaskeur HR) gevonden van de tzerra ACE.
en die is 109,2%
de quinta heeft: 109,3% dus die is in principe zuiniger als de tzerra.

maar deze cijfers zijn moeilijk te vergelijken en gaan uit van nieuwe apparatuur en mischien niet eens van de zelfde test methode uit. :?
dus neem ze met een korreltje (+/- kilo) ;)

kijk ik naar elektra gebruik.
dan doet de quinta 160W en de tzerra 90W. (maar dat is lastig vergelijken, zijn vollast waardes.)
dus dat is een aardig verschil, wat dan weer opgemaakt gaat worden door de nest thermostaat ben ik bang. ;)

dus mijn conclusie (als mijn aanname klopt en ik de juiste handleiding gevonden heb.):
gaat niks opleveren aan gas besparing, nog iets aan elektra besparing.
zonden van het geld of het nu koop of huur is. ;)
Bedankt voor deze uitgebreide reactie! Dit vind ik erg interessant. Ik had zelf de aanname dat omdat onze ketel zo oud was dat de ketel per definitie meer zou gaan verbruiken dan de nieuwe ketels.
Wel of niet modulerend? Maakt dat niet veel uit?

Op basis van jouw reactie lijkt mij de beste optie een onderhoudscontract af te sluiten voor de huidige ketel en dan nog even gaan rekken.
Dre schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 16:26:
De focus zou ik meer leggen op de totale kosten van het verwarmingstoestel. De aanschaf is maar een heel klein gedeelte van de totale kosten.

Een CV-ketel kost in jou situatie ongeveer 20.000 euro over 15 jaar. Uiteraard is hierbij onzeker wat de tarieven van morgen gaan doen.
Hoe kom je op 20.000 als ik vragen mag? huur is in 15 jaar tijd 5220.
MieJuul schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 16:39:
Als de Quinta nog prima functioneert, zou ik hem zeker niet vervangen voor een andere cv ketel.
De Quinta is een heel degelijke ketel (heb hem zelf ook, hoegenaamd geen omkijken naar).

Je zou eerst eens kunnen kijken waar die 1500-2000 m3 gas aan verbruikt wordt.
Zal voornamelijk verwarming zijn, maar hoe stook je? Wat is je weekindeling?
Vind het namelijk vrij fors voor een 2-persoons huishouden.

Zelf zijn we met z'n 4-en, hoekhuis van 1960 (370m3) met spouwmuur en dakisolatie (beide vrij recent), HR++ glas en ook een remeha quinta 28c icm een iSense thermostaat.
Ons gasverbruik zit al jaren rond de 1000 m3 per jaar
Dit is een goede. Wij zijn overdag nooit thuis. en werken allebei fulltime. Als de kachel aanstaat is dit hoogstens op 19 graden.

[ Voor 18% gewijzigd door Denzis op 26-10-2018 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
Al met al.. ben ik toch blij met mensen zoals jullie, geen bevooroordeeld ''advies'', eerlijk en onderbouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Denzis schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 17:23:
[...]

Bedankt voor deze uitgebreide reactie! Dit vind ik erg interessant. Ik had zelf de aanname dat omdat onze ketel zo oud was dat de ketel per definitie meer zou gaan verbruiken dan de nieuwe ketels.
Wel of niet modulerend? Maakt dat niet veel uit?

Op basis van jouw reactie lijkt mij de beste optie een onderhoudscontract af te sluiten voor de huidige ketel en dan nog even gaan rekken.

[...]

Hoe kom je op 20.000 als ik vragen mag? huur is in 15 jaar tijd 5220.

[...]

Dit is een goede. Wij zijn overdag nooit thuis. en werken allebei fulltime. Als de kachel aanstaat is dit hoogstens op 19 graden.
je zult 1 vraag moeten beoordelen.
klopt het dat ik de juiste ketel voor ogen had? (anders zit ik er mischien gewoon faliekant naast >:) )

de quinta en de tzerra doen alle bij +/- 109% rendement draaien.
dat is best wel hoog.
nu zul je best wel iets van verschil gaan merken, een ketel van 13 jaar oud kan iets meer gaan gebruiken.
maar dat is zo weinig, dat kun je gewoon weg niet merken.
het vervangen voor een tzerra, tja mischien dat je een 100kWh elektra minder gaat gebruiken.
maar ben bang dat je er niks van gaat merken.

(ik weet niet wat goed onderhoud was in jouw geval.
soms is het: een man in pak met stropdas keek naar de ketel en zij dat het goed was.
en soms: een man met een stoffig kloffie aan die met een co meter het brander blok weer eens opnieuw heeft afgesteld. geef mij maar optie 2, maar die is niet altijd zo standaard als mensen denken. ;) )

ik weet niet helemaal hoe @Dre aan de berekening is gekomen, maar ben er wel mee eens.
doe ik hem zelf:
je gebruikt 1500 tot 2000m3 per jaar.
1 m3 is nu 0,65€ (en somige zitten nu al over de 0,70€)
1500 X 0,65 = 975 en 2000 x 0,65 = 1300.
dit is per jaar, dus na 15 jaar.
975 x 15 = 14,5k€ en 1300 x15 = 19,5k€
neem dan het gemiddelde en je extra 5k€ aan huur voor 15 jaar.
dan is zeggen een 20k€ geen gekke gok, ben ik helemaal mee eens.
(is eigenlijk wel veel geld hé, zonder dat je het door hebt.)
edit:
en eigenlijk betaal je ook nog een 235€ aan vastrecht om de gas aansluiting te mogen hebben.
plus een 20 tot 30€ aan leverancier kosten.
15x260€ = nog een 4k€ extra. >:)
op hoeveel % van je hypotheek zitten we nu al? >:)

en @MieJuul ja die heeft ook een punt.
maar ook oppassen, ik woon ook in een huis met 2 personen.
bijna altijd wel iemand thuis, en toch gebruik ik maar 650m3 gas (voor dat ik een warmte pomp had.)
huis is wel 10 jaar jonger, dus spouw/vloer/dak isolatie ingebouwd van af de bouw.
dus de 1ne persoon/huis is slecht te vergelijken met de anderen.
maar 2000m3 is wel veel, dus er is iets mis, maar nu nog wat helaas kan dit van alles zijn.

@MieJuul
jij hebt quinta, heeft die een optie om het tapwater in de spiraal op temperatuur te houden?
zodat hij snel tap-water kan leveren?
(dat kan soms wel een erge gas slurper zijn zonder dat je er echt iets aan hebt.)
(het kan zijn dat zijn thermostaat dat niet goed aan stuurt, lullig klein dingetje wat met oude ketels kan gebeuren)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 26-10-2018 18:18 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:02
13 jaar oud? Die Remeha is net ingereden...

Ik zou je huidige ketel houden en je CV waterzijdig inregelen en je geld in isolatie stoppen. Dan over een jaar of 5 meteen over op een WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 12:23
Wat zit er qua glas in het huis? En hoe is het geïsoleerd (dak/muren/vloer)? Dat is info die in ieder geval nodig is om een fatsoenlijk advies te geven, tegen de 2000m3 (afgelopen jaar was een winter van niks) is best veel namelijk. Wij verbruiken in een grotere hoekwoning uit 1970, zonder vloerisolatie maar met spouwmuurisolatie, een beetje dakisolatie (~rc1,8) en behoorlijke glazen serre achter het huis net geen 1500m3 met 4 personen. Wel zit er overal HR++ U1,1 glas in (al sinds 2004) en is de zolder "passief verwarmd" (geen radiator, maar daar hangt de ketel en een hoop leidingen en een open trapgat vanaf beneden), dus 3 woonlagen. Met een Remeha Avanta 35c uit 2010 of zo. Die ketel zou ik dus lekker houden, misschien even na laten kijken. Maar daar kan je verbruik zeker niet vandaan komen (het is gewoon nog steeds een zuinige ketel), wat misschien nog kan is dat je geen modulerende thermostaat hebt of dat je op 90 graden stookt (60 is meestal meer dan voldoende), dat kost een hoop extra gas. En anders dus isolatie of mogelijk het glas in huis vervangen (oud dubbelglas isoleert ook voor geen meter). De ketel is je probleem niet, die kan het mooi uitzingen tot je naar een warmtepomp gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-06 13:50

MieJuul

3970Wp

migjes schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 17:52:
[...]

@MieJuul
jij hebt quinta, heeft die een optie om het tapwater in de spiraal op temperatuur te houden?
(dat kan soms wel een erge gas slurper zijn zonder dat je er echt iets aan hebt.)
(het kan zijn dat zijn thermostaat dat niet goed aan stuurt, lullig klein dingetje wat met oude ketels kan gebeuren)
De Quinta heeft een klein intern buffervat welke op temperatuur gehouden kan worden voor snel warm water.
Dit warmhouden gebeurt met tussenpozen van een instelbare tijd.
Uitzetten is niet mogelijk in de ketel zelf (!)
Met de iSense eraan kan het wel, raar maar waar.
Voorheen had ik een Honeywell Chronoterm modulation en daar kon het weer niet mee.......

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:46
Denzis schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 15:09:
Beste Tweakers,

Gezien jullie ook veel verstand hebben van energiebesparing e.d. wil ik jullie vragen mee te denken met mijn situatie. Allereerst een kleine intro met info.

• Ik woon samen met mijn vriendin in een hoekwoning in Alkmaar:
• Bouwjaar is 1979.
• Oppervlakte is =135m2
• Inhoud = 430m2
• De woning is op dit moment redelijk geïsoleerd, wij hebben 12 zonnepanelen op de woning zelf (3 jaar oud). En 3 op de garage.
• Op dit moment hebben wij één groot bad en 1 regen/stortdouche.
• Wij hebben op het moment een 13 jaar oude c.v. Remeha Quinta 28C. Deze is tot op 2 jaar geleden altijd netjes onderhouden. Wij verbruiken gemiddeld tussen de 1500 en 2000m3 aan gas.

Wat wij willen:

• één moderne C.V. ketel met een laag gas en energieverbruik
• Een slimme thermostaat (Nest) i.v.m. het hebben van een Google Home en Philips Hue
Wij kunnen:
• Kopen (voorbeeld Remeha Tzerra Ace CW4) a 1600 incl. installatie met rookgasafvoer, vuilafscheider en Nest. + een all-in onderhoudscontract.
• Huren (voorbeeld Remeha Tzerra Ace CW4) a 29 euro p/m (energiewacht) met installatie van Nest en vuilafscheider (eigendom) van 399,-
o Bij Energiewacht kun je na 2 jaar opzeggen tegen een vergoeding van 150.

Waarom overwegen wij te huren?

Huren scheelt een eenmalige aanschaf waardoor wij weer wat geld overhouden voor andere zaken in het huis.

Tevens heb ik het gevoel dat het een kwestie van tijd is dat wij van het gas af moeten/willen. Op dit moment zijn de warmtepompen e.d. nog té duur en is het een kwestie van tijd dat ze in prijs zullen verlagen en in kwaliteit zullen verhogen. Bij een huurcontract kan er opgezegd worden en alsnog over worden gegaan tot een gasloze oplossing.

Tevens heb ik ook offertes opgevraagd om spouwmuurisolatie te doen (hoekhuis) en vloerisolatie.

Waarom twijfelen wij?

Het huren van een ketel is iets kostbaarder op de lange termijn, tevens kan het lastig zijn als wij het huis over pak hem beet 5 jaar willen verkopen, wellicht gaat de nieuwe eigenaar het lastig vinden (of juist het tegenovergestelde).

Hoe kijken jullie hiernaar en wat zouden jullie doen? (er zijn ook contracten mogelijk waarbij de rest waarde van de ketel na 2 jaar afgekocht kan worden en de ketel alsnog in eigendom komt van ons).
Je huidige ketel zou ik mooi laten hangen, jaarlijks onderhoud geven en je geld in dingen als HR++ glas oid stoppen. Je hebt al een HR ketel, een nieuwe is slechts marginaal zuiniger. Verder gaan ketels zo 15-20 jaar mee, dus vervangen is zonde.

over een Nest of Google home uitbreiding: vraag je af of je dit echt gebruikt/wil. Voor mezelf lijkt veel domotica me leuk, maar praktisch gezien heb je er weinig aan om met een app je verwarming te regelen. verwacht ook weinig besparingen van een Nest, mogelijk wel gemak. of dat 400 euro waard is, is de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
migjes schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 17:52:
[...]

je zult 1 vraag moeten beoordelen.
klopt het dat ik de juiste ketel voor ogen had? (anders zit ik er mischien gewoon faliekant naast >:) )

de quinta en de tzerra doen alle bij +/- 109% rendement draaien.
dat is best wel hoog.
nu zul je best wel iets van verschil gaan merken, een ketel van 13 jaar oud kan iets meer gaan gebruiken.
maar dat is zo weinig, dat kun je gewoon weg niet merken.
het vervangen voor een tzerra, tja mischien dat je een 100kWh elektra minder gaat gebruiken.
maar ben bang dat je er niks van gaat merken.

(ik weet niet wat goed onderhoud was in jouw geval.
soms is het: een man in pak met stropdas keek naar de ketel en zij dat het goed was.
en soms: een man met een stoffig kloffie aan die met een co meter het brander blok weer eens opnieuw heeft afgesteld. geef mij maar optie 2, maar die is niet altijd zo standaard als mensen denken. ;) )

ik weet niet helemaal hoe @Dre aan de berekening is gekomen, maar ben er wel mee eens.
doe ik hem zelf:
je gebruikt 1500 tot 2000m3 per jaar.
1 m3 is nu 0,65€ (en somige zitten nu al over de 0,70€)
1500 X 0,65 = 975 en 2000 x 0,65 = 1300.
dit is per jaar, dus na 15 jaar.
975 x 15 = 14,5k€ en 1300 x15 = 19,5k€
neem dan het gemiddelde en je extra 5k€ aan huur voor 15 jaar.
dan is zeggen een 20k€ geen gekke gok, ben ik helemaal mee eens.
(is eigenlijk wel veel geld hé, zonder dat je het door hebt.)
edit:
en eigenlijk betaal je ook nog een 235€ aan vastrecht om de gas aansluiting te mogen hebben.
plus een 20 tot 30€ aan leverancier kosten.
15x260€ = nog een 4k€ extra. >:)
op hoeveel % van je hypotheek zitten we nu al? >:)

en @MieJuul ja die heeft ook een punt.
maar ook oppassen, ik woon ook in een huis met 2 personen.
bijna altijd wel iemand thuis, en toch gebruik ik maar 650m3 gas (voor dat ik een warmte pomp had.)
huis is wel 10 jaar jonger, dus spouw/vloer/dak isolatie ingebouwd van af de bouw.
dus de 1ne persoon/huis is slecht te vergelijken met de anderen.
maar 2000m3 is wel veel, dus er is iets mis, maar nu nog wat helaas kan dit van alles zijn.

@MieJuul
je heb de goede ketel voor ogen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
Fr33z schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 00:02:
[...]

Je huidige ketel zou ik mooi laten hangen, jaarlijks onderhoud geven en je geld in dingen als HR++ glas oid stoppen. Je hebt al een HR ketel, een nieuwe is slechts marginaal zuiniger. Verder gaan ketels zo 15-20 jaar mee, dus vervangen is zonde.

over een Nest of Google home uitbreiding: vraag je af of je dit echt gebruikt/wil. Voor mezelf lijkt veel domotica me leuk, maar praktisch gezien heb je er weinig aan om met een app je verwarming te regelen. verwacht ook weinig besparingen van een Nest, mogelijk wel gemak. of dat 400 euro waard is, is de vraag.
Ik heb besloten om de ketel te laten hangen na het advies van dit forum.
Ik sluit een onderhoudscontract af en ga het nog even rekken!

Beweegreden voor mij om een slimme thermostaat te nemen is het aan en uitzetten op afstand, het komt vaak voor dat mijn vriendin en ik vergeten de verwarming uit te zetten. Daarnaast vind ik het slim verwarmen ook een goed idee. Wij komen beide rond een uur of 5/6 thuis en tegen de tijd dat de kachels heet zijn is het 19:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
Steyn_E schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 19:53:
Wat zit er qua glas in het huis? En hoe is het geïsoleerd (dak/muren/vloer)? Dat is info die in ieder geval nodig is om een fatsoenlijk advies te geven, tegen de 2000m3 (afgelopen jaar was een winter van niks) is best veel namelijk. Wij verbruiken in een grotere hoekwoning uit 1970, zonder vloerisolatie maar met spouwmuurisolatie, een beetje dakisolatie (~rc1,8) en behoorlijke glazen serre achter het huis net geen 1500m3 met 4 personen. Wel zit er overal HR++ U1,1 glas in (al sinds 2004) en is de zolder "passief verwarmd" (geen radiator, maar daar hangt de ketel en een hoop leidingen en een open trapgat vanaf beneden), dus 3 woonlagen. Met een Remeha Avanta 35c uit 2010 of zo. Die ketel zou ik dus lekker houden, misschien even na laten kijken. Maar daar kan je verbruik zeker niet vandaan komen (het is gewoon nog steeds een zuinige ketel), wat misschien nog kan is dat je geen modulerende thermostaat hebt of dat je op 90 graden stookt (60 is meestal meer dan voldoende), dat kost een hoop extra gas. En anders dus isolatie of mogelijk het glas in huis vervangen (oud dubbelglas isoleert ook voor geen meter). De ketel is je probleem niet, die kan het mooi uitzingen tot je naar een warmtepomp gaat.
Dubbelglas is van 2009 met kunststof kozijnen.
Dak is geïsoleerd. Volgende stap is de spouwmuurisolatie en vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:06
Is dit zo'n ketel die de watertemperatuur voor de verwarming kan instellen? Want in het begin kon Nest dat niet.
Wellicht kun je dus nog besparen door een andere thermostaat te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:50
Als de ketel nu geen issues heeft dan zou ik hem mooi laten hangen. Preventief vervangen is onzin, gewoon zorgen dat hij regelmatig onderhoud krijgt.

Gasverbruik zou ik wel naar kijken, valt vast besparing te halen. Verdiep je eens in Gas besparen door middel van CV tuning deel II. Waterzijdig inregelen is het belangrijkste en stelt eigenlijk geen fluit voor. Koop een IR-thermometer (tientje uit China) en wacht even op een koude zaterdagochtend zodat je de boel kunt inregelen. Het inregelen zorgde bij mijn ouders voor een 20% (!!!) besparing op gas. Met hun verbruik was dat toch ~€240 besparing op de jaarrekening 8)7 8)

Weet je zeker dat je een slimme thermostaat wilt? Ik heb er in het verleden ook een aantal getest, maar uiteindelijk bleek dat een Remeha iSense klokthermostaat (€50 op Marktplaats) ook prima werkt met ons regelmatige leventje. Eén keer programma instellen en verder zitten we er nauwelijks aan. Zo'n Nest is toch gelijk weer €200+, dat zijn ook weer twee onderhoudsbeurten van je ketel ;)

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 29-10-2018 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Denzis schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:17:
[...]

Ik heb besloten om de ketel te laten hangen na het advies van dit forum.
Ik sluit een onderhoudscontract af en ga het nog even rekken!
Ik hoor je telkens zeggen dat je contracten wilt afsluiten, maar waarom zou je? Nodig gewoon eens per 2 jaar een monteur uit voor eenmalig onderhoud, kost je iets van 80 of 90 piek. Vertel hem ook over je gasverbruik en dat je dat graag wat omlaag zou willen hebben, wellicht kan hij gelijk wat tips geven of je ketel goed afstellen.

Neem bij voorkeur een CV-monteur met het CV-OK keurmerk, voorkomt een beunhaas over de vloer die alles stuk maakt (been there, done that).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
Sdreeg schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:50:
[...]

Ik hoor je telkens zeggen dat je contracten wilt afsluiten, maar waarom zou je? Nodig gewoon eens per 2 jaar een monteur uit voor eenmalig onderhoud, kost je iets van 80 of 90 piek. Vertel hem ook over je gasverbruik en dat je dat graag wat omlaag zou willen hebben, wellicht kan hij gelijk wat tips geven of je ketel goed afstellen.

Neem bij voorkeur een CV-monteur met het CV-OK keurmerk, voorkomt een beunhaas over de vloer die alles stuk maakt (been there, done that).
Dat is ook een optie. Echter wil ik niet in de winter bij een storing letterlijk en figuurlijk in de kou staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
ThinkPadd schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:48:
Als de ketel nu geen issues heeft dan zou ik hem mooi laten hangen. Preventief vervangen is onzin, gewoon zorgen dat hij regelmatig onderhoud krijgt.

Gasverbruik zou ik wel naar kijken, valt vast besparing te halen. Verdiep je eens in Gas besparen door middel van CV tuning deel II. Waterzijdig inregelen is het belangrijkste en stelt eigenlijk geen fluit voor. Koop een IR-thermometer (tientje uit China) en wacht even op een koude zaterdagochtend zodat je de boel kunt inregelen. Het inregelen zorgde bij mijn ouders voor een 20% (!!!) besparing op gas. Met hun verbruik was dat toch ~€240 besparing op de jaarrekening 8)7 8)

Weet je zeker dat je een slimme thermostaat wilt? Ik heb er in het verleden ook een aantal getest, maar uiteindelijk bleek dat een Remeha iSense klokthermostaat (€50 op Marktplaats) ook prima werkt met ons regelmatige leventje. Eén keer programma instellen en verder zitten we er nauwelijks aan. Zo'n Nest is toch gelijk weer €200+, dat zijn ook weer twee onderhoudsbeurten van je ketel ;)
Dit is erg interessant! ik ga hier eens op inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Denzis schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:35:
[...]

Dat is ook een optie. Echter wil ik niet in de winter bij een storing letterlijk en figuurlijk in de kou staan.
De vraag is of een onderhoudscontract hiervoor veel verschil maakt. De installateurs met onderhoudscontract vertellen mensen graag dat zij als enige langskomen als het 2e kerstdag is en dat je anders pech hebt, maar dat zou ik ook zeggen als het mijn business model was.

Als je voordat je een urgente storing hebt wat research doet en een bedrijf(je) zonder onderhoudscontract vind om je ketel eens na te kijken, vraag dan ook ff naar hun storingsservice.

Verder is in de kou staan vervelend, maar je huis is goed geisoleerd, zelfs in streng winterweer is het niet binnen een dag van 20 naar 10 C gedaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
Fr33z schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:05:
[...]

De vraag is of een onderhoudscontract hiervoor veel verschil maakt. De installateurs met onderhoudscontract vertellen mensen graag dat zij als enige langskomen als het 2e kerstdag is en dat je anders pech hebt, maar dat zou ik ook zeggen als het mijn business model was.

Als je voordat je een urgente storing hebt wat research doet en een bedrijf(je) zonder onderhoudscontract vind om je ketel eens na te kijken, vraag dan ook ff naar hun storingsservice.

Verder is in de kou staan vervelend, maar je huis is goed geisoleerd, zelfs in streng winterweer is het niet binnen een dag van 20 naar 10 C gedaald.
Ik schrik altijd flink van het arbeidsloon en voorrijkosten van de meeste.

Update: Gisteren is mijn vriendin de hele dag thuis geweest en zet zij de thermostaat op 20 graden. Dit heeft geresulteerd in circa 11,390m3 gasverbruik. (het was ongeveer 5 tot 8 graden buiten.). is dit veel of weinig?

[ Voor 12% gewijzigd door Denzis op 30-10-2018 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Of dit veel of weinig is kun je niet zoveel over zeggen, te weinig informatie/te kort. Als je benieuwd bent hoeveel gas je verbruikt raad ik je aan eens naar mindergas.nl te gaan, account aan te maken en eens een tijdje je verbruik in te vullen.

Zo weet je niet of bij die 11,39 veel gas zat voor douchen. Ik vind zelf 11 m3 op een dag behoorlijk heftig. Je kunt het een beetje omrekenen naar een jaarverbruik door met graaddagen te rekenen.

Ik kom voor 29 oktober op 16 graaddagen bij 20C binnen. ( https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation ), wat je een verbruik van 0,71 m3/gewogen graaddag geeft. Ga even uit van een gemiddeld jaar met ~ 2700 graaddagen dan zit je op ~ 1.900 m³ gas. 1 dag zegt niet zoveel, je wilt liever langere periodes om een betere getal te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Denzis schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:19:
[...]

Dubbelglas is van 2009 met kunststof kozijnen.
Dak is geïsoleerd. Volgende stap is de spouwmuurisolatie en vloer.
Als je dat nog binnen een paar weken voor elkaar krijgt, dan heb je de eerste echte besparing binnen.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:44
Denzis schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:35:
[...]

Veel loodgietersbedrijven en CV-monteurs bieden voor reeds bestaande klanten ook gewoon een storingsdienst aan zonder dat je een duur service abonnement moet afsluiten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1