Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• -Bas
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 09:05
Best Tweakers,

Ik ben bezig met het upgraden van een pc. Ik heb hierbij het probleem dat de pc alleen wil opstarten met 1 RAM stick. Doe ik er 2 in, dan start de pc op maar stuurt hij geen signaal over de videokaart.

(nieuw)Processor: Intel Core i7 8700k
(nieuw)Moederbord: MSI Z370-A-PRO
(nieuw)RAM: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16 2x 8GB
Videokaart: Asus GTX1080 ti (uit vorige pc)

Als ik mijn SSD's + HDD's loskoppel, dan kan ik de bios in. Ik kan dan vervolgens de snelheid van mijn werkheugen veranderen. Ik kan booten naar windows met 1 stick op 2400 mhz. XMP profiles heb ik aan en uitgezet om te kijken of dit nog verschil maakt.

Met 2 sticks booten op 2133mhz werkt ook niet.

Zie ik iets over het hoofd? Moet ik misschien een BIOS update doen?

[Voor 5% gewijzigd door -Bas op 26-10-2018 14:04]

Alle reacties

• Breezers
  • Laatst online: 16-03 21:57
@-Bas BIOS bijwerken naar de laatste versie is altijd stap 1, maar heb je wel de juiste volgorde aangehouden in welk slot er een bankje zit ? Dit luistert erg nauw, zie handleiding:

(middelste afbeelding moet je dus volgen)

https://www.msi.com/Mothe...rt/Z370-A-PRO#down-manual

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

In welke slots stop je de bankjes?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• -Bas
Breezers schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:07:
@-Bas BIOS bijwerken naar de laatste versie is altijd stap 1, maar heb je wel de juiste volgorde aangehouden in welk slot er een bankje zit ? Dit luistert erg nauw, zie handleiding:

[Afbeelding]

(middelste afbeelding moet je dus volgen)

https://www.msi.com/Mothe...rt/Z370-A-PRO#down-manual
DIMMA2 en DIMMB2 zo zitten ze op dit moment. Dus dat lijkt het niet te zijn. Bedankt voor het meedenken alvast.

• bregweb
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 09:56
Beide bankjes zijn goed? Met beide kun je de PC opstarten?

Hattrick: Thorgal Eagles

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
@-Bas buitenom je probleem, begrijp ik je RAM keuze niet voor i7-8700K (DDR4-2400 ?)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• -Bas
bregweb schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:21:
Beide bankjes zijn goed? Met beide kun je de PC opstarten?
Ik kan met ieder individeel reepje opstarten. Dus het lijkt er ook niet op dat 1 van de reepjes kapot is. :)

• ThePsycho
  • Registratie: oktober 2013
  • Nu online

ThePsycho

Biertje?

Krijg je wel beeld met de monitor op het moederbord aangesloten?

[Voor 177% gewijzigd door ThePsycho op 26-10-2018 14:50]

Of toch kaas.

• -Bas
killie01 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:47:
Krijg je wel beeld met de monitor op het moederbord aangesloten?
Ook dat gaat niet. Wanneer ik vervolgens mijn ram sticks eruit haal, krijg ik signaal. Ik zit er over te denken om voor de zekerheid een BIOS update uit te gaan voeren.

• ThePsycho
  • Nu online

ThePsycho

Biertje?

-Bas schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:49:
[...]

Ook dat gaat niet. Wanneer ik vervolgens mijn ram sticks eruit haal, krijg ik signaal. Ik zit er over te denken om voor de zekerheid een BIOS update uit te gaan voeren.
Zou ik even doen, en als het probleem zich voortzet, even kijken naar de POST ledjes op het bord.

Of toch kaas.

• Desiler
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 15-04 15:57
-Bas schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:49:
[...]

BIOS update kan zeker helpen, toen ik net mijn Ryzen had gekocht had ik ook wat problemen met BSOD's e.d. die met RAM te maken hadden. Na een BIOS update draait alles als een zonnetje.

Intel Core i7 9700K | GIGABYTE Z390 Aorus Elite | 16GB DDR4 3200MHz | NVIDIA GeForce 1080 GTX 8GB

• ThePsycho
  • Nu online

ThePsycho

Biertje?

Tussendoor: Ik zie de CMK16GX4M2A2400C16 niet in de lijst van MSI staan, dat is niet perse een probleem maar als het nog niet werkt kan je daar nog even naar kijken.

https://www.msi.com/Mothe.../Z370-A-PRO#support-mem-5

Of toch kaas.

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 14-04 20:07
-Bas schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:41:
[...]

Ik kan met ieder individeel reepje opstarten. Dus het lijkt er ook niet op dat 1 van de reepjes kapot is. :)
Dan moet je ze beide onafhankelijk even testen met Memtest86.

• -Bas
234FaTaLiTy schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 15:00:
[...]

Dan moet je ze beide onafhankelijk even testen met Memtest86.
Het gekke is: toen ik hem net gebouwd heb en pas 1-2x geboot had, toen deed hij het wel op 16GB. Zonder wat te vervangen krijg ik nu ineens geen signaal meer.

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 14-04 20:07
@-Bas Enige manier om het uit te sluiten is om even een cd'tje te branden en memtest te draaien :)
Als je zeker weet dat ze goed zijn na een aantal passes, kun je andere zaken beginnen uit te sluiten.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
-Bas schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 15:04:
[...]

Het gekke is: toen ik hem net gebouwd heb en pas 1-2x geboot had, toen deed hij het wel op 16GB. Zonder wat te vervangen krijg ik nu ineens geen signaal meer.
Heb je instellingen verandert nadien ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• -Bas
Hackus schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 15:25:
[...]

Heb je instellingen verandert nadien ?
Nee niets, computer uitgezet en daarna begon het probleem.

Update:
Zonder harde schijf doet hij het wel. SSD's nu aangesloten en voorlopig maar even geen HDD eraan hangen...

[Voor 21% gewijzigd door -Bas op 27-10-2018 11:43]

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True