Z390 + i5-9600K setup geeft power cycles

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ywa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-07 15:14
Eerder deze week heb ik een compleet nieuwe setup besteld en zelf in elkaar gezet. In eerste instantie ging alles prima, maar na het spelen van een paar spellen bevroor het scherm. Na een reset gaat de PC constant power cyclen, zonder beeld, en zonder POST.

Als test heb ik een nieuw moederbord aangeschaft (zelfde type), in eerste instantie bootte de PC weer. Maar na een paar uur spelen weer precies hetzelfde probleem (een freeze, en daarna power cycles). Dit terwijl de CPU usage op dat moment zo'n 60% was, en bij andere spellen die 100% CPU usage gaven, was er geen probleem.
Temperaturen van zowel GPU (~ 60°C) als CPU (~ 55°C) waren op het moment van vastlopen goed.

Zoals ik hieronder opgesomd heb, heb ik zelf al een hoop geprobeerd. Enige wat nog niet veranderd is, is de CPU. Maar ik ga toch twijfelen of dat het probleem überhaupt wel oplost. Of moet ik het toch bij het geheugen zoeken?

Wat is wijsheid?

Specs
  • Intel Core i5-9600K Boxed
  • ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac
  • Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti Gaming OC 11G
  • Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15
  • Arctic Freezer 33 CO
  • Seasonic Focus Plus 650 Gold
  • Samsung 970 Evo 1TB
  • Crucial MX500 m.2 1TB
Wat ik al geprobeerd heb
  • PSU vervangen.
  • Mobo vervangen (wel zelfde type). Zie uitleg hierboven.
  • Eén van 2 RAM sticks geprobeerd (beide, verschillende slots).
  • GPU verwijderd om de iGPU te forceren.
Heads-up: Heb alles ingebouwd/aangeraakt met anti-statische armband om.

Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door Ywa op 26-10-2018 14:21 . Reden: Memory specs toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:00
Zou mij niets verbazen als de voeding het probleem is. Problemen genoeg gezien het afgelopen jaar met Focus Plus Gold voedingen.
Was de vorige voeding hetzelfde type?
Met welke cijfers begint het S/N nummer van de voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Ywa voeding/psu vervangen voor Focus,of had je die al ?
Wat gebruik je nu ?(ook welk RAM)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ywa
PSU heb ik vervangen met eentje van m'n huidige PC. Is zelfde soort, maar dan de 550w variant, en die is al een jaar oud. En die werkt ook nog steeds probleemloos na terugplaatsen in huidige PC.

Beide freezes kwamen voor tijdens het spelen van verschillende spellen. Een PSU probleem zou het beeld toch niet laten bevriezen, maar meer de boel er uit knallen toch?

Edit: @Hackus Ram specs heb ik toegevoegd. Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 (2x 16 GB modules)

[ Voor 12% gewijzigd door Ywa op 26-10-2018 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Ywa BIOS 1.27 er op staan ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:51
Je gebruikt wel 2 aparte kabels vanuit de voeding naar de 1080ti?

[ Voor 6% gewijzigd door freaky35 op 26-10-2018 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Met een Focus Plus Gold kwam ik icm nVidia, GTX 970 Strix en GTX 780 LE in mijn geval, freezes en blackscreens tegen en icm AMD, Vega 56 en R9 290 Vapor X, abrupte uitval. Een andere PEG kabel van Seasonic heeft het GTX 970 probleem opgelost, voor de rest niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ywa
freaky35 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:16:
Je gebruikt wel 2 aparte kabels vanuit de voeding naar de 1080ti?
Nee, één kabel. Dat is volgens mij geen probleem. Maar ik heb deze setup daarna ook zonder GPU geprobeerd maar dan nog bleef het probleem bestaan.
Beide mobo's werden geleverd met BIOS 1.10. Op eerste mobo heb ik een update naar 1.20 gedaan. Tweede heb ik niet geüpdate in de hoop problemen te voorkomen. Nu kan ik niet meer updaten uiteraard, aangezien ik geen POST heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Ywa schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:20:
[...]

Nee, één kabel. Dat is volgens mij geen probleem. Maar ik heb deze setup daarna ook zonder GPU geprobeerd maar dan nog bleef het probleem bestaan.
Seasonic adviseert 2 kabels met videokaarten >225w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
[...]

[...]

Beide mobo's werden geleverd met BIOS 1.10. Op eerste mobo heb ik een update naar 1.20 gedaan. Tweede heb ik niet geüpdate in de hoop problemen te voorkomen. Nu kan ik niet meer updaten uiteraard, aangezien ik geen POST heb.
juist wel.bij deze voeding zeker

Ok, zie net dat je al zonder gpu hebt getest

[ Voor 4% gewijzigd door freaky35 op 26-10-2018 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ywa
Voor de zekerheid een tweede kabel erbij gepakt en aangesloten. Maar het probleem is daarmee niet verholpen. Zoals eerder aangegeven heb ik dit probleem ook zonder externe GPU (bij alleen gebruik van de iGPU).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

[...]

sowieso met 2 PEG kabels aansluiten en BIOS 1.27 'improve system performance and power consumption'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ywa
Hackus schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:00:
[...]

sowieso met 2 PEG kabels aansluiten en BIOS 1.27 'improve system performance and power consumption'.
Maar ik kom niet in de POST. Dus naar mijn weten kan ik dan ook niet updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Als ik je topic post zo lees, denk ik steeds meer aan een defecte voeding, heb je al een andere geprobeerd?

Ik zie hier boven posters die hetzelfde verdenken..

[ Voor 20% gewijzigd door freaky35 op 26-10-2018 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timba-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-07 18:32
Ik neem aan dat je de bios al gereset hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ywa
freaky35 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:04:
Als ik je topic post zo lees, denk ik steeds meer aan een defecte voeding, heb je al een andere geprobeerd?
Ik heb de eerste mobo geprobeerd met een andere PSU (Seasonic Focus Plus 550w). Deze laatste PSU werkt prima en gebruik ik in m'n huidige PC. Helaas verhielp dat het probleem niet.

Mij is wel aangeraden om ook de kabels te proberen van de test PSU. Kan mij niet voorstellen dat het uitmaakt, maar ik moet het toch maar proberen.

@Timba- BIOS heb ik al meerdere malen een reset gegeven. Zowel eerste als tweede mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ywa schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:01:
[...]

Maar ik kom niet in de POST. Dus naar mijn weten kan ik dan ook niet updaten.
Druk eens op het knopje links naast 2T2R waar je WiFi antenne kan aansluiten. volgens mij is dat RESETOke. heb je al gedaan dus. ook met videokaart er uit ? en scherm aansluiten op Moederbord

[ Voor 13% gewijzigd door Hackus op 26-10-2018 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ywa
Hackus schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:08:
[...]

Druk eens op het knopje links naast 2T2R waar je WiFi antenne kan aansluiten. volgens mij is dat RESET
Al meerder malen geprobeerd. Mobo gebruikt z'n RGB verlichting om volgens mij de succesvolle reset duidelijk te maken. Maar verhelpt het probleem niet.

Op aanraden van iemand heb ik ook, bij gebrek aan een interne speaker, m'n powerled aangesloten op de "internal chassis speaker" pins. Maar deze blijven uit. Zal bij bestelling van nieuwe CPU ook een interne speaker aanschaffen. Misschien verduidelijkt dat dan nog iets, als een nieuwe CPU niet helpt.

[ Voor 28% gewijzigd door Ywa op 26-10-2018 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timba-
Jezus als je de bios al niet eens in komt na een reset.. Ik zou bijna zeggen koop alle onderdelen een 2e keer, zet alles op een testbank en begin alles maar 1 voor 1 te vervangen totdat je er ben. Daarna alles weer retourneren dus koop het niet bij megekko of sicomputers ofzo maar bij een goeie webwinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ywa
Timba- schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:16:
Jezus als je de bios al niet eens in komt na een reset.. Ik zou bijna zeggen koop alle onderdelen een 2e keer, zet alles op een testbank en begin alles maar 1 voor 1 te vervangen totdat je er ben. Daarna alles weer retourneren dus koop het niet bij megekko of sicomputers ofzo maar bij een goeie webwinkel.
Daar was ik dus ook mee begonnen. Dus zit nu met 2 moederborden. Waarvan de nieuwste dus wel weer een paar uur werkte, maar er op dezelfde manier als de eerste mee ophield. Om vervolgens daarna helemaal niet meer te werken. CPU komt dan morgen binnen, maar zal je net zien dat m'n eerste CPU beide mobo's al permanent beschadigd heeft.
Hackus schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:08:
Oke. heb je al gedaan dus. ook met videokaart er uit ? en scherm aansluiten op Moederbord
Yes. Ik ben op een gegeven moment met eerste mobo alleen CPU (+ koeler) en 1 memory bank geïnstalleerd. Dan een CMOS reset, en vervolgens weer niks.

Voor de duidelijkheid: Als ik de PC start heb ik geen beeld en na ongv. 10 seconden herstart deze zichzelf.

[ Voor 23% gewijzigd door Ywa op 26-10-2018 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Ywa test alles buiten de kast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ywa
Al gedaan met eerste mobo nadat probleem ontstond. Tweede mobo ook aanvankelijk buiten kast gebouwd. Toen alles op eerste oog werkte heb ik het ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timba-
Ywa schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:18:
[...]

Daar was ik dus ook mee begonnen. Dus zit nu met 2 moederborden. Waarvan de nieuwste dus wel weer een paar uur werkte, maar er op dezelfde manier als de eerste mee ophield. Om vervolgens daarna helemaal niet meer te werken. CPU komt dan morgen binnen, maar zal je net zien dat m'n eerste CPU beide mobo's al permanent beschadigd heeft.

[...]

Yes. Ik ben op een gegeven moment met eerste mobo alleen CPU (+ koeler) en 1 memory bank geïnstalleerd. Dan een CMOS reset, en vervolgens weer niks.

Voor de duidelijkheid: Als ik de PC start heb ik geen beeld en na ongv. 10 seconden herstart deze zichzelf.
Mja het enige wat je moederbord echt stuk zou kunnen maken is je voeding, en dat lijkt me sowieso sterk, bovendien heb je die al vervangen. Dus daar zou ik niet zo bang voor zijn. Maargoed ja vervang de rest ook maar.. Als je echt bang bent voor stukke componenten moet je m misschien maar naar een winkel brengen en er wat geld tegenaan gooien maargoed niet heel erg tweakerachtig natuurlijk deze opmerking ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ywa
Heb nogmaals een andere voeding getest met de bijbehorende kabels. Geen verschil.

Na een aantal CMOS resets geeft het moederbord wel een rode gloed (RGB verlichting) die langzaam aan en uit gaat. Als ik het me goed herinner is het, ondanks de rode kleur, de standaard kleur van RGB verlichting van dit moederbord. Doos e.d. is ook rood.

Het probleem ligt dus echt aan de CPU, of dat de hardware combinatie die ik heb niet werkt. Maar dat laatste lijkt me stug.

Iedereen bedankt voor z'n hulp vandaag. Morgen komt nieuwe CPU binnen en hopelijk lost het probleem zich daarmee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ywa
Helaas helpt ook een nieuwe CPU niet. Alle onderdelen zijn of vervangen, of zonder getest. Alleen geheugen heb ik niet verder gekocht omdat ik ervan uitga dat in ieder geval één van de 2 modules werkt.

Is het in theorie mogelijk dat drivers een moederbord kunnen bricken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-07 15:10
Als je de mobo, CPU en ram bij dezelfde zaak hebt gekocht. Zou ik hen terugsturen om het door de zaak zelf te laten testen en vervolgens vervangen. Even opbellen zodat je aan kan geven dat je de nieuwe onderdelen door de zaak zelf wilt laten testen voordat de verzending plaats vindt.

Bij alternate en azerty naar mijn weten doen ze daar niet moeilijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

rdejongjr

Gnome

Ywa schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 12:41:
Is het in theorie mogelijk dat drivers een moederbord kunnen bricken?
Diverse rotte stukken software gezien welke bij een reboot vrolijk de bios kapot maken.

Driver detective, pc doctor, live update van een 3e partij virus, noem het maar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ywa
Korte update voor als mensen dit in Google vinden:
Na installatie van ander moederbord (MSI MPG Z390I Gaming Edge AC) en schone Windows installatie is het probleem niet meer voorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:31

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik ben nou eigenlijk toch echt benieuwd wát aan het moederbord precies problemen gaf, want je had 2 exemplaren van hetzelfde asrock bord geprobeerd. Dat lijkt dan echt een specifiek probleem te zijn met dat ene mobo icm een ander onderdeel... Alhoewel je igpu ook niet goed werkte....

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ywa
Ik ben absoluut ook erg benieuwd wat het nou precies was. Beide moederborden zijn RMA gestuurd met verzoek tot creditering. Dus waarschijnlijk kom ik ook niet te weten wat het probleem was.

Op m'n eerste schone Windows installatie had ik een aantal drivers via Snappy
Driver Installer (SDI-Tool.org) geïnstalleerd met handmatige controle. Dit heb ik daarna niet meer gedaan, uit vrees dat het daarmee te maken had.

De hele situatie in het kort:
  • ASRock mobo #1 + CPU #1: Clean OS + SDI en handmatig drivers. Werkt voor aantal uur. Tijdens spelen spel freeze, en na restart geen POST meer.
  • ASRock mobo #2 + CPU #1: Zelfde OS. Werkt weer voor een aantal uur. Tijdens spelen spel freeze, en na restart geen POST meer.
  • ASRock mobo #2 + CPU #2: Vanaf begin geen POST.
  • MSI mobo + CPU #1: Clean OS + handmatig drivers. Vooralsnog zonder problemen.
In alle combinaties heb ik zowel met iGPU als GPU geprobeerd. Tig CMOS resets. Memory swaps, reseat. Met en zonder M2 SSDs. En uiteraard ook verschillende PSU's.

Conclusie: Computers 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Ywa op 09-11-2018 13:47 . Reden: Betere emoji ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rain2reign
Ik raak bijna nooit de drivers aan, Windows 10 regelt dat eigen best goed vanuit zichzelf. Ik raak vaak alleen de GPU driver aan voor instellingen of update als ik een bepaalde bug heb of specifieke game optimalisatie (dus niet elke update :+).

Ik vindt die gare driver update tools maar niks. Heb er alleen maar ellende van gekregen, lijkt mij alleen handig als je naar een specifieke legacy driver zoekt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ywa
rain2reign schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 16:29:
Ik vindt die gare driver update tools maar niks. Heb er alleen maar ellende van gekregen, lijkt mij alleen handig als je naar een specifieke legacy driver zoekt. :P
Normaliter ben ik het met je eens. Maar SDI-Tool heeft mij meer dan eens uit de ellende geholpen. En zeker de moeite waard om ernaar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
rain2reign schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 16:29:
Ik raak bijna nooit de drivers aan, Windows 10 regelt dat eigen best goed vanuit zichzelf. Ik raak vaak alleen de GPU driver aan voor instellingen of update als ik een bepaalde bug heb of specifieke game optimalisatie (dus niet elke update :+).

Windows 10 en alles goed regelen,ik gebruik denk ik andere Windows 10 :o

Ik gebruik eigenlijk altijd nieuwe chipset drivers ect en bevalt me nog het beste.Alleen GPU drivers is nog eens lastiger omdat daar tussen de nieuwe slechte/matige drivers zitten.

Maar driver tools ect laat ik toch wel links liggen,daar heb ik totaal geen vertrouwen in.

[ Voor 6% gewijzigd door freaky35 op 09-11-2018 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rain2reign
@freaky35 Ik denk dat het hetzelfde Windows 10 is, hoor. :P

Ieder zijn eigen voorkeur denk ik. Tot nu toe in mijn eigen ervaring en gebruik bevalt het goed. Misschien omdat ik er weinig tot niks mee doe dat ik er niks van merk. :+
Pagina: 1