Toon posts:

Dual socket LGA2011 moederbord

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• julianf
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01-05 13:18
Ik zoek een?
Gebruikt/refurbished server moederbord, dual socket LGA2011

Wat is je budget?
Rond de 100 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb er niet zo veel verstand van

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
- Gaat gebruikt worden in een servertje voor Plex, Gitlab, backups, Owncloud, websites, etc.
- Moet gigabit ethernet hebben
- 6+ SATA poorten, SAS mag ook.
- Dual socket voor 2x een Xeon E5 v1 of v2.
- Mag maximaal van EATX formaat zijn.

Ik ben aan het kijken naar opties voor een server gebouwd van refurbished of gebruikte onderdelen. Van eBay bijvoorbeeld. Ik kwam een build tegen op https://www.serverbuilds.net/anniversary waar ze een server bouwen die wel binnen mijn budget valt, maar de componenten komen uit de VS en de verzendkosten van het moederbord zijn alleen al meer dan 100 dollar.

Ik zie op eBay wel wat goedekoepe alternatieven (Dell Precision T5600) maar ik heb geen idee of die ook geschikt zijn voor wat ik wil. Op vraag&aanbod hier zie ik ook niemand een dual socket LGA2011 bord aanbieden.

Dus ik ben op zoek naar een moederbord dat hier aan voldoet en dat relatief makkelijk te krijgen is in Nederland of elders.. in ieder geval niet met 100 euro verzendkosten vanuit de VS.

Het lijkt me toch dat hier ook ergens webshops moeten zijn die dat soort moederborden verkopen?

Alternatief is een dual socket LGA1366 board, maar wil eerst kijken naar LGA2011 opties. Dan begin ik daar met 2x Xeon E5 v1 voor zo'n 11k passmark en kan ik later upgraden naar v2's als ik over de 20k passmark wil halen. Met LGA1366 zit ik vast op max 12k passmark..

Alle reacties

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:48
Dual socket 2011 moederborden blijven duur terwijl complete barebones niet veel duurder zijn. Dan heb je meteen koelblokken, voedingen, kast etc. Dat zal je er anders bij op moeten tellen.

Hou ook rekening dat een willekeurig 2011 bord niet zomaar V2 lust. Bijvoorbeeld de genoemde Dell Precision T5600 lust geen V2's. Dan zou je al aan de T5610 moeten.

OEM systemen hebben vaak op elkaar afgestemde hardware. Hierdoor ook een optimale koeling.

3360 Wp zuid + 2KWh accu + 2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• julianf
Hardware Junk schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:14:
Dual socket 2011 moederborden blijven duur terwijl complete barebones niet veel duurder zijn. Dan heb je meteen koelblokken, voedingen, kast etc. Dat zal je er anders bij op moeten tellen.

Hou ook rekening dat een willekeurig 2011 bord niet zomaar V2 lust. Bijvoorbeeld de genoemde Dell Precision T5600 lust geen V2's. Dan zou je al aan de T5610 moeten.

OEM systemen hebben vaak op elkaar afgestemde hardware. Hierdoor ook een optimale koeling.
Ja die zie ik ook vaak langskomen.. van die Poweredge dingen toch?

Maar ik heb al een case en ik heb niet echt een rack of plek om zo'n unit goed op te bergen. De voorkeur gaat dan uit naar een los moederbord.

Als de LGA2011's zo duur zijn kan ik wellicht toch beter voor LGA1366 gaan. Maar ook met dual v1 E5-2690's zou ik de 20k passmark aan kunnen tikken mocht dat ooit nodig zijn. Ik moet toch een mobo kopen dus dan kan ik er beter meteen een kopen die wat meer future proof is.

• Hardware Junk
Misschien dual 1356 nog een optie. Dit is een gecastreerde 2011 of 1366 op stereoïden, maar net hoe je dat ziet. Omdat dit een wat minder gangbaar platform is, kan je met wat zoeken voor leuke deals wat scoren. Dit is de E5-24xx range.

1366 zou ik lekker laten, of je moet een dual bordje kunnen vinden onder de € 70. Meer is het niet waard om te investeren in dit oude platform. Voor dat geld heb je net zo goed een dual 1356 bord.

Een 2011 bord zit je snel aan een € 165. Tel daar nog eens een paar E5-2690 bij op à € 100/st en je zit erg ver boven je budget.

3360 Wp zuid + 2KWh accu + 2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:10
Je stelt behoorlijk hoge eisen voor een servertje. Dual 8 of 10-core Xeon!?

En waar ga je dat dan echt gebruiken? Converteren met Plex en daar heb je 16 cores en 32 threads voor nodig?

Een 2700X doet ook 17k in passmark met 8 cores (VS de 11k met 12+ cores die je noemt voor 2 E5 v1's), heeft een normaal stroomverbruik, is met een modern moederbord te krijgen, is met een normale voeding aan te sturen (dual bord meestal niet) en heeft moderne dingen als usb3.0/3.1/pci3.0 etc.

[Voor 7% gewijzigd door White Feather op 26-10-2018 12:43]

• julianf
Hardware Junk schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:32:
Misschien dual 1356 nog een optie. Dit is een gecastreerde 2011 of 1366 op stereoïden, maar net hoe je dat ziet. Omdat dit een wat minder gangbaar platform is, kan je met wat zoeken voor leuke deals wat scoren. Dit is de E5-24xx range.

1366 zou ik lekker laten, of je moet een dual bordje kunnen vinden onder de € 70. Meer is het niet waard om te investeren in dit oude platform. Voor dat geld heb je net zo goed een dual 1356 bord.

Een 2011 bord zit je snel aan een € 165. Tel daar nog eens een paar E5-2690 bij op à € 100/st en je zit erg ver boven je budget.
Ja dat leek mij ook met 1366, daar kan ik in de toekomst weinig mee en als ik toch een moederbord moet kopen voor 100 euro kan ik er net zo goed een nemen die ik langer kan gebruiken voor een paar tientjes extra.

Die 1356 lijken ook vrij duur op eBay, of ik ben niet goed in het zoeken. Heb deze kunnen vinden:

LGA2011:
(80USD + 36 shipping) https://www.ebay.com/itm/...EAAOSwjXZbpXSa:rk:20:pf:0
(150USD + 35 shipping) https://www.ebay.com/itm/...IAAOSwA4Ba5Bio:rk:34:pf:0

LGA1356:
(60 USD + 40 shipping) https://www.ebay.com/itm/...wAAOSw3h1ZR0IK:rk:21:pf:0
(160 USD + 40 shipping) https://www.ebay.com/itm/...PMAAOSwomVbK3Aj:rk:5:pf:0

Ik wou beginnen met twee E5-2630 of E5-2640 of zoiets dergelijks, mooi goedkoop. Mocht ik later meer performance nodig hebben dan kan ik dus upgraden naar 2690v1. Ik gebruik deze spreadsheet als referentie voor performance / prijs https://www.serverbuilds.net/cpu-comparison

• julianf
White Feather schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:40:
Je stelt behoorlijk hoge eisen voor een servertje. Dual 8 of 10-core Xeon!?

En waar ga je dat dan echt gebruiken? Converteren met Plex en daar heb je 16 cores en 32 threads voor nodig?

Een 2700X doet ook 17k in passmark met 8 cores (VS de 11k met 12+ cores die je noemt voor 2 E5 v1's), heeft een normaal stroomverbruik, is met een modern moederbord te krijgen, is met een normale voeding aan te sturen (dual bord meestal niet) en heeft moderne dingen als usb3.0/3.1/pci3.0 etc.
Ja klopt. Dual 6 cores voor zo'n 80 euro in totaal :) Mogelijkheid voor 8 of 10 core voor de toekomst als dat nodig is.
Wil in ieder geval 11k passmark kunnen halen (dat heeft mijn desktop nu ook ongeveer en is prima). Wil er van alles op kunnen pleuren wat ik nodig heb. Niet alleen Plex :)

Ik heb wel gekeken naar Ryzen 5 2600 maar dan ben ik zo:
160 euro lichter voor de CPU
80-100+ voor moederbord
Alleen al 70-80 euro voor slechts 8GB RAM. Wil veel virtualisatie draaien en las ergens dat met ZFS/Freenas ECC RAM aan te raden is om write errors te voorkomen ofzo.

Vergeleken met een Xeon is dat dan misschien meer of gelijk, maar bij Xeon kan ik veel meer RAM krijgen voor minder geld.

• Hardware Junk
Hou rekening dat de moederborden die je vind niet allemaal normaal (E-) ATX formaat hebben en er ook speciale voedingen en kasten nodig zijn. Een bord uit een Dell Precision T5600 gaat niet in een ATX kast passen bijvoorbeeld.

• julianf
Hardware Junk schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:50:
Hou rekening dat de moederborden die je vind niet allemaal normaal (E-) ATX formaat hebben en er ook speciale voedingen en kasten nodig zijn. Een bord uit een Dell Precision T5600 gaat niet in een ATX kast passen bijvoorbeeld.
Ja zag al wat rare vormen.. dus dat is ook nog een probleem.
Mijn kast kan maximaal EATX aan..
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee