Toon posts:

Overleeft een virus formateren en DOD-5220 wissen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bman80
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-04-2022
Hallo Tweakers,

Ik wil mijn oude HHD's weer gebruiken in een nieuwe schone PC build.

De schijven DOD-5220 gewist, geformatteerd en virus gescand voor de zekerheid?

Ik vroeg me af of dat eigenlijk wel zo veel zin heeft, overleeft een virus niet gewoon in de chips van de HDD?

Virusscanners scannen naar mijn weten alleen de data op de schijf!

En niet de chips op de PCB van de HDD zoals Micro Controller Unit, Voice Coil Motor controller en Memory chip. "zie link"

https://nl.aliexpress.com...Disk-H-D/32691626398.html

Hoe groot is de kans dat een virus daar overleeft?

Zou een nieuwe firmware installatie dat wel verhelpen en dus virus overschrijven?

Of kun je daar vanuit de programmeer taal C++ of Java bijvoorbeeld een sterretje voorzetten zodat het virus niet gewist kan worden?

Sorry, het zijn nog wat vragen waar ik zelf ook geen antwoord op heb.

Hopelijk zwerft hier iemand op het forum rond die hier ervaring mee heeft _/-\o_.

Gr,

Bman80

Alle reacties

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:33
Als je de harde schijf formateert zijn de eventuele virussen er af. Virussen in de firmware zijn zo zeldzaam dat ik me daar geen zorgen om zou maken. Een virus moet daar speciaal voor gemaakt zijn. Het is niet zo dat een virus daar ‘toevallig’ belandt.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welke malware was het precies? De beschrijving er van zegt al veel. Was het een op jou gerichte aanval of simpelweg een dertien in een dozijn-virusje? Heb je concrete redenen om bang te zijn? De HDD kan je dan bij twijfel in de schredder gooien. Maar als het "gewoon een virusje" was en je geen professionals achter specifiek jou aan ziet komen, zit het wel snor.

In het algemeen: format is zat. 'DOD-5220 wissen' doet niets extra. 'C++ of Java' klinkt eerlijk gezegd als een gevalletje klok-klepel. (Ja je kunt met C++ makkelijker meer low level werk doen maar dat is m.i. niet zo relevant). Firmware updaten kan los van de malware een goed idee zijn.

Niet vergeten de backup pas terug te zetten -na- volledig updaten van je OS, applicaties en virusscanner en het scannen van de backup. En voortaan weer goed updaten, beveiligen, backuppen en opletten.

offtopic:
Ik OntSCHREEUW de topictitel even (was: VIRUS overleeft DOD-5220 wissen, formatteren van HDD??). Er is geen letterlijke brand.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-02 15:53

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

bman80 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:06:
De schijven DOD-5220 gewist, geformatteerd en virus gescand voor de zekerheid?
Dat is goed genoeg voor thuis gebruik.
Ik vroeg me af of dat eigenlijk wel zo veel zin heeft, overleeft een virus niet gewoon in de chips van de HDD?
Dat is mogelijk, maar wel heel zeldzaam. Dat soort zware wapens laten ze niet los op een gewone burgers, daar zijn ze veel te duur voor. Zeker omdat in 99% van de gevallen niet nodig is, het is makkelijker om de computer opnieuw te hacken na herinstallatie. Desnoods sturen een een inbreker met een USB-key naar je huis om je computer zo te besmetten met een eenvoudiger virus.
En niet de chips op de PCB van de HDD zoals Micro Controller Unit, Voice Coil Motor controller en Memory chip. "zie link"
De meeste chips zijn niet schrijfbaar en kunnen dus niet gebruikt worden om een virus in te verstoppen. Nu zijn er genoeg chips waar wel een stukje schrijfbaar geheugen bij zit, maar het is zeker niet de standaard.
Of kun je daar vanuit de programmeer taal C++ of Java bijvoorbeeld een sterretje voorzetten zodat het virus niet gewist kan worden?
Niet op een manier dat het virus zelf het "sterretje" weer weg haalt.
Als jij het kan, dan kan het virus het ook, een paar ingewikkelde uitzonderingen daar gelaten.
De enige die er toe doet is SecureBoot (of hoe het tegenwoordig ook heet) die voorkomt dat een virus zich tussen de opstartcode van je computer weet te werken.

Het is goed dat je er over nadenkt, maar naar mijn mening geen realistisch risico.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee