Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheopsChefren
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-05 22:42
Wilde vragen of iemand hier bekend mee is. Ik heb een baan, en bij de laatste salarisbetaling is iets fout gegaan bij mijn werkgever, hierdoor heb ik zo een €150 netto te weinig ontvangen. Wat op een salaris van iets boven het minimumloon best wel veel is.
Mijn werkgever wil het te weinig betaalde echter pas corrigeren met de volgende salaris betaling.
Hierdoor kan ik echter een aantal maandelijkse betalingen niet doen. Dit kan inhouden dat ik een aantal aanmaningen kan verwachten met de daaraan verbonden extra kosten.
Daar de foutieve salarisbetaling volledig de fout is van mijn werkgever, en deze pas de komende salarisbetaling wil corrigeren, kan ik dan de extra gemaakte kosten, voor de aanmaningen, dan verhalen op de werkgever? Temeer daar deze ook geen voorschot wil geven ter grootte van het door hen te weinig betaalde salaris.
Wie weet daar iets over?

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:38

ralpje

Deugpopje

Je werkgever is wettelijk verplicht het te weinig betaalde loon alsnog uit te betalen en mag hier niet mee wachten tot de volgende salarisbetaling. Zie (bijvoorbeeld) https://nl.hellolaw.com/w...taald-te-weinig-ontvangen. Maak je werkgever hierop attent en vraag hem dit z.s.m. alsnog te doen. Doet hij dat niet, schakel dan je rechtsbijstandsverzekering in of ga naar een juridisch loket. En: vraag je af waarom er te weinig loon betaald wordt en waarom je werkgever dit niet direct wil corrigeren. Dit kan een voorteken zijn van financiële problemen binnen het bedrijf.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:08
Als ik het begrijp hebben ze dus verkeerd gecalculeerd en heb je daardoor te weinig ontvangen.

Heeft de werkgever ook aangegeven waarom hij geen voorschot wil geven?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ralpje schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:11:Dit kan een voorteken zijn van financiële problemen binnen het bedrijf.
Dat lijkt me sterk voor die € 150.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:55
MaZo schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:13:
[...]
Jij hebt dat duidelijk nog nooit meegemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
[...]
Bij een gemiddeld bedrijf zijn loonkosten de grootste post, dus als je daar 10% op kan inhouden scheelt dat aanzienlijk. Ik heb het wel eens meegemaakt dat door zo'n trucje net weer wat andere rekeningen betaald konden worden en zodoende het bedrijf nog een paar weken langer kon aanrommelen. 8)7

Voor de ts: Zoals gezegd moet je werkgever dit idd zo snel mogelijk alsnog overmaken. Altijd een goede om te onthouden; het belangrijkste van een arbeidsrelatie is dat jij de arbeid zoals afgesproken levert en je wg het loon levert zoals afgesproken. De rest is eigenlijk secundair.

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Beetje off topic: wat een vage werkgever is dat zeg. Ik ben zelf werkgever en als een van mijn mensen dit zou overkomen zou het mijn eer te na zijn dit niet meteen op te lossen. Desnoods pin ik die 150 euro prive en geef het hem cash in zijn handen met de afspraak dat hij dat later weer teruggeeft als het officieel boekhoudkundig hersteld is. Ik lees pas kort in PFSL mee en wat ik langs zie komen aan wat sommige werkgevers uitspoken krijg ik geregeld plaatsvervangende schaamte van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

[...]
Dat hangt er maar net vanaf bij hoeveel werknemers dit gebeurd is ;)
Anyway: katten in het nauw, enzo. Ik heb het gekker gezien. Wil uiteraard niet zeggen dat het hier ook het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

[...]
Afhankelijk van de omvang van het bedrijf, en eventuele 'te weinig' betalingen bij andere collega's, kan dat wel degelijk wat beginnende financiële problemen zijn.

Goed, kan ook dat heel de payroll bij een 3rde partij ligt (een ADP ofzo), simpel even 150 euro overmaken geeft extra werk en mogelijk wat extra kosten, waar z'n baas niet op zit te wachten. Hoe simpel dat op te lossen is (wij doen het best regelmatig), maar sommige werkgevers zijn war star daarin.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:15
[...]
Doe dat bij 10 mensen en je kunt weer iemands defecte laptop/pc vervangen.

Ik heb dit 1x meegemaakt, door een administratieve wijziging was per ongeluk m'n basis bruto maandsalaris omlaag gegaan. Manager liet me toen meteen weten dat het de periode erop verrekend zou worden, of onmiddellijk als 't voor mij voor problemen zou zorgen. Maar goed, ging toen om een kwart van wat ik normaal op m'n spaarrekening zou zetten.

Je zou 't eventueel nog via een andere route kunnen bewandelen, namelijk een voorschot vragen van je volgende salaris, maar de meest logische stap is het (al dan niet schriftelijk) opeisen van het achterstallige loon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:01
Ik weet niet hoe zo'n voorschot werkt, maar krijg je dat niet bij de volgende uitbetaling op je rekening? Dat zou dus eigen voor TS niks opschieten, want dan zou de 150 ook weer goed gemaakt worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:33
ralpje schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:11:
Je werkgever is wettelijk verplicht het te weinig betaalde loon alsnog uit te betalen en mag hier niet mee wachten tot de volgende salarisbetaling. Zie (bijvoorbeeld) https://nl.hellolaw.com/w...taald-te-weinig-ontvangen. Maak je werkgever hierop attent en vraag hem dit z.s.m. alsnog te doen. Doet hij dat niet, schakel dan je rechtsbijstandsverzekering in of ga naar een juridisch loket. En: vraag je af waarom er te weinig loon betaald wordt en waarom je werkgever dit niet direct wil corrigeren. Dit kan een voorteken zijn van financiële problemen binnen het bedrijf.
Ik lees dat nergens terug in de pagina die je linkt.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
mat.hi.as schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:27:
Ik weet niet hoe zo'n voorschot werkt, maar krijg je dat niet bij de volgende uitbetaling op je rekening? Dat zou dus eigen voor TS niks opschieten, want dan zou de 150 ook weer goed gemaakt worden...
Dat bepaalt elk bedrijf toch zelf, of is er een voorschot wet die ik niet ken.

[ Voor 192% gewijzigd door pennywiser op 26-10-2018 11:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:46
ralpje schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:11:
vraag je af waarom er te weinig loon betaald wordt en waarom je werkgever dit niet direct wil corrigeren. Dit kan een voorteken zijn van financiële problemen binnen het bedrijf.
Ik ben zelf verantwoordelijk voor de salaris betalingen binnen ons bedrijf. Nee dit heeft hoogstwaarschijnlijk niets te maken met financiële problemen. Maar gewoon met de software en gemakzucht. Als je iets aanpast in het pakket doet hij die correctie automatisch verwerken in de volgende betaling + automatisch journaliseren. Als hij nu iets handmatig overboekt moet hij zelf dit gaan corrigeren in de salaris administratie en dat levert veel gedoe op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Mirved schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:30:
[...]

Ik ben zelf verantwoordelijk voor de salaris betalingen binnen ons bedrijf. Nee dit heeft hoogstwaarschijnlijk niets te maken met financiële problemen. Maar gewoon met de software en gemakzucht. Als je iets aanpast in het pakket doet hij die correctie automatisch verwerken in de volgende betaling + automatisch journaliseren. Als hij nu iets handmatig overboekt moet hij zelf dit gaan corrigeren in de salaris administratie en dat levert veel gedoe op.
Helaas kun jij dat niet zien, en moet jij daar ook aannames over doen, dus om TS hier gelijk zo over gerust te stellen gaat mij wat ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Maverick schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:29:
[...]

Ik lees dat nergens terug in de pagina die je linkt.
Je werkgever is te laat met betalen vanaf het moment dat het loon opeisbaar is geworden. Dat is het moment waarop het loon volgens afspraak uitbetaald zou moeten worden. Vaak is in jouw individuele arbeidsovereenkomst of collectieve arbeidsovereenkomst vastgelegd wanneer het loon opeisbaar is.

Zijn er geen schriftelijke afspraken gemaakt, dan moet de werkgever het loon betalen na afloop van het tijdvak waarover het loon volgens de arbeidsovereenkomst moet worden betaald. Zo moet weekloon binnen een week worden betaald en maandloon binnen een maand. Als je per maand betaald krijgt, dan moet het loon over januari uiterlijk eind februari worden uitbetaald.
Granted, ik doe dan wel de aanname dit dit een reguliere salarisbetaling volgens afspraak was. In ieder geval lijkt mij 'wachten tot de volgende maand' sowieso te laat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
pennywiser schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:32:
[...]

Helaas kun jij dat niet zien, en moet jij daar ook aannames over doen, dus om TS hier gelijk zo over gerust te stellen gaat mij wat ver.
Helaas kun jij dat ook niet zien, dus TS hier zo ongerust over maken gaat mij wat te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
*knip offtopic en op de man*

[ Voor 89% gewijzigd door Rukapul op 26-10-2018 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved

[ Voor 92% gewijzigd door Rukapul op 26-10-2018 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:23

[ Voor 93% gewijzigd door Rukapul op 26-10-2018 12:15 ]

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Laatst online: 20:33
ralpje schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:35:
[...]

[...]

Granted, ik doe dan wel de aanname dit dit een reguliere salarisbetaling volgens afspraak was. In ieder geval lijkt mij 'wachten tot de volgende maand' sowieso te laat.
Zoals ik het lees mag het dus prima om salaris dat je normaliter eind van de maand zou krijgen, het eind van de maand erop uit te betalen.Dan zou de werkgever van TS dus netjes binnen de wet handelen en is er nog niets opeisbaar.
(Hoe flauw het ook is om niet een voorschot te verlenen als de werknemer aangeeft dat dit problemen op gaat leveren voor hem.haar.)

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Je kan de werkgever niet dwingen om het te corrigeren hoewel dat in een modern payroll systeem makkelijk kan. Het betekent ook weer een nieuwe bankbetaling, posting, controles etc. dus voor 150 Euro waarschijnlijk te veel moeite.
Natuurlijk kan finance die 150 Euro makkelijk overmaken en later verrekenen in payroll, maar voor zo'n gedrag ook te veel gedoe.

Ik zou gewoon kijken of je die 150 Euro niet ergens kan lenen van familie / bekenden totdat het opgelost is, want aanmaningen bij je werkgever neerleggen lijkt me weinig kans hebben zeker als er geen opzet (aanname) is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CheopsChefren
Mij is verteld dat het een fout in de software is, welke men nog aan het oplossen is. Binnen het bedrijf wordt van maandag t/m vrijdag gewerkt, ik heb echter 2 keer op een zaterdag gewerkt, waar in het registratiesysteem geen voorziening in voorzien is. Trouwens, ook gewoon tegen het normale uurtarief, geen extra toeslag voor zaterdag-werk. Maar goed, daar heb ik zelf mee ingestemd.
Maar, als ik het goed begrijp zou de werkgever dat zo snel mogelijk moeten corrigeren, en dat doet hij dus niet. En, mijn vraag betreffende de extra kosten die ik hierdoor misschien extra krijg, aanmaningskosten, kan ik die daarom dus ook verhalen op de werkgever?
Ik heb mijn werkgever al op de dag van de betaling op de hoogte gesteld van de 16 uur te weinig door hem uitbetaald salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:05
Het is heel vervelend dat het fout gaat, er even van uitgaande dat het inderdaad een foutje in de software is. Dat zal ook de reden zijn dan waarom het volgende maand pas komt, de fout moet eerst opgelost worden.

Ik kan mij echter bijna niet voorstellen dat 150 euro je zo in de problemen brengt? Je kan toch wel 1x voorschieten? Als je al geen 150 euro spaargeld hebt, dan gaat er echt iets goed mis.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:11
Dan gaat die 150euro toch over extra inkomsten of begrijp ik je niet goed. Hoe kan dat zorgen voor onbetaalde rekeningen?

Zorgelijk dat je trouwens 0,0 buffers hebt.

Toevoeging; heb je niet ergens een rekening die je kan voldoen dmv een CC oid? Dat kan je net genoeg helpen?

[ Voor 24% gewijzigd door eric.1 op 26-10-2018 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-05 12:12
^^ met bovenstaande. Daarnaast kun je je werkgever wel verantwoordelijk gaan stellen, en willen verhalen etcetera maar lijkt me niet de basis voor een gezonde werkgever-werknemer relatie

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Maverick schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:47:
[...]

Zoals ik het lees mag het dus prima om salaris dat je normaliter eind van de maand zou krijgen, het eind van de maand erop uit te betalen.Dan zou de werkgever van TS dus netjes binnen de wet handelen en is er nog niets opeisbaar.
Dat ligt er maar net aan. Als in de arbeidsovereenkomst staat 'we betalen periode X uiterlijk dag Y' en het is nu dag Y+1, dan zijn ze gewoon te laat en mag je dat loon vorderen.

Overigens verbaas ik me wel over het grote aantal 'matigende' reacties (ach, kost werkgever geld, wacht maar af, leen maar even wat bij familie). Een arbeidsrelatie is in feite heel simpel: jij levert werk, werkgever betaalt je daar voor. Als jij je werk niet (goed) doet grijpt de werkgever echt wel in. Waarom zou jij dat nu dan niet mogen doen? Het is wat mij betreft gewoon een kwestie van goed werkgeverschap om die fout direct te corrigeren, zelfs als je dat niet wettelijk verplicht bent. Al helemaal als werknemer aangeeft dat hij door jouw fout wel eens financiële problemen zou kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:59
Vergeet niet, dat je werkgever tot het einde van de maand, volgend op de periode waarover de betaling heeft om het te betalen. Mochten jullie dus net voor het einde van de maand waarin je gewerkt hebt salaris krijgen, dan heeft hij nog 1 maand om het te corrigeren.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Op 1-11 in gebreke stellen en rente aanzeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 12:22

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Een foutje in de software? Lachwekkend, dit is iets wat zeker niet voor kan komen zonder menselijke fout.

Als je vast in dienst bent voor een vast aantal uren, dan kan dit NIET fout gaan in de software
Als je op een minderuren contract werkt, variabel, dan moet een persoon deze uren invullen in de werkweek, hierop volgend word je salaris berekend : wederom iets wat geen foutje in de software kan zijn.

Werkgevers zijn verplicht het loon uiterlijk op de laatste dag van de maand als betaalbaarstelling te plaatsen en derhalve dus uit te betalen. Bij een tekortkoming zal dit per ommegaande moeten worden gecorrigeerd en uitbetaald door de werkgever. Indien dit niet gebeurd kan je je werkgever aansprakelijk stellen en krijg je dagrente vergoed over het te weinig ontvangen loon.
Hij/zij mag hier dus niet mee wachten tot de volgende uitbetaling! Stel je werkgever van bovenstaande echter wel schriftelijk op de hoogte!

Ik ben zelf werkgever en loonkosten zijn mijn grootste onkostenpost op jaarbasis, mede omdat wij ons geld op uurtarief verdienen, hoe meer uren wij kunnen maken, hoe meer omzet wij draaien en hoe hoger de loonkosten zijn. Tot op heden (en ik doe dit ondertussen al 20 jaar) zijn de loonbetalingen nog nooit te laat geweest of uitgebleven. Niemand kan dit verantwoorden tenzij een onderneming in financieel zwaar weer zit.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 11:35

BLACKfm

o_O

smesjz schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:48:
Je kan de werkgever niet dwingen om het te corrigeren hoewel dat in een modern payroll systeem makkelijk kan. Het betekent ook weer een nieuwe bankbetaling, posting, controles etc. dus voor 150 Euro waarschijnlijk te veel moeite.
Natuurlijk kan finance die 150 Euro makkelijk overmaken en later verrekenen in payroll, maar voor zo'n gedrag ook te veel gedoe.

Ik zou gewoon kijken of je die 150 Euro niet ergens kan lenen van familie / bekenden totdat het opgelost is, want aanmaningen bij je werkgever neerleggen lijkt me weinig kans hebben zeker als er geen opzet (aanname) is.
Te veel gedoe? Te veel gedoe? Dit is echt de meest kansloze reden die ik kan bedenken waarom een werkgever het salaris niet tijdig kan corrigeren.

Niet iedereen (zoals de TS) zit in een luxepositie om een bedrag als 150 euro wel even een maandje te kunnen missen en omdat de werkgever hier mogelijk bluntert en dat 'te veel gedoe' zou zijn om dat direct te corrigeren moet de werknemer zelf maar met een hoop gedoe opgezadeld worden?

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CheopsChefren
Ik werk in principe 40 uur per week, verdeeld over 5 dagen van 8 uur. Dus die 2 gewerkte zaterdagen zijn gecompenseerd door een vrije dag in dezelfde week.
Met een minimum inkomen hou je echt niet veel ruimte over om geld opzij te leggen. En ja, ik heb een 2tal toeslagen, maar dat neemt niet weg dat ik per maand zo een 300 over heb om “vrij” te besteden, maar als je daar dus nog maar 150 van over houdt door een fout van de werkgever. En die 300 vrij moeten nog de vaste lasten, telefonie/internet/eigen bijdrage etc van af.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SirDarkAngel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-04 11:22
eric.1 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:51:
Dan gaat die 150euro toch over extra inkomsten of begrijp ik je niet goed. Hoe kan dat zorgen voor onbetaalde rekeningen?

Zorgelijk dat je trouwens 0,0 buffers hebt.

Toevoeging; heb je niet ergens een rekening die je kan voldoen dmv een CC oid? Dat kan je net genoeg helpen?
Zorgelijk hoe snel je een mening hebt over andere. Voor veel huishoudens is het heel lastig een buffer op te bouwen. Als je net boven het minimumloon zit is het bijzonder lastig rond te komen. Natuurlijk zou iedereen een buffer willen, maar er zijn zo veel redenen waarom niet iedereen dit heeft.

On-topic: Je hebt recht dat je werkgever het loon alsnog uitbetaald. Recht hebben en rechten krijgen zijn nogal verschillend. Als de werkgever niet over de brug komt, kost een juridisch traject je meer (tenzij je verzekert bent). Ik zou de werkgever in ieder geval dringen op hun plichten wijzen.

Wilde altijd al iets over computers weten

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• pennywiser
CheopsChefren schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:58:
Ik werk in principe 40 uur per week, verdeeld over 5 dagen van 8 uur. Dus die 2 gewerkte zaterdagen zijn gecompenseerd door een vrije dag in dezelfde week.
Met een minimum inkomen hou je echt niet veel ruimte over om geld opzij te leggen. En ja, ik heb een 2tal toeslagen, maar dat neemt niet weg dat ik per maand zo een 300 over heb om “vrij” te besteden, maar als je daar dus nog maar 150 van over houdt door een fout van de werkgever. En die 300 vrij moeten nog de vaste lasten, telefonie/internet/eigen bijdrage etc van af.
Je hoeft dat niet uit te leggen! Veel mensen reageren vanuit hun eigen salaris referentie wat nogal absurd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inbedrijf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-05 16:48
1. Heb je dit goed met je leidinggevende/werkgever besproken, ik vraag hier expliciet naar omdat het meestal ook een lost in translation punt is.

2. Wat ik mij ook afvraag buiten de discussie of het terecht is als je werkgever het niet of wel meteen corrigeert. Als je (voorbeeld) 1500 verdient per maand en je aan vaste lasten ook 1500 euro kwijt bent, gaat er iets niet goed met je eigen boekhouding.

3. Kom ik terug op punt 1 geef duidelijk bij je werkgever aan dat jij als jij die 150 euro niet ontvangt jij in de betalingsproblemen komt. Als je een goede werkgever hebt, gaat hij er alles aan doen om jou die zelfde dag nog die 150,- over te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DePaul schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:52:
^^ met bovenstaande. Daarnaast kun je je werkgever wel verantwoordelijk gaan stellen, en willen verhalen etcetera maar lijkt me niet de basis voor een gezonde werkgever-werknemer relatie
Er is geen gezonde werkgever-werknemer relatie als de werkgever gewoon geen zin heeft om dit soort fouten meteen recht te zetten. Al gaat het maar om € 150, het is een fout van de werkgever, en elke werkgever met een beetje fatsoen en zelfrespect doet er alles aan om het meteen op te lossen als de werknemer aangeeft dat hij door die fout in de problemen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
BLACKfm schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:56:
Te veel gedoe? Te veel gedoe? Dit is echt de meest kansloze reden die ik kan bedenken waarom een werkgever het salaris niet tijdig kan corrigeren.
In jouw ogen misschien, maar als je 50+ medewerkers hebt en 1 heeft er 150 Euro te weinig gehad wordt dat in de regel niet tussentijds gecorrigeerd gezien 'het gedoe'. Het is naïef om te denken dat iedere werkgever voor zo'n fout meteen een voorschot of correctie gaat uitvoeren als er geen verplichting toe is. En zelfs dan kan het aansprakelijk stellen van een werkgever onder de streep nog voordeliger voor werkgever uitpakken.

Als een externe payroll provider hebben vallen dit soort problemen gewoon binnen een SLA / KPI en mag de klant extra betalen als ze een voorschot willen doen om dit te corrigeren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirDarkAngel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-04 11:22
smesjz schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:06:
[...]

In jouw ogen misschien, maar als je 50+ medewerkers hebt en 1 heeft er 150 Euro te weinig gehad wordt dat in de regel niet tussentijds gecorrigeerd gezien 'het gedoe'. Het is naïef om te denken dat iedere werkgever voor zo'n fout meteen een voorschot of correctie gaat uitvoeren als er geen verplichting toe is. En zelfs dan kan het aansprakelijk stellen van een werkgever onder de streep nog voordeliger voor werkgever uitpakken.

Als een externe payroll provider hebben vallen dit soort problemen gewoon binnen een SLA / KPI en mag de klant extra betalen als ze een voorschot willen doen om dit te corrigeren
Dit is echt de zorg van de werkgever en is heel goed te corrigeren. Bijzonder dat iemand financieel in de problemen komt en jij vind dat je dan voor een lening naar je familie/vrienden moet gaan.

Daarbij is een werkgever wel verplicht het juiste salaris te storten. Dus waar je de "geen verplichting" vandaan haalt snap ik ook niet. En ook al zou het voordeliger zijn voor een werkgever om de aansprakelijkheid maar te accepteren is dit toch niet hoe je als werkgever te boeken wilt staan.

Wilde altijd al iets over computers weten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

CheopsChefren schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:48:
[...]
En, mijn vraag betreffende de extra kosten die ik hierdoor misschien extra krijg, aanmaningskosten, kan ik die daarom dus ook verhalen op de werkgever?
Ik heb mijn werkgever al op de dag van de betaling op de hoogte gesteld van de 16 uur te weinig door hem uitbetaald salaris.
Je kunt sowieso wettelijke rente en verhoging gaan vragen (en die zijn niet mals...). Zie de FNV en ontslag krijgen voor wat meer informatie daar over. Maar volgens mij kun je ze niet verantwoordelijk stellen voor aanmaningskosten.

Misschien is het wat om voor te stellen om af te zien van de verhoging als het zsm word betaald? Op die manier motiveer je je werkgever om te betalen en kun jij hopelijk betalen voordat je aanmaningskosten krijgt?

[ Voor 12% gewijzigd door Gropah op 26-10-2018 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
Niet meer dan begrijpelijk. Mensen roepen heel snel "BUFFER" maar bedenken niet wat Minimuum loon precies is.. helaas. Ze bekijken het van de "ik krijg 2900 bruto en ik kan het, dus jij ook!" manier. En zo werkt het niet.

Met minimum hou je bijna niks over om opzij te zetten. En met een klein schokje (iets kapot, of een andere onverwachte uitgave) is dat zo weer weg. Het is klote, maar weinig aan te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door corset op 26-10-2018 12:17 ]

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:53
Mijn werkgever wil het te weinig betaalde echter pas corrigeren met de volgende salaris betaling.
Hoe ging dit gesprek? Heb je daar ook aangegeven dat je die €150,- eigenlijk niet kunt missen?

Dat je het geld alsnog wil hebben is logisch en daar maakt je werkgever ook geen probleem van, maar misschien weet hij simpelweg niet dat je in de problemen komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Kan toch niet zo zijn dat jij in de problemen komt door een administratieve fout?

Ik heb eigenlijk altijd om een voorschot kunnen vragen en gekregen. Vooruit cash voor hotels of whatever was nergens een probleem.

Ik zou het dus aankaarten bij je werkgever, zou een stugge werkgever moeten zijn als hij jou voor 150 euro laat barsten. Verder zijn ze natuurlijk ook gewoon verplicht je loon op tijd uit te betalen en kan je gerechtelijk daar van alles mee. Maar ik zou het eerst op een normale manier proberen op te lossen.

Ik ben wel benieuwd naar de reactie van je werkgever.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:27

LankHoar

Langharig tuig

Volgens mij is het inmiddels duidelijk dat TS z.s.m. die 150 euro uitbetaald hoort te krijgen, en niet pas met het volgende salaris.

Verder raad ik TS aan na te denken over 2 dingen:
- Zoals herhaaldelijk benoemd toont dit nogal slecht werkgeverschap. Het normaal betaald krijgen voor weekend getuigd daar ook van. Zijn er meer van dit soort dingen die niet goed gaan/lekker zitten? Overweeg voor jezelf of het allicht tijd is een andere werkgever te zoeken, of in ieder geval deze dingen bespreekbaar te maken.
- Het niet hebben van een buffer kan heel slechte gevolgen hebben, waar dit een voorbeeld van is. Denk ook aan het krijgen van een boete, ziektekosten etc. Ik kan me voorstellen dat het opbouwen van een buffer lastig is met een minimumloon. Toch zou ik je aanraden daar naartoe te werken, het geeft je peace of mind. Bekijk bijvoorbeeld daveramsey.com eens, die heeft een heel stappenplan en veel tips hoe je je financiële leven op de baan kan krijgen.

Succes @CheopsChefren , hopelijk gaat je werkgever dit aslnog spoedig oplossen!

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:22

Blokker_1999

Full steam ahead

KatirZan schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:56:
Een foutje in de software? Lachwekkend, dit is iets wat zeker niet voor kan komen zonder menselijke fout.

Als je vast in dienst bent voor een vast aantal uren, dan kan dit NIET fout gaan in de software
Als je op een minderuren contract werkt, variabel, dan moet een persoon deze uren invullen in de werkweek, hierop volgend word je salaris berekend : wederom iets wat geen foutje in de software kan zijn.

Werkgevers zijn verplicht het loon uiterlijk op de laatste dag van de maand als betaalbaarstelling te plaatsen en derhalve dus uit te betalen. Bij een tekortkoming zal dit per ommegaande moeten worden gecorrigeerd en uitbetaald door de werkgever. Indien dit niet gebeurd kan je je werkgever aansprakelijk stellen en krijg je dagrente vergoed over het te weinig ontvangen loon.
Hij/zij mag hier dus niet mee wachten tot de volgende uitbetaling! Stel je werkgever van bovenstaande echter wel schriftelijk op de hoogte!

Ik ben zelf werkgever en loonkosten zijn mijn grootste onkostenpost op jaarbasis, mede omdat wij ons geld op uurtarief verdienen, hoe meer uren wij kunnen maken, hoe meer omzet wij draaien en hoe hoger de loonkosten zijn. Tot op heden (en ik doe dit ondertussen al 20 jaar) zijn de loonbetalingen nog nooit te laat geweest of uitgebleven. Niemand kan dit verantwoorden tenzij een onderneming in financieel zwaar weer zit.
Daar kan ik niet mee akkoord gaan. Arbeidsovereenkomsten en verloning zijn op zich zeer complexe materie. De software die daar rond gebruikt wordt is dan ook zeer complex. Als jij in je bedrijf een situatie hebt waar de software niet op voorzien is dan is dat inderdaad een "fout" of liever gezegd een tekortkoming in de software. Die moet door de leverancier aangepast worden en dat kost ook weer tijd.

Hoe het loon wordt uitbetaald en berekend is heel vaak afhankelijk van de gepresteerde uren. Als die al niet correct geregistreerd kunnen worden dan mag de basis nog zo eenvoudig zijn maar loopt de software er gewoon op vast.

Toen we hier omschakelden naar een nieuw HR systeem moest de leverancier ook aanpassingen doen en er zijn later nog ingrepen moeten gebeuren rechtstreeks in de database omdat de front-end het niet mogelijk maakte. Heel eenvoudig voorbeeld: ik wilde mijn overuren laten uitbetalen. Wettelijk perfect mogelijk. Mijn contract werd geammendeerd daarvoor maar het HR systeem kon het niet aan. De uitbetaling is wel gebeurd maar de overuren bleven staan als op te nemen. Leverancier is dan maar rechtstreeks in de database gegaan om de teller terug op 0 te zetten.

En dan hebben we het nog niet gehad over mijn oude werkgever. Een staatsbedrijf met een wildgroei aan premiesystemen. Daar is ooit een softwareleverancier effectief failliet gegaan in een poging om een nieuw loonadministratiesysteem te bouwen. Uiteindelijk hebben ze het met het SAP project meegenomen maar de omzetting was daar ook niet echt pijnloos. Ik heb meer dan een jaar nadat ik ontslag had genomen nog een rechtzetting gehad.

Ik wil hier trouwens niet goedpraten wat de werkgever van TS voorstelt. Ik zou daar ook niet blij mee zijn en ook verwachten dat het zo snel mogelijk wordt rechtgezet. Maar zomaar stellen dat de software geen schuld treft en het een menselijke fout moet zijn is wel heel kort door de bocht.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-04 23:27
Je doet fulltime werk tegen een minimumloon. Je mist 10% van je salaris. Er is aangegeven dat dit gecorrigeerd gaat worden bij de volgende betaling. Dit is gewoon redelijk en waarschijnlijk mag dit gewoon.

Nee, je kan je werkgever niet aansprakelijk stellen voor jouw aanmaningen. (komen er niet eerst herinneringen trouwens?)

Gewoon aangeven dat je die 150 euro toch wel dringend nodig hebt of een creatiever oplossing verzinnen zoals selectief je rekeningen betalen om extra kosten te vermijden of lenen. Prima kans dat het inderdaad veel moeite is om het direct te corrigeren. Maar ook een kans dat als je aangeeft het geld nodig te hebben de moeite nemen het voor je werkgever waard is. Vooral omdat het niet jouw fout is.

[ Voor 3% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 26-10-2018 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 12:22

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Blokker_1999 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:25:
[...]

Daar kan ik niet mee akkoord gaan. Arbeidsovereenkomsten en verloning zijn op zich zeer complexe materie. De software die daar rond gebruikt wordt is dan ook zeer complex. Als jij in je bedrijf een situatie hebt waar de software niet op voorzien is dan is dat inderdaad een "fout" of liever gezegd een tekortkoming in de software. Die moet door de leverancier aangepast worden en dat kost ook weer tijd.

Hoe het loon wordt uitbetaald en berekend is heel vaak afhankelijk van de gepresteerde uren. Als die al niet correct geregistreerd kunnen worden dan mag de basis nog zo eenvoudig zijn maar loopt de software er gewoon op vast.

Toen we hier omschakelden naar een nieuw HR systeem moest de leverancier ook aanpassingen doen en er zijn later nog ingrepen moeten gebeuren rechtstreeks in de database omdat de front-end het niet mogelijk maakte. Heel eenvoudig voorbeeld: ik wilde mijn overuren laten uitbetalen. Wettelijk perfect mogelijk. Mijn contract werd geammendeerd daarvoor maar het HR systeem kon het niet aan. De uitbetaling is wel gebeurd maar de overuren bleven staan als op te nemen. Leverancier is dan maar rechtstreeks in de database gegaan om de teller terug op 0 te zetten.

En dan hebben we het nog niet gehad over mijn oude werkgever. Een staatsbedrijf met een wildgroei aan premiesystemen. Daar is ooit een softwareleverancier effectief failliet gegaan in een poging om een nieuw loonadministratiesysteem te bouwen. Uiteindelijk hebben ze het met het SAP project meegenomen maar de omzetting was daar ook niet echt pijnloos. Ik heb meer dan een jaar nadat ik ontslag had genomen nog een rechtzetting gehad.

Ik wil hier trouwens niet goedpraten wat de werkgever van TS voorstelt. Ik zou daar ook niet blij mee zijn en ook verwachten dat het zo snel mogelijk wordt rechtgezet. Maar zomaar stellen dat de software geen schuld treft en het een menselijke fout moet zijn is wel heel kort door de bocht.
In jou geval praat in over een overgang in systemen, waarbij de softwareleverancier een aanpassing voor jullie moet maken. Dit is maatwerk en dat kan fouten bevatten, zeker als deze niet getest is/word.
Ja, loonsoftware is complex, zeker gezien de CAO's, Pensioenfondsen en diverse aanleverportalen. Echter, de berekening blijft hetzelfde aan de hand van de ingevulde percentages, uren, loontarieven etc.

In het geval van de TS zou dit probleem zich in jou voorbeeld vaker voor moeten doen, dit is echter de eerste keer terwijl TS al enige tijd in dienst is bij zijn werkgever, aldus : een menselijk fout die men op software wil afschuiven!

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:47

FreakNL

Well do ya punk?

LankHoar schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:24:
Volgens mij is het inmiddels duidelijk dat TS z.s.m. die 150 euro uitbetaald hoort te krijgen, en niet pas met het volgende salaris.

Verder raad ik TS aan na te denken over 2 dingen:
- Zoals herhaaldelijk benoemd toont dit nogal slecht werkgeverschap. Het normaal betaald krijgen voor weekend getuigd daar ook van. Zijn er meer van dit soort dingen die niet goed gaan/lekker zitten? Overweeg voor jezelf of het allicht tijd is een andere werkgever te zoeken, of in ieder geval deze dingen bespreekbaar te maken.
- Het niet hebben van een buffer kan heel slechte gevolgen hebben, waar dit een voorbeeld van is. Denk ook aan het krijgen van een boete, ziektekosten etc. Ik kan me voorstellen dat het opbouwen van een buffer lastig is met een minimumloon. Toch zou ik je aanraden daar naartoe te werken, het geeft je peace of mind. Bekijk bijvoorbeeld daveramsey.com eens, die heeft een heel stappenplan en veel tips hoe je je financiële leven op de baan kan krijgen.

Succes @CheopsChefren , hopelijk gaat je werkgever dit aslnog spoedig oplossen!
Over die buffer;
Het staat in principe los van het vraagstuk van de TS. Maar het had hem wel kunnen helpen. Iedereen kan een buffer opbouwen, ook als je minimumloon verdient. Je kosten zijn hopelijk ook navenant lager. Zet 25 euro per maand (automatisch) opzij en na een jaar heb je al een buffer van 300 euro waarmee je dit soort onzin kunt opvangen.

Ik denk dat de TS gewoon moet wachten op de volgende salarisuitbetaling. Je kan nu wel vanalles gaan eisen maar voordat alles geregeld is zit de volgende salarisuitbetaling er alweer aan te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Je werkgever kan je sowieso niet aansprakelijk stellen voor jouw aanmaningen omdat jij te laat bent met rekeningen betalen. of die nou veroorzaakt worden doordat hij te weinig uitbetaalt of niet, hij is alleen verantwoordelijk voor jouw salaris, niet wat je ermee doet. Je kan wel rente over je salaris wat niet betaald is vragen, wat al is genoemd. Maar die aanmaningen zijn helaas toch echt je eigen probleem. Maar als je 1x te laat betaalt krijg je in vele gevallen toch eerst een herinnering en niet gelijk extra kosten?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Hoe kan je 300 vrij te besteden hebben als je daar nog vaste lasten van moet betalen? Vrij te besteden is wat je overhoudt na alle vaste lasten.
corset schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:15:
[...]

Niet meer dan begrijpelijk. Mensen roepen heel snel "BUFFER" maar bedenken niet wat Minimuum loon precies is.. helaas. Ze bekijken het van de "ik krijg 2900 bruto en ik kan het, dus jij ook!" manier. En zo werkt het niet.

Met minimum hou je bijna niks over om opzij te zetten. En met een klein schokje (iets kapot, of een andere onverwachte uitgave) is dat zo weer weg. Het is klote, maar weinig aan te doen.
Wat een nonsens. Ook op het minimum is er prima iets opzij te zetten. Het ligt er in beginsel maar aan hoe je je leven inricht (veel minima roken en hebben een hond bijvoorbeeld). En je zal toch moeten, want eens moet je een nieuwe wasmachine om maar wat te noemen.

Ook al spaar je maar 10 of 15 euro per maand, dat is beter dan niets.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 20:30

Croga

The Unreasonable Man

TWeaKLeGeND schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:31:
Je doet fulltime werk tegen een minimumloon. Je mist 10% van je salaris. Er is aangegeven dat dit gecorrigeerd gaat worden bij de volgende betaling. Dit is gewoon redelijk en waarschijnlijk mag dit gewoon.
Niet alleen waarschijnlijk maar ook wettelijk mag dit niet nee. Salaris dient uitbetaald te worden tegen het einde van de verloningsperiode. Gebeurt dit niet dan is daar een wettelijke, behoorlijk indrukwekkende, verhogings clausule voor. Zie https://www.arbeidsrechte...ging-te-laat-betaald-loon
Short version:
Tot 3 dagen te laat: Geen verhoging
4e t/m 8e dag te laat: 5% van het bedrag per dag! (Ofwel: Na 8 dagen heb je recht op 25% extra)
9e t/m 33e dag: 1% van het bedrag per dag! (Ofwel: Na 33 dagen heb je recht op 50% extra)
Daarna: Wettelijke rente over het volledige bedrag inclusief verhoging

Ik hoop dat hiermee de discussie over "Het mag gewoon" klaar is. Nee. Het mag niet. Werkgever is gehouden het salaris aan het einde van de verloningsperiode uit te betalen. Gaat dat niet goed dan moet werkgever dat zo snel mogelijk herstellen (daar zijn die 3 dagen voor) en anders een behoorlijke verhoging betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 13:46
Ik weet niet precies hoever je van het minimumloon afzit als je € 9,30 per uur kan verdienen. Netto :)

Volgens mij blijft je werkgever wel in gebreke, en dat is natuurlijk laakbaar, zoals dat zo mooi heet. Maar goed, voor één maand begin je daar niet zoveel tegen.

Je bent, kortom, weer eens afhankelijk van goodwill en goed werkgerverschap. Ik zou gewoon proberen uit te leggen dat de hiaat in de loonbetaling je in ernstige financiële verlegenheid brengt. Jij hebt je van je beste kant getoond door in het weekend te werken, en dit is het resultaat - dat zou niet moeten mogen kunnen.

Ik heb gewerkt voor de meest smerige werkgevers, maar naar dat argument wordt volgens mij wel geluisterd. Zelfs die werkgevers die voorzichtig zijn met loonvoorschoten. A propos, loonvoorschoten zijn juist heel gewoon in situaties waar het loon niet ver boven het wettelijke minimum ligt.

Als je werkgever echt helemaal niet over de brug wil komen, en nogmaals, ik kan me dat nauwelijks voorstellen, dan is het toch echt tijd om na te denken over ander werk. Aan het salaris zal dat in ieder geval niet liggen....

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Croga schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:00:
[...]

Niet alleen waarschijnlijk maar ook wettelijk mag dit niet nee. Salaris dient uitbetaald te worden tegen het einde van de verloningsperiode. Gebeurt dit niet dan is daar een wettelijke, behoorlijk indrukwekkende, verhogings clausule voor. Zie https://www.arbeidsrechte...ging-te-laat-betaald-loon
Short version:
Tot 3 dagen te laat: Geen verhoging
4e t/m 8e dag te laat: 5% van het bedrag per dag! (Ofwel: Na 8 dagen heb je recht op 25% extra)
9e t/m 33e dag: 1% van het bedrag per dag! (Ofwel: Na 33 dagen heb je recht op 50% extra)
Daarna: Wettelijke rente over het volledige bedrag inclusief verhoging

Ik hoop dat hiermee de discussie over "Het mag gewoon" klaar is. Nee. Het mag niet. Werkgever is gehouden het salaris aan het einde van de verloningsperiode uit te betalen. Gaat dat niet goed dan moet werkgever dat zo snel mogelijk herstellen (daar zijn die 3 dagen voor) en anders een behoorlijke verhoging betalen.
Het mag niet, direct mee eens.

Maar om voor 150 euro je werkrelatie naar de knoppen te helpen.... Ik zou daar echt nog eens goed over nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:14

Standeman

Prutser 1e klasse

FreakNL schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:54:
[...]

Over die buffer;
Het staat in principe los van het vraagstuk van de TS. Maar het had hem wel kunnen helpen. Iedereen kan een buffer opbouwen, ook als je minimumloon verdient. Je kosten zijn hopelijk ook navenant lager. Zet 25 euro per maand (automatisch) opzij en na een jaar heb je al een buffer van 300 euro waarmee je dit soort onzin kunt opvangen.
.....
Na drie jaar onder het bestaansminimum te hebben geleefd kan je vertellen dat het onzin is wat je schrijft.
Alleen al vanwege onverwachte kosten die om de hoek komen kijken (kapotte wasmachine, koelkast, hoge energierekening, etc)
Je hebt geluk dat je aan het einde van het jaar op de 0 blijft staan en geen schulden hebt moeten maken.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samyung
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-03-2020
gewoon naar je baas gaan en de druk wat opvoeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Drardollan schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:04:

Maar om voor 150 euro je werkrelatie naar de knoppen te helpen.... Ik zou daar echt nog eens goed over nadenken.
Dat blijft altijd de uitdaging natuurlijk. Maar moet je jezelf niet de vraag stellen: Wie helpt hier nou de werkrelatie naar de knoppen? Degene die zich niet aan de overeenkomst houdt of degene die vraag om dat alsnog wél te doen?.....

Uiteraard is er altijd het hebben van recht en het proberen onderling iets op te lossen..... Maar onderling iets oplossen is vaak wel makkelijker als je eigen standpunt gedekt is door de overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectronLion
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-02-2022
Misschien wel een reden om eens verder te kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Croga schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:00:
[...]
Ik hoop dat hiermee de discussie over "Het mag gewoon" klaar is. Nee. Het mag niet.
Vooropgesteld, ik ben geen jurist, maar uit je linkje de volgende passage:
Zij geldt evenmin voor incidenteel loon dat niet binnen ieder kwartaal wordt verstrekt (4.1.4.3.).
Van wat ik las gaat het hier om overwerk, dus dit lijkt me onder incidenteel loon vallen. Daarnaast moet er nog bepaald worden wat de definitie van "te laat" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:06
Drardollan schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:04:
[...]

Er mag nooit een noodzaak zijn om geld te investeren om een goede arbeidsrelatie te onderhouden. Als ik dit akkefietje zou hebben met mijn prima betaalde baan, zou ik ook pislink zijn. Je kunt voor dat salaris werkelijk overal aan de slag. Tevens is het een voorbode dat het vaker zou kunnen gaan gebeuren. Dat kan je echt niet hebben, want als je een paar keer te laat je telefoonrekening betaalt sluiten ze je gewoon af. Leuk hoor, zo'n werkgever.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 992889

Standeman schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:06:
[...]

Na drie jaar onder het bestaansminimum te hebben geleefd kan je vertellen dat het onzin is wat je schrijft.
Alleen al vanwege onverwachte kosten die om de hoek komen kijken (kapotte wasmachine, koelkast, hoge energierekening, etc)
Je hebt geluk dat je aan het einde van het jaar op de 0 blijft staan en geen schulden hebt moeten maken.
Hij heeft toch ook minimumloon, dus wel iets meer. Als je 150 euro niet kan opbrengen wordt het lastig. Een nieuwe baan zoeken wordt ook lastig aangezien je dan geen geld hebt voor vervoer of nette kleren (sollicitatie etc).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CheopsChefren
Het gaat niet over overwerk. Werken op zaterdag wordt gezien als regulier werk.
Ik heb me er al bij neergelegd dat ik mijn gemiste uren pas de volgende periode uitbetaald krijg.
Maar het knaagde aan mijn rechtvaardigheidsgevoel, daarom deze vraag.
En ik vind het wel krom dat ik door het niet nakomen van een afspraak ik daardoor misschien extra kosten heb, welke ik niet zou hebben als de werkgever zich aan zijn beloften/afspraken houdt.
Maar ben blij verrast dat een aantal mensen zich wel kan verplaatsen in een 60jarige, welke heel weinig kansen heeft om weer in het reguliere arbeidsproces opgenomen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Croga schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:06:
[...]

Dat blijft altijd de uitdaging natuurlijk. Maar moet je jezelf niet de vraag stellen: Wie helpt hier nou de werkrelatie naar de knoppen? Degene die zich niet aan de overeenkomst houdt of degene die vraag om dat alsnog wél te doen?.....
Zonder de exacte informatie te hebben, het kan toch zijn dat er een keer wat fout gaat? Als je al 5 jaar lang je salaris correct en tijdig ontvangt, en het gaat 1 keer mis? Dat noem ik niet de werkrelatie naar de knoppen helpen.
Is dit in 5 jaar al 3 keer voorgekomen, dan heb je een ander verhaal.

Maar 1 keer 150 te weinig, kom op. Dat scharen we toch onder een foutje? Er natuurlijk van uitgaande dat het volgende maand gewoon goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik snap niet waarom de werkgever niet asap de fout herstelt die hij heeft gemaakt, ook al zou het wat meerkosten met zich meebrengen. Ik snap het begrip daarvoor dan eigenlijk ook niet.

[ Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 26-10-2018 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Als het schrijven op de zaterdag niet kan in de software, dan had er gewoon de reguliere dagen geschreven kunnen worden, met de kennis dat die 2 zaterdagen tegen de twee werkdagen tegen elkaar af zijn gestreept.
Eenvoudige fix, geen aanpassing in de software voor nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mirved
CheopsChefren schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:15:
Ik heb me er al bij neergelegd dat ik mijn gemiste uren pas de volgende periode uitbetaald krijg.
En ik vind het wel krom dat ik door het niet nakomen van een afspraak ik daardoor misschien extra kosten heb, welke ik niet zou hebben als de werkgever zich aan zijn beloften/afspraken houdt.
Maar ben blij verrast dat een aantal mensen zich wel kan verplaatsen in een 60jarige, welke heel weinig kansen heeft om weer in het reguliere arbeidsproces opgenomen te worden.
Moet zeggen dat ik mij wel moeilijk kan verplaatsen in hoe iemand van 60 geen enkele financiële buffer heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
Drardollan schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:55:
[...]

Hoe kan je 300 vrij te besteden hebben als je daar nog vaste lasten van moet betalen? Vrij te besteden is wat je overhoudt na alle vaste lasten.

[...]

Wat een nonsens. Ook op het minimum is er prima iets opzij te zetten. Het ligt er in beginsel maar aan hoe je je leven inricht (veel minima roken en hebben een hond bijvoorbeeld). En je zal toch moeten, want eens moet je een nieuwe wasmachine om maar wat te noemen.

Ook al spaar je maar 10 of 15 euro per maand, dat is beter dan niets.
Ik zeg ook nergens dat het niet kan. Maar het is stukken lastiger dan met een normaal inkomen.

Ik heb een half jaar met alles op minimum moeten leven.

Alle abo's stopgezet
Zoveel mogelijk eten bij ouders
etc
etc

en alsnog hield ik nauwelijks iets over om opzij te zetten.

Roepen "Maak maar even buffer aan" is gewoon niet zo makkelijk met minima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
CheopsChefren schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:06:
Wilde vragen of iemand hier bekend mee is. Ik heb een baan, en bij de laatste salarisbetaling is iets fout gegaan bij mijn werkgever, hierdoor heb ik zo een €150 netto te weinig ontvangen. Wat op een salaris van iets boven het minimumloon best wel veel is.
Hierdoor kan ik echter een aantal maandelijkse betalingen niet doen. Dit kan inhouden dat ik een aantal aanmaningen kan verwachten met de daaraan verbonden extra kosten.
Daar de foutieve salarisbetaling volledig de fout is van mijn werkgever, en deze pas de komende salarisbetaling wil corrigeren, kan ik dan de extra gemaakte kosten, voor de aanmaningen, dan verhalen op de werkgever? Temeer daar deze ook geen voorschot wil geven ter grootte van het door hen te weinig betaalde salaris.
Wie weet daar iets over?
Soms zou dat een prima oplossing zijn. In jouw geval ligt dat iets anders. Je zou dit kunnen uitleggen aan je werkgever, en bijvoorbeeld een voorschot kunnen vragen (als dat administratief handiger is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-05 10:18

Ryan1981

Je ne sais pas

CheopsChefren schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:15:
Je baas is verplicht te betalen, doet hij dat niet dan kun je na 4/8 dagen 5% rente op het verschuldigde bedrag claimen.

Voorbeeld: https://www.cnvvakmensen....alaris-te-laat-uitbetaald

[ Voor 8% gewijzigd door Ryan1981 op 26-10-2018 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik zou trouwens ook niet weten wat het verhalen van schade in de weg zou staan, zeker als de werkgever van het ontstaan hiervan op de hoogte zou zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door begintmeta op 26-10-2018 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:26
Ongeacht dat je gewoon recht hebt om dit geld z.s.m. te krijgen, zou ik me niet teveel zorgen maken over eventuele aanmaningen en verhogingen. Als je één keer een rekening een maand te laat betaalt, krijg je waarschijnlijk wel een aanmaning maar nog geen verhoging. Als je zorgt dat je het openstaande bedrag zodra het mogelijk is voldoet en dat de volgende termijn ook gewoon netjes betaald wordt, is er niks aan de hand.

Je moet wel zelf opletten dat je het betaalt zodra het kan, want als je het twee, drie maanden open laat staan, dan kunnen er wel vervelende gevolgen aan zitten.

Dus heel vervelend, deze situatie, maar als je er van overtuigd bent dat je het volgende maand wel gewoon krijgt, nog geen reden om je grote zorgen om te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-01 20:49
begintmeta schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:55:
Ik zou trouwens ook niet weten wat het verhalen van schade in de weg zou staan, zeker als de werkgever van het ontstaan hiervan op de hoogte zou zijn.
Wat dacht je van toekomstperspectief? Iets met werksfeer, dan nog niet te spreken over gunfactoren etc.

Toegegeven, het is niet netjes dat de werkgever dit niet uitbetaald, maar tenzij je daar weg wilt ga je jouw baas niet manen met dit soort kosten. Beste is om er gewoon samen uit te komen.

TS: Misschien kan iemand anders in het bedrijf jou helpen, iemand van administratie bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Rob Krauts schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:05:
...
Wat dacht je van toekomstperspectief? Iets met werksfeer, dan nog niet te spreken over gunfactoren etc.

Toegegeven, het is niet netjes dat de werkgever dit niet uitbetaald, maar tenzij je daar weg wilt ga je jouw baas niet manen met dit soort kosten. Beste is om er gewoon samen uit te komen.

Misschien kan iemand anders in het bedrijf jou helpen, iemand van administratie bijvoorbeeld.
Ik mag hopen dat de werkgever beseft dat hij gewoon een fout heeft gemaakt, en dat het alleszins redelijk is (als zijn werknemer verwacht) dat hij zorgt dat de werknemer daardoor zo weinig mogelijk wordt geschaad. Bij veel werkgevers zal dat ook zo werken, maar bij sommigen zal het inderdaad ijdele hoop zijn.

In mijn ogen toont men best vaak behoorlijk veel begrip voor degene die een fout maakt, zolang dat de 'sterkere' partij is, maar bij de 'zwakkere' is men minder mild.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Drardollan schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:21:
Zonder de exacte informatie te hebben, het kan toch zijn dat er een keer wat fout gaat? Als je al 5 jaar lang je salaris correct en tijdig ontvangt, en het gaat 1 keer mis? Dat noem ik niet de werkrelatie naar de knoppen helpen.
Is dit in 5 jaar al 3 keer voorgekomen, dan heb je een ander verhaal.

Maar 1 keer 150 te weinig, kom op. Dat scharen we toch onder een foutje? Er natuurlijk van uitgaande dat het volgende maand gewoon goed komt.
Tuurlijk kan er een keer een foutje gemaakt worden. Foutje, sorrie, 3 dagen niet op m'n werk geweest maar ik haal het volgende maand wel in hoor.... Zou de werkgever dan ook zeggen "Okay, goed joh, ik wacht volgende maand wel af" of denk je dat hij daar minder aardig over zal doen?

Het gaat hier ook niet om dat foutje. Dat kan altijd gebeuren. Zelfs de wet maakt ruimte voor dat foutje. 3 dagen ruimte om precies te zijn; meer dan genoeg tijd om het foutje te herstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Mirved schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:25:
[...]

Moet zeggen dat ik mij wel moeilijk kan verplaatsen in hoe iemand van 60 geen enkele financiële buffer heeft.
Dan heb je een verdomd goed leven of je bent nog erg jong ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ControlFreak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:54
Ik denk dat TS 150 euro bruto bedoelt want anders verdient hij echt niet het minimum...

daarnaast moet je werkgever uiteraard betalen waar je recht op hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

ControlFreak schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:32:
Ik denk dat TS 150 euro bruto bedoelt want anders verdient hij echt niet het minimum...
Waar haal je dat vandaan? Als de ts elke maand 1100 euro ontvangt en deze maand 950, schiet hij er netto gewoon 150 bij in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Standeman schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:38:
[...]

Waar haal je dat vandaan? Als de ts elke maand 1100 euro ontvangt en deze maand 950, schiet hij er netto gewoon 150 bij in.
150 euro, 8 uur, 18,75 euro/uur netto. Er vanuit gaande dat 150 euro overeenkomt met die ene dag / 8 uur, wat mogelijk / waarschijnlijk niet klopt.
Dus die 2 gewerkte zaterdagen zijn gecompenseerd door een vrije dag in dezelfde week.

[ Voor 26% gewijzigd door Olaf van der Spek op 26-10-2018 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Olaf van der Spek schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:45:
[...]

150 euro, 8 uur, 18,75 euro/uur netto.
Maar dat is een aanname dat die ene dag het enige probleem is. Ik vermoed dat er meer fout gegaan is op de loonstrook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:50
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:45:
[...]

150 euro, 8 uur, 18,75 euro/uur netto. Er vanuit gaande dat 150 euro overeenkomt met die ene dag / 8 uur, wat mogelijk / waarschijnlijk niet klopt.

[...]
TS had het over 16 uur die ontbreekt, namelijk 2x een zaterdag en dat die 2 dagen zijn gecompenseerd voor een dag door de weeks (2x dus).
Dus uurloon is dan de helft.

[ Voor 13% gewijzigd door Arjant2 op 26-10-2018 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-04 11:29
Wat wordt er hier allemaal een onzin verkondigd! Het zou allicht handiger zijn als TS een buffer had, maar dat is hij niet verplicht. De werkgever mag er ook niet op rekenen dat het wel goed komt als hij een deel van het loon later betaalt.

Precies hierom is de wet zo strak ingericht. Bij normale vorderingen krijg je alleen wettelijke rente en moet je een aantal weken betaaltermijn geven. Bij salaris niet. Salaris is direct opeisbaar omdat mensen er hun levensbehoeften mee moeten betalen: een huis, eten etcetera.
Als je werkgever te laat betaalt, kan dit financiële gevolgen hebben. Als werknemer kun je namelijk bij te laten betaling aanspraak maken op een wettelijke verhoging. Dat is een boete die je werkgever moet betalen voor elke dag dat het loon te laat betaald is.

Deze verhoging loopt op naarmate de tijd verstrijkt. Over de eerste drie werkdagen geldt geen verhoging. Van dag 4 t/m dag 8 is de verhoging 5% per dag van het brutoloon. Na de 8e werkdag komt daar 1% per dag bij. De wettelijke verhoging kan nooit meer zijn dan 50% Van het loon.
https://nl.hellolaw.com/w...taald-te-weinig-ontvangen

TS hoeft zich er dus helemaal niet bij neer te leggen dat salaris te laat uitbetaald wordt. De verhogingen zijn per direct opeisbaar. Stuur een mail naar je werkgever met bovenstaande tekst erin. Dan gok ik zo dat hij ineens erg snel gaat betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Voor de mensen die die hellolaw link blijven delen, lezen jullie die ook? Er staat namelijk, letterlijk, dit:
Als je per maand betaald krijgt, dan moet het loon over januari uiterlijk eind februari worden uitbetaald.
.
Dus tenzij TS anders heeft afgesproken, gaat vanaf dan de teller pas lopen voor de opslagen/rente/etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 507983

pennywiser schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:16:
[...]

Jij hebt dat duidelijk nog nooit meegemaakt.
Ik maak het elke dag mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

SH4D3H schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 15:34:
Voor de mensen die die hellolaw link blijven delen, lezen jullie die ook? Er staat namelijk, letterlijk, dit:

[...]
.
Dus tenzij TS anders heeft afgesproken, gaat vanaf dan de teller pas lopen voor de opslagen/rente/etc.
Leuk zo'n link, maar als jij als werkgever altijd op of rond een bepaalde dag betaalt dan schept dat juridische verplichtingen. Jurisprudentie zat over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1129931

[...]Als je per maand betaald krijgt, dan moet het loon over januari uiterlijk eind februari worden uitbetaald.[...}
.
Hehe...eindelijk iemand die verder leest dan hij wil lezen.. _/-\o_
Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 16:06:
[...]

Leuk zo'n link, maar als jij als werkgever altijd op of rond een bepaalde dag betaalt dan schept dat juridische verplichtingen. Jurisprudentie zat over.
Kwatsch

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 1129931 op 26-10-2018 16:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Tip, als je de verhouding met je werkgever niet op het spel wil zetten, bel je zorgverzekeraar en vraag 1 maand uitstel van betalen wegens problemen met salarisbetaling door je werkgever. Doe hetzelfde met Telco of isp en je kunt aanmaningen voorkomen. Volgende maand betaal je de gehele achterstand.

Gelijk hebben en krijgen is een verschil, zeker bij uitzendkrachten constructie zou ik je toekomst bij je werkgever er niet voor op het spel zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Anoniem: 1129931 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 16:06:
[...]

Hehe...eindelijk iemand die verder leest dan hij wil lezen.. _/-\o_

[...]

Kwatsch
Geen zin om voor zo'n reply allerhande uitspraken bij elkaar te zoeken....... Hier:

Wanneer betaalt een werkgever het salaris “te laat”?
Van Duyneveldt-Franken: 'De wet bepaalt dat het loon verschuldigd is na afloop van het tijdvak waarover het loon moet worden betekend. Dat tijdvak is meestal vier weken of een maand, maar het mag niet op meer dan een maand gesteld worden. Vervolgens wordt door de arbeidsovereenkomst of het gebruik binnen het bedrijf bepaald op welke dag dat is. Dat kan rond de 25e van de maand zijn of op bijvoorbeeld de laatste dag van de maand. De wet bepaalt vervolgens dat uiterlijk op de derde werkdag na de dag waarop normaal gesproken betaald wordt, het loon voldaan moet zijn.'

https://www.intermediair....at-betaald-mag-dat-zomaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ControlFreak
Standeman schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:38:
[...]

TS zegt dat ie 40 uur in de week werkt... minimum salaris is 1594 euro bruto... dus kan 16 uur geen 150 euro netto zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:27
ControlFreak schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 20:50:
[...]

TS zegt dat ie 40 uur in de week werkt... minimum salaris is 1594 euro bruto... dus kan 16 uur geen 150 euro netto zijn...
Maar wie zegt dat het 16 uur is? Ik heb ook wel eens ergens gewerkt waar maandag tot en met donderdag 8,5 uur werd gewerkt en op vrijdag vervolgens 6 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ControlFreak
Pizza_Boom schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 21:10:
[...]
Maar wie zegt dat het 16 uur is? Ik heb ook wel eens ergens gewerkt waar maandag tot en met donderdag 8,5 uur werd gewerkt en op vrijdag vervolgens 6 uur.
Dat zegt de TS... hij miste 16 uur aan salaris...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:27
ControlFreak schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 21:12:
[...]

Dat zegt de TS... hij miste 16 uur aan salaris...
Ik ga mij even in een hoekje zitten schamen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielPippijn
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-02-2023
Je kan verhoging van je salaris eisen (snap dat dat de verhouding niet ten goede komt, maar just FYI)

https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/artikel625

never mind, was al gezegd

[ Voor 11% gewijzigd door DanielPippijn op 26-10-2018 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-05 22:46
hjkv schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 15:21:
Het zou allicht handiger zijn als TS een buffer had, maar dat is hij niet verplicht. (...)
Was dat maar verplicht!
Die werkgever van TS is fout, maar als een persoon die de verantwoordelijkheid over verplichte betalingen heeft tijdelijk geen 150 euro kan opvangen, is dat erg zorgwekkend. Onvoorziene omstandigheden zal ieder mens ooit mee te maken hebben. Een beetje financiële opvoedkunde zou niet verkeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-04 08:34
Maar misschien had TS net een onvoorziene uitgave waardoor zijn buffer weg is.

Maar heeft TS wel aangegeven bij werkgever dat hij echt in de knoei komt? Heeft ook wel weer wat te maken met goed werkgeverschap vind ik. Als werkgever daar een broertje dood aan heeft, dan zou TS wellicht beter naar een betere werkgever gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 00:30
Drardollan schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:55:
[...]

(veel minima roken en hebben een hond bijvoorbeeld).
over vooroordelen gesproken ken ook genoeg minima (klote woord btw) die niet roken en geen hond hebben pfff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

[...]
.
Maar de betaaldata van dat missende loon is dus al geweest lijkt me?... Oftewel 150,- te weinig loon betaald over de afgelopen periode, dus vanaf nu (dat het dus niet betaald is) opeisbaar...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
bie100 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 06:11:
[...]

over vooroordelen gesproken ken ook genoeg minima (klote woord btw) die niet roken en geen hond hebben pfff
Daarom zei ik niet alle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 00:30
nee klopt je zei veel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheopsChefren
Wat ik me afvraag, wat heeft het wel of niet hebben van een buffer verder te maken met het feit dat ik 16 uur te weinig betaald heb gekregen door een fout van mijn werkgever? Ik wil gewoon weten of dat consequenties zou kunnen hebben voor mijn werkgever. En het niet op tijd kunnen betalen van incasso’s etc., ook dat weet ik, ik vroeg me gewoon af of je als je extra kosten op moet hoesten als je werkgever door eigen fout te kort uitbetaald, en na mijn informeren naar het inhalen van het te weinig betaalde als antwoord geeft: nee, dat krijg je bij je volgende salarisbetaling, of ik dan recht zou hebben op een eventuele tegemoetkoming, wettelijk, om dit te compenseren. Ik zou dan namelijk denken dat de werkgever nalatig is en je willens en wetens in een slechte financiele positie plaatst.
Oh ja die ongeveer 160 euro te kort is netto, voor 16 uur werk, en inclusief vakantiegeld en vakantiedagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:17
Heeft er niets mee te maken.

Feit is, je werkgever heeft een foutje gemaakt en dat hoort hij gewoon netjes op te lossen. Als het een fout in het administratie systeem is, prima.. maakt ie het nu over, en regelt hij het later maar weer administratief.

Mijn uitgangspunt is dat je werknemers niet mogen 'lijden' onder een fout mbt salaris. Ze werken er voor dus ze horen het te krijgen.

Ik ben zelf werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

26779

ControlFreak schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 20:50:
[...]

Minimum loon is per maand. Een maand heeft grofweg 170 uur.
1595 / 170 = 9.38 per uur
16 * 9.38 = EUR 150.08

Hoezo klopt dat niet?

Verder vind ik alle opmerkingen in de trant van "hoezo kan je het niet opvangen als je EUR150,- een maand later krijgt" getuigen van absoluut gebrek aan inlevingsvermogen en een totaal onbenul van hoe moeilijk het is om van een minimum loon rond te moeten komen.

Van bruto naar netto betaal je voor minimum loon een loonheffing van EUR154,-
https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html
Wat neer komt op EUR135,- voor 16 uur werk netto. Niet helemaal de EUR150,- , maar wel erg dicht er bij...

[ Voor 15% gewijzigd door 26779 op 29-10-2018 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheopsChefren
Zoals ik al heb gezegd, mijn uurloon bestaat uit basis-uurloon plus vakantiegeld, plus vakantiedagen. Ik bouw dus en geen vrije dagen op, en geen vakantiegeld. Dat wordt iedere maand tegelijk met mijn salaris uitbetaald, dus dan kom ik erg dichtbij de rond de €150 netto :)
Pagina: 1