Een tweede leven voor iMac(s)?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C-Pepper
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-06 14:53
Mijn vraag is eenvoudig, kan of zou ik mijn iMac's een tweede leven geven?

We hebben thuis twee iMac's staan, één die ikzelf gebruikte voor de verhuis en de tweede is die van mijn vrouw. Deze staat op de bureau én is momenteel de doorn in mijn oog. En mijn vrouw gebruikt hem maar stoort haar in het traag zijn van deze computer..... Daarom heb ik besloten om te kijken/zoeken of ik deze computers een tweede leven kan geven:

iMac 1 medio 2007
  • Modelnaam: iMac 7,1
  • Processor: 2Ghz Intel Core 2 Duo
  • Geheugen 4 GB 667 MHz DDR SDRAM
  • Videokaart AT radeon HD 2400xt 128mb
  • besturingssysteem: OS X Yosemite 10.10.5
  • HD 250 Gig - waarvan 23Gig vrij
Gebruik: Mijn vrouw bewaard haar muziek hier op. Daarnaast doet ze haar mailing hier op, internet verkeer én bewaard ze documenten voor haar bijberoep hier op (Handgemaakte kaarten, de afbeeldingen voor de webshop, facturen etc...)

iMac 2 - 21,5 inch medio 2011
  • Modelnaam: iMac 7,1
  • Processor: 2,7Ghz Intel Core i5
  • Geheugen 16 GB 1333MHz DDR3
  • Videokaart AT radeon HD 6770M 512MB
  • besturingssysteem: macOS Sierra 10.12.6
  • HD 1TB SATA Schijf 387,26GB van 1TB beschikbaar
Gebruik: Ongeveer hetzelfde gebruik als iMac 1, alleen is dit "mijn" computer. Naast mijn Macbook Pro. Het grootste verschil is dat ik er ook soms videobewerking op doe of een game op speel.

Ik ben mij ten volle bewust van het feit dat iMac 1 eigenlijk afgeschreven is. Hij is te oud, het systeem valt niet meer up to date te maken. Je kan hem blijven gebruiken maar er valt weinig meer mee te doen. Het beste in dit geval is om een externe HD aan te sluiten en mijn vrouw de taak te geven om alles wat ze wil bewaren op deze schijf te zetten én zich mentaal klaar te maken om een overstap te maken.

iMac 2 vind ik niet zo slecht. Eigenlijk vraag ik me daar vooral over af hoe ik hem zou kunnen updaten/upgraden en misschien nog een jaar of twee degelijk laat werken. Hij gaat nu voornamelijk traag en ik zou hem dan ook eens willen formatteren? De inhoud van iMac 1 hier op zetten... Zorgen dat alles verzameld zit en mijn vrouw en ik kunnen dan samen één computer gebruiken.

Een extra externe schijf er aan zetten zodat we een back-up hebben en gewoon wat extra space.

Hoe verbeter ik deze iMac nog? Of is dit een verloren zaak?

In een ideale wereld zou ik de iMac's willen vervangen door een iMac Mini met een groter en beter scherm. Mijn vrouw voorzien van een iPad én ikzelf heb de Macbook Pro. Maar volgens mij kom ik dan nog steeds duurder uit dan dat ik mijn werk steek in de tweede iMac?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:56
Beide iMacs zou je een stuk vlotter kunnen maken met een SSD :)
Bij iMac 1 zou ik er ook nog extra geheugen in plaatsen indien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C-Pepper
ThinkPadd schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:57:
Beide iMacs zou je een stuk vlotter kunnen maken met een SSD :)
Bij iMac 1 zou ik er ook nog extra geheugen in plaatsen indien mogelijk.
Zelfs nog bij de eerste iMac?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:30

MsG

Forumzwerver

Zeker, zelfs een Pentium 1 wordt er bij wijze van bloedsnel mee. Je elimineert domweg de traagste factor. Je zal dan wel de volgende bottleneck, de CPU, meer gaan merken. Maar op alle fronten waarin de hardeschijf nu nog de bottleneck is en de SSD dan niet meer de bottleneck is, zal de boel sneller gaan. Zeker het starten en openen van dingen.

[ Voor 5% gewijzigd door MsG op 26-10-2018 11:13 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gentlemen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-06 01:12
Ik denk ook even een SSD erin prikken en je bent helemaal gelukkig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C-Pepper
MsG schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:13:
Zeker, zelfs een Pentium 1 wordt er bij wijze van bloedsnel mee. Je elimineert domweg de traagste factor. Je zal dan wel de volgende bottleneck, de CPU, meer gaan merken. Maar op alle fronten waarin de hardeschijf nu nog de bottleneck is en de SSD dan niet meer de bottleneck is, zal de boel sneller gaan. Zeker het starten en openen van dingen.
Zelfs de CPU van de tweede iMac?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:30

MsG

Forumzwerver

Dat is niet per se een bottleneck, maar ik bedoel meer dat als je de traagste factor, het inladen van gegevens van de hardeschijf opheft, doormiddel van een SSD, de volgende factor wordt dan de snelheid van de verwerking/het uitvoeren van het systeem, en dat doet de processor. Bij de 1e iMac merk je denk ik bij zwaardere websites wel nog een beetje dat je op een Core 2 Duo zit, maar de snelheidsverbetering naar een SSD toe zal je zeker gaan merken.

Niet langer nadenken, die dingen kostten geen drol meer tegenwoordig, en zo maak je deze machines nog prima voor normaal gebruik :).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-07 13:21

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

SSD is een goede suggestie, maar ik zou toch wel rekening houden met de OS en software upgrade mogelijkheden. Vooral de eerste iMac gaat steeds verder achterlopen en meer en meer loop je het gevaar dat bepaalde software niet meer compatibel is. Dus SSD inprikken kan een optie zijn, maar gezien de kosten alleen wanneer je dit zelf doet. Als je het moet laten doen, komt er zo weer een leuk bedrag bij en moet je je afvragen of dat het nog wel waard is.
Een pc die al meer dan 10 jaar meegaat, die heeft zijn geld al lang terugverdiend.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 16:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

zou imac2 idd upgraden met een ssd dan is die nog prima een paar jaar bruikbaar en imac1 verkopen en dan doorsparen voor een ipad oid. Oude 2ehands imacs brengen nog verbazingwekkend veel op.

[ Voor 16% gewijzigd door -36- op 26-10-2018 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Core2Duo machines loop ik met een boog omheen, dat komt misschien omdat ik als koper zit te koekeloeren in plaats van als eigenaar.

Wat al gezegd is: SSD doet wonderen. Zelfs mijn MacBook 2008 doet nog prima mee. Dat het niet meer het nieuwste besturingssysteem drain maakt niet zoveel uit, het doet nog steeds waarvoor ik 'm destijds gekocht heb.

Ik zou in ieder geval kijken om iMac 1 in te ruilen voor een iMac die wat recenter is, laat je vrouw lekker haar dingetjes op een fatsoenlijke computer doen en niet op een iPad of zo.

Wat ik me wel af zit te vragen: Is er écht een reden waarom je geen 2 accounts aanmaakt op iMac 2? De bestanden van je vrouw en jouw bestanden zijn onder 2 accounts strikt van elkaar gescheiden, je maakt alleen gebruik van dezelfde harde schijf. Wanneer je die HD ook nog eens vervangt door een 1TB SSD ben je helemaal de man. Upgraden bij die machines stelt geen bal voor, zuignapje, 8 schroefjes, dan nog eens 4 of 6 schroefjes, schijf wisselen en dan weer de andere kant op om de boel weer vast te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Geen iMac-expert hier, maar mijn 2 cents:
1) Bij het wisselen van de harde schijf voor een SSD moet je volgens mij rekening houden met een temperatuursensor. De originele HDD heeft die wel maar de nieuwe SSD niet. Hier zijn oplossingen voor waarbij de simpelste is om de draadjes aan elkaar te maken.
2) Ik weet het niet zeker, maar misschien kun je je huidige HDD als tweede schijf gebruiken in deze computer, dan heb je geen enorme SSD nodig. 250 GB zal dan volstaan waarschijnlijk.
3) iMac2 is van het type wat vaak last heeft van GPU problemen. Dus houd er rekening mee dat deze niet het eeuwige leven heeft en maak hem even goed schoon als je hem toch open hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wel lekker handig dat "de eerste iMac" iMac 2 is en "de tweede iMac" iMac 1 is ;)

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Pagina: 1