Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Tablet of Ipad voor fotos bekijken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ronaldcycling
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 05-06 22:58
Dag allemaal.

Mijn hobby is fotografie en vind het leuk om aan vrienden/family ook mijn fotos te laten zien.
De fotos zullen dan via een SD kaartje op een tablet of Ipad gekopieerd worden.

Wat raden jullie aan, Tablet of Ipad?
Of zijn er nog andere opties?
Wat is handig in mijn geval.

Alvast mijn dank

Alle reacties

• Ryan_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 13-06 12:02
Een Ipad is ook maar een tablet. ;)

[Voor 7% gewijzigd door Ryan_ op 26-10-2018 10:47]

• Inrage
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 08-06 09:03
Als je in een Win 10 environment wil blijven dan kan je naar een Microsoft Surface Go tablet kijken (rond de 500€ wel...). Kan je ook met MicroSD kaartjes werken. Er zijn weinig tablets waar je nog full size SD kaartjes in kan knallen die ook een mooi scherm hebben.

Ipad kan uiteraard ook, hebben ook een prachtig scherm, wel meer gedoe om foto's er op te krijgen.
Kan ook zijn omdat ik weinig ervaring heb met het OS... 10" modellen tussen 350-400€ afhankelijk van opslag volume.

Nog een alternatief is de Google home hub, een totaal ander soort toestel maar wel een pak goedkoper... je moet nog wel even wachten tot het in Europe beschikbaar is.
https://www.theverge.com/...view-specs-features-price

Heb weinig ervaring met Android tablets.

Moeilijk om echt nuttig advies te geven. Sommige mensen hebben een sterke voorkeer voor een OS, budget speelt een rol (staat niet in je post), sommige zien weinig verschil in kwaliteit tussen verschillende schermen, ....

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 11:43
@Ronaldcycling Ik ga je hier de 30ste antwoord op geven :P.

https://www.apple.com/apple-events/

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Inrage schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:55:
Ipad kan uiteraard ook, hebben ook een prachtig scherm, wel meer gedoe om foto's er op te krijgen.
Kwestie van de sd-adapter kopen, aansluiten, kaartje er in en importeren maar. Weinig gedoe aan, tenzij je in RAW schiet, want daar kan een iPad volgens mij verder niks mee, tenzij er apps zijn die kunnen importeren van de SD adapter en wel RAW ondersteunen.

Maar als je het puur als veredeld fotolijstje wilt gebruiken is een iPad wellicht wel tamelijk overkill (zeker een nieuwe).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• PdeBie
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 11:19
Orion84 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:51:
[...]
Kwestie van de sd-adapter kopen, aansluiten, kaartje er in en importeren maar. Weinig gedoe aan, tenzij je in RAW schiet, want daar kan een iPad volgens mij verder niks mee, tenzij er apps zijn die kunnen importeren van de SD adapter en wel RAW ondersteunen.
Lightroom CC misschien?

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Ronaldcycling schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:43:
Dag allemaal.

Mijn hobby is fotografie en vind het leuk om aan vrienden/family ook mijn fotos te laten zien.
De fotos zullen dan via een SD kaartje op een tablet of Ipad gekopieerd worden.

Wat raden jullie aan, Tablet of Ipad?
Of zijn er nog andere opties?
Wat is handig in mijn geval.

Alvast mijn dank
op je TV

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• tweakerharrie
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 08-06 18:04
Als ik terugkom op je vraag zou ik investeren in een interactieve website voor je foto's.
Kan iedereen genieten en eventueel feedback geven op je foto's.

Iedereen heeft een telefoon op zak en daar kunnen de foto's op weergegeven toch?

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Dat kan ik natuurlijk gewoon even testen, aangezien ik alle ingrediënten daarvoor ik huis heb.

Blijkt dat RAW files (in elk geval de NEF uit mijn Nikon D7000) wel gewoon werkt in de fotos app (iOS 12 op een iPad Pro 10.5") :P
tweakerharrie schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:55:
Als ik terugkom op je vraag zou ik investeren in een interactieve website voor je foto's.
Kan iedereen genieten en eventueel feedback geven op je foto's.

Iedereen heeft een telefoon op zak en daar kunnen de foto's op weergegeven toch?
Niet echt ideaal als je vrienden/familie op de koffie komen/ jij bij hen op de koffie gaat en je ze wat foto's wilt laten zien. Staat iedereen een beetje ongezellig op zijn eigen (kleine) schermpje te turen. Dan is een tablet een veel geschiktere optie.

[Voor 49% gewijzigd door Orion84 op 26-10-2018 13:00]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15:47
Orion84 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:56:
[...]

Niet echt ideaal als je vrienden/familie op de koffie komen/ jij bij hen op de koffie gaat en je ze wat foto's wilt laten zien. Staat iedereen een beetje ongezellig op zijn eigen (kleine) schermpje te turen. Dan is een tablet een veel geschiktere optie.
wellicht niet wat je wil horen, maar voor 500 euro kan je ook een heeele grote berg prints laten afdrukken of een fotoboek compileren.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Orion84 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:56:
[...]

Dat kan ik natuurlijk gewoon even testen, aangezien ik alle ingrediënten daarvoor ik huis heb.

Blijkt dat RAW files (in elk geval de NEF uit mijn Nikon D7000) wel gewoon werkt in de fotos app (iOS 12 op een iPad Pro 10.5") :P

[...]

Sowieso verschrikkelijk als ik bij iemand op de koffie ga en dan verplicht foto's moet kijken :+

Gabriël ITX

• Ronker
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 14-06 21:31
Misschien eens langs de MediaMarkt gaan en verschillende opties bekijken. Een iPad Pro zou je evt ook kunnen gebruiken om foto's te bewerken met Photoshop. Op een normale iPad ook maar dat is minder prettig. Dan heb je wel gelijk meer aan je device.

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Ossi
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 14-06 16:19
Chromebook of laptop ook een optie?
Daarnaast is het budget nogal bepalend voor de mogelijkheden ;)

• Wootism
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 15:58

Wootism

aaibaar

@Ronaldcycling
Een budget zou ook wel handig zijn natuurlijk.
Nu zou ik je een iPad Pro aanraden van €1200,- :)

• Ronaldcycling
Wootism schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:07:
@Ronaldcycling
Een budget zou ook wel handig zijn natuurlijk.
Nu zou ik je een iPad Pro aanraden van €1200,- :)
1200 euro is mij teveel.

Ik zie dat je al voor nog geen 400 euro een IPad 2017 128GB kan kopen. Lijkt me interessant. Ik weet niet of je hierop ook fotos kan bewerken al is het maar voor een klein begin.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Je vraag is niet helder daardoor krijg je misschien ook geen helder antwoord. Je hebt met foto's verschillende stappen en het is maar sterk afhankelijk wat wil je laten zien.
De RAW files net uit je camera of de bewerkte geconverteerde JPG's. Met een iPad en eventueel een iCloud abbo kan je al je foto's in de cloud zetten. Je kan ook als je toch al opslag hebt een eigen server omgeving bouwen. Google foto's is ook een optie.
Kortom er kan heel veel, het is maar net hoeveel geld moeite en tijd je erin wilt steken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Marsje536
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 08:34
Je tv gebruiken?

• guillaumemay
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 09:30
Ik zou een tablet met een mooi scherm gebruiken.

• Wootism
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 15:58

Wootism

aaibaar

Ronaldcycling schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:45:
[...]

1200 euro is mij teveel.

Ik zie dat je al voor nog geen 400 euro een IPad 2017 128GB kan kopen. Lijkt me interessant. Ik weet niet of je hierop ook fotos kan bewerken al is het maar voor een klein begin.
Voor €427,- heb je een iPad 2018 met 128GB.

Voordeel van deze tov een 2017 model is dat hij processormatig een stuk krachtiger is en pen-ondersteuning heeft. Die pen kan foto’s bewerken een stuk leuker maken!
(Vooral met een volledige versie van Photoshop op komst voor de iPad!)

• Ronaldcycling
Wootism schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 20:05:
[...]

Voor €427,- heb je een iPad 2018 met 128GB.

Voordeel van deze tov een 2017 model is dat hij processormatig een stuk krachtiger is en pen-ondersteuning heeft. Die pen kan foto’s bewerken een stuk leuker maken!
(Vooral met een volledige versie van Photoshop op komst voor de iPad!)
Dit lijkt mij een goede keuze, alhoewel de pen vrij kostbaar maar deze kan later aangeschaft worden.

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 14:16
Ik zou er persoonlijk geen apart apparaat voor kopen. Als je nog geen tablet hebt, maar er wel graag een wil, kijk dan ook/vooral naar de andere doeleinden.

Vrienden en familie die zelf niet met fotografie bezig zijn, kijken doorgaans niet kritisch genoeg om een speciaal apparaat met perfecte kleurweergave te rechtvaardigen.

Dan is vooral beeldformaat van belang en evt max. helderheid.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• thunder8
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online

thunder8

Het gedonder begint weer.

Als je een tablet/iPad wil gaan gebruiken voor het bewerken van je foto's, dan zou ik in het geval van de iPad zorgen voor een versie met maximaal opslag. Ik heb een 64GB en bewerk momenteel alleen mijn jpg files, maar dan merk je wel hoe snel het gaat, vooral omdat Lightroom CC ook de nodige opslag op je iPad in beslag neemt. Ik wil in de loop van volgend jaar een nieuwe kopen, dan komt er 1 met maximaal opslag en mogelijk een Pro-versie.

Momenteel gebruik ik mijn camfi-module om de foto's van de camera naar de iPad te krijgen. Misschien niet de snelste methode, maar er is ook geen cardreader met XQD voor de iPad. Daarnaast is de camfi module weer handig voor long-exposures, waarbij ik de camera niet hoef aan te raken en toch alles via een groter scherm kan instellen, foto maken en reviewen.

PSN-ID: Thunder76nl

• Ronaldcycling
thunder8 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 09:06:
Als je een tablet/iPad wil gaan gebruiken voor het bewerken van je foto's, dan zou ik in het geval van de iPad zorgen voor een versie met maximaal opslag. Ik heb een 64GB en bewerk momenteel alleen mijn jpg files, maar dan merk je wel hoe snel het gaat, vooral omdat Lightroom CC ook de nodige opslag op je iPad in beslag neemt. Ik wil in de loop van volgend jaar een nieuwe kopen, dan komt er 1 met maximaal opslag en mogelijk een Pro-versie.

Momenteel gebruik ik mijn camfi-module om de foto's van de camera naar de iPad te krijgen. Misschien niet de snelste methode, maar er is ook geen cardreader met XQD voor de iPad. Daarnaast is de camfi module weer handig voor long-exposures, waarbij ik de camera niet hoef aan te raken en toch alles via een groter scherm kan instellen, foto maken en reviewen.
Je kan toch ook de lightning adapter card reader voor de IPad gebruiken? Zo had ik het bedacht om te werken. Naast het bekijken van de fotos op de Ipad/tabled cq bewerken wil ik de fotos terug zetten op een externe drive.

Punt is alleen hoe krijg ik op een makkelijke manier de fotos van IPad naar een externe drive?

• thunder8
  • Nu online

thunder8

De lightning card reader ondersteunt geen XQD cards. En daar staan al mijn RAW-Files op. Voor het exporteren naar een external drive zou je icloud kunnen gebruiken op een PC waar de externe drive op zit? De ipad synct naar icloud en dan via de icloud app op je PC die weer offloaden naar een externe drive. Of een NAS gebruiken met ios App. Ik heb ze alleen op mijn idevices staan met icloud storage. De originele RAW files gaan 1x per zoveel tijd naar een storage op mijn HTPC.

• Ronaldcycling
Ik begrijp nu wat XQD cards zijn. Zelf gebruik ik voor mijn Nikon 7200 gewonen SD cards, deze kan ik ook via wifi naar mijn telefoon exporteren, wat ook traag gaat vandaar het idee de Lightning card reader.

Werken via de I Cloud in combi met de drive lijkt mij een goede optie.

• thunder8
  • Nu online

thunder8

Via snapbridge is ten eerste retetraag, ten tweede vreet het je accu van je camera leeg en als laatste is het 2MB jpg only. Heb mijn D500 dan ook in flightmode staan en gebruik liever mijn Camfi module. Daar kan ik kiezen wat ik wil overzetten, jpg in alle kwaliteiten en raw. Snap ook niet waarom snapbridge zo beperkt is, een fabrikant als Nikon moet dit zelf toch ook makkelijk kunnen. En zolang dit niet fatsoenlijk werkt, zal ik mijn camfi module blijven gebruiken. Misschien in de toekomst overschakelen naar de nieuwe pro-versie. Maar momenteel steek ik liever mijn geld in sneller glas.

[Voor 28% gewijzigd door thunder8 op 27-10-2018 10:24]

• GoT
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Ik weet niet hoe het zit met nieuwere iPads, maar ik heb ooit een iPad3 gehad waar je een (dure) Apple card reader moest halen en dan kon je foto's kopieren op je iPad.
Daarna kon je ze pas bekijken, dus niet eens direct vanaf SD card.
Als je klaar bent met bekijken mag je ze daarna weer weghalen.
Super onhandig !
Met Windows kan alles, card in reader en direct lezen vanaf de card.

Als je met een groep bent is het toch al niet handig, want dan gaat de iPad van persoon naar persoon.
Nu heb ik een NUC aangesloten op de TV: kaart in de reader, met zijn alleen foto's bekijken vanaf de kaart.
Als ik klaar ben: kaart uit de lezer trekken en op mijn PC verder gaan.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

GoT schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 11:31:
Ik weet niet hoe het zit met nieuwere iPads, maar ik heb ooit een iPad3 gehad waar je een (dure) Apple card reader moest halen en dan kon je foto's kopieren op je iPad.
Daarna kon je ze pas bekijken, dus niet eens direct vanaf SD card.
Als je klaar bent met bekijken mag je ze daarna weer weghalen.
Super onhandig !
Super onhandig is imho wat overdreven, je hoeft dat importeren immers niet te gaan zitten doen terwijl je vrienden om je heen zitten te wachten op je foto's, dat kan je ook even voorbereiden, maar dat is inderdaad nog steeds de werkwijze met de pricewatch: Apple Lightning naar SD kaartlezer ja.
Met Windows kan alles, card in reader en direct lezen vanaf de card.

Als je met een groep bent is het toch al niet handig, want dan gaat de iPad van persoon naar persoon.
Nu heb ik een NUC aangesloten op de TV: kaart in de reader, met zijn alleen foto's bekijken vanaf de kaart.
Als ik klaar ben: kaart uit de lezer trekken en op mijn PC verder gaan.
Waar je dan weer niets aan hebt als je bij vrienden op visite gaat en daar je foto's wilt laten zien.

Iedereen verzint zo zijn eigen manier. Een tablet is een prima methode om foto's aan anderen te laten zien, zoals we vroeger door een stapel afdrukken of een album bladerden. Als je het puur daarvoor gebruikt, lijkt me persoonlijk een iPad wat overkill (tenzij tweedehands misschien) en zit je inderdaad met een wat onhandigere manier van werken vergeleken met tablets die rechtstreeks van een SD kaart de foto's kunnen weergeven.
Maar als je het budget hebt en de tablet ook voor allerlei andere zaken goed kan gebruiken, dan kan een iPad wel een hele goede keuze zijn.

• GoT
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Orion84 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 11:54:
[...]
Super onhandig is imho wat overdreven, je hoeft dat importeren immers niet te gaan zitten doen terwijl je vrienden om je heen zitten te wachten op je foto's, dat kan je ook even voorbereiden, maar dat is inderdaad nog steeds de werkwijze met de pricewatch: Apple Lightning naar SD kaartlezer ja.
Een foto erop kopieren, bekijken om daarna weer weg te halen vind ik onhandig.
Bij het weghalen mag je ze ook nog eens 1 voor 1 :F gaan selecteren en dan pas op de vuilnisbak klikken.
Jazeker ! super onhandig !
Waar je dan weer niets aan hebt als je bij vrienden op visite gaat en daar je foto's wilt laten zien.
Of je neemt een notebook ipv een NUC.

Maar als de TS perse een tablet of iPad wilt: be my guest.
Je leert van je fouten, ik heb destijds ook een card reader gekocht voor mijn iPad3 maar realiseerde me toen dat dit niet werkbaar (voor mij) is.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

GoT schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 15:43:
[...]

Een foto erop kopieren, bekijken om daarna weer weg te halen vind ik onhandig.
Je kan ze er ook gewoon op laten staan natuurlijk (al dan niet middels de icloud bibliotheek waarbij er alleen een low res versie permanent op het apparaat staat om ruimte te sparen).
Bij het weghalen mag je ze ook nog eens 1 voor 1 :F gaan selecteren en dan pas op de vuilnisbak klikken.
Jazeker ! super onhandig !
Je kan door te slepen gewoon hele blokken aan foto's tegelijk selecteren :)

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True