Vraag

• starthemel.nl
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-04 17:16
Mijn vraag

Loont het zich om linux als een soort? server in te zetten;
als in linux machine moet aanstaan om te kunnen internetten met windows 10 machine.

1. Kan dit met een standaard distributie van bv linux manjaro gnome gerealiseerd worden of heb ik bv ubuntu server nodig? (ik hoef geen fileserver)

2. Waar moet ik op zoeken? (kwa windows 10 home configuratie maar ook van linux manjaro / ubuntu)

3. Doel is meer veiligheid, maar als dit marginaal is of zga onmogelijk te configureren voor een linux noob dan wil ik dat ook graag weten. (ik hoop dat het een paar eenvoudige instellingen zijn; gateway ofzo)

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 10 home oktober 2018 versie
Momenteel Linux Manjaro

Dank voor eventuele input

[Voor 7% gewijzigd door starthemel.nl op 26-10-2018 00:49]

Alle reacties

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Of je het kunt of je het wilt zijn vragen apart, maar een belangrijke vraag is waarom wil je dit? Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand met een vraag komt waar een zeer praktisch maar totaal andere oplossing voor is.

Twente | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid

• starthemel.nl
True schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 00:50:
Of je het kunt of je het wilt zijn vragen apart, maar een belangrijke vraag is waarom wil je dit? Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand met een vraag komt waar een zeer praktisch maar totaal andere oplossing voor is.
Mijn VPN in windows10 reageert als een slak bij gewoon browsen (alle instellingen gehad)(terwijl de speedtest 150mbit+ aangeeft, (2 VPN providers gehad, bij beiden hetzelfde liedje)

In linux manjaro is diezelfde VPN verbinding veel sneller bij webbrowsing. Dat vond en vind ik hoogst eigenaardig. En dus ben ik benieuwd of ik de betere resultaten via de linux bak ook op de windows 10 machine kan hebben.

Met mss als bonus een veiligere internetverbinding?

[Voor 3% gewijzigd door starthemel.nl op 26-10-2018 00:58]

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-06 19:29
Nou dat is niet eigenaardig.. en toch volkomen verklaarbaar gezien de resources die benodigd zijn voor het beveiligen van de verbinding...

De beste oplossing is dan ook om de VPN op te laten bouwen via een (linx) router of vpn ap wat daarvoor gemaakt is dan een complete pc hiervoor in te richten die je continu moet laten draaien daarvoor.

• starthemel.nl
boyette schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 01:02:
Nou dat is niet eigenaardig.. en toch volkomen verklaarbaar gezien de resources die benodigd zijn voor het beveiligen van de verbinding...

De beste oplossing is dan ook om de VPN op te laten bouwen via een (linx) router of vpn ap wat daarvoor gemaakt is dan een complete pc hiervoor in te richten die je continu moet laten draaien daarvoor.
Heb je dan geen problemen met netflix en playstation network om er twee te noemen?
netflix weert vpn's toch?

de linux bakt heeft overigens een celeron g4400 met een seasonic gold voeding, dus van het stroomverbruik lig ik niet zo wakker, bovendien hoeft ie niet 24/7 aan te staan

[Voor 13% gewijzigd door starthemel.nl op 26-10-2018 01:05]

• boyette
Ik heb toch niet gezegd dat je al je apparaten op die router/AP moet gaan aansluiten maar alleen je windows machine of de apparaten die je via de VPN wilt laten verlopen.

Dus apparaten die je niet op een VPN wilt hebben moet je daar ook niet op aansluiten

ps
zowel je playstation en netflix werken prima via een vpn.

netflix probeert daar wel iets tegen te doen maar slaagt vooralsnog alleen de scam vpn service / budget vpn services die een soort shared vpn's verkopen te detecteren omdat daarbij duizenden gebruikers via het zelfde ip adres met hun service verbinding maken.

Maar met een normale fatsoenlijke VPN service heb je daar geen last van.

idem dito voor playstation

[Voor 65% gewijzigd door boyette op 26-10-2018 01:09]

• starthemel.nl
boyette schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 01:05:
Ik heb toch niet gezegd dat je al je apparaten op die router/AP moet gaan aansluiten maar alleen je windows machine of de apparaten die je via de VPN wilt laten verlopen.

Dus apparaten die je niet op een VPN wilt hebben moet je daar ook niet op aansluiten..
ik hou het in mn achterhoofd, maar wel vreemd dat het in linux wel goed functioneert op een veel zwakker systeem.

Toevallig nog een mening over of het mogelijk is internetverkeer te routen over die linux machine die in bezit is voordat ik een AP ga kopen?

• boyette
Dat zal wel te maken hebben met de software die je gebruikt.

• starthemel.nl
boyette schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 01:05:
Dan hou je er een dubbele NAT op na en werkt de VPN niet is wat ik ervan lees.

Ik ga voor dit: https://wiki.archlinux.org/index.php/Internet_sharing

• boyette
Ik weet niet wat je bedoelt met "dan"

maar dat artikel gaat niet over wat ik tegen je vertel

• starthemel.nl
boyette schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 03:31:
Ik weet niet wat je bedoelt met "dan"

maar dat artikel gaat niet over wat ik tegen je vertel
Als je niet al je apparaten via de nieuwe open vpn router laat lopen, dan betekend dat dat je je modemrouter niet in bridgemodus laat zetten (ivm de overige apparaten die je niet via een vpn laat lopen)

• starthemel.nl
De Manjaro Xfce en kde distro's hebben via de netwerkmanager opties om te internet te sharen naar een andere machine (via een 2e netwerkkaart). De gnome smaak heeft dat echter niet. En laat nu net Gnome de enige zijn die 4K compatible is op 200% aan 60hz met de nvidia drivers via mijn onkyo receiver. Een ramp is het niet, want gnome vind ik verder erg prettig.

[Voor 3% gewijzigd door starthemel.nl op 26-10-2018 19:45]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee