Toon posts:

Afwerken/isoleren dubbelwandige RVS schoorsteenpijp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:45
Wij hebben ons zolderdak met 16cm alu-PIR geisoleerd, door dit dak loopt ook onze schoorsteenpijp (dubbelwandig geisoleerd RVS). De PIR zit momenteel nog tegen de schoorsteenpijp aan, maar dat wil ik eigenlijk nog vrij maken. De ruimte tussen het PIR en de schoorsteen wil ik eigenlijk dicht maken, maar mag dat uberhaubt wel?

Ik zat zelf aan glaswol te denken, dat is immers niet brandbaar en kan je mooi in de kieren en gaten stoppen. Daarna afwerken met een speciale brandwerende plaat van bijvoorbeeld Fermacell.

Vandaag heb ik de schoorsteenveger over de vloer gehad en daarna de hele middag de kachel even goed opgestookt. De schoorsteen wordt aan de buitenkand handwarm. Ik schat een graad of 40. Voorheen zat de gehele pijp ingepakt in glaswol, afgetimmerd met hout.

Iemand tips?

[Voor 4% gewijzigd door Nhz op 26-10-2018 00:03]

Groetjes Bas

Alle reacties

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-06 12:17
Zoek eens de gegevens van je isolatie op (staat waarschijnlijk op de verpakking of met dat typenummer kan je gaan googlen). Bij onze (pellet)kachel zijn we een stuk horizontaal door de muur gegaan. Bij het opvullen van dat gat heb ik eens naar de isolatie gekeken die ik had liggen en die ontbrandde zo uit mijn hoofd vanaf 400°C. Ik heb dat dan ook gewoon rond die buis geduwd. Vijf jaar later nog steeds geen enkel probleem.

• Nhz
Ik heb het idee dat de schoorsteen van een erg hoge kwaliteit is. Een onderbuikgevoel cq. hoopvolle gedachte, haha. De kachelpijp is 125mm, maar de rvs pijp is 250mm en zoals gezegd wordt hij amper handwarm met stoken.

De vorige bewoners hebben de pijp laten installeren en is deze is met RVS beugels erg kort (10mm) langs de gordingen en vloerdelen gemonteerd. Het getimmerde koofje, van hout en gips, zat vol met glaswol.

Dit is natuurlijk geen keihard bewijs, maar zegt me wel dat er al eens over nagedacht is. Al zijn de normen de afgelopen 15 jaar natuurlijk ook wel wat aangescherpt. Het beste is in alle gevallen om geen schoorsteenbrand te krijgen.

Misschien slim dat ik even een kachelboer laat langs komen om even mee te kijken. Als ik die kan vinden.

Groetjes Bas

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Voor de veiligheid hoef je zo'n pijp niet af te werken en vrijmaken in het dak is ook niet nodig aangezien PIR een smeltpunt temperatuur heeft van 120 graden.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:38

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Hij is al geïsoleerd. Het glaswol zat er voor de kou binnen <> buiten als je niet stookt, RVS geleid immers goed de kou van buiten naar binnen. Isolatie van een schoorsteenpijp als ie niet dubbelwandig zou zijn is namelijk een specifiek soort (niet steen- of glaswol) en die zit met staaldraad om de pijp geweven.

Altijd afwerken met brandwerende betimmering overigens.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:07
Nhz schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 23:59:
Voorheen zat de gehele pijp ingepakt in glaswol, afgetimmerd met hout.
Wanneer iemand de pijp afwerkt met glaswol en hout kun je sowieso wel gaan afvragen of het allemaal handig is gedaan, een klein tipje van de sluier, nee, dat is niet handig ;)

Ik heb zelf de isolatie een stukje weg gelaten bij de dakdoorvoer, de omtimmering van het rookkanaal voorkomt dat de kou echt naar binnen trekt
Daarnaast de omtimmering met metalstud (ja, dat komt uit mijn mond jah :+ ), en brandwerende platen zoals cementgebonden platen afwerken

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-01 00:09
Om warmtedoorslag te voorkomen moet er een vrije ruimte zijn. Kijk maar eens in onderstaande folder. Bovendien gaat het er niet om of het bij normaal branden werkt maar in het geval van een schoorsteenbrand.

https://www.google.nl/url...Vaw1Fa3FbhVy8ae2NJxdl6b5i

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-05 11:36
Een tip van een ervaringsdeskundige. Isoleer de opening begane grond / eerste verdieping ook zeer goed mbt geluid. Bij ons loopt het dubbelwandig kanaal op de eerste verdieping door onze slaapkamer en dit is een punt waar veel geluid door naar boven komt. Ik zou willen dat ik daar iets meer aandacht aan had besteed.

there's no tweak without the tweaker

• Nhz
Het is me wel duidelijk dat zoals het zat het in ieder geval niet echt handig is.

Ik ga een nieuwe koof maken van 10mm Promatect platen. Het lijkt me dat ik het dakbeschot en de gordingen, waar de pijp langs loopt, ook helemaal in moet pakken. Dat zou betekenen dat ik eerst de hele pijp moet verwijderen. Lekker klusje. :/

Groetjes Bas

• Nhz
We hebben maar besloten om van de nood een deugd te maken en de houtkachel op de gewenste plek in de woonkamer te maken. We zaten er al langer over te twijfelen, maar de gehele schoorsteen verhuizen zagen we nogal tegenop.

Aangezien we nu toch het hele ding los moeten halen om fatsoenlijk te kunnen insluiten in promatect, pakken we het maar direct goed aan. De slaapkamers waar hij nu doorheen loopt en waar hij straks doorheen gaat lopen zijn we ook aan het renoveren, dus de keuze was nog vrij snel gemaakt.

Enige waar ik nu nog over twijfel is om wellicht voor een geheel nieuwe schoorsteenpijp van isoduct te gaan. Deze hebben, naast de gebruikelijke isolatie, de brandwerende plaat verwerkt in de RVS mantel. Ideaal dus. Hangt echter wel een prijskaartje aan.

Groetjes Bas

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:44
FabianGTI schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 15:19:
[...]
Wanneer iemand de pijp afwerkt met glaswol... nee, dat is niet handig ;)
Uit interesse - waarom is het niet handig om glaswol om een schoorsteenpijp te zetten?

Smelt dat bij een schoorsteenbrand?

I can see clearly now, the brain is gone...

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:07
akoster schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:12:
[...]

Uit interesse - waarom is het niet handig om glaswol om een schoorsteenpijp te zetten?

Smelt dat bij een schoorsteenbrand?
Ik moest even terugzoeken, maar het probleem lag niet zozeer bij het glaswol maar eerder bij het hout wat gebruikt werd voor de omtimmering.

Het smeltpunt van glaswol ligt doorgaans hoog genoeg, dan moet je wel heel erg je best doen met een schoorsteenbrand. ;)
Het beste is natuurlijk wel om eerst een laag keramisch wol om de schoorsteen te doen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee