Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1131067

Topicstarter
Vorige week donderdagavond 18-10-2018 is mijn tas gestolen. In de tas zat mijn MacBook Air 13 van het jaar 2017. Zodra ik het merkte, heb ik gelijk aangifte gedaan bij de politie en mijn tas als 'verloren voorwerp' opgegeven bij de gemeente Groningen.

Donderdagavond, nadat mijn tas met mijn MacBook was gestolen, keek ik gelijk op de app Find my MacBook. Mijn MacBook Air was toen offline. Ik heb met Apple gebeld wat ik nu het beste kon doen. Ik heb een geluid afgespeeld, mijn MacBook vergrendeld en daarna mijn MacBook gewist, zodat de dief niet bij mijn gegevens zou kunnen komen. Deze acties zouden uitgevoerd worden zodra de MacBook verbinding zou maken met internet.

Op maandag 22-10-2018 om 10:40 kreeg ik een e-mail van Find my MacBook, dat mijn MacBook online was gekomen en dus was gevonden. Vlak hierna kreeg ik een e-mail dat mijn MacBook werd gewist. Ik heb direct de politie gebeld en zij zijn gaan kijken bij het adres dat ik van Find my MacBook doorkreeg. Wat blijkt? Dat er al 2 jaar niemand meer woont in de huizen rondom de locatie die ik van Apple heb doorgekregen. Wel staat er een tankstation en een basisschool rondom de locatie. De politie is bij het tankstation langs geweest om camerabeelden te bekijken. Op de camerabeelden was niets verdachts te zien.

Hierna is mijn MacBook niet meer online gekomen. Ik heb met Apple gebeld of dit komt omdat mijn MacBook is gewist. Apple vertelde mij dat mijn MacBook nog steeds online kan komen en dat er nu een lock op mijn MacBook zit met een code die ik zelf heb ingesteld.

Mijn vraag is nu; op welke wijze zou mijn MacBook nog online kunnen komen, en moet je hiervoor niet een wachtwoord invoeren van de WiFi verbinding? En bestaat er nog een andere manier om je MacBook te traceren, behalve door middel van Find my MacBook? Ik heb de doos en het aankoopbewijs van de MacBook nog steeds, en dus ook het serienummer.

Ik hoor graag jullie reacties want ik zou erg graag mijn MacBook terug willen vinden! Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Groeten,

Ilona Folkertsma

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:48
Find my Mac is meer om ervoor te zorgen dat het apparaat op afstand vergrendeld en gewist kan worden. Het is geen geschikte tool om een verloren MacBook nauwkeurig te lokaliseren, zoals dat bij iPhones wel kan dankzij GPS.

Je kunt er in ieder geval zeker van zijn dat de dief niet bij jouw bestanden kan. Ook kan diegene de MacBook Air niet gebruiken zonder het wachtwoord dat jij hebt ingesteld. Of je de MacBook Air terug gaat vinden betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1111801

Ik ben bang dat je je Macbook niet meer terug gaat zien. Zoals MelvinW aangeeft is de lokatie niet nauwkeurig. Bovendien zullen de wat slimmere dieven/helers de Find My Mac feature inmiddels wel kennen en ergens op straat controleren of die feature actief is voordat ze hem eventueel thuis aanzetten. De lokatie die je doorkrijgt is dan niet bruikbaar.

In theorie is er nog wel wat mogelijk: Apple kent het IP adres waar de Macbook mee online kwam en de politie kan proberen uit te zoeken aan wie dat IP adres toebehoort. Dit is echter niet zo 1-2-3 geregeld en levert niet gegarandeert iets op (het kan toebehoren aan een publieke Wi-Fi, zoals die school). Ik ga er dan ook vanuit dat de politie dit iets te veel gevraagd zal vinden.

Erg vervelend, maar ik denk dat je je het beste tot je verzekering kunt wenden en kijken of zij een en ander vergoeden.