Laptop met W8.1 upgraden: SSD & W10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb me een slag in het rond gezocht, maar geen duidelijkheid gevonden over het upgraden van een Asus Vivobook met een legale W8.1 installatie (en voorzien van de laatste updates). Deze is nooit geupgrade naar W10.

Ik wil de HD vervangen door een SSD en dan ook gelijk W10 installeren. Ik lees her en der dat je dan met de Media Creation Tool gewoon W10 zou kunnen installeren op de lege SSD en dan de W8(.1) key invoeren. Klopt dit inderdaad?

Echter staat die key niet op de sticker op de onderkant... Geen idee of er ooit een certificaat met de key oid is meegeleverd.

Kan iemand uitleggen hoe ik dit geregeld kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

Key staat (waarschijnlijk) in de BIOS opgeslagen.

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en 8.1 op de huidige HDD eerst upgraden naar 10, kijken of die geactiveerd wordt, zoja Win10 fresh op de nieuwe SSD installeren.
Of gewoon proberen meteen Win10 op de SSD, dan heb je in ieder geval de HDD met je huidige 8.1 nog achter de hand. Als Win10 dan niet geactiveerd kan worden met de 8.1 key kan je eventueel de HDD clonen naar de SSD. (of een Win10 licentie aanschaffen)

Wat ik her en der lees, werkt de "gratis" upgrade nog steeds, zelf 1,5 maand terug nog een Win10 ingericht met een Win7 key.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 262853 op 25-10-2018 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Anoniem: 262853 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 17:08:
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en 8.1 op de huidige HDD eerst upgraden naar 10, kijken of die geactiveerd wordt, zoja Win10 fresh op de nieuwe SSD installeren.
Ja dat had ik ook als eerste in gedachten, maar hoe doe ik dat dan? Bij het windows update menu zag ik geen optie daarvoor.

Andere tip idd ook goed, om gewoon W10 op de ssd te zetten met de HDD+W8 achter de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 262853

JPS schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 17:16:
[...]

Ja dat had ik ook als eerste in gedachten, maar hoe doe ik dat dan? Bij het windows update menu zag ik geen optie daarvoor.
Die media creation tool openen in 8.1, dan krijg je de vraag "deze pc bijwerken" of "installatie ISO downloaden" (of iets in die geest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Thanks, ga ik proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 437326

Ja je kan (nog steeds) je win 8.1 key gebruiken voor een nieuwe win10 installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Anoniem: 437326 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 21:08:
Ja je kan (nog steeds) je win 8.1 key gebruiken voor een nieuwe win10 installatie.
Ja maar het punt is dus dat ik de key niet ken/heb.

Ik heb straks de upgrade gestart met de Media Creation Tool. Die is al een tijdje bezig, uurtje of twee, maar lijkt wel goed te gaan. Ben benieuwd of W10 dan ook probleemloos geactiveerd is.

Als dat goed gaat dan lukt het vast ook om een kale/verse W10 installatie op de (nog te kopen) SSD te doen omdat het hardware ID dan al is gekoppeld. Ik laat het weten hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 437326

Excuus, dan is het gewoon een kwestie van direct upgraden, als hij op dit moment netjes geregistreerd/geactiveer is zal je geen problemen mogen ondervinden..
Na de upgrade staat hij op hardware id als "officieel windows 10" geregistreerd, en hoef je alleen nog maar te onthouden welke versie je hebt voor eventuele nieuwe installaties
JPS schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 23:04:
[...]

Ja maar het punt is dus dat ik de key niet ken/heb.

Ik heb straks de upgrade gestart met de Media Creation Tool. Die is al een tijdje bezig, uurtje of twee, maar lijkt wel goed te gaan. Ben benieuwd of W10 dan ook probleemloos geactiveerd is.

Als dat goed gaat dan lukt het vast ook om een kale/verse W10 installatie op de (nog te kopen) SSD te doen omdat het hardware ID dan al is gekoppeld. Ik laat het weten hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Nou het lijkt na een flinke installatietijd nu allemaal goed gegaan te zijn. Ik zie: "Windows is activated with a digital license'" staan onder het kopje activation.

Ik ga er nu vanuit dat vervangen van de HDD door een SSD geen probleem meer oplevert.
Dank voor jullie hulp!

Het is dus goed te weten dat de 'free' W10 upgrade bij een legale W8 versie gewoon nog prima werkt met de MCT van Microsoft.
Pagina: 1