Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

PCB welk zijn de printbanen voor audio in/uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mizitras
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Ik heb een 7 jaar (?) oude bouwradio opengedaan, merk Dewalt, model DW911, en kom op het PCB'tje delen tegen van een stereo versterker met volumeregelaar, een switch (OFF, AM, FM Mono, FM Stereo) en draaiknop voor de radiofrequentie tegen.

Op de foto zien we de onderkant van de meerstanden-schakelaar. Nu had ik graag het AM ingangssignaal vervangen door de line-out van een bluetooth receivertje, dat dan naar de ingebouwde versterker gaat.

Alleen, ik kom er dus niet uit, welk stukje soldeersel ik voorzichtig moet wegsolderen/uitboren. En moet vervangen door 3 kabeltjes (linkerknaal, rechterkanaal en ground).
...

Wat heb ik gedaan, ik heb in alle standen van de meerstanden-schakelaar, gemeten wanneer de schakelaar een doorlopende verbinding maakt. De 12-pinnen rondom de schakelaar heb ik genummerd. De 3 binnenste schakelstanden benoem ik met schakelaar pin 1, pin 2 en pin 3. Clock-wise.

We zien hier een stukje PCB van "DeWalt Partnumber 429790-43".
http://i66.tinypic.com/161ksja.png

http://i66.tinypic.com/1432gw2.pnghttp://i65.tinypic.com/2q8ab0l.png

De buitenpinnen 2, 6 en 10 worden nooit aangesproken.

Bij de AM selectie:
Schakelaar pin 1 --- buitenpin 1
Schakelaar pin 3 --- buitenpin 9
Schakelaar pin 2 --- buitenpin 3/4/5

FM Mono
Schakelaar pin 3 --- buitenpin 7/8

FM Stereo
Schakelaar pin 1 --- buitenpin 11
Schakelaar pin 3 --- buitenpin 7/8

Interessant genoeg, maar de pinnen 3, 4 en 5 zijn altijd verbonden met de 2de pin van de schakelaar. Is dit dan de ground ? Ik neem aan dat deze gedeeld mag zijn, maar de input-signalen uiteraard gescheiden zijn.

Ik dacht ook dat AM een mono-signaal was, waarom worden hier dan echter pinnen 1 EN 9 gebruikt ? Als er één was, wist ik duidelijk dat dit plus was, en de 3/4/5 - wat maar een assumptie is - de min/ground.
Of zou dit zo zijn gedaan, omdat pin 1 en 9, dan toch het mono-signaal over de twee speakers brengt ? Dat lijkt me een voller signaal, maar dan zou je toch verwachten dat pin 1 en 9 ook gewoon met elkaar verbonden zijn, niet ?

http://i64.tinypic.com/12164w7.png

Electric wiring diagram gevonden !

http://i66.tinypic.com/11tn1gz.png

Update
Het PCB rondom de volume-knop:

http://i67.tinypic.com/2rghv2r.jpg

http://i64.tinypic.com/mkx17l.jpg

[Voor 50% gewijzigd door Mizitras op 29-10-2018 14:35]

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Alle reacties

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 07:03

CurlyMo

www.pilight.org

Kan je een foto plaatsen van de hele bovenkant van de print? Het hoeft namelijk helemaal niet zo te zijn dat die AM ingang direct door de potentiometer loopt, maar ergens via een (solid-state) relais wordt geactiveerd.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• u34186
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Sowieso ook graag een hoge resolutie van de volledige print. En die 3/4/5 kun je toch meten met een multimeter of deze aan de GND zit? :)

Overigens lijkt me SW1 (de echte, niet jouw mspaint skills) geen potmeter maar een meerstanden-schakelaar. Dus 1 of 0, niet analoog.

[Voor 33% gewijzigd door u34186 op 25-10-2018 15:44]

Block ads en trackers: uBlock Origin, uMatrix, Pi-Hole
YouTube: SponsorBlock en YoutubeVanced

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 07:03

CurlyMo

www.pilight.org

Evanescent schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:42:
Overigens lijkt me SW1 (de echte, niet jouw mspaint skills) geen potmeter maar een meerstanden-schakelaar.
Dat lijkt me ook:
code:
1
2
3
4
1 2 3 4 5 6 7 8 9 a b c
1       5       9 
      4       8       c
    3       7       b

De afstanden tussen de verschillende getallen is telkens hetzelfde (3 karakters) :)
Vandaar ook dat 7/8 en 3/4/5 doorverbonden zijn, en 2 en 10 loze eilandjes. Pin 6 lijkt ook loos te zijn, maar dat is door jouw tekening niet goed te zien.

Intern zal het dan een schakelaar zijn met drie poten:
code:
1
2
   |
 /   \

Rode SW1 wordt bediend door 11, 12, 1, 2
Rode SW2 wordt bediend door 3, 4, 5, 6
Rode SW3 wordt bediend door 7, 8, 9, 10

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:05

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je gaat er nu van uit dat zowel het linker- als het rechter kanaal, apart geschakeld worden door de draaiknop
Maar het zou heel goed kunnen zijn dat die draaiknop alleen maar kiest tussen (mono) AM, mono FM en stereo FM. Waarbij in het laatste geval de mono -> stereo decoder wordt aangezet. Die decoder zit dan na de schakelaar

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 22:57

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Misschien een beter idee om het merk en model vd radio op te geven zodat we online de service manual erbij kunnen zoeken. Scheelt heel veel raden en uitzoeken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• ronnie vd
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14-06 19:48
Ik heb het vermoeden dat deze switch geen audio schakelt.
Vlak erboven zit een ic. Hier zowat se hele am fm radio in. De switch schakelt enkel de modus van het ic om.
Kortste klap is om vlak voor de volumeregelaar een onderbreking in de printsporen van audio l en r te maken.
Dubbelpolige wisselschakelaar er tussen. (Bijvoorbeeld een tuimelschakelaar dpdt geloof ik)
Middencontakt naar de volume regelaar. Ene zijde audio van de radio op de ene helft. Audio van de bt op de andere helft.
Gaatje in de kast, schakelaar erdoor en klaar.

• Mizitras
  • Niet online
Starterspost updated vannacht met gevraagde info en wat verduidelijking

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• memphis

memphis

OK, een schema van de radio zoeken is niet zo makkelijk.

Dat 1 van de 3 schakelaars op 3 standen met de 3 pinnen doorverbind lijkt mij een power stand, want de 4e stand is open. Kijkend naar de andere 2 zie ik geen logica voor een line signaal en zit het er naar uit dat deze de modes van de ontvanger schakelt ondanks dat die naast de versterker IC zit.

Ben wel deze video tegen gekomen:
YouTube: dewalt radio (DW911) with line-in and outlet

Het ziet er naar uit dat de persoon de ingangen op zijn versterker heeft gevonden en deze schakelt of vlak voor de volume potmeter de audio schakelt. Is wel het meest simpele.

Kan je een iets betere foto maken van alleen de print in de hoek van volumeregeling t/m de schakelaar?
Daartussen zit namelijk het audio IC en kunnen we meekijken of de selectie-schakelaar ook direct op de volume potmeter aan komt.

[Voor 14% gewijzigd door memphis op 28-10-2018 09:31]

• Mizitras
  • Niet online
Foto's geupload.

Het niveau blijft haalbaar om deze radio te hacken en een eigen line-in toe te voegen of - wees maar eerlijk lieve medetweakers - is hier wat kennis voor nodig die mij lijkt te ontbreken ? :>

[Voor 85% gewijzigd door Mizitras op 29-10-2018 14:55]

• memphis

memphis

OK, zo te zien lopen de printsporen die op de volumeregeling aan komen niet naar de meerkeuzeschakelaarwat je wel zou verwachten.

Maar op basis van het filmpje wat ik wwerder aangaf heb ik het volgende getekend:

Hier moet je gebruik maken van een 2 polige wisselschakelaar, als je heel slim speelt zou je ook een jackplugaansluiting kunnen gebruiken die ook met een schakelsysteem kan komen. Maar een wipschakelaartje is wel zo makkelijk.

2 spoortjes doorkrassen en wat draadjes solderen en klaar is Kees.

• Mizitras
  • Niet online
memphis schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:59:
OK, zo te zien lopen de printsporen die op de volumeregeling aan komen niet naar de meerkeuzeschakelaarwat je wel zou verwachten.

Maar op basis van het filmpje wat ik wwerder aangaf heb ik het volgende getekend:

[Afbeelding]

Hier moet je gebruik maken van een 2 polige wisselschakelaar, als je heel slim speelt zou je ook een jackplugaansluiting kunnen gebruiken die ook met een schakelsysteem kan komen. Maar een wipschakelaartje is wel zo makkelijk.

2 spoortjes doorkrassen en wat draadjes solderen en klaar is Kees.
Stanleymesje in de aanslag, en héél voorzichtig strakjes baantjes krassen. De schakelaar (tweepolig) reeds in de nabijheid, draadjes en soldeerstaaf!

AUX GND; sluit ik dan waar juist aan ? Op je schema kan ik het volgen, maar kan ik dat zomaar bij elke baan aansluiten waar een zwart kabeltje of "min" loopt ?

Oneindige dank, ik voel dat ik meer had kunnen opzoeken zelf; maar anderzijds groeit dan ook verder de twijfel waar ik m'n soldeerbout het PCB zou laten zoenen. :P
Hoe kom je tot de conclusie die jij zo maakte ? Ik leer graag ipv enkel blindelings over te nemen _/-\o_

• memphis

memphis

Het rode cirkeltje en het rode doorkraspunt staat in dezelfde volgorde op de print als in het schema.
Op mijn foto moet je links van het doorkrassen het printbaanje schoon krassen zodat je een koperlaagje overhoud om zo 1 kant van de schakelaar aan te solderen.
De middenpoot vd schakelaar soldeer je op het rode cirkeltje en de andere kant van de schakelaar soldeer je de draden aan die naar de aux plug gaan.

De belangrijkste herkenningspunten is het versterker IC met op het midden grote soldeer-tabs voor koeling waar ook het koelplaatje mee gesoldeerd zit.
Daar vlak naast de volume potmeter welke een standaard schakeling is met 2 poten aan de massa, 2 poten naar de versterker en 2 poten via condensatoren naar de geluidsbron.

• memphis

memphis

En, hebben we al geluid?

• Mizitras
  • Niet online
Jawel ! _/-\o_

Op de BT module de antenne een extra fijn draadje van 5cm aan gehangen, maar dat verhoogde het bereik precies niets.

De NiCd/NiMh accu die opgeladen wordt bij 220 en de radio zelfstandig van stroom kan voorzien als deze niet op het stroomnet hangt is echter wel dood. Nog geprobeerd deze via de freeze-charge methode te reviven, maar helaas. ;w

Volgende piste: enkele li-ion batterijen in serie hangen voor het voltage te bereiken van de oude accu, een pcb"tje dat de li-ion accu's veilig kan laden, en hopelijk zonder explosiegevaar, kan de zelfgemaakte mini powerbank de radio nog een uurtje doen spelen.
Tips natuurlijk welkom !

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True