Toon posts:

Waarom gaat mijn CMOS batterij zo snel leeg?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• darkvalias
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-05 09:27
Mijn vraag

Waarom gaat mijn CMOS batterij zo snel leeg? (+-1 uur snel)
Waarom reset mijn BIOS compleet?

Relevante software en hardware die ik gebruik

asus Z9PAD8
Xeon e5-2670
Proxmox 5.2
corsair rm850x
Wake On Lan is enabled

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

De Bios instellingen blijven heel even bewaard maar daarna gereset. (geldt ook voor de bios tijd)
Batterij al meermaals vervangen. (Ga vandaag of morgen toch voor de zekerheid een nieuwe aanschaffen)
Instellingen van de BIOS blijven bewaard als de pc compleet ontkoppeld is van de stroom (afgelopen nacht).

Lijkt me sterk dat Wake on Lan de BIOS batterij gebruikt om blijven draaien toch?

Anyway, ik ben een beetje kwijt waar het nu aan ligt en hoop dat iemand enig idee heeft wat het kan zijn.

edit 1: aangegeven wat 'snel' is.
edit 2: batterij gaat niet leeg maar settings in de bios resetten compleet. ook de klok

[Voor 10% gewijzigd door darkvalias op 25-10-2018 15:13]

Alle reacties

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-05 20:52
Wat voor batterijtje heb je gebruikt voor vervanging? (merk en type)

[Voor 12% gewijzigd door WCA op 25-10-2018 13:55]

Share and Enjoy!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:25

xleeuwx

developer Tweakers Elect
darkvalias schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 13:52:
Mijn vraag

Waarom gaat mijn CMOS batterij zo snel leeg?

Relevante software en hardware die ik gebruik

asus Z9PAD8
Xeon e5-2670
Proxmox 5.2
corsair rm850x
Wake On Lan is enabled

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

De Bios instellingen blijven heel even bewaard maar daarna gereset. (geldt ook voor de bios tijd)
Batterij al meermaals vervangen. (Ga vandaag of morgen toch voor de zekerheid een nieuwe aanschaffen)
Instellingen van de BIOS blijven bewaard als de pc compleet ontkoppeld is van de stroom (afgelopen nacht).

Lijkt me sterk dat Wake on Lan de BIOS batterij gebruikt om blijven draaien toch?

Anyway, ik ben een beetje kwijt waar het nu aan ligt en hoop dat iemand enig idee heeft wat het kan zijn.
kan je misschien een indicatie geven wat snel is ?

• darkvalias
Jazeker, het kan al met een uur gebeurd zijn als hij aan heeft gestaan. (Edit de main post ook even)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:52

nelizmastr

Goed wies kapot

darkvalias schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 13:57:
Jazeker, het kan al met een uur gebeurd zijn als hij aan heeft gestaan. (Edit de main post ook even)
En in dat uur is je PC volledig losgekoppeld van de stroom dus?

Want alleen dan doet je CMOS batterij wat. Als er gewoon spanning op de boel staat dan is een CMOS batterij niet nodig. Dan moet je je probleem elders zoeken.

I reject your reality and substitute my own

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-04 00:05
De batterij zal dan niet leeg zijn, lijkt me eerder aan wat anders te liggen.

• darkvalias
nelizmastr schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 14:11:
[...]

En in dat uur is je PC volledig losgekoppeld van de stroom dus?

Want alleen dan doet je CMOS batterij wat. Als er gewoon spanning op de boel staat dan is een CMOS batterij niet nodig. Dan moet je je probleem elders zoeken.
Nee, in dat uur staat de PC aan. Maar hetzelfde geld als hij uitstaat maar wel met de stekker in het stopcontact zegmaar.

Het moment dat ik hem compleet van de stroom afhaal bleven de settings wel een nacht bewaard.

Ik vermoed dus ergens dat mijn batterij leeggetrokken wordt door aarding oid?

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Waarom denk je dat de batterij leeg is? Heb je dat gemeten? Zo nee, doe dat dan eerst even.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:52

BoAC

Memento mori

Als je een lithium batterij in een uur leeg trekt moet hij echt heet worden. Is hij lekker warm als je denkt dat hij leeg is?
Welke instellingen in je bios zijn gereset? De tijd?
Als de tijd niet gereset is, zou ik kijken naar cpu/memory clock settings, misschien staan die te strak?

[Voor 39% gewijzigd door BoAC op 25-10-2018 15:00]

• darkvalias
TommyboyNL schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 14:50:
Waarom denk je dat de batterij leeg is? Heb je dat gemeten? Zo nee, doe dat dan eerst even.
Goede suggestie, heb hem net doorgemeten. Ik zie dat het voltage 3.28 is. Dus dat zou prima moeten zijn.

Ik verwachtte dat de batterij leeg was omdat de klok in de bios ook resette. Verder heb ik ook geen overclocks oid aanstaan, want dat kan deze chip niet.

• darkvalias
BoAC schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 14:52:
Als je een lithium batterij in een uur leeg trekt moet hij echt heet worden. Is hij lekker warm als je denkt dat hij leeg is?
Welke instellingen in je bios zijn gereset? De tijd?
Als de tijd niet gereset is, zou ik kijken naar cpu/memory clock settings, misschien staan die te strak?
Alles is gereset, ook de tijd.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-05 22:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Volgens de handleiding die je van https://www.asus.com/us/C...s/Z9PAD8/HelpDesk_Manual/ kan downloaden, pagina 46, is er een clrtc jumper aanwezig. Controleer even hoe dit staat, want als die jumper is ingesteld op 'reset' ga je dit gedrag krijgen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
darkvalias schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:11:
[...] Goede suggestie, heb hem net doorgemeten. Ik zie dat het voltage 3.28 is. Dus dat zou prima moeten zijn.
Pas op dat je een batterij moet belasten om de ware spanning te meten. Onbelast ligt de beschikbare spanning veel hoger, dus dat kan een vertekend beeld geven ;)

Blokkeert alle ads en trackers met:
- uBlock Origin
- uMatrix
- en Pi-Hole voor de rest van het netwerk.

• darkvalias
Hero of Time schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:13:
Volgens de handleiding die je van https://www.asus.com/us/C...s/Z9PAD8/HelpDesk_Manual/ kan downloaden, pagina 46, is er een clrtc jumper aanwezig. Controleer even hoe dit staat, want als die jumper is ingesteld op 'reset' ga je dit gedrag krijgen.
Jumper staat helaas in de goede stand. (Normal operation)

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Room42 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:14:
[...]

Pas op dat je een batterij moet belasten om de ware spanning te meten. Onbelast ligt de beschikbare spanning veel hoger, dus dat kan een vertekend beeld geven ;)
De belasting van de spanningsmeter van een multimeter is ongeveer even hoog als de belasting van je moederbord. In het geval van het doormeten van een CMOS batterij is dit dus een representatieve test.
Leuk weetje: Grote kans dat de zelfontlading meer energie aan de batterij onttrekt dan een goed werkend moederbord.

• CHBF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-04-2019
Ik heb een 8 jaar oude OEM-desktop waarvan ik nog steeds niet de batterij heb hoeven te vervangen. Die batterij hoort zeker niet snel ontladen te geraken. :)

[Voor 10% gewijzigd door CHBF op 25-10-2018 15:33]

Zelfcensuur is de meest schadelijke vorm van censuur.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:52

BoAC

Memento mori

Room42 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:14:
[...]

De spanning in onbelaste toestand geeft wel weer hoe vol de batterij nog is.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:40

Esumontere

Floep, banaan.

Is je pc aangesloten op een geaard stopcontact?

• darkvalias
Esumontere schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 16:16:
Is je pc aangesloten op een geaard stopcontact?
Yes, hij zit in een geaard stopcontact.

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-05 12:43

OmeJoyo

This is me

Misschien stomme vraag, maar zit de batterij niet verkeerd om nadat je hem gewisseld hebt, of heeft ie dat perongeluk gezeten?

[Voor 43% gewijzigd door OmeJoyo op 25-10-2018 18:59]

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• darkvalias
OmeJoyo schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 18:58:
Misschien stomme vraag, maar zit de batterij niet verkeerd om nadat je hem gewisseld hebt, of heeft ie dat perongeluk gezeten?
Is zeker geen stomme vraag. Dit deze heb ik mijzelf ook al een paar keer gesteld en ik begon steeds meer aan mezelf te twijfelen. Maar zover ik me kan herinneren hebben ze elke keer er goed ingezeten. :)

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-05 12:43

OmeJoyo

This is me

darkvalias schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 19:03:
[...]

Is zeker geen stomme vraag. Dit deze heb ik mijzelf ook al een paar keer gesteld en ik begon steeds meer aan mezelf te twijfelen. Maar zover ik me kan herinneren hebben ze elke keer er goed ingezeten. :)
https://www.computerhope.com/issues/ch000239.htm

Wellicht helpt een foto, verder wel een interessant probleem wat ik zeker ga volgen :)

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• darkvalias
OmeJoyo schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 19:04:
[...]

https://www.computerhope.com/issues/ch000239.htm

Wellicht helpt een foto, verder wel een interessant probleem wat ik zeker ga volgen :)
Zo zit hij inderdaad in het bord.

Overigens wel interessant. Ik heb hem nu op een plek staan waar ik wat beter bij kan voor testen en de bios is dusver nog bewaard gebleven....

• darkvalias
Update: Ik heb hem vannacht op een andere plaats aan de stroom gehouden dan waar hij normaal staat. De instellingen zijn nu bewaard gebleven.

Mogelijk iets in de buurt wat storing genereerd oid? Ik denk dat ik maar een andere permanente locatie voor het apparaat ga zoeken...

• gandalfdroes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:59
Check ook mogelijk even alle schroeven en spacers van je moederboard, kan zijn dat ergens iets niet goed zit en daardoor je batterij lekstroom heeft, zeker als je je pc nu op een andere plaats/kast hebt

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:35
Extern kan er niet veel storen: verliest hij nog steeds instellingen als je de stroom er even af haalt? Als dat het geval is dan ben ik bang dat hij de batterij gewoon helemaal niet gebruikt. Misschien maakt de batterijhouder slecht contact?

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-04 21:25

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Misschien is het een contact issue? Met je "gepruts" heb je nu beter contact tussen batterij en board gemaakt.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-05 22:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

base_ schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:29:
Extern kan er niet veel storen: verliest hij nog steeds instellingen als je de stroom er even af haalt? Als dat het geval is dan ben ik bang dat hij de batterij gewoon helemaal niet gebruikt. Misschien maakt de batterijhouder slecht contact?
Pssst, staat in z'n TS zelfs:
darkvalias schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 13:52:
;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

• darkvalias
Server staat nu permanent op een andere locatie en ik heb geen last meer gehad van verloren bios settings. Waarom dit wel werkt is mij nogsteeds onduidelijk maar ik ben blij dat het opgelost is.

Iedereen bedankt voor het meedenken :D
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee