Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Timer voor ventilatie op afstand besturen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• coffeebiscuit
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 29-03 15:01
Goedemiddag :)

Wij hebben recentelijk een nieuwe woning gekocht, waarbij we tegen een 'onhandigheid' aan zijn gelopen met betrekking tot de mechanische afzuiging/ventilatie.

De situatie / het probleem:
De ventilator zit op zolder en heeft een luchtschacht naar het toilet op de begane grond en de badkamer op de eerste verdieping. De timerknop (zoiets) om de afzuiging aan te zetten zit beneden in de woonkamer, terwijl wij deze voornamelijk gebruiken wanneer wij gaan douchen in de badkamer op de 1ste verdieping. Omdat wij er vaak pas bij het aanzetten van de douche aan denken, moeten wij zelfs na een paar maanden nog bijna dagelijks in ons handdoekje naar beneden om de afzuiging aan te zetten. Erg onpraktisch dus.

Mijn kennisniveau:
Ik ben niet zo’n enorme klusser en laat liever de muren heel, dus bij voorkeur ga ik liever geen nieuwe kabels trekken. Van tijds

Oplossing?
Bestaat er iets op de markt dat ik eenvoudig kan installeren in plaats van de timerknop, waarmee ik dus vanuit de badkamer (en wanneer mogelijk het toilet?) de ventilatie aan kan zetten? Of misschien kan er zelfs wat geautomatiseerd worden in combinatie met een hygrometer, maar dan wil ik uiteraard ook nog de handmatige optie behouden voor de toiletbezoekjes >:) ?

Alvast bedankt!

Ps. Is dit het juiste subforum of past het wellicht beter bij iets als domotica?

Alle reacties

• flapdrol85
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
Ik zou dat oplossen met een philips hue hub en een Osram smart plug. Dat is een schakelaar die je kunt aansluiten als een verlengsnoer en dan kunt bedienen met een app of met een fysieke knop (die zit op de smart plug).

• jichem
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 20:56
Welke afzuiging is er aanwezig?
Wij hebben bijvoorbeeld een itho, hier kan je draadloze remotes bijkopen. Zo hebben wij er 1 in de badkamer, 1 in de keuken en 1 in de wc hangen. Die kan je ook op 10,20 en 30 min timer zetten.

• coffeebiscuit
flapdrol85 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 13:43:
Ik zou dat oplossen met een philips hue hub en een Osram smart plug. Dat is een schakelaar die je kunt aansluiten als een verlengsnoer en dan kunt bedienen met een app of met een fysieke knop (die zit op de smart plug).
Klinkt interessant, maar het is me niet duidelijk welk Osram product je in gedachte hebt hiervoor? Zoiets? Of Zoiets? Of ..?

En hoe sluit ik zoiets dan aan op de bestaande kabel die naar de ventilator gaat? :?

• coffeebiscuit
jichem schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 13:49:
Welke afzuiging is er aanwezig?
Wij hebben bijvoorbeeld een itho, hier kan je draadloze remotes bijkopen. Zo hebben wij er 1 in de badkamer, 1 in de keuken en 1 in de wc hangen. Die kan je ook op 10,20 en 30 min timer zetten.
Interessant, nog niet aan gedacht. Ik ga vanavond eens kijken welke afzuiging er precies hangt en of heir iets voor bestaat. Vrees alleen dat deze er al sinds de bouw van het huis (1993) hangt :P

• Jozz
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19-06 14:25
Hoe oud is je huidige ventilatiebox? Het is aan te raden om hem na 15 jaar te vervangen. In dat geval kan je er een (laten) plaatsen met een afstandsbediening. Ik heb er nu zelf een van Orcon, daar zit ook een vochtsensor in waardoor hij harder gaat als hij vocht detecteerd, oa bij het koken, maar ook bij het douchen.

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

• jichem
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 20:56
coffeebiscuit schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 14:07:
[...]

Interessant, nog niet aan gedacht. Ik ga vanavond eens kijken welke afzuiging er precies hangt en of heir iets voor bestaat. Vrees alleen dat deze er al sinds de bouw van het huis (1993) hangt :P
Als dat het geval is zou ik hem zeker (laten) vervangen. In onze woning hing destijds ook nog een oudere versie, deze heb ik vervangen voor de nieuwste uitvoering. Deze investering is in zeer korte tijd terug te verdienen. (zeker als je het zelf doet)

• coffeebiscuit
Jozz schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 14:08:
Hoe oud is je huidige ventilatiebox? Het is aan te raden om hem na 15 jaar te vervangen. In dat geval kan je er een (laten) plaatsen met een afstandsbediening. Ik heb er nu zelf een van Orcon, daar zit ook een vochtsensor in waardoor hij harder gaat als hij vocht detecteerd, oa bij het koken, maar ook bij het douchen.
Als de huidige ventilatiebox inderdaad uit 1993 komt, dan is dit ook een goede optie. Iets prijziger, maar op de langere termijn wel weer te verantwoorden ;)

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 22:15

-tom-562

Oliesjeik

IKEA tradfi set met stopcontact

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 20-06 16:54
coffeebiscuit schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 14:12:
[...]

Als de huidige ventilatiebox inderdaad uit 1993 komt, dan is dit ook een goede optie. Iets prijziger, maar op de langere termijn wel weer te verantwoorden ;)
Nieuwe boxen zijn een heel stuk zuiniger en stiller. Die investering heb je zo terug verdiend.
Daar zou je de ventilatie helemaal mee uit zetten. Dat wordt sterk afgeraden in moderne huizen/appartementen. Dan krijg je problemen met je luchtkwaliteit en dingen als schimmel.

[Voor 29% gewijzigd door RocketKoen op 25-10-2018 14:15]

TheS4ndm4n#1919

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20-06 18:13
Jozz schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 14:08:
Dat zou ook mijn advies zijn, die hebben wij ook en dat werkt prima. Volgens mij kan je ook meerdere afstandsbedieningen koppelen op 1 box (voor gebruik in meerdere vertrekken).

Nu ik hier toch ben een kleine kaping. Werkt die vochtsensor goed bij jou? Bij mij voor geen meter. Ik heb deze al eens gedemonteerd, schoongemaakt en opnieuw bevestigd. Getest met vochtige adem en hij sloeg aan. Maar no way dat deze automatisch aangaat bij douchen (box op 2e vd, badkamer 1e vd.). Wellicht gemengd met teveel droge lucht uit andere vertrekken?

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• coffeebiscuit
Is het hierbij ook mogelijk om een 'timer' in te stellen? Je wil natuurlijk wel dat hij na het douchen nog een tijdje door blijft ventileren en vervolgens automatisch weer stopt.

• flapdrol85
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
coffeebiscuit schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 14:06:
[...]

Klinkt interessant, maar het is me niet duidelijk welk Osram product je in gedachte hebt hiervoor? Zoiets? Of Zoiets? Of ..?

En hoe sluit ik zoiets dan aan op de bestaande kabel die naar de ventilator gaat? :?
Ik bedoelde deze https://www.reichelt.nl/s...cDs39osaAp85EALw_wcB&&r=1

• coffeebiscuit
Ah, en dan plaats je die op zolder bij de ventilatiebox. Dan snap ik 'm. :)

• coffeebiscuit
Alvast bedankt allemaal, zijn blijkbaar genoeg opties om dit probleem op te lossen. En voor mij genoeg om over na te denken d:)b

• S0epkip
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21:51
Nieuwe Itho box ophangen met vochtsensor (en RF remote in de badkamer). 200 Euro.

https://www.warmteservice...Cl1OlHVNYvk4aAv06EALw_wcB

2430Wp ZW

• Jozz
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19-06 14:25
Kees_B schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 14:16:
[...]

Dat zou ook mijn advies zijn, die hebben wij ook en dat werkt prima. Volgens mij kan je ook meerdere afstandsbedieningen koppelen op 1 box (voor gebruik in meerdere vertrekken).

Nu ik hier toch ben een kleine kaping. Werkt die vochtsensor goed bij jou? Bij mij voor geen meter. Ik heb deze al eens gedemonteerd, schoongemaakt en opnieuw bevestigd. Getest met vochtige adem en hij sloeg aan. Maar no way dat deze automatisch aangaat bij douchen (box op 2e vd, badkamer 1e vd.). Wellicht gemengd met teveel droge lucht uit andere vertrekken?
Slaat hij sowieso niet aan bij douchen/koken/enz?
Bij mij hangt de box op de 1e verdieping. Ik heb niet echt een 2e verdieping, alleen een soort vliering. Ik vind zelf dat hij wel goed werkt. Misschien moet je de afstelling van je luchtventiel aanpassen in de ruimtes waar de sensor niet (goed) werkt.

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 21:06
Je zou een KlikAanklikUit AWMT-003 gekoppeld met any KlikAanKlikUit stekkerdoos/ontvanger met een 40C normally open bimetaalschakelaar op je heet waterleiding van de badkamer kunnen knopen.

Op die wijze gaat de ventilatie vanzelf aan zodra je water afneemt. En blijft deze nalopen tot de leiding koud is. Dit is ~20 minuten. (bij ons)

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 20-06 16:17
coffeebiscuit schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 14:07:
[...]

Enig idee wanneer de buizen voor het laatst zijn schoongemaakt? Dat vergeet men ook nog wel eens en je zal schrikken hoeveel meuk daar uit komt zetten.

• Goudvis
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 17-06 10:00

Goudvis

Juist in deze tijd!

coffeebiscuit schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 14:20:
Alvast bedankt allemaal, zijn blijkbaar genoeg opties om dit probleem op te lossen. En voor mij genoeg om over na te denken d:)b
Laat svp even weten waar je voor hebt gekozen. Helpt anderen weer in de toekomst. ;)

Toch al zo zwaar! 3:16

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 20-06 14:53

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Dit is voorzien in de meeste nieuwe ventilatieboxen, waarbij je vaak ook RF modules toe kan voegen.. Het is sterk af te raden om de MV volledig uit te schakelen overigens.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True