Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• d.vermeulen
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 27-05 18:15
Mijn vraag

Beste tweakers leden,

Ik wil mijn thuisnetwerk gaan upgraden met een nieuwe router. Ik heb momenteel de KPN experiabox V10 aangesloten. Deze wil ik vervangen door de Zyxel SBG3500-N deze maakt ook gebruik van bonding en vectoring wat ik nodig heb. Deze router ga ik dan in bridge mode zetten met een virtuele PFSense router erachter.
Mijn vraag is:
Gaat dit ook werken met IPTV van KPN? Bijv via VLAN's en managed switches.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb contact gehad met routershop en zeggen dat alles moet werken met de router in niet brige modus. In bridge modus kunnen ze geen antwoord op geven vandaar dat ik hier de vraag stel.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Is afhankelijk van maar waarschijnlijk heb je geen zakelijk abonnement. Maar wat wil je bereiken en wat is het probleem nu? Eigenlijk wil je dit niet met een KPN abo. KPN geeft weinig info en staat weinig toe.
Waarom zou je hem in bridge modus willen zetten koop dan puur een modem. Gezien je vragen verdiep je eerst verder in de materie anders wordt het nachtmerrie zeker met KPN en IPTV. Er zullen vast mensen zijn die het gelukt is maar een beginners klus is het niet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• d.vermeulen
Klopt ik heb geen zakelijk abonnement. Ik heb al gekeken voor alleen een modem maar die kan ik niet vinden voor VDSL bonding. Wat ik wil bereiken is een beter geconfigureerd thuisnetwerk. Momenteel heb ik een paar fysieke servers draaien en wat acces points. Dit wil ik graag beter kunnen monitoren en beheren. Dit gaat helaas niet met de KPN experiabox. Bijvoorbeeld in bridge mode zetten is niet mogelijk vandaar dat ik naar een andere oplossing op zoek ben.

• Frogmen
  • Niet online
Maar heb je dan nu een verbinding die gebruik maakt van VDSL bonding? Ik denk het niet. Je oplossing ligt echter veel meer in het eerst op zoek gaan naar een provider die kan leveren wat jij wilt. Overigens kan de IPTV dan wel in de weg zitten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• d.vermeulen
Ja, ik heb VDSL bonding.

• Frogmen
  • Niet online
Je VDSL aansluiting heeft dus 4 aders? Pair bonding is het combineren van 2 fysieke lijnen tot 1 snellere verbinding.

• waal70
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 19:40
Ik heb XS4ALL pairbonded VDSL2. Wat ik daarvan geleerd heb:
De ene pairbonding is de andere niet. Let vooral op de maximaal haalbare profielen (17a? 30a?) en de exacte VDSL-versie die door de Exchange wordt ondersteund (bijv. ITU G.993.5)

In de specs van het door jou genoemde apparaat wordt bijvoorbeeld 17a als maximum gegeven en ITUG.993.2 genoemd. Kan prima zijn, als KPN dit ook ondersteunt en dit geen negatieve gevolgen heeft voor je throughput, maar, even uitzoeken dus.

Ten tweede wordt in diezelfde spec geen VLAN ondersteuning op de WAN zijde genoemd, wat je waarschijnlijk nodig hebt om IPTV en Internet verkeer te handelen (bij XS4ALL tv op VLAN4, Internet op VLAN6)

Ikzelf gebruik geen IPTV van XS4ALL, maar heb mijn XS4ALL-supplied modem in een pseudo-bridge mode gekregen. Internet verkeer komt bij mij dus mét VLAN tag binnen. Ik kan via de achterliggende apparatuur (ik ben op Ubiquiti/Unifi gestandaardiseerd) prima verkeer routeren, omdat die VLAN op WAN ondersteuning hebben.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True