Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Tijs0289
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 31-05 04:16
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag over de bruto/netto kosten van het zakelijk leasen van een auto. Ik lees verschillende voorbeelden en verhalen. Dit om een beeld te krijgen hoe ik moet rekenen. Ik heb een auto reglement ontvangen waarin geen (extra) eigen bijdrage van toepassing voor het prive gebruik van de auto.
Genoemde bedragen zijn voorbeeld bedragen.

Voorbeeld is als volgt,.

Bruto loon:
€3250,-

Maximale leasebudget dat werkgever ter beschikking stelt bedraagt:
€650,- euro.
Ik neem aan dat indien je dit bedrag niet volledig haalt (bijv het wordt 450), dat dit restbedrag niet meetelt in deze berekening?

Bijtelling:
22% cataloguswaarde bij een benzine/diesel auto per jaar.

Eigen bijdrage:
0 euro

Stel dat ik een Volkswagen Polo zou uitkiezen met een cataloguswaarde van €20.000.
De bruto bijtelling bedraagt dan €4400 per jaar / 12 maanden = €367 per maand.
De netto bijtelling wordt dan €150,- per maand (€180,- i.v.m. heffingskorting).

Opmerking:
Door de bijtelling dalen, bij de meeste inkomens, de inkomensafhankelijke algemene heffingskorting en arbeidskorting.
Hierdoor kan het zijn dat de netto bijtelling hoger is dan alleen het belastingpercentage.

Zie ook:
https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html

Klopt bovenstaande of zie ik iets over het hoofd?

[Voor 36% gewijzigd door Tijs0289 op 25-10-2018 06:00]

Alle reacties

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 15:19
Klopt wat je stelt. In sommige gevallen krijg je het verschil tussen leasebudget en leasebedrag nog bruto uitgekeerd.

• Tijs0289
Sethro schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 05:24:
Klopt wat je stelt. In sommige gevallen krijg je het verschil tussen leasebudget en leasebedrag nog bruto uitgekeerd.
Thanks. Heb de berekeningen wat aangepast met andere voorbeeld bedragen, maar komt op hetzelfde neer.

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 14:45
Die 650 is ex- of inclusief brandstof? Dat maakt wel uit als je wg het resterende leasebedrag bruto uitbetaald.

De wg moet volgens forfairtaire regeling ook 2,7% btw over de cataloguswaarde afdragen. Sommige wg trekken dit af van de leasebijdrage (mijn wg hanteerde 10% van de leasekosten als eigen bijdrage en btw correctie).

Kan HR niet een proefberekening maken? Die hebben de tools of dat eenvoudig door te rekenen.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 14:39

t_captain

Moderator General Chat
Tijs0289 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 03:16:

Maximale leasebudget dat werkgever ter beschikking stelt bedraagt:
€650,- euro.
Ik neem aan dat indien je dit bedrag niet volledig haalt (bijv het wordt 450), dat dit restbedrag niet meetelt in deze berekening?
Als een restant wordt uitbetaald, is het een belaste vergoeding. In het voorbeeld van 450,- leasebedrag resteert er 200,- per maand. Netto is dat pakweg 100 a 115 euro. Wordt het niet uitbetaald, dan is het bedrag 0 en heeft het ook geen invloed op de bijtelling.
Bijtelling:
22% cataloguswaarde bij een benzine/diesel auto per jaar.

Eigen bijdrage:
0 euro

Stel dat ik een Volkswagen Polo zou uitkiezen met een cataloguswaarde van €20.000.
De netto bijtelling wordt dan €150,- per maand (€180,- i.v.m. heffingskorting).
De netto bijtellingloonheffing over de bijtelling wordt dan €150,- per maand (€180,- i.v.m. heffingskorting).

Ik gok dat deze auto je inderdaad zo'n 160-170 euro netto kost.

Als de leaseprijs inderdaad maar 450,- is (lijkt me vrij laag, maar het hangt af van de parameters waarmee werkgever rekent), en je krijgt her restant van de 650,- uitbetaald, zijn jouw netto kosten nog ~50 euro per maand.

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 15:19
Voor 650euro moet je normaal gesproken een Golf / A3 / 1-serie kunnen rijden.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Inclusief brandstof doet een 1-Serie dieseltje gauw 900-950 en een Golf TDI 750-800.

• hajee999
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 14-06 12:29
Sethro schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 13:32:
Voor 650euro moet je normaal gesproken een Golf / A3 / 1-serie kunnen rijden.
Dat ligt maar net aan de looptijd, kilometers, in/ex brandstof

• PointyMaximus
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 09:15
De site van berekenhet was voor mij tot op de euro accuraat in vergelijking met een opgevraagde pro forma loonstrook. Dus 180 zal het je inderdaad gaan kosten.

• johan12
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 15-06 07:32
Je zou ook nog naar private lease kunnen kijken dan heb je in ieder geval geen bijtelling. Dan moet je werkgever wel die 650 als extra salaris laten uitkeren speciaal voor een auto. Bij 42% belasting zou dit even grof gezegd netto 377 euro zijn en daar kan je best wat voor vinden in de private lease.

• Reptile209
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 13:02

Reptile209

- gers -

johan12 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 23:18:
Je zou ook nog naar private lease kunnen kijken dan heb je in ieder geval geen bijtelling. Dan moet je werkgever wel die 650 als extra salaris laten uitkeren speciaal voor een auto. Bij 42% belasting zou dit even grof gezegd netto 377 euro zijn en daar kan je best wat voor vinden in de private lease.
Als dat voordeliger zou zijn, waarom wordt er dan nog via het werk geleased? Je betaalt een bijtelling voor het extra salaris (autogebruik) dat je ontvangt. Over een extra salaris betaal je ook belasting. Netto effect: nul? Negatief?

En ik denk dat je wg door schaalvoordelen een betere lease deal kan sluiten dan jij in je eentje. Ik zit totaal niet in deze materie, maar dat is mijn gezond verstand (dat helaas niet altijd opgaat bij belastingen...). :)

[Voor 4% gewijzigd door Reptile209 op 25-10-2018 23:46]

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

• Reptile209
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 13:02

Reptile209

- gers -

.

[Voor 99% gewijzigd door Reptile209 op 25-10-2018 23:46. Reden: Grmbl verkeerde edit]

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

• Will_M
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Voordat er hier allerlei aannames gemaakt gaan worden: Laat de TS éérst eens bij z'n eigen HR afdeling gaan informeren of 't (bruto) lease budget überhaupt wel uitgekeerd gaat worden zodat 'ie daar z'n reiskosten mee kan gaan aanvullen.

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Private lease is leuk tot je:
- een hypotheek wil afsluiten
- langdurig in de wao komt en je inkomen omlaag gaat
- je om andere redenen opeens de premie niet meer kan betalen.

Private lease is je kop op een slachtblok leggen en hopen dat het mes niet valt.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 18-06 23:53
Het ligt er helemaal aan hoeveel kilometers je rijdt en of je verder nog wensen t.a.v. een auto hebt. Als je weinig kilometers rijdt, dan kan het al snel uit om de lease-auto niet af te nemen en het budget te laten uitkeren (mits dat mogelijk is bij je werkgever). Een deel hiervan is dan inderdaad bruto, dat is afhankelijk van de reisafstand. Bedenk je dat je dan dus die 650 euro bruto krijgt uitgekeerd (zal netto iets van 400 zijn) EN je bespaart jezelf de bijtelling.

DAT is wat de lease-auto je kost. En als je niet al teveel kilometers hoeft te maken, dan kun je van dit bedrag prima zelf een auto op de weg houden. Voordeel is dat je dan iets meer invloed hebt op merk, type en eigenschappen van de auto. Maak je veel kilometers (prive of zakelijk) dan kan het ivm de brandstofkosten al snel niet meer uit en kun je beter de leasewagen nemen.

[Voor 5% gewijzigd door PhilipsFan op 26-10-2018 01:38]

• Tijs0289
Inderdaad vraagje voor HR voor wat betreft verschil in lease budget.
Het geschatte aantal kilometers per jaar is overigens zo'n 17.500 woon-werk (naar klanten kan meer zijn) en prive verwacht ik zo'n 2.500 a 5.000. Dus al met al zo'n 20.000 - 25.000 km.
Budget is inclusief brandstof, onderhoud en vloeistoffen en ex auto schoonmaak.
Ik weet zo voldoende thanks allemaal.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Vergeet niet in alle private lease reclame er een prijs genoemd wordt bij 10.000 km per jaar. En dat is best heel erg weinig. Exacte berekeningen zijn altijd vooraf moeilijk te maken omdat je afhankelijk bent van vele factoren. Ben je alleenstaand, zonder eigen huis of iets dan klopt het inderdaad wel.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Tijs0289 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 02:04:
Inderdaad vraagje voor HR voor wat betreft verschil in lease budget.
Het geschatte aantal kilometers per jaar is overigens zo'n 17.500 woon-werk (naar klanten kan meer zijn) en prive verwacht ik zo'n 2.500 a 5.000. Dus al met al zo'n 20.000 - 25.000 km.
Budget is inclusief brandstof, onderhoud en vloeistoffen en ex auto schoonmaak.
Ik weet zo voldoende thanks allemaal.
Hoeveel je daadwerkelijk rijdt is iets anders dan de kilometers waarmee gerekend moet worden. In de ICT is het gebruikelijk dat leasecontracten worden berekend met 35.000 a 40.000 km/jaar. Vaak is er een norm van bijvoorbeeld max. 12.000 privekilometers.

Of werknemers nu veel of weinig rijden, ze de leaseprijs is gebaseerd op de normkilometers.

• Pieter van Ras
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 26-04 15:51
johan12 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 23:18:
Private lease:

Bruto -> netto via berekenhet.nl (dus met heffingskortingen etc):
€3250 -> 2.363,50
€3900 -> 2.695,17
Verschil: €331.67

Topicstarter verwacht 20 a 25k per jaar te rijden.
Even private lease van een Polo (Via VW site zelf, heb Comoft model gepakt geen idee wat de precieze cataloguswaarde is)
30km per jaar en 48 maanden looptijd: €397 per maand.

Dit is dus alleen voor gebruik van de auto (+ verzekering, belasting, onderhoud) en exclusief brandstof.

Lease via werkgever:
€332 'minder' netto salaris + €180 neto bijtelling is €512 euro.
Voor 512-397 = €115

Voor dat netto bedrag per maand is je brandstof betaald en heb je een x aantal privekilometers per jaar.
Precieze berekening is afhankelijk van regelingen rondom eigen risico's bij schade etc. Ook eventuele kilometervergoeding bij werkgever moet je nog meenemen.

Voordeel van lease via de werkgever is wel dat je extra kosten (eigen risico bij schade, overkilometers) van de bijtelling af mag halen.

• Leifos
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 16-04 09:30
Hallo Tweakers,

Ik heb helaas een ongelukje gehad waardoor ik een nieuwe auto moet aanschaffen.
Via mijn werkgever is er de mogelijkheid om een auto te leasen, ik vraag me nu af of dit een voordelige optie is in vergelijking met een nieuwe auto kopen.
Ik heb totaal geen verstand van auto's en leasen, vandaar mijn post.

Als ik een auto koop, zal dit een auto rond de 10.000 euro zijn. Ik overweeg ook om een station te kopen ivm gezinsuitbreiding. In principe is de auto voor langere termijn, doorgaans rijden wij met een auto tot deze echt op is.

Voorwaarden Leasen werkgever
- Maximale leasebudget 675€ exclusief brandstof
- Fiscale bijtelling 22% van de cataloguswaarde

Lijkt leasen via werkgever jullie in deze situatie een gunstige optie?

Alvast heel erg bedankt!

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 07:34

Croga

The Unreasonable Man

Leifos schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:51:
Lijkt leasen via werkgever jullie in deze situatie een gunstige optie?
Voor een exacte berekening zijn betere cijfers nodig....

In het algemeen geld dat wanneer je weinig zakelijke kilometers maakt en zelf een tweedehands auto rijd, zelf kopen goedkoper is dan leasen.
In het algemeen geld dat wanneer je meer zakelijke kilometers maakt het sterk af hangt van je keus van auto en wat er aan vergoeding van de werkgever tegenover staat (ik heb een tijd lang een Renault Megane 1.5DCI gereden die minder dan 19c/km kostte waardoor de 19c/km vergoeding mij geld opleverde).
In het algemeen geld dat wanneer je meer zakelijke kilometers maakt en/of je graag in een nieuwe auto wilt rijden, een lease auto goedkoper is.

Maar alles staat en valt met je eigen voorkeuren. Als je zo goedkoop mogelijk wilt rijden dan kun je dit uitrekenen, als je weet wát je wilt rijden kun je dit uitrekenen. Maar in de meeste gevallen is het niet zo zwart/wit en moet je kijken wat je precies zou doen als je privé zou kopen, wat je precies zou doen als je gaat leasen en die twee scenarios door rekenen.....

• Leifos
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 16-04 09:30
Bedankt @Croga !
Ik heb er zo weinig verstand van dat ik ook geen idee heb welke parameters meespelen.
We rijden zo'n 15.000 km per jaar schat ik.
Behalve woon-werkverkeer rijd ik nagenoeg geen zakelijke kilometers, maar ik weet niet zeker of van huis naar werk rijden onder zakelijke kilometers vallen. Van de 15.000 km per jaar is het overgrote deel woon-werkverkeer.

Ik wil wel een fatsoenlijke auto, maar hecht geen waarde aan het nieuwste model of allerlei snufjes. Het zou een tweedehands auto van rond de 10.000 euro worden.

Als ik je reactie zo lees lijkt in deze situatie een tweedehands auto kopen goedkoper?

• BvZwolle
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 12:08
@Leifos even een eigen topic aanmaken. Nu gaan er twee dingen door elkaar heen. Niet handig.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
Inderdaad ^.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True