Toon posts:

Hoe wordt een prijs voor een vliegreis berekent?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Mijn vriendin woont in Texas. We zijn bezig om een gezamenlijke woonplaats overeen te komen, maar tot die tijd zijn we veroordeeld tot heen en weer vliegen. We vliegen eigenlijk altijd met KLM.

Als mijn vriendin naar Nederland vliegt kost dat +/- 2000 euro.
Als ik naar Houston vlieg kost dat +/- 850 euro.
Als ik naar Berlijn ga en vanaf daar naar Amsterdam vlieg en vervolgens een vlucht naar Houston neem (zelfde als hierboven genoemd) kost dat +/- 550 euro.

Hoe kan het zijn dat de prijzen zover uit elkaar liggen. En dat wanneer ik twee vluchten neem, het goedkoper is dan wanneer ik direct vlieg?

Heeft iemand enig idee hoe deze prijzen berekent worden?

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

Alle reacties

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-05 15:10
Om antwoord op je vraag te geven: econometrische modellen waarin vraag en aanbod uiteraard een rol spelen alsook heel veel andere factoren. Historische boekingsdata, drukte, en ongetwijfeld heeft elke vliegtuigmaatschappij ook wat slidertjes om de prijs handmatig omhoog en omlaag te doen mochten er factoren buiten beschouwing blijven. Bijvoorbeeld als er een evenement is in zo’n stad is aannemelijk dat de prijzen omhoog gaan enz.

Wat jij als consument kan doen is gewoon veel reizen plannen bij verschillende maatschappijen en kijken welke goedkoper is, en er natuurlijk rekening mee houden dat je niet te vaak moet overstappen (rechtstreeks vliegen mag best wat extra kosten neem ik aan, maar hoeveel is jouw keuze). Dus de beste prijs kwaliteitverhouding zoeken. Wat vaak ook werkt is vroeg boeken, dan is het aanbod gewoon veel hoger en krijg je vaak een soort “vroegboekkorting”.

En het verdienmodel verschilt heel erg per maatschappij. Intercontinentaal zijn die verschillen iets kleiner, maar bijv. Easyjet maakt amper marge op de vliegtickets, maar wel marge op reclame en bagage bijboeken etc., terwijl KLM bijvoorbeeld dit soort zaken als gratis service ziet en de marge behaalt op vliegtickets. Zo zijn er ook verschillen intercontinentaal, vliegen met British airways via engeland zal bijv. mogelijk wat duurder zijn dan vliegen met Continental.

• Alain
  • Niet online
nino_070 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 00:54:
Om antwoord op je vraag te geven: econometrische modellen waarin vraag en aanbod uiteraard een rol spelen alsook heel veel andere factoren. Historische boekingsdata, drukte, en ongetwijfeld heeft elke vliegtuigmaatschappij ook wat slidertjes om de prijs handmatig omhoog en omlaag te doen mochten er factoren buiten beschouwing blijven. Bijvoorbeeld als er een evenement is in zo’n stad is aannemelijk dat de prijzen omhoog gaan enz.
Het vreemde is dat haar ticket in Mei 2019 behoorlijk duurder is dan haar ticket in de kerstperiode 2018.
Wat jij als consument kan doen is gewoon veel reizen plannen bij verschillende maatschappijen en kijken welke goedkoper is, en er natuurlijk rekening mee houden dat je niet te vaak moet overstappen (rechtstreeks vliegen mag best wat extra kosten neem ik aan, maar hoeveel is jouw keuze). Dus de beste prijs kwaliteitverhouding zoeken. Wat vaak ook werkt is vroeg boeken, dan is het aanbod gewoon veel hoger en krijg je vaak een soort “vroegboekkorting”.
Ik ga niet overstappen, want er is een directe verbinding. Ik zit voor mijn werk al genoeg in het vliegtuig om een lichte hekel te hebben aan vliegen / tijd doorbrengen op luchthavens.
En het verdienmodel verschilt heel erg per maatschappij. Intercontinentaal zijn die verschillen iets kleiner, maar bijv. Easyjet maakt amper marge op de vliegtickets, maar wel marge op reclame en bagage bijboeken etc., terwijl KLM bijvoorbeeld dit soort zaken als gratis service ziet en de marge behaalt op vliegtickets. Zo zijn er ook verschillen intercontinentaal, vliegen met British airways via engeland zal bijv. mogelijk wat duurder zijn dan vliegen met Continental.
Zoals ik hierboven schets verschillen de prijzen al enorm binnen eenzelfde maatschappij. Ik kan begrijpen dat er hier en daar getweaked wordt, maar dat zij meer dan het dubbele moet betalen om in hetzelfde vliegtuig te zitten is toch op zijn minst vreemd ...

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-05 18:56

Snake

Los Angeles, CA, USA

KLM is duur. BA is goedkoper.
Dan: de route die je vliegt, hoeveel maatschappijen vliegen erop, 1, 2, of 38? Hoe meer, hoe goedkoper.

Dan, qua planning: flights.google.com, dan kan je de prijsevolutie volgen.

En een tip: Ga een paar jaar in Texas wonen, of westelijker. Zo mooi.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Alain
  • Niet online
Snake schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 01:13:
Dan: de route die je vliegt, hoeveel maatschappijen vliegen erop, 1, 2, of 38? Hoe meer, hoe goedkoper.
Geen idee.
Dan, qua planning: flights.google.com, dan kan je de prijsevolutie volgen.
Snelle check leert dat alleen een overstap geld scheelt. Dan ben ik ruim 27,5 uur onderweg i.p.v. 10,5. Het scheelt nog geen 300 euro.
En een tip: Ga een paar jaar in Texas wonen, of westelijker. Zo mooi.
Tja, dat is één van de mogelijkheden. :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Daar zit heel veel achter en is afhankelijk van heel veel factoren, zoals hoeveel aanbod er is aan stoelen op een bepaalde route, hoeveel concurrenten dezelfde route vliegen, of je wel of niet non-stop reist (da's aantrekkelijker en dus duurder), wat concurrenten vragen, hoeveel stoelen op een vlucht er al verkocht zijn, etc. etc. De daadwerkelijke kostprijs heeft er weinig mee te maken.

Je hebt zelf al ondervonden dat US->EU v.v. duurder is dan andersom, maar daar kun je natuurlijk gebruik van maken door je tickets slim te kopen als je al ruim van tevoren weet dat je vriendin meerdere keren hierheen wil komen. Je boekt dan 1 ticket US->EU, en vervolgens tickets EU->US zodanig dat ze op elkaar aansluiten. De heenreis van je 2e ticket is dan bijvoorbeeld de terugreis van je 1e, en andersom de terugreis van je 1e ticket is de heenreis van je 2e.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee