Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

2 beeldschermen aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• TWDER
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 22-05 14:38
Beste forummers,

Ik heb via mijn werk een pc kunnen overnemen inclusief twee schermen. Tot mijn verbazing had de PC echter geen HDMI aansluiting. Ik heb 1 beeldscherm aangesloten via DisplayPort en de ander via een VGA kabel.

Bij het opstarten werd het VGA aangesloten scherm niet herkend, maar na updates en opnieuw starten is mijn scherm opeens wel uitgebreid ipv gedubliceerd.

Dus helemaal top. Alleen..... is het kwaliteitsverschil tussen beiden schermen nu nogal bizar groot 8)7.

Is het mogelijk om een soort DisplayPort splitter te kopen en dan vanuit 1 uitgang in de PC mijn twee schermen aan te sluiten? Belangrijk hierbij is vooral dat ik het scherm kan uitbreiden, niet alleen dupliceren.

Tips worden zeer op prijs gesteld. _/-\o_

• Joran
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 09:41

Joran

<3 natalee

Kunnen de beeldschermen misschien daisy chainen?

Verreweg de makkelijkste oplossing is een simpele videokaart erin stoppen zodat je een extra digitale uitgang hebt.

Send me your gameboys

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 20-06 21:23
@TWDER Er zijn heel veel dingen mogelijk, maar dan is het voor ons wellicht wel handig om te weten welke schermen het zijn en welke PC met welke componenten je precies hebt ;).

• TWDER
Wat is daisy chainen? Nog nooit van gehoord :X.

HP Compaq Elite 8300 SFF PC ALL
Intel Core i5-3470 CPU 3.20GHz
Intel(R) HD Graphics
Windows 10 Pro
8 GB Werkgeheugen
250GB SSD

De PC heeft 1 DisplayPort en 1 VGA uitgang.

Twee beeldschermen HP E241i IPS display met DisplayPort en VGA aansluitingen, geen HDMI aansluitingen.

Nooit beseft dat je bij het plaatsen van een videokaart er poorten bij krijgt op de achterkant van je pc. Maakt het uit wat voor videokaart ik in plaats van de huidige erin zet? Eentje met 2 DisplayPorts dan denk ik?

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 20-06 21:56

nelizmastr

Goed wies kapot

TWDER schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 02:02:

Nooit beseft dat je bij het plaatsen van een videokaart er poorten bij krijgt op de achterkant van je pc. Maakt het uit wat voor videokaart ik in plaats van de huidige erin zet? Eentje met 2 DisplayPorts dan denk ik?
Hoe zou een videokaart volgens jou werken dan? Tegenwoordig blijft de ingebouwde video vaak zelfs actief ondanks dat er een videokaart is geïnstalleerd, puur voor de mogelijkheid ook daar een scherm aan te hangen. Dat ligt bij OEM PC's van de leeftijd van de jouwe niet altijd zo.

Maar ja, 2x DP zou kunnen werken.Let wel dat je in deze PC's een zogenaamde low profile videokaart moet kopen en eentje zonder vereiste voor een extra voedingsaansluiting.

Low profile kaarten met 2x DP zijn er nauwelijks, dus dat wordt goed zoeken.

I reject your reality and substitute my own

• Vipeax
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 03:43
1 DP is in dit geval toch al genoeg. Dan kan de andere op de iGPU blijven draaien.

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TWDER schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 02:02:
Wat is daisy chainen? Nog nooit van gehoord :X.

HP Compaq Elite 8300 SFF PC ALL
Intel Core i5-3470 CPU 3.20GHz
Intel(R) HD Graphics
Windows 10 Pro
8 GB Werkgeheugen
250GB SSD

De PC heeft 1 DisplayPort en 1 VGA uitgang.

Twee beeldschermen HP E241i IPS display met DisplayPort en VGA aansluitingen, geen HDMI aansluitingen.

Volgens pricewatch: HP EliteDisplay E241i (F0W81AT#ABB) Zilver hebben de schermen ook DVI-D, als je daarvoor wel een aansluiting hebt, ben je er toch? :) Anders wil een andere VGA-kabel misschien wel helpen.

EDIT: Kast heeft alleen VGA en DP. Dan kun je dus een andere VGA kabel proberen en anders bijvoorbeeld de pricewatch: MSI GeForce GT 710 1GD3H LP even scoren, als performance er niet toe doet. Of elk ander low profile GPU. :)
nelizmastr schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:41:
Low profile kaarten met 2x DP zijn er nauwelijks, dus dat wordt goed zoeken.
De schermen hebben als mogelijke inputs: VGA, DVI-D en DP, mogelijkheden genoeg dus.

[Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 25-10-2018 08:53]

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

CH4OS schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:47:

De schermen hebben als mogelijke inputs: VGA, DVI-D en DP, mogelijkheden genoeg dus.
Heb daar verder niet naar gekeken, maar idd. En DVI kan je probleemloos omzetten naar HDMI omdat het signaal identiek is, dus dan kan je alle kanten op.

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

nelizmastr schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:32:
Heb daar verder niet naar gekeken, maar idd. En DVI kan je probleemloos omzetten naar HDMI omdat het signaal identiek is, dus dan kan je alle kanten op.
De PC in kwestie heeft VGA en DP, helaas. Dus omzetten naar HDMI-aansluiting hoeft niet. Meeste el cheapo low profile GPU's beschikken namelijk over DVI. ;)

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

CH4OS schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:55:
[...]
De PC in kwestie heeft VGA en DP, helaas. Dus omzetten naar HDMI-aansluiting hoeft niet. Meeste el cheapo low profile GPU's beschikken namelijk over DVI. ;)
Daar doelde ik ook op. We waren al zover dat TS een videokaartje wilde bijplaatsen ;)

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 08:09

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@TWDER Aangezien het een SFF model is zal je waarschijnlijk ook een low profile kaartje nodig hebben. Heb je ook nog grafische prestaties nodig of is het puur voor kantoor doeleinden ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Emiel1984
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 20-06 23:40

Emiel1984

Made in NL

Is de kwaliteit van de schermen zelf niet gewoon verschillend omdat ze niet evenveel gebruikt zijn ?
Als je de schermen omdraait met aansluiting. Dus het scherm met nu de VGA aansluiting, als je die nu verbind met de andere (displaypoort) kabel, wordt het dan echt beter ?

Deze vraag stel ik want zelf merk ik enkel dat ik een rustiger beeld krijg met de DVI aansluiting tov de VGA namelijk. De kwaliteit van een statisch beeld is niet heel erg merkbaar in kleur of scherpte tussen VGA of DVI vind ik persoonlijk. Mijn schermen zijn niet meer aangesloten via VGA omdat ik vermoeit raakte als ik de VGA aansluiting gebruikte.

[LTS][MTS][HTS]

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 09:30

MsG

Forumzwerver

Ja ik ben ook wel benieuwd naar wat je ervaart. Soms staat de hertz niet goed, of zijn de kleuren anders. Anders het scherm even resetten naar standaardinstellingen? Ik kan het wel ergens aan merken als ik op een PC zit met analoog beeld, maar niet enorm duidelijk aan iets wat overduidelijk lelijk is. Probeer anders eens een andere VGA-kabel. Of heb je een foto of een filmpje wat het wat verduidelijkt?

En zijn het identieke beeldschermen? Misschien is het ene beeldscherm gewoon een stuk beter? Kan je het beeldscherm dat nu op DisplayPort zit eens analoog draaien? Zie je dan duidelijk een verslechtering?

Tuurlijk kan je zo'n extra digitale aansluiting regelen, maar het zou zonde zijn als je geld uitgeeft aan iets wat het probleem niet zou oplossen.

[Voor 10% gewijzigd door MsG op 25-10-2018 11:53]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• TWDER
Thanks voor de tips _/-\o_

Ik ben echt een noob. Jullie hebben inderdaad gelijk. Ik heb de kabels even omgewisseld en het maakt geen zichtbaar verschil. Mijn rechterscherm is nog steeds een stuk minder, ondanks de DP kabel die er nu in zit.

Hoe kan het verschil tussen beiden schermen zó groot zijn? Mijn linkerscherm is echt heel helder, blauwig bijna. Echt heel prettig om naar te kijken. Rechterscherm is de kleur echt duidelijk afwijkend. Echt een smak doffer, soort 'vieze gele gloed' zit eroverheen. Heb de schermen hersteld naar fabrieksinstellingen en beetje lopen spelen met de instellingen maar maakt geen verschil.

Fotootje van het verschil in kwaliteit/ kleur. Nu zit links de VGA en rechts DP. Maar wisselen geeft dus weinig verschil.
https://ibb.co/byoj8A

Is er nog iets wat ik kan doen?

Ik neem even aan dat het bijplaatsen van een videokaart (ik dacht altijd dat je de oude eruit moest halen om de nieuwe erin te zetten ;) ) ook niet zoveel zin heeft dan. Of geld uitgeven aan andere kabels.

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Het 'slechte' beeldscherm is gewoon voorbij het einde van zijn levensduur.
Kan je niks aan doen. Je kan natuurlijk nog proberen te vragen of je die nog mag wisselen op je werk :+ .

[LTS][MTS][HTS]

• MsG

MsG

Forumzwerver

Helemaal niks kunnen doen in de instellingen? Ook niet iets met kleurtemperatuur? Schermlevensduur lijkt me wat minder plausibel. Dat is vaak wat meer binair, of het werkt of het is stuk. Een achteruitgang daarin merkte ik zelf voor het laatst met CRT-beeldschermen.

Heb je even de specifieke modellen van beide schermen?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• TWDER
Heb wel ff zitten kloten met de RGB instellingen, dit heeft opzich wel een heel stuk geholpen. Het beeld handmatig wat blauwig gemaakt. Hierdoor is het wel echt al een stuk beter. Het blijft alleen toch een beetje doffig. Wit op het ene scherm is een stuk witter dan op het andere. Het andere scherm is wat feller, helderder lijkt het wel. Kijkt een stuk prettiger.

@Emiel1984 Haha nee het is helaas (en logischerwijs) garantie tot op de hoek en bekijk het maar ;) .

@MsG Deze schermen zijn het:
https://nl.hardware.info/...splay-e241i/specificaties

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 20-06 21:23
@TWDER Dit is ook een oplossing: Gewoon een kaartje toevoegen met 2x DisplayPort. V&A aangeboden: AMD FirePro W2100 2GB

• MsG

MsG

Forumzwerver

Balance schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 00:22:
@TWDER Dit is ook een oplossing: Gewoon een kaartje toevoegen met 2x DisplayPort. V&A aangeboden: AMD FirePro W2100 2GB
Hij heeft net geconstateerd dat de digitale output nog steeds lelijk beeld geeft op het andere scherm, met andere woorden het zal geen merkbare verbetering geven.

@ts gek dat inderdaad 2 identieke schermen heel ander beeld geven. Staan alle instellingen in Windows verder exact hetzelfde? Kleurtemperatuur of iets als tonen bood ook geen oplossing? Kille kleuren of juist warme kleuren is bij veel schermen een keuzemogelijkheid. En in jouw geval lijken het best goede ips schermen, die zouden ook wel zoiets moeten hebben lijkt me? Anders nog eens kijken of er iets van een firmware upgrade bestaat?

• TWDER
@MsG Ik heb op de HP website even de HP EliteDisplay Series LCD Monitor Drivers gedownload.

Geen idee of ik nu spoken zie omdat ik te lang naar beiden schermen zit te staren maar het lijkt serieus te zijn verbeterd. Ik had op mijn linkerscherm de helderheid 40% lager ingesteld om het andere scherm te compenseren. Dit is nu bijgesteld naar 20%, toch een aardige verbetering. _/-\o_

• TWDER
Balance schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 00:22:
Wel een mooi kaartje voor die prijs volgens mij. Dit zal het probleem niet verhelpen als ik het goed begrijp. Heeft het nut om sowieso zo'n kaartje te plaatsen voor iets betere prestaties? Zal de PC voornamelijk gebruiken voor basis dingen en thuiswerken. Maar toch leuk als die ook een klein spelletje aan kan ofzo.

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

TWDER schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 00:54:
[...]

Wel een mooi kaartje voor die prijs volgens mij. Dit zal het probleem niet verhelpen als ik het goed begrijp. Heeft het nut om sowieso zo'n kaartje te plaatsen voor iets betere prestaties? Zal de PC voornamelijk gebruiken voor basis dingen en thuiswerken. Maar toch leuk als die ook een klein spelletje aan kan ofzo.
Je kan altijd kijken op het moment dat het spel niet werkt of een update van de videokaart werkt.
De intel HD graphics is voor veel spelletje voldoende.

[LTS][MTS][HTS]

• TWDER
Top. Thanks voor de tips _/-\o_

Het is nu opzich wel prima. Nog ff beetje spelen met de instellingen.

• basboy72
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 20-05 22:12
Kan je niet gewoon naar je beelscherm instellingen gaan (configuratiescherm) en je beeldscherm opties op "uitbreiden" zetten? Sorry als je dat al hebt gezegd en ik het heb gemist.

• nldls
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 20-06 11:13
Vga en Display poort blijven sowieso wel erg verschillend hoor. VGA is nog de basis instelling voor analoge weergave en komt niet in de buurt van Displaypoort. Overigens gebruiik nu DVI en HDMI en ook dat verschil zie je goed. Zelfs met tunen van scherm en graphics blijf je verschil houden.

DP switch gaat je denk ik ook niet helpen, aangezien je dan het signaal van 1 naar 2 split, dan zou je alleen de display kunnen kopieren, maar niet uitbreiden tenzij het een software matige tool heeft waarmee je virtueel 2e scherm kan aansluiten dan.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True