Vraag

• Youki
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-04 18:26

Youki

Gewoon Te Gek

Topicstarter
Windows, reteduur. Ik denk dat we er wel allemaal wel eens geweest zijn; nieuwe pc gemaakt maar Windows moet geactiveerd worden *zucht*. >100 euro voor alleen Windows, moet dit nou elke keer?

Ik vraag me af hoe jullie aan je Windows licenses komen. Websites zoals Kinguïn erbuiten gehouden. Ik heb zelf geen helaas oude keys liggen, wordt dus iig niks daarmee. Zijn er nog andere opties dan volle prijs voor Windows te betalen? Kan ik niet bijvoorbeeld gewoon een oude license key van iemand zijn oude pc af trekken?

Ik sta open voor suggesties

[Voor 5% gewijzigd door Youki op 25-10-2018 07:52. Reden: Woordkeus]

You can't buy peace, but you can buy tea

Alle reacties

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:43

https://www.socialcooling.com/

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:13

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Valt nu toch wel mee? Met Windows 8.1 of Windows 7 kon je destijds gratis naar Windows 10 upgraden die tot op de dag van vandaag nog steeds updates blijft uitgeven. En dan hebben we het al over licenties van 9 jaar geleden.

Anyway, ik heb mijn licentie gewoon bij mijn computer gekocht en als goedkope OEM gekregen. En anders koop je gewoon de goedkopere Home versie. Voor thuisgebruik prima, tenzij je met domeinen en servers in de weer gaat.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Youki schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 00:11:
[...]

Ik sta open om alles te proberen, als ik maar van dat watermerkje af kom! >-<
Nou, volgens mij zoek jij dan iets als dit of dit. Prima besturingssystemen en véél goedkoper dan zelfs een gratis Windows-licentie, omdat je ook niet meer met je privacy hoeft te betalen ;)

Blokkeert alle ads en trackers met:
- uBlock Origin
- uMatrix
- en Pi-Hole voor de rest van het netwerk.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:53
Windows, reteduur. Ik denk dat we er wel allemaal wel eens geweest zijn; nieuwe pc gemaakt maar Windows moet geactiveerd worden *zucht*. >100 euro voor alleen Windows, moet dit nou elke keer?
Volgens mij hoeft dat niet *elke keer*. Als je een retail-licentie hebt, dan mag je deze gewoon meenemen naar je volgende pc.
Ik vraag me af hoe jullie aan je Windows licenses komen. Websites zoals Kinguïn erbuiten gehouden. Ik heb zelf geen helaas oude keys liggen, wordt dus iig niks daarmee. Zijn er nog andere opties dan volle prijs voor Windows te betalen? Kan ik niet bijvoorbeeld gewoon een oude license key van iemand zijn oude pc af trekken?
Dat kun je proberen. Er was een tijd dat je Windows 10 kon activeren met een Windows 7 key. Maar volgens mij was dat tijdens de 'gratis' upgrade, ik heb geen idee of dat nog steeds werkt. En ik weet ook niet zeker of het met een OEM-licentie wil. Maar proberen kan geen kwaad toch?

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-06 14:22
Koop gewoon een licentie ergens ben je van het gezeik af.

Roomba E5 te koop

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:58

Ik sta open om alles te proberen, als ik maar van dat watermerkje af kom! >-<
Je staat open voor alles maar de legitieme keys van websites zoals kinguin of van die andere handelaren die een paar tientjes kosten en prima werken. wat is daar dan mis mee?

https://www.ictofficecent...cCH4DMM3k8pUaAiWhEALw_wcB

[Voor 10% gewijzigd door boyette op 25-10-2018 02:10]

• Godlikev
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-06 23:23
https://softwarelicense4u.com/ is ook een hele fijne, kopen massaal licenties op.

• Nortepe85
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-06 00:07
Je bent de zoveelste die hier een topic over opent. Als je de zoekfunctie gebruikt, zul je de antwoorden op jouw vragen wel vinden.

• Youki

Youki

Gewoon Te Gek

Topicstarter
boyette schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 02:09:
[...]

Je staat open voor alles maar de legitieme keys van websites zoals kinguin of van die andere handelaren die een paar tientjes kosten en prima werken. wat is daar dan mis mee?

Ik heb mezelf slecht verwoord. Ik sta open om dingen te proberen maar wel legale dingen. Kinguin zijn te shady

• Youki

Youki

Gewoon Te Gek

Topicstarter
Room42 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 00:21:
[...]

Nou, volgens mij zoek jij dan iets als dit of dit. Prima besturingssystemen en véél goedkoper dan zelfs een gratis Windows-licentie, omdat je ook niet meer met je privacy hoeft te betalen ;)
PFFFffff, geen Ubuntu of Linux. Ik heb wel Windows nodig

• fietser1997
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:09
Koop goedkoop een windows 7 of 8 key en maak gebruik van de windows upgrade tool dit werkt nogsteeds.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:22

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Youki schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 07:53:
[...]

Ik heb mezelf slecht verwoord. Ik sta open om dingen te proberen maar wel legale dingen. Kinguin zijn te shady
Digitale licenties zijn niet shady hoor. Het zijn licenties die zijn opgekocht (vanuit partijen) en doorverkocht worden. Dat wás altijd illegaal, en MS (samen met Abode en wat anderen) heeft ook geprobeerd om het illegaal te houden, maar door een oordeel van het Europese Hof van Justitie is het nu wel legaal (bron).

Kinguin is een marktplaats waar partijen keys kunnen verkopen, dus er zal ook wel eens een key met dubieuze afkomst tussen zitten. Koop je het echter bij shops als https://www.digitallicense.nl/ dan zit het wel goed; tot nu toe heb ik daar geen OEM-, Enterprise Volume- of Russische (of andere low income markets) keys ontvangen.

Je kunt met een sleutel overigens altijd MS bellen en vragen of ze de afkomst van de sleutel willen verifieren.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-06 12:20

OgWok

U.N.C.L.E.

Weet niet hoe het precies zit maar heb op mijn Mac in een Virtual Box al een paar maanden Win 10 draaien.
Er wordt tot nu toe door M'soft nergens naar gevraagd...... Ik gebruik geen cracks of keys.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
100 euro voor iets wat je dagelijks gebruikt gedurende -laten we zeggen- 4 jaar, nounou, wat een geld!
Ja voor die 7 cent per dag kun je een hoop andere dingen doen natuurlijk, ik snap het volkomen!
[/sarcasm off]

Iets serieuzer: als je investeert in een Retail-versie ipv. een OEM-versie (ong. 30 euro duurder voor de Home-edition), dan kun je die legaal meenemen naar je volgende PC en opnieuw activeren.

Daarnaast: Microsoft geeft je 1 à 2 keer per jaar *gratis* "een nieuwe versie" van Windows 10 (1703, 1803, 1809 etc.).

Dus het is niet meer zo als destijds dat er om de paar jaar een nieuwe Windows uitkwam (95>98>ME>XP etc.) waardoor je weer op den duur "gedwongen" werd die te kopen omdat nieuwe games/hardware niet met de oudere Windows-versie wilde werken.

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-05 10:22
Iva_Bigone schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:16:
100 euro voor iets wat je dagelijks gebruikt gedurende -laten we zeggen- 4 jaar, nounou, wat een geld!
Ja voor die 7 cent per dag kun je een hoop andere dingen doen natuurlijk, ik snap het volkomen!
[/sarcasm off]

Iets serieuzer: als je investeert in een Retail-versie ipv. een OEM-versie (ong. 30 euro duurder voor de Home-edition), dan kun je die legaal meenemen naar je volgende PC en opnieuw activeren.

Daarnaast: Microsoft geeft je 1 à 2 keer per jaar *gratis* "een nieuwe versie" van Windows 10 (1703, 1803, 1809 etc.).

Dus het is niet meer zo als destijds dat er om de paar jaar een nieuwe Windows uitkwam (95>98>ME>XP etc.) waardoor je weer op den duur "gedwongen" werd die te kopen omdat nieuwe games/hardware niet met de oudere Windows-versie wilde werken.
Poeh ik weet nog uit de tijd van Windows Vista Ultimate (de eerste die ik op disc gekocht had, grandioos :D ) totdat de boel kapot ging en ik een nieuw systeem ging maken. Toen heb ik contact met MS gehad en was het binnen no-time geregeld en kon ik de key opnieuw gebruiken op mijn nieuwe systeem?

Mij lijkt dat zoiets nog altijd mogelijk moet zijn? Ik ben er met Windows 7 / 10 nog niet achter want ik gebruik mijn huidige systeem al redelijk lang, maar ik mag hopen dat zodra mijn PC spontaan compleet overlijd dat ik met een belletje naar MS het wederom opgelost krijg.

Want waar wordt nu met de komst van Windows 10 je product code aan gekoppeld?
1. Ergens in de bios/moederbord?
2. Aan je live/outlook account?
3. Ergens op je SSD/HDD?
Bij 1 en 3 zou je dus verplicht worden een nieuwe code te kopen indien dit desbetreffende onderdeel stuk gaat? Zou ik heel, heel vreemd vinden :)

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-06 18:25

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

[...]

https://nl.hardware.info/...t-het-lijkt-erop-van-welh

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• n3othebest
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:29
LopendeVogel schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:24:
[...]

Poeh ik weet nog uit de tijd van Windows Vista Ultimate (de eerste die ik op disc gekocht had, grandioos :D ) totdat de boel kapot ging en ik een nieuw systeem ging maken. Toen heb ik contact met MS gehad en was het binnen no-time geregeld en kon ik de key opnieuw gebruiken op mijn nieuwe systeem?

Mij lijkt dat zoiets nog altijd mogelijk moet zijn? Ik ben er met Windows 7 / 10 nog niet achter want ik gebruik mijn huidige systeem al redelijk lang, maar ik mag hopen dat zodra mijn PC spontaan compleet overlijd dat ik met een belletje naar MS het wederom opgelost krijg.

3. Ergens op je SSD/HDD?
Bij 1 en 3 zou je dus verplicht worden een nieuwe code te kopen indien dit desbetreffende onderdeel stuk gaat? Zou ik heel, heel vreemd vinden :)
Ik weet dat in ieder geval 2. mogelijk is. Mijn windows 10 pro code is gewoon aan mijn account gekoppeld. Als ik na installatie op een nieuwe PC inlog kan ik vanuit daar de code overzetten van mijn oude PC naar mijn nieuwe en is het geregeld.

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-06 22:16
Destijds via Rakuten.de een licentie gekocht, werkt een beetje hetzelfde als kinguin denk ik. Alleen nog een stukje goedkoper. Key heeft altijd prima gewerkt.Volgens mij is het volledig legaal.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• LopendeVogel
n3othebest schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:58:
[...]

Ik weet dat in ieder geval 2. mogelijk is. Mijn windows 10 pro code is gewoon aan mijn account gekoppeld. Als ik na installatie op een nieuwe PC inlog kan ik vanuit daar de code overzetten van mijn oude PC naar mijn nieuwe en is het geregeld.
Kijk daar ging ik dus stiekem ook al vanuit.. Dan is er naar mijn weten ook geen probleem meer? Koop de Windows 10 Home (of welke versie dan ook) bij een erkend bedrijf en klaar?..

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:19
Er is niet echt een manier om goedkoop een betrouwbare licentie te krijgen. Ik zeg niet dat de goedkope keys onbetrouwbaar zijn, maar er zit wel degelijk zooi tussen. Wil je nou echt voor die paar tientjes die je bespaart (op de levensduur van een PC) het risico lopen op gezeik?

Geloof me als je een volumelicentie krijgt, ben je echt niet blij. Die geven op een gegeven moment aan verlopen te zijn en heractiveren via microsoft is een ramp. Je bent meer tijd kwijt om de problemen op te lossen dan het 1x goed te doen en direct een licentie bij microsoft te kopen.

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-06 22:16
hoi1234 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:08:
Er is niet echt een manier om goedkoop een betrouwbare licentie te krijgen. Ik zeg niet dat de goedkope keys onbetrouwbaar zijn, maar er zit wel degelijk zooi tussen. Wil je nou echt voor die paar tientjes die je bespaart (op de levensduur van een PC) het risico lopen op gezeik?

Geloof me als je een volumelicentie krijgt, ben je echt niet blij. Die geven op een gegeven moment aan verlopen te zijn en heractiveren via microsoft is een ramp. Je bent meer tijd kwijt om de problemen op te lossen dan het 1x goed te doen en direct een licentie bij microsoft te kopen.
Niet echt een manier? Heel veel mensen leggen net uit dat die er wel is. En gezeik? Ding heb ik een paar jaar geleden geactiveerd, en nooit meer omkijken naar gehad. Upgrade naar Windows 10 ging vlekkeloos, dus welk gezeik?

Ik denk dat het de keus van iemand zelf moet zijn of ze meer dan 100 euro willen neerleggen of niet. De mogelijkheden zijn er en het is aan de gebruikers om die wel of niet te gebruiken.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• LopendeVogel
elhopo schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:26:
[...]

Niet echt een manier? Heel veel mensen leggen net uit dat die er wel is. En gezeik? Ding heb ik een paar jaar geleden geactiveerd, en nooit meer omkijken naar gehad. Upgrade naar Windows 10 ging vlekkeloos, dus welk gezeik?

Ik denk dat het de keus van iemand zelf moet zijn of ze meer dan 100 euro willen neerleggen of niet. De mogelijkheden zijn er en het is aan de gebruikers om die wel of niet te gebruiken.
Het gaat er meer om dat er ook genoeg negatieve ervaringen mee zijn. Waarom iemand aanbieden om te gaan gokken?
Dat het bij jou goed gegaan is wilt niet zeggen dat het bij de topicstarter goed gaat. Stel zijn key wordt na een week geblokkeerd, wat dan?
Ik zou dus ook gewoon bij het advies blijven om het legaal en eerlijk te doen zodat je zeker weet geen problemen te kunnen krijgen, stel je krijgt wel problemen dan kan je bij de winkel/MS terecht.

Indien jij je code van een vage site afhaalt voor een te lage prijs, dan staat niemand klaar om je te helpen.

Nogmaals, leuk dat het bij jou goed gegaan is (ik zou het wel even afkloppen als ik jou was haha), maar om het een ander te adviseren?
Bij sommige gaat een illegale download/activator jaren goed, toch zou ik zijn advies niet volgen om dat ook maar op die manier te doen.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:40
Youki schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 07:55:
[...]

Als je het echt nodig hebt, waarom is die 100 euro dan zo veel?

Voor je CPU denk je ook geen 2x na om daar een dikke (paar) honderd euro voor neer te leggen. Want die heb je nou eenmaal nodig. Voor een besturingssysteem voelt het misschien anders omdat je weet dat er (betere) gratis alternatieven zijn. Maar als die voor jou niet bruikbaar zijn, dan heb je de keuze om te betalen toch eigenlijk al gemaakt?

• Omisys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-06 16:58
Ik heb van het weekend nog een windows 7 laptop geupgrade naar windows 10, en die werd gewoon netjes geactiveerd met de windows 7 license. Dus als je nog een oude hebt, geef het een kans!

• Bas.
  • Laatst online: 02-06 15:53
Ik zal mijn eigen ervaringen delen. Trek jullie conclusies.
[...]

Wanneer je bij ICT Office Centre MS Office Home/Business of Pro koopt, zijn deze "toevallig" niet op voorraad. Ze bieden je dan een gratis "upgrade" naar Pro Plus aan en vragen of je hiermee akkoord gaat.

Ze leveren dus Volume License Keys

Deze VLK licenties hebben geen enkele waarde tegenover een "echte" HomeBusiness of Pro licentie. Na controle zegt Microsoft dat keys al tientallen keren geactiveerd zijn op verschillende PC's. VLK is daarnaast helemaal niet voor particulier gebruik.

In verschillende reviews lees je ook dat mensen blij zijn een ProPlus licentie gekregen te hebben ipv. de bestelde HomeBusiness licentie. Top service zeggen ze dan... Jaja ;w
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:11:
[...]

Digitale licenties zijn niet shady hoor. Het zijn licenties die zijn opgekocht (vanuit partijen) en doorverkocht worden. Dat wás altijd illegaal, en MS (samen met Abode en wat anderen) heeft ook geprobeerd om het illegaal te houden, maar door een oordeel van het Europese Hof van Justitie is het nu wel legaal (bron).

Kinguin is een marktplaats waar partijen keys kunnen verkopen, dus er zal ook wel eens een key met dubieuze afkomst tussen zitten. Koop je het echter bij shops als https://www.digitallicense.nl/ dan zit het wel goed; tot nu toe heb ik daar geen OEM-, Enterprise Volume- of Russische (of andere low income markets) keys ontvangen.

Je kunt met een sleutel overigens altijd MS bellen en vragen of ze de afkomst van de sleutel willen verifieren.
Digital Licence ook ervaring mee. User gaf aan dat zijn MS Project pakket niet meer geactiveerd was. Heb toen gekeken wat zijn key aan geeft.

MSDN dus. Geef je aan problemen te hebben dan sturen ze via email een nieuwe key toe. Dit blijken ook gewoon MSDN licenties.

Dat iemand dergelijke toko's aanraadt omdat de software netjes geactiveerd kan worden, wil nog niet zeggen dat het gebruik ervan legaal is.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-05 10:06
Linus had hier laatst wel een goede samenvatting over...

Ja, Windows licensies zijn duur. Ik weet niet precies over welk volume jij het hebt, als je zegt: moet dit nou elke keer?, maar je doet laten blijken dat het een terugkerende frustratie is.

De prijs van een Windows lisencie is inderdaad ergens tussen € 100 en € 200 of zo, afhankelijk van wat je kiest. Er zijn sites met keys die goedkoper zijn - maar volgens de EULA mag je die niet gebruiken. Meestal zijn die Windows copies voor een andere markt bedoeld Echt legaal is dat dus ook niet.

Kan ik me voorstellen dat je liever nog € 100 aan hardware uitgeeft? Ja, mogelijk. Maar goed, software is net zo goed onderdeel van een PC - te beginnen bij het OS.

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06 19:08
LopendeVogel schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:24:
[...]

3. Ergens op je SSD/HDD?
Ik meen dat er ergens een account die geknuffeld wordt door een algoritme je pc bijhoudt. Maar vaak kunnen ze je windows alsnog activeren. Maar stel je belt ze 3 x per week... dan houdt het feestje op.

• AW_Bos
  • Laatst online: 02:13

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

fietser1997 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:04:
Koop goedkoop een windows 7 of 8 key en maak gebruik van de windows upgrade tool dit werkt nogsteeds.
Kan je dus nog steeds gratis naar Windows 10? Bijzonder... :P

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

• Room42
  • Niet online
[...]

Was te proberen ;)

- uBlock Origin
- uMatrix

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-06 18:10
Room42 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 00:21:
[...]

Volgens mij word Ubuntu dan best duur, gezien Canonical toch best wel wat stappen in de betalen met privacy richting aan het zetten is.

En dan was er een tijdje nog nog iets met zoeken of reclame in Ubuntu waar een kleine rel over was waarna dat werd weg gehaald. Staat ook ergens op Tweakers.

• hoi1234
elhopo schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:26:
[...]

Ja mijn ervaringen zijn vertekend, want ik kom alleen mensen tegen waar het fout gaat. Maar is dat risico het waard? Je moet er uiteindelijk weer tijd in stoppen als blijkt dat de licentie 'verlopen' is. Koop gewoon een retail licentie van windows 10. Dan zit je weer voor 10 jaar gebakken voor 150 euro.
Basilange schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:41:
[...]
Ik gebruik dit soort keys niet en raadt ze ook niet aan. Dus mijn beeld zou wel vertekend zijn, doordat ik alleen mensen tegenkom waarbij het wel fout is gegaan. Maar mocht de licentie plotseling 'verlopen', dan moet je er wel weer tijd in steken. Dat kost ook geld.

Ik meen dat er ergens een account die geknuffeld wordt door een algoritme je pc bijhoudt. Maar vaak kunnen ze je windows alsnog activeren. Maar stel je belt ze 3 x per week... dan houdt het feestje op.
Dan is mijn recente ervaring dus puur pech? Voor een klant was ik bezig om windows 7 pro te fixen. Die gaf namelijk aan verlopen te zijn. Toen ik de key checkte bleek het om een volume key te gaan. Ben 1.5 uur bezig geweest zonder resultaat en mocht 20 minuten in de wacht staan, zonder een medewerker te spreken. Was overigens in opdracht van student aan huis, anders had ik aangeboden om windows 7 HP te installeren. (daar was een meegeleverde key van aanwezig)
Bas. schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:40:
Ik zal mijn eigen ervaringen delen. Trek jullie conclusies.

[...]

Wanneer je bij ICT Office Centre MS Office Home/Business of Pro koopt, zijn deze "toevallig" niet op voorraad. Ze bieden je dan een gratis "upgrade" naar Pro Plus aan en vragen of je hiermee akkoord gaat.

[Afbeelding]
Ze leveren dus Volume License Keys

Deze VLK licenties hebben geen enkele waarde tegenover een "echte" HomeBusiness of Pro licentie. Na controle zegt Microsoft dat keys al tientallen keren geactiveerd zijn op verschillende PC's. VLK is daarnaast helemaal niet voor particulier gebruik.

In verschillende reviews lees je ook dat mensen blij zijn een ProPlus licentie gekregen te hebben ipv. de bestelde HomeBusiness licentie. Top service zeggen ze dan... Jaja ;w

[...]

Digital Licence ook ervaring mee. User gaf aan dat zijn MS Project pakket niet meer geactiveerd was. Heb toen gekeken wat zijn key aan geeft.

[Afbeelding]

MSDN dus. Geef je aan problemen te hebben dan sturen ze via email een nieuwe key toe. Dit blijken ook gewoon MSDN licenties.

Dat iemand dergelijke toko's aanraadt omdat de software netjes geactiveerd kan worden, wil nog niet zeggen dat het gebruik ervan legaal is.
Dit dus inderdaad. En ja, je krijgt weer een nieuwe licentie, maar je moet wel weer contact opnemen, nieuwe licentie invoeren en dat iedere keer dat de licentie 'verloopt'. Voor 150 euro weet je gewoon dat het goed is.

[Voor 4% gewijzigd door hoi1234 op 25-10-2018 10:34]

• Room42
  • Niet online
LOTG schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:27:
[...]

Volgens mij word Ubuntu dan best duur, gezien Canonical toch best wel wat stappen in de betalen met privacy richting aan het zetten is.

En dan was er een tijdje nog nog iets met zoeken of reclame in Ubuntu waar een kleine rel over was waarna dat werd weggehaald. Staat ook ergens op Tweakers.
offtopic:
Ten eerste is het optioneel en ten tweede is de Amazon-koppeling, naast uitschakelen, ook nog eens heel makkelijk compleet te verwijderen. Plus, ze verzamelen veel minder (als je het al aan zet) dan Windows. Daarmee is het dus 100x makkelijker dan in Windows. :)

[Voor 5% gewijzigd door Room42 op 25-10-2018 10:30]

- uBlock Origin
- uMatrix

• hoi1234
Room42 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:29:
[...]

offtopic:
Ten eerste is het optioneel en ten tweede is de Amazon-koppeling, naast uitschakelen, ook nog eens heel makkelijk compleet te verwijderen. Daarmee is het dus 100x makkelijker dan in Windows. :)
Bovendien als je windows 10 gebruikt, moet je er én voor betalen met geld én met je data. Windows 10 is dus geen klap beter dan ubuntu. Dat ubuntu dus ook data als betaalmiddel gebruikt, is geen valide argument.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:22

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Helixes schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:41:
Er zijn sites met keys die goedkoper zijn - maar volgens de EULA mag je die niet gebruiken. Meestal zijn die Windows copies voor een andere markt bedoeld Echt legaal is dat dus ook niet.
Een klein beetje offtopic:

Multinationals zien de wereld het liefst als één globale markt als het in hun voordeel is. Zo kunnen ze tegen zo laag mogelijke kosten produceren door productie in lage lonenlanden neer te zetten en via fiscale constructies zo min mogelijk belasting afdragen. Maar als het in hun nadeel is, dan doen ze of er geen globale markt bestaat ("Nee meneer, deze uitvoering van het product mag alleen in India verkocht worden, ook al is die identiek aan de variant voor uw werelddeel; zo hebben wij dat nu eenmaal bedacht").

Dit is wat er mis is in de wereld van globalisering: het werkt volgens de multinationals maar één kant op. En dat klopt niet. Ethisch niet, maar ook juridisch niet.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 05:50
Geloof t of niet.
Mn oude windows 7 versies, waarvan 2 zeker iligaal waren (3e was n 2e hands systeem, dus no clue tbh) met een een crack gewoon geupdate naar windows 10. Reinstalls werken nog altijd pijnloos.

Voor mn nieuwere build, tog maar n grey key gekocht om me n beetje moeite te besparen :P

Denk dat je voor je zelf eerst af moet wegen wat je wil, tegen welke kosten / risico's.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:45

MsG

Forumzwerver

mcDavid schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:32:
[...]

Als je het echt nodig hebt, waarom is die 100 euro dan zo veel?

Voor je CPU denk je ook geen 2x na om daar een dikke (paar) honderd euro voor neer te leggen. Want die heb je nou eenmaal nodig. Voor een besturingssysteem voelt het misschien anders omdat je weet dat er (betere) gratis alternatieven zijn. Maar als die voor jou niet bruikbaar zijn, dan heb je de keuze om te betalen toch eigenlijk al gemaakt?
Om die processor kan je niet heen. Als men een gratis processor kon regelen deed men dat natuurlijk ook massaal :-P. Ik gebruik altijd oude Windows 7-licenties van donor-hardware. Legaal, geen idee, maar het werkt. En technisch gezien kreeg elke Windows-7 sleutel een gratis upgrade-mogelijkheid naar 10.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-06 14:14

Rannasha

aka "Species5618"

Ik heb gewoon 1 Windows 10 Retail licentie gekocht, direct bij Microsoft. Gezien ik maar 1 desktop-computer gebruik (laptops worden geleverd met een eigen Windows licentie), is dat voldoende. Omdat het een retail licentie is en geen OEM, kan ik hem gewoon meenemen naar een volgende PC. Kost eenmalig zo'n 130-150 euro ofzo, maar gezien Microsoft z'n huidige beleid om geen volledig nieuwe Windows-versies meer te maken en enkel voort te bouwen op W10, vermoed ik dat ik nog wel even verder kan.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-06 15:57

PinusRigida

I put the p in pool.

Ik heb een tijdje met Ubuntu gewerkt als tweede OS, is zeker aan te raden als je Windows al gewoon bent, UI verschilt weinig, je bent het snel gewoon en het is gewoon gratis én volledig. Ik had toen nog last met compatibiliteit van programma's en games maar dit schijnt tegenwoordig niet zo'n probleem meer te zijn.

Moest ik Win10 niet zo goed vinden, ik zou meteen terug Ubuntu downloaden.

Maar eerlijk: een goeie 80 euro eenmalig is toch ook niet zo'n probleem?

[Voor 19% gewijzigd door PinusRigida op 25-10-2018 12:59]

• mcDavid
MsG schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:37:
[...]

Om die processor kan je niet heen. Als men een gratis processor kon regelen deed men dat natuurlijk ook massaal :-P. Ik gebruik altijd oude Windows 7-licenties van donor-hardware. Legaal, geen idee, maar het werkt. En technisch gezien kreeg elke Windows-7 sleutel een gratis upgrade-mogelijkheid naar 10.
"gratis" is niet het zelfde als "illegaal". Ubuntu is gratis. Een oude/gebruikte Windows 7 OEM licentie op nieuwe hardware draaien is illegaal. Dan kun je net zo goed de eerste de beste torrent downloaden en installeren. De pakkans is misschien wat kleiner dan wanneer je "illegaal" een CPU regelt, maar in feite verschilt het niet zo veel.

Ik snap niet hoe mensen zó tussen de oren kunnen hebben zitten dat ze écht windows moeten gebruiken, maar tegelijkertijd te beroerd zijn om er voor te betalen.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-06 13:45

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

mcDavid schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 13:27:
[...]

"gratis" is niet het zelfde als "illegaal". Ubuntu is gratis. Een Windows 7 OEM licentie op nieuwe hardware draaien is illegaal. Dan kun je net zo goed de eerste de beste torrent downloaden en installeren. De pakkans is misschien wat kleiner dan wanneer je "illegaal" een CPU regelt, maar in feite verschilt het niet zo veel.

Ik snap niet hoe mensen zó tussen de oren kunnen hebben zitten dat ze écht windows moeten gebruiken, maar tegelijkertijd te beroerd zijn om er voor te betalen.
Dat is dus niet waar! Waar haal je dat vandaan? Een OEM licentie op nieuwe hardware mag prima.
Dan kun je dus niet net zo goed een torrent downloaden.

het nadeel van de OEM licentie blijft dat je deze niet over kunt zetten naar nieuwe hardware en dat is wel wat je je moet bedenken!

Daarnaast vind ik het raar dat een veel terugkomend onderwerp van gesprek op tweakers is: Prima dat ik bijna 300 euro voor een CPU uitgeef, maar Windows is dan ineens te duur. Alleen maar omdat iets fysiek is, betekent het niet dat dat het enige is wat geld kost. Het gros van het geld gaat sowieso naar R&D, dus niet naar de fysieke kosten van de hardware.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kinguin is niets anders dan een reseller van een berg andere resellers, net als G2A. Uiteindelijk koop je een key bij een derde partij en juist die derde partij kan nog wel eens bij de groothandel (om het zo even te zeggen) de keys gekocht hebben met een gestolen credit card. Drie keer raden wat er gebeurd als de kaart geblokkeerd wordt en de bedragen niet geïncasseerd kunnen worden voor de groothandel? Gedane aankopen worden teruggedraaid en uitgegeven keys worden ingetrokken. Hier is verder al dusdanig veel over geschreven, zowel op internet als hier op Tweakers, dat het geen zin heeft om dat nogmaals verder uit te schrijven.
"gratis" is niet het zelfde als "illegaal". Ubuntu is gratis. Een Windows 7 OEM licentie op nieuwe hardware draaien is illegaal.
Is niet waar. Je weet dat de Windows OEM key zich dan (bij de eerste activatie) bind aan het hardware ID van de machine? Sterker nog; wat jij impliceert (koppelverkoop, OEM windows alleen bij nieuwe, kant en klare PC's) is juist illegaal.
En voor een nieuwe PC wel 1500 neertellen? Dan maakt die 100 euro meer of minder eigenlijk toch ook niets uit, als er onderdelen in de PC zitten die 3 keer zo duur zijn (CPU) of zelfs zo'n 8 keer (GPU)? Het is dus zeer relatief, er zijn ook zat gratis alternatieven, als je het geld er niet voor over hebt.
Je staat open voor alternatieven, maar de gratis alternatieven die je aangereikt zijn, doe je op voorhand al weg, omdat je Windows "nodig" hebt. Wat wil je nu dan met dit topic? Wil je goedkoop en op Windows, dan is er niet veel keus meer dan die shady sites op te zoeken.

[Voor 55% gewijzigd door CH4OS op 25-10-2018 14:17]

• mcDavid
@Hann1BaL @CH4OS lees even de post waar ik op reageer, dan snap je wat ik bedoel. Heb mijn post ook even aangepast om dat duidelijker te maken.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Die post lezen maakt voor de zin waar ik op reageer toch niets uit? :? Dat maakt niet dat jouw statement opeens anders is? Vaak zijn dergelijke keys dan overigens VLK licenties, daar ligt het weer anders dan voor de gemiddelde consument.

[Voor 32% gewijzigd door CH4OS op 25-10-2018 14:15]

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01:28
Wat is het, 150 euro eenmalig betaald voor een retail key in de tijd van Windows 7 (wat is het, 2009?). Daarna heb ik deze licentie (gratis) mee kunnen nemen naar 8, 8.1 en 10. Nu is het een digitale key, gekoppeld aan mijn Microsoft Account. Ofwel; mee te nemen naar ieder ander systeem.

Hoe is dat reteduur? Nu al 9 jaar in gebruik, wat nog wel een paar jaar langer gaat worden - aangezien Windows 10 nog wel even meegaat. Wie weet is deze ook overdraagbaar naar eventuele nieuwe Windows versies (indien die er komen).

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Windows 7 was in 2009 zo rond de 200 euro. Heb ik destijds retail gekocht, met doosje en al. :) Pas met Windows 8.1 gaan upgraden, dus vier jaar op Windows 7 gezeten. Vijftig euro per jaar, zo'n 13ct per dag...

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
CH4OS schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 14:27:
Windows 7 was in 2009 zo rond de 200 euro. Heb ik destijds retail gekocht, met doosje en al. :) Pas met Windows 8.1 gaan upgraden, dus vier jaar op Windows 7 gezeten. Vijftig euro per jaar, zo'n 13ct per dag...
Ik geloof 130,- oid voor de W7 upgrade vanaf Vista in 2009, gevolgd door de gratis upgrade naar Win10 dus kan niet echt zeggen dat ik er arm van ben geworden met nog geen 4ct per dag :+

Ja je kan er mogelijk wat geld op besparen door een halfbakken licentie ergens te kopen en 9 vd 10 (eerder 9/9) een MSDN of volume licentie te krijgen waarvan je weet dat die op elk moment kan gaan deactiveren, maar zeker nu Win10 waarschijnlijk niet meer naar Win11 gaat en dus op dezelfde licentie zal blijven updaten/upgraden zou ik voor 4ct per dag er niet eens over denken en gewoon Win10 op de normale manier kopen.

Fixing things to the breaking point...

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RGAT schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 14:37:
Ik geloof 130,- oid voor de W7 upgrade vanaf Vista in 2009, gevolgd door de gratis upgrade naar Win10 dus kan niet echt zeggen dat ik er arm van ben geworden met nog geen 4ct per dag :+
Ik zat daarvoor op een illegale Windows XP, dus had de upgrade optie niet. ;)
En vond het wel eens tijd 'to come clean', zeg maar. :+

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-06 18:24
[...]

"gratis" is niet het zelfde als "illegaal". Ubuntu is gratis. Een oude/gebruikte Windows 7 OEM licentie op nieuwe hardware draaien is illegaal. Dan kun je net zo goed de eerste de beste torrent downloaden en installeren. De pakkans is misschien wat kleiner dan wanneer je "illegaal" een CPU regelt, maar in feite verschilt het niet zo veel.

Een licentie van een oude zakelijke laptop/desktop weer gebruiken voor een totaal ander systeem mag niet volgens het beleid van Microsoft. Maar hier in Europa zegt de wetgeving en daaruit gekomen jurisprudentie dat Microsoft pech heeft.

Overigens betaal je ook bij Microsoft steeds meer op een andere manier voor Windows. Het is niet zomaar dat de upgrade nog altijd gratis is. Ze veranderen van bedrijfsstrategie.

[Voor 9% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 25-10-2018 14:51]

• Omega Supreme
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02:46

Omega Supreme

The God of Death

PhilipsFan schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 00:46:
[...]
Volgens mij hoeft dat niet *elke keer*. Als je een retail-licentie hebt, dan mag je deze gewoon meenemen naar je volgende pc.

[...]
Dat kun je proberen. Er was een tijd dat je Windows 10 kon activeren met een Windows 7 key. Maar volgens mij was dat tijdens de 'gratis' upgrade, ik heb geen idee of dat nog steeds werkt. En ik weet ook niet zeker of het met een OEM-licentie wil. Maar proberen kan geen kwaad toch?
Ik heb vorige week een oude PC met een retail Windows 7 pro geupgrade. Tot mijn verbazing was windows 10 pro geactiveerd na de upgrade en werkt alles probleemloos. De gekochte licentie houd ik maar achter de hand voor mijn komende nieuwbouw PC.

It's hard to light a candle, easy to curse the dark instead. This moment the dawn of humanity, last ride of the day"

• FBI1988
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-04 16:05
Wat was het nog makkelijk in de tijd van XP met deze key: fckgw-rhqq2-yxrkt-8tg6w-2b7q8

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-06 12:18

Mx. Alba

die/hen/zij

Mijn privé laptop, en die die ik recent heb klaargemaakt voor mijn dochter, heb ik voor een prikkie defect gekocht en gerepareerd / geüpgraded. Op beide laptops zaten Windows 7 Professional licentiecodestickers. Microsoft adverteert er niet mee, maar een Windows 7 (of Windows 8 of 8.1) licentiecode kan je gewoon gebruiken om een verse overeenkomstige Windows 10 installatie mee te activeren. Dus Windows 10 Professional op die laptops gezet en tijdens de installatie geactiveerd met de Windows 7 Pro code die op de sticker onderop de laptop stond. 100% legaal, 100% gratis.

Je hoeft dus niet eens per se een Windows 10 licentiecode te hebben. Een legale Windows 7, 8 of 8.1 licentie werkt ook.

Als anarchist baal ik ervan dat ik een orgaan heb dat "prostaat" heet...

• Mazda Man
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-05 13:26
(verwijderd, mijn suggestie kwam al eens voor)

[Voor 91% gewijzigd door Mazda Man op 25-10-2018 16:19]

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Al eens de TS gelezen? :P
[...] Websites zoals Kinguïn erbuiten gehouden. [...]

• Mazda Man
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-05 13:26
anandus schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 16:19:
[...]
Al eens de TS gelezen? :P

[...]
Excuses, niet al te helder aan het eind van de werkdag :9
Heroic_Nonsense schreef op Thursday 25 October 2018 @ 08:11:
[...]

Maar er zijn verhalen genoeg over te vinden dat het toch een 'shady business' blijft. Het is op zich natuurlijk niet heel raar dat je voor een een retail versie van Windows (iets wat je voor jaren lang elke dag kunt gebruiken) 100-300 euro betaald.

Daarnaast zijn over dit onderwerp al behoorlijk wat topics geopend op Tweakers, misschien daar gewoon even tussen zoeken.

Deze gaat dus gewoon op slot.

[Voor 5% gewijzigd door TheVMaster op 25-10-2018 16:39]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee