Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Upgrade set voor puur de Fallout en The Elder Scrolls games

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AdVictoriamN7
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22:30
Goedenavond,

De laatste tijd zit ik er toch steeds meer aan te denken om mijn oude pc een kleine upgrade te geven. Ik game eigenlijk helemaal niet meer op de pc, maar ik wil toch een uitzondering maken. Ik wil weer de games Fallout en The Elder Scrolls op de pc spelen. Puur omdat er zoveel meer mogelijk is qua modden. Maar ik ben er zelf al jaren uit en wil eigenlijk aan de echte kenners om hulp vragen.

Ik zoek een?
Leuke en betaalbare upgrade om de Fallout en The Elder Scrolls serie op ultra op 1080p te kunnen spelen

Wat is je budget?
500 euro. Ik zat er wel aan te denken om de kast en harddisk te houden. Die zijn gewoon nog prima te grbuiken.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Jaren geleden was ik echt fan van Intel en Sapphire, maar ik weet mijn god niet meer wat nu goed is

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Processor: AMD A6-3650 2600 MHz
Moederbord: Gigabyte GA-A75M-UD2H
Harddisk: WDC WD10EZEX-08M2NA0 1TB
Geheugen: Corsair Vengeance LP CML4GX3M2A1600C9 2x 2GB
Kast: Cooler Master CM690 II Advanced
Voeding: OCZ ModXStream Pro 500

Alle reacties

• BLACKfm
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 02:09
Ik zou haast zeggen dat je huidige setup voor die games al voldoende moet zijn. Voor 500 euro haal je denk ik geen waardige upgrade.

Maar misschien is dit een leuke basis:

AMD:

- AMD Ryzen 5 1400 - €125
- Gigabyte GA-AB350-GAMING 3 - €90
- 8GB DDR4 (1 latje) - €60
- MSI RX580 Armor - €240

Intel:

- i3 7300 - €150
- MSI B250 KRAIT GAMING - €75
- MSI RX580 Armor - €240

Niet gelet op features van moederbord of dat de GPU/CPU de beste keus is

Fallout serie is niet zo zwaar, misschien dat de mods van Skyrim je videogeheugen een beetje willen uittesten, een 1050ti zou ik dan wel als minimum willen voorstellen. Deze kun je zo misschien al als upgrade voor je huidige systeem nemen, dan ben je mogelijk al klaar.

Ik zou um dan wel in de V&A zoeken, want nieuw is eigenlijk nog te goed voor jou huidige systeem.

[Voor 7% gewijzigd door BLACKfm op 24-10-2018 22:42]

Litebit.eu voorraad check :).

• spNk
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 16-06 18:03
@BLACKfm Fallout 76 kan wel eens behoorlijk zwaar gaan worden ;).

Ik ben iets boven je budget uitgekomen (wel te verstaan alles bij Azerty, hier kun je vast nog wel wat op winnen door even goed rond te kijken), de GPU is iets langzamer maar de CPU is wel een stuk meer toekomstbestendig en imo een betere koop dan de 1400.
https://azerty.nl/basket/...6MTtpOjE2MzczODk7aToxO30=

M.a.w.:
AMD Ryzen 5 2600, ASRock AB350M Pro4, HyperX FURY 8GB (zomaar eentje gepakt, let op de QVL lijst of deze compatible is), ASUS ROG STRIX Radeon RX 570 4GB GAMING OC.
530,- as we speak. Als je slim bent neem je ook nog een SSD erbij, bijvoorbeeld deze voor bijna niks van Amazon: https://www.amazon.com/Ki...T=_SX300_QL70_&dpSrc=srch

[Voor 6% gewijzigd door spNk op 24-10-2018 22:50]

• AdVictoriamN7
BLACKfm schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:33:
Ik zou haast zeggen dat je huidige setup voor die games al voldoende moet zijn. Voor 500 euro haal je denk ik geen waardige upgrade.

- MSI RX580 Armor - €240

Niet gelet op features van moederbord of dat de GPU de beste keus is

Fallout serie is niet zo zwaar, misschien dat de mods van Skyrim je videogeheugen een beetje willen uittesten, een 1050ti zou ik dan wel als minimum willen voorstellen. Deze kun je zo misschien al als upgrade voor je huidige systeem nemen, dan ben je mogelijk al klaar.

Ik zou um dan wel in de V&A zoeken, want nieuw is eigenlijk nog te goed voor jou huidige systeem.
Dank voor je reactie en hulp.

Ja eigenlijk wilde ik in eerste instantie ook alleen een videokaart halen want de rest is eigenlijk nog prima zat voor wat ik wil doen. Maar wellicht dat ik toch meteen een leuk upgrade setje koop.

Maar Fallout en The Elder Scrolls serie zijn inderdaad niet grafische hoogstanden, toch kan ik met deze setup de games echt niet op ultra spelen hoor en al helemaal niet op 1920-1080. Dan hapert het als een gek ;) En ik wil de games uiteraard wel modden ja. Misschien niet eens zo'n gek idee idd om eerst alleen een videokaart te kopen en dan eens kijken hoe het loopt.

• AdVictoriamN7
Ik heb toch nog een beetje rond gekeken en ook gekeken naar die Tweakers Best Buy Guides. Denk dat het toch zoiets gaat worden voor mij. Dat moet wel goed zijn toch. Merendeel komt uit die Best Buy Guides.

AMD Ryzen 5 1600 3,2 GHz
ASRock AB350M Pro4
G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB 1x 8GB
Sapphire R9 290X 4GB GDDR5
(videokaart wil ik 2ehands kopen, maar deze lijkt me wel wat) (zag hem al voor 125 euro te koop staan)

Lijkt me toch een mooi setje om de Fallout en The Elder Scrolls series gemod te spelen. Want nogmaals het is echt puur die games die ik op de pc wil spelen. De rest speel ik gewoon op mijn PS4/Xbox One.

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 00:23
Doe er een nieuwe voeding bij. De OCZ is nodig aan vervanging toe gezien de leeftijd van die voeding en de beroerde kwaliteit. De geleverde spanningen zullen ook niet meer in orde zijn. Daar wil je geen nieuwe onderdelen aan hangen.

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:09
Is een rx480 voor 150 euro geen betere deal? Is net even moderner.

But if I offended you | Good | 'Cause I still don't give a f*ck
Hou eens op met die auto-analogieen mensen
AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:10
TheGreatWar2077 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:50:
[...]
Maar Fallout en The Elder Scrolls serie zijn inderdaad niet grafische hoogstanden, toch kan ik met deze setup de games echt niet op ultra spelen hoor en al helemaal niet op 1920-1080. Dan hapert het als een gek ;) En ik wil de games uiteraard wel modden ja. Misschien niet eens zo'n gek idee idd om eerst alleen een videokaart te kopen en dan eens kijken hoe het loopt.
Baha,

Misschien even een reality-check:

Toen Skyrim in 2011 uit kwam, stond het in de top van de mooiste games.
https://www.cnet.com/pict...es-of-2011-screenshots/8/

Er zijn ondertussen een aantal uitbreidingen geweest die de graphics hebben opgepoetst en dus ook zwaarder. Morgen komt de Special Edition uit die een i5 2400, 8GB Ram en een AMD Radeon R9 290 als recommended heeft

De basic Skyrim uit 2011 op recommended:
https://www.tomshardware....Pete-Hines-RPG,13821.html
"The recommended specs let you play on High, not on Ultra," he said. "You'll want a beefier rig for that." He later said that Bethesda doesn't plan on releasing a spec list for the "Ultra" setting.

To meet the recommended PC specification, you'll need the following:

Processor: Quad-core Intel or AMD CPU
4 GB System RAM
6 GB free HDD space
DirectX 9 compatible NVIDIA or AMD ATI video card with 1GB of RAM (Nvidia GeForce GTX 260 or higher; ATI Radeon 4890 or higher).
Kom jij aanzetten met een A6-3650 (ongeveer de traagste consumenten quad core ooit gemaakt, low voltage uitgezonderd).

Passmark vergelijking, inclusief Ryzen 5 1600 (nog vrij laag geclockt versus 2600/2600X) (alles even afgerond op 50):
A6-3650: 3150
Ryzen 5: 12250 (388% in multicore, 202% in singlecore)

https://www.cpubenchmark....0-Quad-Core/27vs2984vs305

Je hebt geen losse gpu, maar eentje in je cpu, de Radeon HD 6530D. Die gebruikt ook nog eens een deel van je geheugen voor de graphics, dus de minimum requirements van 4GB RAM haal je dan allang niet meer.
Passmark vergelijking tussen die van jou, de recommended (Radeon 4890), inclusief een RX480 (alles even afgerond op 50):
HD 6530D: 500
Radeon 4890: 1500 (300%, dus die van jouw is 1/3 van recommended)
Radeon RX 480: 8100 (1580%)

https://www.videocardbenc...deon-RX-480/109vs42vs3533

TLDR:
Recommended is op high (resolutie wordt nog niet eens genoemd, maar laten we er even vanuitgaan dat ze Full-HD bedoelden)
Processor is ongeveer recommended
GPU is 3x trager dan recommended
Geheugen is al dik te weinig omdat de iGPU er ook nog gebruik van maakt en dan nog is 4GB precies recommended (en tegenwoordig gebruiken we daar meer van)

En dan verwacht jij wel even ultra te spelen, en dan ook wel even wat mods? Op die aardappel? :*)

Een nieuwe GPU, zoals een RX 480 trekt je systeem helemaal niet en dan is zowel je geheugen als je processor nog steeds zwaar een bottleneck.

Vervang de hele zwik gewoon ineens, want in stappen kopen van upgrades heeft echt geen zin.

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 01:33
BLACKfm schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:33:

AMD:

- MSI RX580 Armor - €240

Intel:

- i3 7300 - €150
- MSI B250 KRAIT GAMING - €75
- MSI RX580 Armor - €240

Niet gelet op features van moederbord of dat de GPU/CPU de beste keus is

Sorry, ik snap je hele reactie niet.
Zijn PC is in zijn geheel niet in staat om (recente) games te spelen.

Je raad een CPU, moederbord, geheugen en een videokaart aan, maar je hebt niet gelet op het moederbord, de GPU en CPU.
Blijft het geheugen over, maar 1 latje is niet erg verstandig met een Ryzen CPU en je zegt niks over snelheid.

Een i3 7xxx voor 150 euro is INSANE, dergelijke prestaties mogen maximaal 75 euro kosten.

Ik heb dus het idee dat je de TS alleen maar van de regen in de drup 'helpt'.

@TheGreatWar2077 Met dit systeem kun je niks meer behalve internetten, doe het gelijk goed zoals White Feather al aangeeft.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 165,-€ 165,-
1ASRock B450M Pro4€ 77,30€ 77,30
1Asus ROG-STRIX-RX570-4G-GAMING€ 169,-€ 169,-
1Kingston HyperX Predator HX430C15PB3K2/8€ 84,49€ 84,49
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 49,87€ 49,87
1Crucial BX500 240GB€ 38,95€ 38,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 584,61
Zoals je aangeeft kun je behuizing en harde schijf meenemen.
Heb je nog iets meer budget kun je nog wat stappen maken in kwaliteit/toekomstbestendigheid.

Je kunt inderdaad ook een 2e hands videokaart nemen, let wel op dat een 290X behoorlijk wat verbruikt, dan zou ik voor deze voeding gaan: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1112039;1112041/
De 570 is (nagenoeg) even snel als de 290(X), je bespaart dan dus maar 30 euro (indien 290X = 125 euro) en komt te zitten met meer geluid, warmte en hogere energierekening, op de lange termijn is dat misschien even duur.
100W verschil --> 10 uur gamen = 1kWh = 22cent.
10 uur per week geeft dan 10 euro per jaar.

Deze processor is nu ook erg goedkoop, uiteraard een stuk langzamer dan de 2600 maar voor nu voldoende voor de genoemde games (kun je later natuurlijk wel in de problemen komen).
pricewatch: AMD Ryzen 3 1200 Wraith Stealth koeler Boxed
(de rest kun je hetzelfde laten)

[Voor 11% gewijzigd door mitsumark op 27-10-2018 19:03]

• pino85
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 04-06 16:10

pino85

Im just a Bird in the Sky

Ik sluit me bij @mitsumark en @White Feather aan, leg een goede basis om later makkelijk te kunnen upgraden mits nodig.
De aangeraden componenten leveren erg veel waar voor je geld.

Liefhebber van Tweakers en Hardwarejunkies.info

• BLACKfm
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 02:09
mitsumark schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 12:21:
[...]

Sorry, ik snap je hele reactie niet.
Zijn PC is in zijn geheel niet in staat om (recente) games te spelen.
Ik zeg ook nergens dat zijn pc in de huidige staat (er wordt geen GPU vermeld, dus die zal er wel niet zijn) wél geschikt is voor recente games. En als je de huidige pc blijft gebruiken het geen nut heeft daar een dure gpu in te stoppen, want dan zit je al snel aan een CPU bottleneck.
Het ging verder ook niet om 'recente' games maar om series van al 'jaren oude' spellen.

Een budget van 500 euro is ook (nieuw) nauwelijks te doen. Zoals je zelf ook al aangeeft door daar bijna 100 euro overheen te gaan met een mindere GPU.

Een betere CPU maakt dat je in de toekomst niet 2 dingen moet gaan upgraden, maar betekend dat je in het heden al in moet leveren op prestaties door een goedkopere GPU.
Je raad een CPU, moederbord, geheugen en een videokaart aan, maar je hebt niet gelet op het moederbord, de GPU en CPU.
Nee, ik heb er niet in detail naar gekeken of dit moederbord het goed doet in de reviews. Het voorgestelde moederbord beschikt over de juiste socket en ondersteund de aangegeven CPU (al dan niet na een bios flash). Heeft prima geluid on board, het altijd gewilde RGB pakket, een m.2 slot voor een NVME SSD, 4 ramsloten en wat er allemaal nog niet meer op zit. Met het moederbord is in mijn optiek dus niks mis, en het past nagenoeg binnen het budget. Er zijn wel 10 moederborden waar je uit kunt kiezen binnen een prijsrangen, je moet toch wat. Een avondstudie mag de TS dan natuurlijk zelf doen :).

De GPU zal vast ook beter kunnen, maar gezien ik hier nu een paar 570's voorbij heb zien komen zal dat ook wel meevallen. Er komt een refresh aan, dus ik zie deze 580 nog wel verder zakken in prijs. Ook 2e hands is deze goedkoop te krijgen.

De CPU is enkel op budget gekocht. Ik verwacht met een dergelijke setup echter niet dat de 1400 het zoveel meer zal afleggen op FPS gebied dan de 2600. De 2600 heeft meer cores en is iets sneller/nieuwe, maar het scheelt wel 4 tientjes in de PW...
Blijft het geheugen over, maar 1 latje is niet erg verstandig met een Ryzen CPU en je zegt niks over snelheid.
Ik heb hier ook niet hard naar gezocht, maar een dualchannel setje van 2x 4gb was duurder dan 1x 8gb (in de tijd dat ik er naar zocht). Door 1 latje te nemen heb je alvast wel het geheugen en je houdt meer ruimte over om uit te breiden als je er later nog een latje bijprikt. Je levert wel wat in op de prestatie , maar dat werkt alleen maar mee aan de feestvreugde als je iets minder noodzakelijks als het RAM later uitbreidt en dan nog meer prestaties krijgt.

Ook dit was een budgettechnische keuze. Als 2x 4gb goedkoper was geweest had ik dat gekozen.
Een los latje 4GB met een heatspreader er ben je ook minstens 31 euro kwijt volgens de pricewatch.
De snelheid is niet heel erg relevant als je met een budget bezig bent van 500 euro, dus gewoon het goedkoopste pakken.

Al met al vind ik mijn voorstel dus helemaal niet zo vreemd, maar mogelijk met bovenstaand verhaal legt dat mijn gedachtegang wat uit :).
Een i3 7xxx voor 150 euro is INSANE, dergelijke prestaties mogen maximaal 75 euro kosten.
De gekozen i3 7300 is nagenoeg beste i3 die je kunt krijgen uit de 7000 serie met dit budget. Met een 4ghz baseclock ook nog eens lekker rap, en daar hebben singlecore games nog wel wat meer baat bij dan 6 cores die een stukje trager gaan. Deze heb ik echter in een shop gevonden, ik zie in de pricewatch dat de
i3 7320 (met 0.1ghz meer) goedkoper is, maar je moet er dan wel een koeler bijkomen. Boxed is een 10-tje meer.

Je kijkt zo mogelijk enkel naar het 'i3' plaatje, maar de hedendaagse i3 doet echt niets onder voor de i5 of i7's van jaren geleden.

Hoe dan ook, als iemand met 500 euro bij mij komt en de beste prestaties wilt help ik die persoon maar snel uit de droom. In dit geval ging ik er ook maar van uit dat de kast en voeding ook maar meegaan, maar zoals hier al eerder is geopperd kun je die ook maar beter naar de eeuwige jachtvelden sturen.
Met een budget als dit moet je echter keuzes maken...
BLACKfm schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:33:Voor 500 euro haal je denk ik geen waardige upgrade.
Ik verwacht met mijn voorgestelde Ryzen setup te voldoen aan de vraag van de TS en vind daarom ook dat de voorgestelde onderdelen geen slechte keus is, maar zal niet ontkennen dat het beter kan... maar dan moet die nog wel even doorsparen of uitwijken naar de V&A.
En ik dacht dat ik nog een regel had toegevoegd naar complete systemen in de V&A in mijn eerste post, want voor 500 euro en minder kun je nog een compleet systeem met een 1060 regelen, maar blijkbaar is die edit niet afgerond |:(

Litebit.eu voorraad check :).

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True