Ik zeg ook nergens dat zijn pc in de huidige staat (er wordt geen GPU vermeld, dus die zal er wel niet zijn) wél geschikt is voor recente games. En als je de huidige pc blijft gebruiken het geen nut heeft daar een dure gpu in te stoppen, want dan zit je al snel aan een CPU bottleneck.
Het ging verder ook niet om 'recente' games maar om series van al 'jaren oude' spellen.
Een budget van 500 euro is ook (nieuw) nauwelijks te doen. Zoals je zelf ook al aangeeft door daar bijna 100 euro overheen te gaan met een mindere GPU.
Een betere CPU maakt dat je in de toekomst niet 2 dingen moet gaan upgraden, maar betekend dat je in het heden al in moet leveren op prestaties door een goedkopere GPU.
Je raad een CPU, moederbord, geheugen en een videokaart aan, maar je hebt niet gelet op het moederbord, de GPU en CPU.
Nee, ik heb er niet in detail naar gekeken of dit moederbord het goed doet in de reviews. Het voorgestelde moederbord beschikt over de juiste socket en ondersteund de aangegeven CPU (al dan niet na een bios flash). Heeft prima geluid on board, het altijd gewilde RGB pakket, een m.2 slot voor een NVME SSD, 4 ramsloten en wat er allemaal nog niet meer op zit. Met het moederbord is in mijn optiek dus niks mis, en het past nagenoeg binnen het budget. Er zijn wel 10 moederborden waar je uit kunt kiezen binnen een prijsrangen, je moet toch wat. Een avondstudie mag de TS dan natuurlijk zelf doen

.
De GPU zal vast ook beter kunnen, maar gezien ik hier nu een paar 570's voorbij heb zien komen zal dat ook wel meevallen. Er komt een refresh aan, dus ik zie deze 580 nog wel verder zakken in prijs. Ook 2e hands is deze goedkoop te krijgen.
De CPU is enkel op budget gekocht. Ik verwacht met een dergelijke setup echter niet dat de 1400 het zoveel meer zal afleggen op FPS gebied dan de 2600. De 2600 heeft meer cores en is iets sneller/nieuwe, maar het scheelt wel 4 tientjes in de PW...
Blijft het geheugen over, maar 1 latje is niet erg verstandig met een Ryzen CPU en je zegt niks over snelheid.
Ik heb hier ook niet hard naar gezocht, maar een dualchannel setje van 2x 4gb was duurder dan 1x 8gb (in de tijd dat ik er naar zocht). Door 1 latje te nemen heb je alvast wel het geheugen en je houdt meer ruimte over om uit te breiden als je er later nog een latje bijprikt. Je
levert wel wat in op de prestatie , maar dat werkt alleen maar mee aan de feestvreugde als je iets minder noodzakelijks als het RAM later uitbreidt en dan nog meer prestaties krijgt.
Ook dit was een budgettechnische keuze. Als 2x 4gb goedkoper was geweest had ik dat gekozen.
Een los latje 4GB met een heatspreader er ben je ook minstens 31 euro kwijt volgens de pricewatch.
De snelheid is niet heel erg relevant als je met een budget bezig bent van 500 euro, dus gewoon het goedkoopste pakken.
Al met al vind ik mijn voorstel dus helemaal niet zo vreemd, maar mogelijk met bovenstaand verhaal legt dat mijn gedachtegang wat uit

.
Een i3 7xxx voor 150 euro is INSANE, dergelijke prestaties mogen maximaal 75 euro kosten.
De gekozen i3 7300 is nagenoeg beste i3 die je kunt krijgen uit de 7000 serie met dit budget. Met een 4ghz baseclock ook nog eens lekker rap, en daar hebben singlecore games nog wel wat meer baat bij dan 6 cores die een stukje trager gaan. Deze heb ik echter in een shop gevonden, ik zie in de pricewatch dat de
i3 7320 (met 0.1ghz meer) goedkoper is, maar je moet er dan wel een koeler bijkomen. Boxed is een 10-tje meer.
Je kijkt zo mogelijk enkel naar het 'i3' plaatje, maar de hedendaagse i3 doet echt niets onder voor de i5 of i7's van jaren geleden.
Hoe dan ook, als iemand met 500 euro bij mij komt en de beste prestaties wilt help ik die persoon maar snel uit de droom. In dit geval ging ik er ook maar van uit dat de kast en voeding ook maar meegaan, maar zoals hier al eerder is geopperd kun je die ook maar beter naar de eeuwige jachtvelden sturen.
Met een budget als dit moet je echter keuzes maken...
Ik verwacht met mijn voorgestelde Ryzen setup te voldoen aan de vraag van de TS en vind daarom ook dat de voorgestelde onderdelen geen
slechte keus is, maar zal niet ontkennen dat het beter kan... maar dan moet die nog wel even doorsparen of uitwijken naar de V&A.
En ik dacht dat ik nog een regel had toegevoegd naar complete systemen in de V&A in mijn eerste post, want voor 500 euro en minder kun je nog een compleet systeem met een 1060 regelen, maar blijkbaar is die edit niet afgerond