Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Tweede subwoofer gaat niet in standby

Pagina: 1
Acties:

• Mandrake466
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 16-06 20:32
Ik heb een dual subwoofer opstelling waarbij een van de subwoofers niet in standby gaat als er geen signaal meer komt vanuit de receiver. Afzonderlijk werken ze beide prima.

Sb1 aan - sb2 standby
Sb1 standby - sb2 aan

Met aan uit bedoel ik dat de led op groen springt en rode led is standby.

Het lijkt wel of de ene subwoofer de andere activeert. Zodra ik een subwoofer uit aan zet dan springt de andere sub op groen.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Ik zat er aan te denken om de RCA Y splitter (Amazon basics) te vervangen door Audioquest hard rca splitter.

[Voor 6% gewijzigd door Mandrake466 op 24-10-2018 21:16]

Windows 10 Pro x64, SSD Samsung 830 256GB, Intel Core i7-3770K, Corsair Vengeance LP 16GB, Asus P8Z77-V LE, MSI GTX 770, Fractal Design Define R3, Noctua NF-P12 PWM, Seasonic X Series 560W, Scythe Mugen 2 Rev.B

• Lip
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik kan vanaf hier, niet het merk en type ruiken...
...en verkouden ben ik niet!

[Voor 29% gewijzigd door Lip op 24-10-2018 21:09]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Mandrake466
Lip schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:08:
Ik kan vanaf hier, niet het merk en type ruiken...
Ik wilde het net toevoegen.

Pioneer VSX-LX53 av receiver
Focal sub 1000F
Oehlbach NF 214 SUB rca kabel 2 meter
Rca Y splitter van Amazon Basics

Achter de tv meubel is wel een wirwar boel van kabels zoals cat5e, hdmi en voedingkabels van de tv, xbox, receiver en mediaplayer.

[Voor 17% gewijzigd door Mandrake466 op 24-10-2018 21:15]

Windows 10 Pro x64, SSD Samsung 830 256GB, Intel Core i7-3770K, Corsair Vengeance LP 16GB, Asus P8Z77-V LE, MSI GTX 770, Fractal Design Define R3, Noctua NF-P12 PWM, Seasonic X Series 560W, Scythe Mugen 2 Rev.B

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19-06 17:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik vermoed dat het audiosignaal dat bij de sub terecht komt net niet sterk genoeg is om twee subs te triggeren.
Wat ik zou doen als ik jou was is gewoon een master/slave stekkerdoos kopen. Kost een paar tientjes (hornbach heeft brennenstuhl voor een hele scherpe prijs) en dan schakel je je subs aan als je je receiver aanzet. Dat werkt gegarandeerd. Hoef je ook die splitter miet te vervangen, plus ja kunt als je wilt nog andere apparatuur meeschakelen ook :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Ragdoll
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 02:18

Ragdoll

excommunicado

@The Eagle het probleem speelt hier andersom zoals ik het begrijp. Beide subwoofers gaan wel aan maar er gaat er maar 1 in standby. Beide woofers krijgen geen signaal en zouden dus beide op standby moeten springen.

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Impedantie verschillen van verschillende kabel lengtes.

Oplossing: de kabels even lang maken, hierdoor zal de receiver een iets hoger trimlevel hebben op de receiver waardoor de sub net iets meer spanning op de ingang krijgt.

[Voor 61% gewijzigd door Lip op 24-10-2018 22:01]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Mandrake466
Ragdoll schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:55:
@The Eagle het probleem speelt hier andersom zoals ik het begrijp. Beide subwoofers gaan wel aan maar er gaat er maar 1 in standby. Beide woofers krijgen geen signaal en zouden dus beide op standby moeten springen.
Inderdaad.

Beide subs gaan tegelijk aan als er een signaal is. Als er geen signaal is gaat er maar 1 in standby.

RCA kabels zijn beide 2 meter.

Stel de receiver staat uit, zet ik sub1 aan (rode led) en ik hierna sub2 aan (rode led) dan springt sub1 op groen.

En andersom. Het lijkt wel alsof de subs elkaar triggeren?

Staat de receiver aan dan zijn beide subs groen. Receiver uit en 1 sub blijft op groen en de andere op rood.

[Voor 22% gewijzigd door Mandrake466 op 24-10-2018 22:21]

• Ragdoll

Ragdoll

excommunicado

@Mandrake466 als je beide RCA kabels los haalt dan springen beide subwoofers wel in standby?

Als beide subwoofers in standby staan dan een voor een de RCA kabels aansluiten blijven beide subwoofers dan wel in standby?

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Ik denk dat je de signaalkabels galvanisch van elkander moet scheiden. Waarschijnlijk geeft het uitzetten van de ene sub een kleine puls op de aangesloten kabel wat de 2e sub triggert om aan te springen. Wanneer hier een scheiding tussen zit heb je hier geen last meer van.

• Ragdoll

Ragdoll

excommunicado

@sypie maar dat zou dan een constant signaal moeten zijn. Van een puls zal een subwoofer aanspringen maar na een tijdje vanzelf weer uit gaan want er is geen signaal.

• Mandrake466
Ragdoll schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:23:
@Mandrake466 als je beide RCA kabels los haalt dan springen beide subwoofers wel in standby?

Als beide subwoofers in standby staan dan een voor een de RCA kabels aansluiten blijven beide subwoofers dan wel in standby?
Zonder rca kabel gaan beide subs in standby.

Bij beide subs in standby: Sluit ik een voor een de rca kabel aan dan blijven de subs in standby totdat ik een van de subs uit en weer aan zet. Dan springt de ander op groen.
sypie schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:27:
Ik denk dat je de signaalkabels galvanisch van elkander moet scheiden. Waarschijnlijk geeft het uitzetten van de ene sub een kleine puls op de aangesloten kabel wat de 2e sub triggert om aan te springen. Wanneer hier een scheiding tussen zit heb je hier geen last meer van.
Elk sub zit op een ander wandcontactdoos.

[Voor 27% gewijzigd door Mandrake466 op 24-10-2018 22:37]

• Ragdoll

Ragdoll

excommunicado

Ik denk toch dat @sypie gelijk heeft. Er zal een storing ontstaan op de LFE ingang op het moment dat er een subwoofer in standby gaat, wat er voor zorgt dat de ander niet in standy gaat.

• Mandrake466
Ik ga kijken of de audioquest hard rca splitter helpt.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Mandrake466 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:34:
Elk sub zit op een ander wandcontactdoos.
Voeding != signaalkabel.

Je 230V maakt op zich niet zoveel uit, ik mag hopen dat een apparaat niet reageert op enige fluctuaties in de spanning die het aangeboden krijgt. (uiteraard binnen de toegestane marges)

• The Eagle

The Eagle

Ragdoll schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:55:
Ah, snap wat je bedoelt. Laat onverlet dat je die subs gewoon aan en uit wilt schakelen met je receiver lijkt me. Dan kun je een dure splitterkabel kopen en hopen dat het werkt, of twee tientjes uitgeven voor een M/S switch en zeker weten dat alles geschakeld wordt wanneer je wilt.
Enige kanttekening zou zijn als je subs geen harde aan/uit ondersteunen, maar dat is hier niet het geval. Dus van auto standby halen plus schakelen via stroomvoorziening werkt gewoon :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Je kan nog proberen alle contactpunten te reinigen met een kontact spray van kontact chemie bijvoorbeeld.

• TBTL
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 17-06 22:27
sypie schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:27:
Dat een subwoofer bij het uitschakelen een puls geeft op de signaalkabel lijkt me ook het meest waarschijnlijk. Normaalgesproken zou de lijnuitgang van de versterker die moeten opnemen omdat hij een lage uitgangsimpedantie heeft, maar ik neem aan dat de versterker op dat moment al uit is en dus niks meer doet.

Een oplossing lijkt me inderdaad om te voorkomen dat de puls van de ene subwoofer bij de andere kan komen. Een galvanische scheiding helpt hier helaas niet voor en een duurdere Y-splitter ook niet. Wat wel werkt is om twee onafhankelijke versterkeruitgangen te gebruiken om de subwoofers mee aan te sturen. Als je receiver twee afzonderlijke subwooferuitgangen heeft (die niet stiekem parallel staan) zou je de subwoofers elk op een afzonderlijke uitgang aan kunnen sluiten.

Als je receiver maar één uitgang heeft lijkt Eagle's oplossing me het best, met de M/S stekkerdoos.

Een andere oplossing is om verzwakkers in de kabels te maken tussen versterker en subwoofer, zodat de puls wordt verzwakt als hij van de ene naar de andere subwoofer reist.

[Voor 54% gewijzigd door TBTL op 25-10-2018 21:21]

• Mandrake466
Ik heb de subwoofers op een andere Pioneer aangesloten, de VSX-933. Deze heeft 2 LFE uithangen. Na enige minuten gaat maar 1 subwoofer in standby :/

Los daarvan leek het beeld ook washed out op de VSX-933.

Ik heb de VSX-LX53 maar weer aangesloten. Ik wacht nu met het gelijk uitzetten van de receiver, na enige minuten gaan dan beide subwoofer op standby.

• The Eagle

The Eagle

2 LFE uitgangen klinkt gewoon als een interne splitter op de LFE lijn. Da's pre-amp signaal en het zou me niks verbazen als ook daar het signaal gewoon te zwak is voor de subs om op te reageren.

Nogmaals: koop gewoon een master/slave switch. Weet je ook meteen zeker dat je sublaag het altijd doet en niet pas vertraagd nadat ie een signaal heeft gekregen.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

+1 voor de master/slave doos, gebruik ik hier ook. Als de receiver uit is schakelen de andere apparaten ook uit. Scheelt weer wat sluipverbruik ook.
Heel misschien dat het omdraaien van 1 van de 2 voedingsstekkers helpt, of een aardedraad tussen de versterkerchassis van beide woofers, al zouden ze via de afscherming van de interlink al aan elkaar hangen.

• Mandrake466
Ik lees tegenstrijdige verhalen over het gebruiken van een master slave stekkerdoos. Zo zou het abrupt verbreken van de stroom niet goed zijn voor de subwoofer.

Als ik de subwoofer met de on/off knop uitzet dan dooft de led pas na 20 seconden.
Aangesloten op de slave dooft de led abrupt snel.

Misschien kan het geen kwaad maar ik heb voor de zekerheid meneer Focal en mail gestuurd of het gebruik van een master slave problemen kan geven.

• Fairy
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dat de led lang blijft branden heeft te maken met de grote elco's die lang stroom vasthouden. Het is volgens mij vrij duidelijk dat de ene sub een puls op het lijnsignaal geeft die de andere sub weer triggert. In principe zouden ze elkaar omstebeurten wakker kunnen houden hierdoor.

Ik zou toch gaan voor een master slave of desnoods zo'n klik uit klik aan ding eraan en zet je de subs zo dat ze niet vanzelf uit gaan als dat mogelijk is.

• Mikayu
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 04-06 08:20

Mikayu

.srt

De aan/uit schakelaar op de sub zelf doet ook niets anders dan abrupt de stroom afbreken. Ik zie niet waarom een master/slave stekkerdoos (die ook schakelt) dan ineens 'niet goed' zou moeten zijn voor de subwoofer

• Mandrake466
Volgens Focal support: master slave is geen probleem MITS de subwoofer niet heel vaak wordt geschakeld want dit is niet goed voor de voeding.

[Voor 15% gewijzigd door Mandrake466 op 25-02-2019 14:50]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True