Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Geheugen ineens veel duurder

Pagina: 1
Acties:

• timster82
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 19-06 17:48
Hoi,

Heb ik wat gemist qua prijsstelling van het RAM geheugen? Ik heb nu 16gb in mijn pc zitten, maar voor video editing is dit eigenlijk net iets te langzaam. Ik wil er dus 16gb bij gaan zetten. Ik heb even gekeken wat ik had en dat is onderstaande. 16 gb gekocht in 2016 voor 77 euro. Exact dezelfde kosten nu ineens 140,- euro?? Het dubbele. Ik ging er juist vanuit dat ze een stuk goedkoper waren geworden, omdat ze ook al 2 jaar oud zijn.

https://www.megekko.nl/pr...Wb78DCmm5FoYaAsBPEALw_wcB

[Voor 21% gewijzigd door timster82 op 24-10-2018 17:36]

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 20:33
Geheugen is inderdaad behoorlijk in prijs gestegen (nu weer langzaam aan het dalen), plus dit is inmiddels 'oud' geheugen, in huidige systemen zit DDR4. Je kunt hier mooi het prijsverloop zien in de grafiek:

pricewatch: Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/16

• timster82
Dat is wel heel bijzonder. Heb ze dus in ieder geval in de goede tijd gekocht! Had ik dat ook maar met Bitcoins gedaan ;-)

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 20:41
Het is vrij logisch dat "oud" geheugen duurder word als er een nieuwe variant uit komt omdat er minder vraag naar is.

Tweedehands is het daarintegen wel heel goedkoop omdat iedereen er vanaf wil omdat nieuwe PC's er niets meer aan hebben.

De DDR4 prijzen zijn overigens ook enorm gestegen maar dat zit meer in tekorten (al dan niet kunstmatig).

• RGAT
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
n3othebest schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 17:40:
Het is vrij logisch dat "oud" geheugen duurder word als er een nieuwe variant uit komt omdat er minder vraag naar is.

Tweedehands is het daarintegen wel heel goedkoop omdat iedereen er vanaf wil omdat nieuwe PC's er niets meer aan hebben.

De DDR4 prijzen zijn overigens ook enorm gestegen maar dat zit meer in tekorten (al dan niet kunstmatig).
Zo oud is 16GB DDR4 nou ook weer niet, wij hebben alleen geen geld om jouw DDR7 te kopen })

'Ineens' is het al een tijdje niet meer te noemen, kocht in 2016 inderdaad 32GB (2x16GB SODIMM DDR4) voor 150,- probeer dat nu maar eens... Gelukkig lijken de prijzen ietsje te zakken, de GPU's zijn in ieder geval al weer rond normale prijzen na de tweede mining-craze...

Fixing things to the breaking point...

• n3othebest
  • Laatst online: 20:41
RGAT schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 17:43:
[...]

Zo oud is 16GB DDR4 nou ook weer niet, wij hebben alleen geen geld om jouw DDR7 te kopen })

'Ineens' is het al een tijdje niet meer te noemen, kocht in 2016 inderdaad 32GB (2x16GB SODIMM DDR4) voor 150,- probeer dat nu maar eens... Gelukkig lijken de prijzen ietsje te zakken, de GPU's zijn in ieder geval al weer rond normale prijzen na de tweede mining-craze...
Excuus, dacht dat het om DDR3 ging.

Maar ook 2133 MHz is minder aantrekkelijk geworden sinds Ryzen uit is omdat die daadwerkelijk flinke verschillen laat zien met sneller geheugen.

De vraag is dus vooral hebben winkels nog grote partijen "traag" DDR4 liggen waar ze goedkoop vanaf willen of word het gewoon bijna niet meer gemaakt en is het daardoor zeldzaam/duurder in verhouding tot 3000MHz.

[Voor 13% gewijzigd door n3othebest op 24-10-2018 17:46]

• timster82
Nou dat eerste dus niet als ik nu het dubbele moet betalen van 2 jaar geleden ;-)

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Nielson schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 17:36:
Geheugen is inderdaad behoorlijk in prijs gestegen (nu weer langzaam aan het dalen), plus dit is inmiddels 'oud' geheugen, in huidige systemen zit DDR4. Je kunt hier mooi het prijsverloop zien in de grafiek:

pricewatch: Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/16
Dit gaat op 2133MT/s DDR4 of volg je een andere link ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 20:33
Hackus schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 18:00:
[...]

Dit gaat op 2133MT/s DDR4 of volg je een andere link ;)
Denk dat ts het type veranderd heeft want weet bijna zeker dat het eerst om DDR3 ging :)

• Balance
  • Laatst online: 22-06 20:09
@timster82 In 2016 was er een gigantisch overschot aan DRAM. Fabrikanten hebben productie teruggeschaald en nu is er juist een tekort, voornamelijk door de opkomende smartphone en servermarkt.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True