Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• mgf1
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 02-01-2020
Goedendag,

Ik ben op zoek naar advies over een overstap naar de ICT sector. Ik zal in het kort iets over mijn situatie vertellen.

- 30 jaar
- 2012 afgeronde opleiding Aviation Operations Officer (MBO4)
- Inmiddels 6 jaar werkervaring binnen luchtvracht logistiek op Schiphol.

Graag wil ik een carrière switch ambiëren naar de ICT sector. De reden van deze overstap zit in het feit dat men steeds meer gaat automatiseren. Uiteindelijk zou ik graag logistiek en ICT willen combineren.
Mijn ervaring reikt niet veel verder dan support voor vrienden / familie. Windows installeren inclusief VPN connecties opzetten etc lukt mij wel (en wat ik niet weet, weet ik te vinden online)

Aangezien ik 30 jaar ben, een vaste baan heb en ook een koopwoning heb zijn de opties hierdoor vrij beperkt qua educatie.Om eerlijk te zijn is de keuzestress naar een recordhoogte gestegen en hoop ik dat jullie mij een duwtje in de juiste richting kunnen geven.

Ik zou graag richting de software engineering kant gaan op termijn. Dat is mijn allereerst gevoel. Echter is de vraag of dit na 6 jaar afwezig te zijn van school haalbaar is.

Optie 1:

LOI Kort HBO programma Software Developer

Voordelen: korter programma, doelgerichter
Nadelen: Wellicht weinig kansen op de arbeidsmarkt. Misschien naam maken middels online projecten?

Optie 2:

HBO ICT – Software engineering bachelor halen aan de Hogeschool van Amsterdam.
Voordelen: volledige bachelor
Nadelen: wellicht te pittig zonder enige vorm van programmeerervaring

Optie 3:

HBO ICT – Cyber Security (met minor in software engineering?) aan Hogeschool van Amsterdam
Voordelen: volledige bachelor
Nadelen: ?

Optie 4:

HBO ICT – System Network en Cloud Engineering aan Hogeschool Utrecht
Voordelen: Duale variant (enige HBO ICT duaal waarbij het geleerde direct in de praktijk kan worden gebracht)
Nadelen: wellicht te laag salaris op duale basis

Optie 5:

HBO ICT – Business IT en Management aan In Holland te Diemen
Voordeel: wellicht breder georiënteerd waardoor beter haalbaar.
Nadeel: minder kansen op de arbeidsmarkt?

Als ik kijk naar wat ik echt leuk vind en echt zou willen in de toekomst dan lijkt het mij mooi om werkprocessen makkelijker te maken door het ontwikkelen van applicaties. Dan zou HVA Software Engineering - denk ik - het meeste hierop aansluiten.

In een ideale wereld zou ik wellicht met de nodige ervaring ''freelance on remote'' willen werken (wie niet... :) ). Ook banen in de IT sector in het buitenland zou ik zeker niet afwijzen.

Ik vind het niet erg om 4 jaar lang deeltijd te knallen en mijn sociale leven op een laag pitje te zetten, maar uiteraard wil ik wel weten of ik het aan kan om dit te voltooien met de juiste tijd en inzet.

Voor degene die tot het einde hebben volgehouden, bedankt voor het lezen en ik hoop dat jullie mij van advies zouden willen voorzien.

• ZieMaar!
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 20:42

ZieMaar!

Moderator General Chat
Heb je een baan nu? Heeft je huidige werkgever it jobs?

• mgf1
ZieMaar! schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 17:34:
Heb je een baan nu? Heeft je huidige werkgever it jobs?
Werk op dit moment in een sales / customer service functie voor een luchtvaartmaatschappij op Schiphol. Al het IT gerelateerde werk word uitbesteed. Bijkomend probleem is dat je voor een deeltijdstudie volgens mij ook een werkplek moet hebben die aan de eisen van de opleiding voldoet. Dat zal in mijn geval niet lukken.

Mijn wens is om tijdens een eventuele propedeuse op de huidige plek te blijven, en middels behalen van de P werkgevers ervan te overtuigen om met mij in zee te gaan.

• Dutchredgaming
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 20-06 22:28

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Vergeet niet dat je bij de meeste opleidingen wiskunde nodig hebt.

Volgens mij heb je bij optie 5 in Diemen geen wiskunde.

Misschien heb je ooit wel wiskunde gehad, maar als je tijdje uit bent kan wiskunde toch lastig zijn

[Voor 29% gewijzigd door Dutchredgaming op 24-10-2018 17:50]

Review QNAP TS-230 NAS

• ZieMaar!
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 20:42

ZieMaar!

Moderator General Chat
mgf1 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 17:36:
[...]

Werk op dit moment in een sales / customer service functie voor een luchtvaartmaatschappij op Schiphol. Al het IT gerelateerde werk word uitbesteed. Bijkomend probleem is dat je voor een deeltijdstudie volgens mij ook een werkplek moet hebben die aan de eisen van de opleiding voldoet. Dat zal in mijn geval niet lukken.

Mijn wens is om tijdens een eventuele propedeuse op de huidige plek te blijven, en middels behalen van de P werkgevers ervan te overtuigen om met mij in zee te gaan.
Ah dat is jammer...heeft die luchtvaartmaatschappij geen outplacement traject oid? Of ben je in dienst van een derde en werk je voor die luchtvaartmaatschappij?

Ik denk dat er zat bedrijven zijn die je willen helpen als je verder een gemotiveerde, slimme en leuke vent bent, maar wellicht heb je ff wat contacten nodig en dat kan via zon outplacement vaak goed.

• mgf1
ZieMaar! schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 17:53:
[...]

Ah dat is jammer...heeft die luchtvaartmaatschappij geen outplacement traject oid? Of ben je in dienst van een derde en werk je voor die luchtvaartmaatschappij?

Ik denk dat er zat bedrijven zijn die je willen helpen als je verder een gemotiveerde, slimme en leuke vent bent, maar wellicht heb je ff wat contacten nodig en dat kan via zon outplacement vaak goed.
Ik werk bij een sales agent die meerdere buitenlandse maatschappijen vertegenwoordigd. Helaas is een outplacement traject geen optie. De enige optie om echt de switch te maken is om een bedrijf te vinden waar ik al in de ICT zou kunnen werken, maar zonder opleiding is dat ook een moeilijk verhaal ben ik bang.Wellicht dat een P ervoor zorgt dat ze in ieder geval al wat theoretische kennis in huis halen. Of denk ik er dan te makkelijk over?

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:06

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Waarom wil je je huidige functie verlaten en de ICT in?
Wat is het dat je zat bent in je huidige baan en aan trekt in een ICT functie?
Wat verwacht je van een baan binnen de ICT?

Een dergelijke switch is, zelfs met opleiding, niet makkelijk. Stel je doet een HBO opleiding, ben je 6 jaar verder en heb je dezelfde programmeerkennis als iemand van begin 20 die dezelfde opleiding heeft gedaan maar mogelijk de helft van jouw salaris nodig heeft om te kunnen leven.

Ben je klaar met je studie, ben je met wat geluk 36 zonder enige ICT ervaring. Dat maakt het vinden van een baan niet per-sé makkelijker. Je moet concurreren met veel jongere mensen die dezelfde opleiding en ervaring hebben. Hoe ga je je onderscheiden en zorgen dat je wél aantrekkelijk bent voor een werkgever?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• mgf1
unezra schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 18:21:
Waarom wil je je huidige functie verlaten en de ICT in?
Wat is het dat je zat bent in je huidige baan en aan trekt in een ICT functie?
Wat verwacht je van een baan binnen de ICT?

Een dergelijke switch is, zelfs met opleiding, niet makkelijk. Stel je doet een HBO opleiding, ben je 6 jaar verder en heb je dezelfde programmeerkennis als iemand van begin 20 die dezelfde opleiding heeft gedaan maar mogelijk de helft van jouw salaris nodig heeft om te kunnen leven.

Ben je klaar met je studie, ben je met wat geluk 36 zonder enige ICT ervaring. Dat maakt het vinden van een baan niet per-sé makkelijker. Je moet concurreren met veel jongere mensen die dezelfde opleiding en ervaring hebben. Hoe ga je je onderscheiden en zorgen dat je wél aantrekkelijk bent voor een werkgever?
Hele goede vraag. En dat vraag ik mijzelf ook af of het niet te oud is. Aan de andere kant na 4 jaar HBO heb ik nog steeds 30 jaar te werken. Dat is 30 jaar te veel in een sector waar ik het niet naar mijn zin heb. En wat je ook aangeeft, concurreren met mensen die 10 jaar jonger zijn en dezelfde opleiding hebben zal het niet makkelijk maken, behalve een stuk levenservaring en werkervaring mits ICT / Logistiek gecombineerd kan worden.

De reden waarom ik weg wil? Te locatie gebonden. Teveel day-to-day work. Zou meer op projectbasis willen werken en ICT heeft mij altijd al geinteresseerd. Als ik dezelfde keuze 10 jaar geleden had kunnen maken qua opleiding had ik nooit gekozen voor deze sector. En de toekomst gaat waarschijnlijk niet beter worden met meer mensen op een markt waar steeds meer geautomatiseerd word.

Om een voorbeeld te noemen. In mijn opleiding werden we (2008-2012) geleerd om loadsheets te maken voor vrachtvliegtuigen. Manueel op het handje met een liniaaltje en een rekenmachine. Tegenwoordig kloppen ze wat getalletjes in en vertelt "het systeem" hoe een vliegtuig beladen moet worden. Kortom meer banen verdwijnen. En dat wordt alleen maar erger.

[Voor 21% gewijzigd door mgf1 op 24-10-2018 18:33]

• jelle021
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 21-06 23:43
Ik zou absoluut voor een omscholingsmethode gaan die werken en opleiden combineert. Ik denk dat het onverstandig is om in jou situatie nog aan een volledige hbo bachelor te beginnen, omdat je na 4 jaar slechts een diploma op zak hebt en voor de rest weinig nuttige ervaring hebt opgedaan. Omdat je op dit moment toch al gewend bent om full-time te werken en ook dit ritme hebt, zou ik gewoon opzoek gaan naar een omscholingsmethode die beide combineerd. Ik zat nog te denken aan deze opleiding : https://www.youngcapital....e-beste-hbo-ict-opleiding , lijkt wel een goede combinatie van zowel leren als werken, bovendien hoef je geen collegegeld te betalen en krijg je salaris.

• True
  • Registratie: april 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik vind het gevaarlijk om je direct te richten op een bepaald onderdeel in de IT.
Heel los zouden we het kunnen opdelen in drie deelvlakken:
- Development (programmeren);
- Operations (IT-beheer);
- Business (processen, IT-business op bedrijfsprocessen leggen).

Ik denk dat ik hiermee IT op HBO niveau redelijk opgesplitst heb. Zelf heb ik een achtergrond in de eerste en de tweede. Maar echt de software ontwikkeling was uiteindelijk niks voor mij. Nu kon ik met mijn leeftijd en situatie (thuiswonende beginnende student) prima een jaartje werken en weer opnieuw beginnen in september. Ik denk alleen dat echte part-time studies over het algemeen meer tijd en geld kosten dan een 'gewone' HBO bachelor kost.
Ik wil je daarom aanraden om echt zeker te weten wat voor keuze je gaat maken, los van het feit dat het maken van de keuze om je te laten omscholen zeker wel een goeie stap zou kunnen zijn.
Lijkt het je niet een idee om zelf een aantal dingen te proberen en zo te proeven of je iets leuk vindt van deze drie subsectoren? Je kunt bij zowel de eerste als de tweede prima zelf wat testen, bouwen en proberen.

Trackers of betalen...⛔ check het standpunt van de Nederlandse techsite Tweakers over JOUW privacy in de link.

• rkousbroek
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 29-05 14:03
Beste mgf1,

Ik ben erg benieuwd hoe het gegaan is met je omscholingstraject!
Ben zelf ook zeer geïnteresseerd om om te scholen naar ICT. Maar ik ben inmiddels 45. Ben ik nu echt te oud? En kan ik het wel vergeten?

Maar in de wetenschap dat je tegenwoordig tot je 67e moet werken heb ik nog 22 jaar te gaan!

Groeten,
Robert

• battler
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 23:00
@rkousbroek ICT is een enorm breed begrip, er zijn dan ook super veel mogelijkheden. Ik denk dat je op elke leeftijd wel een positie kan vinden in de ICT branche maar dan eerder iets met de nadruk op communicatie en project management dan hard-skills als programmeren en netwerk configuraties.

Spelfout gezien, let me know! dm, tel, e-mail of per post.

• retoohs
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 22-06 15:05
unezra schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 18:21:
Ik heb 50'ers zien omscholen tot Software Engineer dus ik zou me hier niet te druk om maken.

Als je een duale studie gaat doen heb je bovendien al flink wat ervaring wanneer je klaar bent.

• retoohs
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 22-06 15:05
mgf1 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 17:30:
Ik zou graag richting de software engineering kant gaan op termijn. Dat is mijn allereerst gevoel. Echter is de vraag of dit na 6 jaar afwezig te zijn van school haalbaar is.
Je kan alvast wat zelf studie doen in Java of C# om je voor te bereiden. Dan kom je er ook meteen achter of je programmeren leuk gaat vinden. Met wat voorbereiding is het prima te doen om aan zo'n opleiding te starten.

Verder zijn de opties die je noemt vrij verschillend. Het ligt er voornamelijk aan wat je leuk vindt en wat je uiteindelijk wilt gaan doen. Als je dit nog niet zo goed weet dan zou ik me hier in gaan verdiepen. Praat vooral ook met de hogescholen en eventueel kennissen die hier meer van weten.
HBO ICT – System Network en Cloud Engineering aan Hogeschool Utrecht
Voordelen: Duale variant (enige HBO ICT duaal waarbij het geleerde direct in de praktijk kan worden gebracht)
Nadelen: wellicht te laag salaris op duale basis
Na een deeltijd opleiding begin je over 6 jaar gewoon onder aan de ladder dus bereid je daar maar op voor.
Met een duale studie heb je tegen die tijd al 6 jaar relevante werkervaring en zal je salaris veel hoger zijn.

Edit: Topic van 2 jaar geleden zie ik nu :P . Ik ben ook wel benieuw hoe het is uitgepakt.

[Voor 3% gewijzigd door retoohs op 28-04-2020 11:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 19:03
Edit: te laat gezien dat de topicstart al van een paar jaar terug is. Dan voegt mijn bijdrage waarschijnlijk niet veel meer toe, keuzes zijn al lang gemaakt. Ik ben ook benieuwd wat er van terecht gekomen is.

[Voor 90% gewijzigd door Antonius op 03-05-2020 00:59]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True