Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

static noise door ongebalanceerd signaal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Crazymoose
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 13-05 23:02
Dag Tweakers,

De laatste tijd begin ik mij steeds meer te irriteren aan 'achtergrond' geluid dat uit mijn speakers (lsr305) komen. Een paar weken geleden heb ik nieuwe onderdelen voor mijn pc gekocht en dacht ik dat door de nieuwe aanschaf van deze onderdelen (Mobo, gfx, cpu) dat het irriterende statische achtergrond geluid zou verdwijnen omdat deze mogelijk zouden worden gecreëerd door mijn verouderde niet afgedekte onderdelen in mijn pc.

Helaas was dit niet het geval. Nu een paar weken verder raak ik steeds meer geïrriteerd, ben ik nog eens gaan opzoeken wat een mogelijk probleem is en wat hiervoor de oplossing is.

Mijn huidige audiosetup is als volgt: moederbord -> usb -> schiit modi 2 uber -> rca -> schiit magni 2 uber -> rca to TS (jack) -> lsr305.

- Kabels zijn niet langer dan 2-3 meter.
- Komen wel langs voedingen op maar hebben daar geen hinder van. Dit heb ik uitgesloten door de kabels verder weg te leggen zonder verschil.

Het probleem waar ik nu aan denk is: ongebalanceerde kabel. De rca naar ts kabel van de magni naar de speakers.

Maar ik kan helaas niet testen of gebalanceerde kabels werken omdat ik deze nergens kan aansluiten (de magni of modi hebben beide geen gebalanceerde outputs.

Mijn vragen:

1. Is het aannemelijk dat het aan de ongebalanceerde kabels ligt? (als ik de signaal kabels uit mijn speakers haal maar voeding erin laat en aanzet verdwijnt de static noise.

2. Zoja, wat zou dan een oplossing kunnen zijn? Een kennis vertelde mij dat een DI box mogelijk een oplossing is.

Of moet ik dan gaan voor een andere opstelling dan de schiit stack?

btw. Ik gebruik de magni uiteraard ook voor mijn headphones (DT 990 pro)

Bij voorbaat dank.

Beste antwoord (via Crazymoose op 25-10-2018 12:36)

• Wilde
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Ik had vrijwel exact dezelfde ellende en heb t weten op te lossen.

In mijn geval zat de verdeeldoos waar de pc en luidsprekers niet op een geaard stopcontact, maar de verdeeldoos zelf en mn apparatuur had wel aardestekkers. Je krijgt dan toch groundloop. Als je ipv je luidsprekers met koptelefoon luisterd en het is weg dan weet je zeker dat dat t is. Oplossing is of je rca isoleren of in mijn geval de speakers ongeaard aansluiten. Geen idee of je er wat aan hebt..:)

PVOutput

Alle reacties

• Gero71
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 11-06-2019
Is het hele zaakje (ieder geval de pc) aangesloten op een stopcontact met randaarde?

[Voor 13% gewijzigd door Gero71 op 24-10-2018 18:24]

Misery and hate will kill us all.

• Crazymoose
Gero71 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 18:23:
Is het hele zaakje (ieder geval de pc) aangesloten op een stopcontact met randaarde?
Nee, dat is het niet.

Voor als je zou zeggen probeer dan eens je pc aan te sluiten op een geaard stopcontact. Dat heb ik net geprobeerd en dat verandert niks, helaas.

[Voor 25% gewijzigd door Crazymoose op 24-10-2018 19:34]

• MerijnB
  • Registratie: oktober 2000
  • Nu online
Een DI maakt inderdaad van een ongebalanceerd een gebalanceerd signaal, daarnaast is het een galvanische scheiding wat mogelijk stoor signalen uit je pc tegenhoudt, maar je hebt al vastgesteld dat dat het probleem niet is.

Gebalanceerde audio is minder gevoelig voor storing van buitenaf (die de kabel oppikt), maar daarvan heb je ook al vastgesteld dat dat het probleem niet is.

Met wat je nu weet lijkt het dat gebalanceerde audio je probleem niet gaat oplossen.

Probeer eens de keten kleiner te maken, hoor je het ook als je je hoofdtelefoon direct in je pc steekt?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• PE4000
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 25-01-2020
Wat ik niet lees: usb 2.0/3.0 front/rear aansluiting ?

• Crazymoose
MerijnB schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 19:46:
Een DI maakt inderdaad van een ongebalanceerd een gebalanceerd signaal, daarnaast is het een galvanische scheiding wat mogelijk stoor signalen uit je pc tegenhoudt, maar je hebt al vastgesteld dat dat het probleem niet is (heb ik dat al vastgesteld? Waaruit blijkt dat dan)

Gebalanceerde audio is minder gevoelig voor storing van buitenaf (die de kabel oppikt), maar daarvan heb je ook al vastgesteld dat dat het probleem niet is (wederom, is dat zo? Hoe heb ik dit vastgesteld dan?)

Met wat je nu weet lijkt het dat gebalanceerde audio je probleem niet gaat oplossen.

Probeer eens de keten kleiner te maken, hoor je het ook als je je hoofdtelefoon direct in je pc steekt? Nee
PE4000 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 19:54:
Wat ik niet lees: usb 2.0/3.0 front/rear aansluiting ? usb 2.0 rear aansluiting

• MerijnB
  • Nu online
Crazymoose schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:03:
heb ik dat al vastgesteld? Waaruit blijkt dat dan
Dat haalde ik hieruit:
Een paar weken geleden heb ik nieuwe onderdelen voor mijn pc gekocht en dacht ik dat door de nieuwe aanschaf van deze onderdelen (Mobo, gfx, cpu) dat het irriterende statische achtergrond geluid zou verdwijnen omdat deze mogelijk zouden worden gecreëerd door mijn verouderde niet afgedekte onderdelen in mijn pc.

Helaas was dit niet het geval. Nu een paar weken verder raak ik steeds meer geïrriteerd, ben ik nog eens gaan opzoeken wat een mogelijk probleem is en wat hiervoor de oplossing is.
Crazymoose schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:03:
wederom, is dat zo? Hoe heb ik dit vastgesteld dan?
Komen wel langs voedingen op maar hebben daar geen hinder van. Dit heb ik uitgesloten door de kabels verder weg te leggen zonder verschil.
Heb ik je ergens verkeerd begrepen?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• Crazymoose
MerijnB schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:10:
[...]

Dat haalde ik hieruit:

[...]

[...]

[...]

Heb ik je ergens verkeerd begrepen?
Ondanks de nieuwe onderdelen, kan het dan niet alsnog vanaf de nieuwe onderdelen komen? Zijn dan wel beter 'afgeschermd', maar ik weet niet of een plastic dekseltje over wat onderdelen voor goede afscherming zorgt.

Wat betreft de kabels, ja dat klopt. Maar heb niet echt de lengte om ze echt op afstand te houden van de pc. Ik heb laatst wel met een feestje mijn setup gebruik schiit stack plus zelfde kabels aan de speakers in combinatie met een laptop. Hierbij heb ik geen enkele problemen gehad met statische geluid.

Misschien ook handig om (misschien eerder, excuus) te vermelden is dat het lawaai echt hoorbaar wordt wanneer ik in een game zit (dus wanneer de cpu en grafische kaart onder load staan). Op bureaublad zonder applicaties of games te draaien op de achtergrond is het lawaai veel zachter.

Vandaar dat mijn gevoel neigde naar die kabels die niet gebalanceerd zijn en worden beïnvloed door de pc.

• wagenveld
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Je hebt denk ik last van een 'vieze' usb stroom, de oplossing die hier altijd werkt is je DAC optisch aan te sluiten. Moederbord heb je al vervangen, maar welke voeding heb je?

• MerijnB
  • Nu online
Crazymoose schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:30:
[...]

Ondanks de nieuwe onderdelen, kan het dan niet alsnog vanaf de nieuwe onderdelen komen? Zijn dan wel beter 'afgeschermd', maar ik weet niet of een plastic dekseltje over wat onderdelen voor goede afscherming zorgt.

Wat betreft de kabels, ja dat klopt. Maar heb niet echt de lengte om ze echt op afstand te houden van de pc. Ik heb laatst wel met een feestje mijn setup gebruik schiit stack plus zelfde kabels aan de speakers in combinatie met een laptop. Hierbij heb ik geen enkele problemen gehad met statische geluid.

Misschien ook handig om (misschien eerder, excuus) te vermelden is dat het lawaai echt hoorbaar wordt wanneer ik in een game zit (dus wanneer de cpu en grafische kaart onder load staan). Op bureaublad zonder applicaties of games te draaien op de achtergrond is het lawaai veel zachter.

Vandaar dat mijn gevoel neigde naar die kabels die niet gebalanceerd zijn en worden beïnvloed door de pc.
Ik snap wat je bedoelt. Daarbij is wel je moederbord wel vervangen, maar niet de schiit. Het zou kunnen dat de voeding op die USB poort rommelt. Je kunt een andere usb poort proberen, een aktieve USB hub ertussen (aktief zodat hij een eigen voeding heeft). Gaat het wel goed als je je monitors direct op de PC aansluit. Volgens mij heeft de modi ook de mogelijkheid voor een eigen voeding, hoe gaat dat?

Waarom zit die magni 2 er eigenlijk nog tussen?
Beste test: ga eens direct vanuit je pc analoog naar de magni 2 (simple minijack naar 2x RCA), heb je dan schone audio?

edit:

Is nu denk ik wel duidelijk dat de rotzooi al uit de schiit komt en niet in de kabel wordt opgepikt, gebalanceerd aansluiten gaat geen verschil maken.

[Voor 8% gewijzigd door MerijnB op 24-10-2018 22:51]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

In mijn geval zat de verdeeldoos waar de pc en luidsprekers niet op een geaard stopcontact, maar de verdeeldoos zelf en mn apparatuur had wel aardestekkers. Je krijgt dan toch groundloop. Als je ipv je luidsprekers met koptelefoon luisterd en het is weg dan weet je zeker dat dat t is. Oplossing is of je rca isoleren of in mijn geval de speakers ongeaard aansluiten. Geen idee of je er wat aan hebt..:)

PVOutput

• Crazymoose
Wilde schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:59:

Wat een HELD! Ik heb inderdaad een geaarde stekkerdoos aangesloten op een niet geaarde stopcontact in de muur. Nu heb ik de boel omgezet naar een niet geaarde stekkerdoos en het statische geluid is verdwenen! Het enige wat ik nog hoor is wat wind als ik met mijn oor naast de speaker luister. Maar volgens mij is dat normaal toch?

Bedankt allemaal voor de reacties!

• PE4000
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 25-01-2020
Gisteren had ik geen puf meer... Maar mooi dat het verholpen is.
Toch heb ik nog een vraag aan je: heeft je monitor ingebouwde speakers, zo ja, wordt deze via een 3.5 mm jackplug naar de pc kant aangesloten?
Ik stel je deze vraag omdat dit ook een voorkomend probleem is met de betrekking tot static noice.
Bij het loshalen van jackplug aan de pc kant werd dit probleem ook verholpen.

• Crazymoose
PE4000 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 19:10:
Gisteren had ik geen puf meer... Maar mooi dat het verholpen is.
Toch heb ik nog een vraag aan je: heeft je monitor ingebouwde speakers, zo ja, wordt deze via een 3.5 mm jackplug naar de pc kant aangesloten?
Ik stel je deze vraag omdat dit ook een voorkomend probleem is met de betrekking tot static noice.
Bij het loshalen van jackplug aan de pc kant werd dit probleem ook verholpen.
Het was ook laat ;) haha.

Monitor heeft ingebouwde speakers maar is aangesloten met DisplayPort.

Bedankt voor je moeite.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True