Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Thuisnetwerk wifi verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Maikel86
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 16-06 23:45
Dag allen,

In het kader van een aankomende verbouwing in van mijn woning is bij mij (lees: mijn vrouw) de vraag ontstaan of we wat aan de gebrekkige wifi op de 2e verdieping kunnen doen.

Op dit moment is de situatie als volgt:

In de meterkast hangt een Ziggo modemrouter Cisco EPC3925. Hier komt het internet de woning binnen. Hieraan is een Dlink DIR-655 bevestigd. Van de Cisco staat wifi uit en de Dlink verzorgt de wifi. De woning is als volgt ingedeeld:
Begane grond met Dlink in woonkamer, NAS in meterkast aan utp
1e verdieping met 2 utp aansluitingen
2e verdieping met 1 utp aansluiting. Hier staat pc en deze is op de utp aangesloten.

Wat ik nu zou willen is 1 wifinetwerk met goed bereik door het hele huis en de tuin. Ik heb veel gelezen op dit forum en men is enthousiast over de Ubiquiti producten. Nu heb ik mij daar dus op georiënteerd, maar wil voordat ik de knoop doorhak nog wat advies.

Kan ik de Ubiquiti ap-ac lite gebruiken als vervanger voor de Dlink en een tweede als accespoint op de tweede verdieping?
of
Kan ik gewoon 1 ap-ac lite gebruiken voor op de tweede verdieping en deze hetzelfde adres en wachtwoord geven als mijn huidige netwerk en ben ik dan ook al klaar?

Ik hoor graag wat voor mij de beste optie is.

Beste antwoord (via Maikel86 op 25-10-2018 20:24)

• LanTao
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
Maikel86 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 15:56:
Kan ik de Ubiquiti ap-ac lite gebruiken als vervanger voor de Dlink en een tweede als accespoint op de tweede verdieping?
of
Kan ik gewoon 1 ap-ac lite gebruiken voor op de tweede verdieping en deze hetzelfde adres en wachtwoord geven als mijn huidige netwerk en ben ik dan ook al klaar?
Optie 2 is zeker mogelijk. Apparaten zullen alleen vloeiend roamen tussen twee base stations als alle details exact hetzelfde zijn, wat niet altijd gegarandeerd zo is met de goedkopere AP's, terwijl met UniFi dit vanwege het gecentraliseerde management moeilijk fout te doen is.

Zelf heb ik het niet zo op D-Link, keer op keer vindt men backdoor accounts in hun firmware, dus zelf zou ik voor de volgende optie gaan:
  • 2x UAP-AC-Lite, eentje voor naast de PC, eentje als vervanger voor de D-Link beneden
  • 2x switch, eentje beneden als vervanger voor de D-Link switchports, eentje voor boven om PC en AP beide aan te kunnen sluiten
  • en daarna de D-Link met pensioen sturen.
De UAP-AC-Lite wordt geleverd met (passive) PoE injector dus je hebt geen duurdere PoE-switches nodig, je kan voor kleine, goedkope gigabit switches gaan: bijvoorbeeld TP-Link TL-SG1005D, Netgear GS105 of GS305 of GS605, ZyXEL GS-105S.

Als je geen zin hebt om switches neer te zetten kan je ook het volgende boodschappenlijstje overwegen:
  • 2x UAP-AC-Pro, deze hebben een tweede netwerkpoort
  • 1x PoE switch in de meterkast, bijv de Ubiquiti USW-8-60W
De UAP's worden dan via PoE gevoed vanuit de meterkast (aangenomen dat alle kabels daar uitkomen!), en je kan de PC en de NAS aansluiten via de tweede Ethernetpoort in deze apparaten. Dit is allemaal wel wat duurder en een AC-Lite is meer dan genoeg wireless performance en je bent daarna wel door al je switchpoorten heen dus een Smart TV aansluiten via Ethernet in de woonkamer kan dan niet.

Behalve een wat brakke beta-firmware heb ik zelf alleen maar goede ervaringen met de UAP-AC-Lite en UAP-AC-Pro gehad.

Alle reacties

• Luppie
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 31-05 15:18

Luppie

www.msxinfo.net

Afhankelijk hoe je Dlink is aangesloten en/of geconfigureerd.
Gebruik je de Dlink nu alleen als switch en AP en de Cisco als modem/router ?

of

Gebruik je de Dlink als router en heb je de Cisco in Bridge mode staan ?

Ik ga voor het gemak even van het eerste uit. In dat geval kan je de Dlink gewoon vervangen door een AC-Light en boven ook 1 plaatsen.

Als je 1 AC-Light gebruikt en die dezelfde configuratie geeft als je Dlink, dan gaat de Unifi Controller meldingen geven dat er een 'rogue accesspoint ' is gedetecteerd.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• JdM
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22:40

JdM

Gas?Gas!

Beter niet mixen, dus gewoon twee Ubi ap-lites (een op BG en 1 op 2e verdieping, of eerst op 1e verdieping testen)
Heb hier in ons bedrijf 3x ap-lites hangen en alle andere wifi mogelijkheden op routers etc. uit gezet, dat werkt feilloos.

N54 powered

• Ronker
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 14-06 21:31

of

Ik hoor graag wat voor mij de beste optie is.
Je zou 2 UAP-AC-LITE kunnen aanschaffen. Deze werken op POE dus heb je of een POE switch nodig of je gebruikt de bijgeleverde POE adapters. deze UAPS functioneren niet als switch dus zal je op de eerste verdieping al een switch neer moeten zetten om ook de PC aan te kunnen sluiten.

Het is slim op op de PC de unifi controller te installeren en vanuit hier de UAPS toe te voegen. Deze hoeft niet elke dag te draaien tenzij je alles wil monitoren. Denk hierbij wel aan om advanced mode aan te zetten zodat je Bandsteering kan instellen op de UAPS. Dan zal 5ghz de voorkeur krijgen om mee te connecten. Ook is het zo dat je in de controller het SSID en het wachtwoord specificeerd. Op het moment dat je de twee UAPS in de controller hangt dan zullen deze ook de SSID's (netwerknaam) uitzenden.

Je zou de Dlink kunnen gebruiken voor beneden. Mocht de combinatie met de UAP-AC-Lite niet bevallen kan je altijd nog een extra UAP aanschaffen.

[Voor 5% gewijzigd door Ronker op 24-10-2018 16:10]

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• LanTao
  • Niet online
of
Optie 2 is zeker mogelijk. Apparaten zullen alleen vloeiend roamen tussen twee base stations als alle details exact hetzelfde zijn, wat niet altijd gegarandeerd zo is met de goedkopere AP's, terwijl met UniFi dit vanwege het gecentraliseerde management moeilijk fout te doen is.

Zelf heb ik het niet zo op D-Link, keer op keer vindt men backdoor accounts in hun firmware, dus zelf zou ik voor de volgende optie gaan:
  • 2x UAP-AC-Lite, eentje voor naast de PC, eentje als vervanger voor de D-Link beneden
  • 2x switch, eentje beneden als vervanger voor de D-Link switchports, eentje voor boven om PC en AP beide aan te kunnen sluiten
De UAP-AC-Lite wordt geleverd met (passive) PoE injector dus je hebt geen duurdere PoE-switches nodig, je kan voor kleine, goedkope gigabit switches gaan: bijvoorbeeld TP-Link TL-SG1005D, Netgear GS105 of GS305 of GS605, ZyXEL GS-105S.

Als je geen zin hebt om switches neer te zetten kan je ook het volgende boodschappenlijstje overwegen:
De UAP's worden dan via PoE gevoed vanuit de meterkast (aangenomen dat alle kabels daar uitkomen!), en je kan de PC en de NAS aansluiten via de tweede Ethernetpoort in deze apparaten. Dit is allemaal wel wat duurder en een AC-Lite is meer dan genoeg wireless performance en je bent daarna wel door al je switchpoorten heen dus een Smart TV aansluiten via Ethernet in de woonkamer kan dan niet.

Behalve een wat brakke beta-firmware heb ik zelf alleen maar goede ervaringen met de UAP-AC-Lite en UAP-AC-Pro gehad.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
In plaats van de UAP's zou je ook de Air Cube van Ubiqiti kunnen overwegen, iets simpeler goedkoper en ook meteen 3 UTP poorten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• LanTao
  • Niet online
Frogmen schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:19:
In plaats van de UAP's zou je ook de Air Cube van Ubiqiti kunnen overwegen, iets simpeler goedkoper en ook meteen 3 UTP poorten.
Dat ding is in de markt gezet als managed CPE achter een wireless uplink uit de AirMAX-produktlijn en zou niet mijn eerste suggestie zijn, persoonlijk. Maar ik heb geen directe ervaring met het produkt, dus wie weet.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
LanTao schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:41:
[...]

Dat ding is in de markt gezet als managed CPE achter een wireless uplink uit de AirMAX-produktlijn en zou niet mijn eerste suggestie zijn, persoonlijk. Maar ik heb geen directe ervaring met het produkt, dus wie weet.
Snap ik, ik heb hem en werkt perfect Wifi AC en UTP voor PC,Server en printer. Qua instellingen minimaal maar voldoende

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Maikel86
LanTao schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:10:
[...]

Bedankt voor het duidelijke advies! Ik ga voor de optie die jij als eerste aandraagt.

• LanTao
  • Niet online
Ik zie net dat ik de topicstartpost verkeerd gelezen had, je NAS hangt ook in de meterkast, niet in de woonkamer, dus geen AC-Pro of IW nodig voor een tweede netwerkpoort. Voor de rest staat mijn advies :)

• Plopeye
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21-05 09:25
Nog een tip: als de NAS een synology is dan heb je grote kans dat je de Unifi Controller daar op kan installeren voor het beheer van je wifi.

https://www.icttipsandtri...lleren-op-synology-dsm-6/

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

• Maikel86
De nas is inderdaad een synology ds214. Ik zal daar zeker even naar kijken.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True