Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• 6820s
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 07-06 15:43

6820s

I Have No Greeting!

Topicstarter
Hallo,

Er waren eens 3 teamleiders in ploegendienst bij mij op het werk, mijn 2 collega's zijn m gesmeerd en ik ben overgebleven.
I.p.v. 2 nieuwe aan te nemen (wat niet lukt) krijg ik als laatst overgebleven teamleider een nieuwe functie.

En niet omdat ik een contract heb en ze kunnen mij nergens anders in het bedrijf kwijt, maar omdat ik heb laten zien dat ik verstand heb van automatisering en software + tweaker mentaliteit om het zo maar te zeggen.

Ik mag dus bedrijfsprocessen verbeteren wat resulteert in minder storingen en meer productie uren = beter voor het bedrijf.

Nu is de titel een beetje misleidend omdat er ploegentoeslag van toepassing is die in mijn nieuwe rol verdwijnt.

Ik krijg een hele trede meer voor mijn nieuwe functie hoera 50€ bruto
en daar gaat dan +/- 490€ weer af aan het missen van mijn toeslag.

Je raad het al, ik ben hier niet echt blij mee. :/
Nu is het bedrijf mij niks verplicht (ik krijg wel een afbouw van de toeslag)
maar ik vind 50€ een belediging voor wat ik al gedaan heb in dit bedrijf/ik heb mijn strepen wel verdiend.

Kortom w.t.f. moet ik hier mee?
iemand ervaring of advies?

Excuses voor al het bovenstaande

Beste antwoord (via 6820s op 25-10-2018 13:33)

• Bundin
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
0. Vergeet de toeslag. Je gaat kantoortijden werken en daar past die toeslag niet bij. Vergeet ook niet dat je al ja hebt gezegd op de overstap, ook al was/is nog niet 100% uitgewerkt wat je nou gaat doen. En als laatste: liever met gelijk salaris in een hogere schaal op een lagere trede, dan in de huidige schaal plakken.

1. Maak een lijst van de taken en verantwoordelijkheden zoals jij ze ziet voor de nieuwe functie. Bepaal ook wat jij minimaal ziet als taken/verantwoordelijkheden. De functie moet nog worden gedefinieerd, daar kan je maar beter bij betrokken zijn. Het is belangrijk om een balans te vinden tussen haalbaar, interessant, en gewicht van takenpakket/verantwoordelijkheden. Te zwaar inzetten gaat je opbreken op termijn of kan leiden tot twijfel aan je geschiktheid. Te licht is op de lange termijn waarschijnlijk niet interessant en sluit wellicht niet aan bij een salarisverhoging.

2. Nadat stap 1 is afgerond, kan je pas een onderbouwd verhaal ophangen over salaris. Het is makkelijk roepen dat je meer wil dan 50 euro / maand extra, maar de nieuwe functie moet wel in lijn liggen met je beoogde salaris. Vraag indien nodig om tijd tussen stap 1 en stap 2, zodat je voorbereid de salarisonderhandeling ingaat.

I like bacon!

Alle reacties

• iCore
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 16-06 09:56

iCore

Dat is mijn uitspraak.

Heb je dit al tegen je baas / leidinggever gezegd?

Mensen zijn niet perfect, Software gemaakt door mensen, dus ook niet.

• Family Guy
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 16-06 16:48

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Precies, weet je baas al dat je er onder de streep op achteruit gaat?

Steam ID = Ackerfiets

• rnark
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 08:57
Heb je bovenstaande al besproken met je leidinggevende? Als ze inderdaad jouw meerwaarde zien in je nieuwe functie dan neem ik aan dat dat salaris geen probleem is, dat betalen ze je nu ook al.

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 08:41
Die ploegentoeslag is er omdat je vreemde tijden werkt daardoor. Als die werktijden ook normaal worden is het toch logisch dat die toeslag verdwijnt?

Wat je moet doen is gewoon met je baas over dat salarisvoorstel gaan praten.

• 6820s

6820s

I Have No Greeting!

Topicstarter
Ja iedereen weet ervan dat ik +/- 200 netto er op achteruit ga

• Question Mark
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 20:01

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

6820s schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 15:19:
Het voordeel is wel dat je niet meer in ploegendienst hoeft te werken...

Maar, als jij je niet kunt vinden in dit aanbod dan geef je dat toch gewoon aan en neem je het mee in de onderhandelingen. Kom je er niet uit, dan blijf je toch gewoon in je huidige functie?
6820s schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 15:22:
Ja iedereen weet ervan dat ik +/- 200 netto er op achteruit ga
En wat gaven ze daarop aan? En nog belangrijker, wat wil jezelf?

Blijf je liever in ploegendiens met de beloning daarvoor, en heb je liever meer gangbare werktijden zonder de toeslag.

En is het raar als ik vind dat als je niet meer in ploegendienst werkt, je ook die toeslag niet meer krijgt? Voor de rest moet je gaan kijken welke extra verantwoordelijkheden je tov je huidige functie gaat krijgen, dan pas kan er geoordeelt worden of de 50 euro verhoging in verhouding staat.

[Voor 40% gewijzigd door Question Mark op 24-10-2018 15:26]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• 6820s

6820s

I Have No Greeting!

Topicstarter
Question Mark schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 15:22:
[...]

Het voordeel is wel dat je niet meer in ploegendienst hoeft te werken...

Maar, als jij je niet kunt vinden in dit aanbod dan geef je dat toch gewoon aan en neem je het mee in de onderhandelingen. Kom je er niet uit, dan blijf je toch gewoon in je huidige functie?

[...]

En wat gaven ze daarop aan? En nog belangrijker, wat wil jezelf?

Blijf je liever in ploegendienst met de beloning daarvoor, en heb je liever meer gangbare werktijden zonder de toeslag.

En is het raar als ik vind dat als je niet meer in ploegendienst werkt, je ook die toeslag niet meer krijgt? Voor de rest moet je gaan kijken welke extra verantwoordelijkheden je t.o.v. je huidige functie gaat krijgen, dan pas kan er beoordeelt worden of de 50 euro verhoging in verhouding staat.
een paar weken geleden is het plan al aan mij uitgelegd, en toen heb ik soort van toegezegd, alleen i.v.m. vakanties begint het pas nu vorm te krijgen inc. salarisplaatje.
In mijn huidige functie+ploegen blijven is geen optie, omdat alle taken die wij als teamleiders hadden bij 3 anderen zijn neergelegd en ook deze mensen hebben er een paar € bijgekregen hiervoor.

ik heb direct gezegd dat ik het er niet mee eens ben, maar daar viel een beetje een stilte en werd geen counter voorstel gedaan, a.s. woensdag heb ik hier een vervolg gesprek over.

de logica van de toeslagen en de voor en nadelen snap ik allemaal wel, maar ik zoek gewoon een beetje inzicht en opinie m.b.t. wat mijn nieuwe functie waard is.
bijv. dankzij een verbetering die ik zelf heb ontwikkeld en uitgevoerd gebeurt een bepaalde storing x minder vaak & elk verloren productie uur kost honderden euro's. daar mag toch wel wat tegenover staan.
maar ja heb behalve meer eisen niet echt een poot om op te staan.

zo zo'n beetje

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 07-06 00:38
n3othebest schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 15:22:
Die ploegentoeslag is er omdat je vreemde tijden werkt daardoor. Als die werktijden ook normaal worden is het toch logisch dat die toeslag verdwijnt?
Dit.
Ik zit ook in een 24-uurs organisatie waar mensen die in de nacht werken extra toeslag krijgen. Als je vanuit zo'n functie gaat naar een functie waar dit niet meer is, dan verlies je die toeslag. In mijn ogen niet meer dan logisch. Voor sommige mensen is een vast ritme meer waard dan dat extra geld.

Maar je kan natuurlijk altijd in gesprek gaan over een compensatie of dat de nieuwe beloning niet in relatie staat met de nieuwe taken.

• baexem
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 09:13
6820s schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 16:19:
[...]

bijv. dankzij een verbetering die ik zelf heb ontwikkeld en uitgevoerd gebeurt een bepaalde storing x minder vaak & elk verloren productie uur kost honderden euro's. daar mag toch wel wat tegenover staan.
maar ja heb behalve meer eisen niet echt een poot om op te staan.

zo zo'n beetje
Zoals ik het bekijk is dat net hetgeen waarvoor je betaald wordt om te doen (dit heb je toch in de baas zijn tijd ontwikkeld?). Dus hiervoor is geen extra beloning 'nodig'.
Dat het gewaardeerd mag worden is daar volledig ondergeschikt aan.

Het zou mooi worden als iedereen die iets in het voordeel van de zaak doet, daarvoor opslag moet krijgen... 8)7

...

• 6820s

6820s

I Have No Greeting!

Topicstarter
baexem schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 16:26:
[...]

Zoals ik het bekijk is dat net hetgeen waarvoor je betaald wordt om te doen (dit heb je toch in de baas zijn tijd ontwikkeld?). Dus hiervoor is geen extra beloning 'nodig'.
Dat het gewaardeerd mag worden is daar volledig ondergeschikt aan.

Het zou mooi worden als iedereen die iets in het voordeel van de zaak doet, daarvoor opslag moet krijgen... 8)7
zit wat in, maar vergeleken met mensen aansturen en wat rapportjes maken en personeelsplanning maken is dit toch een functie die je wat hoger zou mogen inschatten

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 23:55
maar ik vind 50€ een belediging voor wat ik al gedaan heb in dit bedrijf/ik heb mijn strepen wel verdiend.
Bespreek dat? Salaris is gewoon onderdeel van een eventuele onderhandeling.

Al denk ik dat de meeste medewerkers wel meer "waard" zijn voor het bedrijf dan wat ze maandelijks terug zien. Daartegenover staat wel zekerheid.

Ik zie trouwens nergens terug wat die nieuwe functie verder inhoud behalve bedrijfsprocessen verbeteren.. is die nieuwe functie bijv. ook leidinggevend? Zo niet heb je ook weer andere/minder verantwoordelijkheden lijkt me. Speelt ook weer mee he.

Is trouwens die 50 euro het probleem of het feit dat je die 490 weer inlevert?

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online

t_captain

Moderator General Chat
Je gaat naar dagdienst en verliest dus je toeslag. Voordeel <--> nadeel. Aan jou de keuze of je de neuwe functie en bijbehorende beloning nog interessant vindt.

• 6820s

6820s

I Have No Greeting!

Topicstarter
eric.1 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 16:35:
[...]

Bespreek dat? Salaris is gewoon onderdeel van een eventuele onderhandeling.

Al denk ik dat de meeste medewerkers wel meer "waard" zijn voor het bedrijf dan wat ze maandelijks terug zien. Daartegenover staat wel zekerheid.

Ik zie trouwens nergens terug wat die nieuwe functie verder inhoud behalve bedrijfsprocessen verbeteren.. is die nieuwe functie bijv. ook leidinggevend? Zo niet heb je ook weer andere/minder verantwoordelijkheden lijkt me. Speelt ook weer mee he.

Is trouwens die 50 euro het probleem of het feit dat je die 490 weer inlevert?
nieuwe functie word speciaal voor mij gemaakt, het heeft ook nog geen titel, dus ze doen gewoon lekker makkelijk 1 trede erbij is hij vast tevreden.
het hele functieprofiel wat ze bedacht hebben is wat uitgebreider maar komt wel neer op dingen verbeteren

qua €€€ die 50 natuurlijk, als ik nooit in ploegen had gezeten was het geen harde klap geweest maar een matige promotie met misschien wat uitzicht in de toekomst.

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Nu online
Je zegt "ze hebben geen counter voorstel gedaan"

Nee, dat is nou precies aan jou. Ze hebben 50eu voorstel gedaan. Vind ik ook erg matig tot niets. Maar kom dan zelf met een voorstel, dan voel je vanzelf wel welke kant het uit gaat.

Woont in Helsinki

• 6820s

6820s

I Have No Greeting!

Topicstarter
Intelligo schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 16:45:
Je zegt "ze hebben geen counter voorstel gedaan"

Nee, dat is nou precies aan jou. Ze hebben 50eu voorstel gedaan. Vind ik ook erg matig tot niets. Maar kom dan zelf met een voorstel, dan voel je vanzelf wel welke kant het uit gaat.
dat ga ik ook doen, maar ik heb niet het idee dat daar wat van blijft plakken

• Fore!
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 16-06 07:51
Maar jij hebt dus geen tegenvoorstel gedaan?
Als je vindt dat zij er nu te makkelijk mee omgaan stop dan met mondelinge onderhandelingen en stuur het per mail (gewoon als herinnering ;) ) maar dan heb je wel een officiële begin van jouw melding en weten zij ook dondersgoed dat ze dit niet kunnen blijven weg wuiven.

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

6820s schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 16:46:
[...]

dat ga ik ook doen, maar ik heb niet het idee dat daar wat van blijft plakken
Als je vooraf al aannames gaat maken en conclusies gaat formuleren kan dat impact hebben op jouw overtuigingskracht. Ga simpelweg het gesprek open aan en begin met het in kaart brengen van de extra verantwoordelijkheden die jij krijgt toebedeeld. Op basis van die nieuwe verantwoordelijkheden kan je dan een meer onderbouwd tegenvoorstel doen.

Er zijn dus een aantal stappen die je zult moeten nemen om hier wat mee te gaan doen.

Verzamel je huidige takenpakket en je huidige compensatie Ploegendiensttoeslag is enkel voor het ongemak van ploegendiensten
Verzamel je toekomstige takenpakket en de voorgestelde compensatie (al aanwezig)
Kijk of er een mogelijkheid is om overige functies en takenpakket te achterhalen en koppel daar een salaris aan.

Op basis van die factoren kan je het gevoel wat weghalen en meer op de feiten gaan sturen.

De toeslagen die wegvallen kan je inderdaad als salaris zie (en dat is het natuurlijk ook) maar die toeslagen krijg je enkel en alleen omdat je volgens het CAO op minder wenselijke tijden werkt met potentieel wisselende tijdslots, dat zegt niets over jouw kwaliteiten. Als die minder wenselijke tijden vervallen hoef je daar ook niet meer voor gecompenseerd worden. Dit is niet iets wat je direct moet willen vermengen met de nieuwe beloning. Begrijpbaar dat het potentieel pijn doet door het lagere salaris maar daarnaast zie je juist dat er vaak een bepaalde - veelal gerelateerd aan verloning - limiet zit aan functies die in ploegendiensten werken, je gaat dus ergens een keer een keuze moeten maken welk pad je wil bewandelen.

• lactaxative
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 08:54
Tegenvoorstel: schaal omhoog, zelfde trede.

Ik begrijp niet helemaal welke sector dit is, maar in mijn ogen is dat niet meer dan normaal. Een trede omhoog betekent alleen maar dat je eerder aan de max zit. Afhankelijk van je leeftijd is (hoeveel tredes er nog zijn), kan een trede omhoog weleens heel weinig opleveren lange termijn.

En je vooral niet laten afschepen met protocol dit functie-indeling dat. Het is een nieuwe functie en jij bent een goeie.

• 6820s

6820s

I Have No Greeting!

Topicstarter
Napo schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 17:09:
[...]
....
Begrijpbaar dat het potentieel pijn doet door het lagere salaris maar daarnaast zie je juist dat er vaak een bepaalde - veelal gerelateerd aan verloning - limiet zit aan functies die in ploegendiensten werken, je gaat dus ergens een keer een keuze moeten maken welk pad je wil bewandelen.
Zo had ik er nog niet over nagedacht, dat is wel iets om in het achterhoofd te houden m.b.t.. de toekomst.
-----
naast alle obvious antwoorden, was ik tevens op zoek naar mensen met eventuele soortgelijke ervaringen.
zullen er misschien niet veel zijn, het is dan ook niet schandalig wat er gebeurt alleen heel erg jammer.
hopen dat ze in gulden middenweg wat zien zitten.
dat laat ik t.z.t. nog wel weten voor de geïnteresseerde

• 6820s

6820s

I Have No Greeting!

Topicstarter
lactaxative schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 17:18:
Tegenvoorstel: schaal omhoog, zelfde trede.

Ik begrijp niet helemaal welke sector dit is, maar in mijn ogen is dat niet meer dan normaal. Een trede omhoog betekent alleen maar dat je eerder aan de max zit. Afhankelijk van je leeftijd is (hoeveel tredes er nog zijn), kan een trede omhoog weleens heel weinig opleveren lange termijn.

En je vooral niet laten afschepen met protocol dit functie-indeling dat. Het is een nieuwe functie en jij bent een goeie.
mooi gezegd, dit print ik uit en neem ik mee ;)

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 08:57
Wat je vroeger verdiende is voor je werkgever misschien niet zo relevant als voor jou. Zij betalen voor een bepaald resultaat natuurlijk. Als jij vindt dat je meer waard bent dan dat ze je willen betalen, is dat een prima basis voor een gesprek over zowel inhoud als beloning.
Je kan gewoon zelf een lijstje maken met pluspunten.
Ga woensdag het gesprek aan op deze basis:

- je houdt wel van een uitdaging
- je vind de functie inhoudelijk leuk
- de geboden compensatie past niet bij jouw werkzaamheden en verantwoordelijkheid, omdat:
a, b, c, ...

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@6820s Weiger je toch de opslag, en blijf je (zoals je zelf zegt) de toeslagen houden.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Frieda
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Misschien valt er wat anders te onderhandelen, bijvoorbeeld een opleidingsbudget? Denk aan een Lean6Sigma Green Belt of een Black Belt, zoiets. Daar kan je ook bij andere werkgevers goed mee terecht.

• 6820s

6820s

I Have No Greeting!

Topicstarter
Frieda schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 17:46:
Misschien valt er wat anders te onderhandelen, bijvoorbeeld een opleidingsbudget? Denk aan een Lean6Sigma Green Belt of een Black Belt, zoiets. Daar kan je ook bij andere werkgevers goed mee terecht.
ik heb liever harde knaken en die lean troep hoef ik niet :+ , maar bedankt voor de tip

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online

t_captain

Moderator General Chat
Investeren in je toekomst kan ook heel waardevol zijn. En waar salarissen vaak zijn gekoppeld in een systeem wat maar beperkte ruimte biedt, is opleidingsbudget een verbreding van de scope van je onderhandelingen.

• KopjeThee
  • Registratie: maart 2005
  • Niet online
Op zich wel logisch dat je toeslag verdwijnt.
Je kunt natuurlijk bij een nieuwe functie gewoon onderhandelen. Wees daarin niet onrealistisch, maar vooral ook niet te bang. Misschien kan je om 400 euro vragen ipv 50 euro. (denk vooraf even na over je bijbehorende "sales pitch" voor tijdens het gesprek). Succes!

• paul-s83
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 16-06 08:32

Ik mag dus bedrijfsprocessen verbeteren wat resulteert in minder storingen en meer productie uren = beter voor het bedrijf.
6820s schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 17:48:
[...]

ik heb liever harde knaken en die lean troep hoef ik niet :+ , maar bedankt voor de tip
8)7

Hoe wil je dit gaan doen dan? Op de achterkant van een bierviltje? Heb je zelf alle wijsheid al in huis?

Zo'n beetje iedereen die ook maar iets met "bedrijfsprocessen verbeteren" wilt gaan ondernemen zou op zijn minst een basiscursus Lean / Green belt (of een soortgelijke methodiek) moeten volgen.

Als je voor aanvang voor de functie als zo negatief over in dit geval Lean of het volgen van een andere opleiding die jouw functie een stuk makkelijker gaat maken zou ik eieren voor mijn geld kiezen en lekker in ploegen blijven werken :) .

[Voor 3% gewijzigd door paul-s83 op 24-10-2018 22:51]

2020 MPB 13" 8GB 512gb | iPad 2020 128 GB | iPhone 12 64 GB | ATV 4K | Watch Series 2 | Synology DS213

• joke_name
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 14-06 22:12
Ik zou trouwens even een goede salarisberekening op jaarbasis zelf maken of laten maken.

Ploegentoeslag geldt voor de uren dat je werkt.
Wanneer je op vakantie bent krijg je geen ploegentoeslag uit betaald, je salaris verhoging in je nieuwe functie wel.

Hierbij een rekenvoorbeeld:

Je krijg 400 euro ploegentoeslag per maand.

Je hebt 5 weken per jaar vakantie. Dus door je vakantie loop je 500 euro ploegentoeslag mis.

Totaal ontvang je 4300 euro ploegentoeslag (4800-500).
Dat zou beteken dat je ongeveer 358 euro per maand er bij zou moeten krijgen.

• St@m
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 08:37

St@m

@ Your Service

Op de man is niet nodig.

[Voor 95% gewijzigd door Ardana op 25-10-2018 13:40]

• 6820s

6820s

I Have No Greeting!

Topicstarter
joke_name schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 23:02:
Ik zou trouwens even een goede salarisberekening op jaarbasis zelf maken of laten maken.

Ploegentoeslag geldt voor de uren dat je werkt.
Wanneer je op vakantie bent krijg je geen ploegentoeslag uit betaald, je salaris verhoging in je nieuwe functie wel.

Hierbij een rekenvoorbeeld:

Je krijg 400 euro ploegentoeslag per maand.

Je hebt 5 weken per jaar vakantie. Dus door je vakantie loop je 500 euro ploegentoeslag mis.

Totaal ontvang je 4300 euro ploegentoeslag (4800-500).
Dat zou beteken dat je ongeveer 358 euro per maand er bij zou moeten krijgen.
N.v.t. krijg toeslag gewoon. Doorbetaald tijdens vakantie

• 6820s

6820s

I Have No Greeting!

Topicstarter
paul-s83 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:50:
[...]

[...]

8)7

Hoe wil je dit gaan doen dan? Op de achterkant van een bierviltje? Heb je zelf alle wijsheid al in huis?

Zo'n beetje iedereen die ook maar iets met "bedrijfsprocessen verbeteren" wilt gaan ondernemen zou op zijn minst een basiscursus Lean / Green belt (of een soortgelijke methodiek) moeten volgen.

Als je voor aanvang voor de functie als zo negatief over in dit geval Lean of het volgen van een andere opleiding die jouw functie een stuk makkelijker gaat maken zou ik eieren voor mijn geld kiezen en lekker in ploegen blijven werken :) .
Ik ben niet negatief, en handboekjes zoals lean six sigma en noem alles maar op verander je bij DIT bedrijf vrij weinig mee, ik kan hier uren over praten maar dat doen we niet.
Als je mij of t bedrijf niet kent is dit redelijk kort door de bocht.

• St@m
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 08:37

St@m

@ Your Service

6820s schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 23:07:
[...]

Ik ben niet negatief, en handboekjes zoals lean six sigma en noem alles maar op verander je bij DIT bedrijf vrij weinig mee, ik kan hier uren over praten maar dat doen we niet.
Ik ben benieuwd of je er just in time achter komt dat het geen handboekjes zijn. Je krijgt een leuke uitdaging (denk ik dan), en dan ga je bij voorbaat alle methodieken van procesverbetering al uitsluiten. Ik ben erg benieuwd wat je eerste stap is :)

[Voor 15% gewijzigd door St@m op 24-10-2018 23:11]

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 07:38

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Beetje zurige smaak krijg ik wel van je insteek; toen je nog ploegleider was heb je wel wat inzet getoond. Is ook opgepikt door je werkgever.

Ze hebben zelfs een functie voor je gecreëerd, met een potentieel positiever carrière pad dan een ploegendienst eindstation.

Ik lees door de regels door realibility engineer. Een functie die als je het goed aanpakt goed te gelde kan maken.

Maar daarna heb je het er lekker van genomen; op vakantie en afwachten.

Nu puntje bij paaltje komt zit je een beetje te mopperen dat ze je afschepen met 1 hogere trede.

Tja je heb het nu zelf in je handen hoe zwaar die functie gewogen gaat worden. Als je nu alleen maar gaat piepen dat je hoger gewaardeerd moet worden terwijl je nu zelf niet het stralende voorbeeld bent van enthousiasme en nog niets hebt laten zien zou ik je niet serieus nemen.

Dat gaat m zo niet worden denk ik.

Ik zou toch even een plannetje uitwerken hoe je je ontwikkeling in je nieuwe functie voor je ziet en wanneer je functie gewogen gaat worden met bijbehorend salaris plaatje. En dat voor leggen aan je manager.

[Voor 3% gewijzigd door Barrycade op 24-10-2018 23:26]

• 6820s

6820s

I Have No Greeting!

Topicstarter
St@m schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 23:09:
[...]

Ik ben benieuwd of je er just in time achter komt dat het geen handboekjes zijn. Je krijgt een leuke uitdaging (denk ik dan), en dan ga je bij voorbaat alle methodieken van procesverbetering al uitsluiten. Ik ben erg benieuwd wat je eerste stap is :)
Zie: ik kan hier uren over praten maar dat doen we niet ™

• 6820s

6820s

I Have No Greeting!

Topicstarter
Barrycade schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 23:25:
Beetje zurige smaak krijg ik wel van je insteek; toen je nog ploegleider was heb je wel wat inzet getoond. Is ook opgepikt door je werkgever.

Ze hebben zelfs een functie voor je gecreëerd, met een potentieel positiever carrière pad dan een ploegendienst eindstation.

Ik lees door de regels door realibility engineer. Een functie die als je het goed aanpakt goed te gelde kan maken.

Maar daarna heb je het er lekker van genomen; op vakantie en afwachten.

Nu puntje bij paaltje komt zit je een beetje te mopperen dat ze je afschepen met 1 hogere trede.

Tja je heb het nu zelf in je handen hoe zwaar die functie gewogen gaat worden. Als je nu alleen maar gaat piepen dat je hoger gewaardeerd moet worden terwijl je nu zelf niet het stralende voorbeeld bent van enthousiasme en nog niets hebt laten zien zou ik je niet serieus nemen.

Dat gaat m zo niet worden denk ik.

Ik zou toch even een plannetje uitwerken hoe je je ontwikkeling in je nieuwe functie voor je ziet en wanneer je functie gewogen gaat worden met bijbehorend salaris plaatje. En dat voor leggen aan je manager.
Wauw

• Reptile209
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 07:57

Reptile209

- gers -

Je kan ook nog een voorstel doen dat als je na bijvoorbeeld een jaar (of halfjaar) bepaalde doelen hebt gehaald, je dan alsnog een verhoging van X krijgt. Wel SMART uitwerken, anders krijg je daar gedonder over.
Dat geeft het bedrijf en jouzelf wat meer tijd om te constateren dat jij goed en productief kunt presteren op deze nieuwe (!) functie. Als je dan na die periode je doelen hebt gehaald, heb je de (vaste) hogere beloning ook verdiend.

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

• Limbeckx
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 16-06 19:54
Ik vraag mij af op basis waarvan je het gevoel krijgt dat het een promotie is. Ik persoonlijk ken geen promoties de bruto 50 euro opleveren. Zal de sector wel zijn...

• 6820s

6820s

I Have No Greeting!

Topicstarter
Limbeckx schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 23:40:
Ik vraag mij af op basis waarvan je het gevoel krijgt dat het een promotie is. Ik persoonlijk ken geen promoties de bruto 50 euro opleveren. Zal de sector wel zijn...
Dit dus

• paul-s83
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 16-06 08:32
6820s schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 23:07:
[...]

Niks kort door de bocht. Als je bedrijfsprocessen wilt gaan verbeteren ontkom je er niet aan dat je daarvoor met een gedegen projectplan op de proppen komt. Lean is niet de heilige graal, je kan ook een andere methodologie gebruiken die beter bij het type bedrijf of bij de bedrijfscultuur past. Het geeft je gewoon een duidelijke structuur mee hoe je je project aanvliegt, welke tools je daarvoor kan gebruiken en inzichtelijk maakt wat de verbetering juist is geweest, uitgedrukt in bijv geld, tijd of aantal fouten.

Is lean niks voor jullie bedrijf, dan is wellicht een cursus Change management iets voor je? Verandering leidt vaak tot weerstand. Als jij met goede verbeteringen en aanpassingen op de proppen komt die je wilt doorvoeren dan zal je ook daarvoor gebruik moeten maken van handige technieken om dit mogelijk te maken.

Daarnaast ben ik wel van mening dat er nog een iets betere financiele vergoeding tegenover mag staan. Ze vragen niet voor niks naar jou om dit te gaan doen, toch?

2020 MPB 13" 8GB 512gb | iPad 2020 128 GB | iPhone 12 64 GB | ATV 4K | Watch Series 2 | Synology DS213

• TomsDiner
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 23:57
Even in de gaten houden:

Toeslagen klinken interessant, maar...
  • Toeslagen zijn geen loon.
  • Een loonsverlaging mag normaal niet, een toeslag afpakken wel.
  • Toeslagen gaan niet mee n WW rechten, worden niet doorbetaald bij ziekte, geen pensioenopbouw over
  • Niet in basis vakantiegeld
Daarnaast is de afgelopen 20 jaar al vaker gebleken dat toeslagen van overheidswege verboden kunnen worden, of dat de belastingdienst de belastbaarheid opeens ongunstig aanpast.

Wat je ook doet, kijk of je je toeslag (gedeeltelijk) om kan buigen naar loon.

Ik heb als salarisadministrateur meerdere malen meegemaakt dat werknemers juist van hun toeslagen afwouden als dat een relatief groot gedeelte van het salaris was. Het nettoloon lijkt zo lekker hoog bij een laag bruto loon, maar de vakbond adviseert de werknemers er toch maar echt loon bij te vragen.

[Voor 20% gewijzigd door TomsDiner op 24-10-2018 23:47]

• Limbeckx
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 16-06 19:54
Ik lees het zo (maar kan het ook 100% mis hebben): twee andere tl's gaan weg. Ze benoemen drie nieuwe tl's. Dat opzich is al vreemd. Waarom blijf jij geen tl. Vervolgens geven ze jou een nieuwe functie die eigenlijk niet bestaat om je vervolgens met praktisch geen voordeel af te schepen. Klinkt als promotie richting de deur naar buiten...

• 6820s

6820s

I Have No Greeting!

Topicstarter
Limbeckx schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 23:46:
[...]

Ik lees het zo (maar kan het ook 100% mis hebben): twee andere tl's gaan weg. Ze benoemen drie nieuwe tl's. Dat opzich is al vreemd. Waarom blijf jij geen tl. Vervolgens geven ze jou een nieuwe functie die eigenlijk niet bestaat om je vervolgens met praktisch geen voordeel af te schepen. Klinkt als promotie richting de deur naar buiten...
Snap ik maar lang verhaal kort, de ena-hoogste krijgt handjevol taken erbij.
Het is geen exit verhaal

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
6820s schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 16:19:
ik heb direct gezegd dat ik het er niet mee eens ben, maar daar viel een beetje een stilte en werd geen counter voorstel gedaan
Neem het heft zelf in handen en zorg er zelf voor dat je je huiswerk doet/gedaan hebt voor het volgende gesprek. Zorg er voor dat je een gedegen voorstel hebt waar vooral het bedrijf de positieve punten van moet horen. Het gaat er tenslotte om dat het bedrijf er op vooruit gaat en niet alleen jijzelf.

Dus, naar de tekentafel en ontwerp een fatsoenlijk plaatje waar je werkgever iets mee kan en waar die iets aan heeft. Alleen maar protesteren omdat je het ergens niet mee eens bent is niet genoeg.

• Godlikev
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 14-06 19:01
Zoiets heeft mijn vader ook wel eens meegemaakt, hij noemt het ook vaak als voorbeeld: Als vertegenwoordiger kreeg die promotie naar hoofdvertegenwoordiger, maar geen salarisverhoging, slechts een schouderklopje. Dit heeft die toen ook snel recht laten zetten dmv een flinke salarisverhoging, dat is wat telt. Maakt niet uit welke naam je er op plakt.

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Godlikev schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 00:22:
Zoiets heeft mijn vader ook wel eens meegemaakt, hij noemt het ook vaak als voorbeeld: Als vertegenwoordiger kreeg die promotie naar hoofdvertegenwoordiger, maar geen salarisverhoging, slechts een schouderklopje. Dit heeft die toen ook snel recht laten zetten dmv een flinke salarisverhoging, dat is wat telt. Maakt niet uit welke naam je er op plakt.
Same here
Ploegendienst, en daarnaast gevraagd of ik technisch beheer mee wil 'bijhouden'

"omdat het toch eenhobby is, is het wel leuk"
( de zakelijke versie van het handige neefje :| )

In eerste instantie bedankt, maar na een half jaar stonden ze weer aan mijn buro
Er was een collega vertrokken, en of ik niet nog eens wilde nadenken er over.
Eerst ook 54€ bruto erbij, 'onkostenvergoeding'
Bedankt, en schaalverhoging gevraagd ... kon niet, mijn functie kwam dan niet overeen met de 'inschaling'
Nogmaals "prima, dan gaat het over"
3 maanden later werd het vakantietijd, wederom ... Zeg .. heb je al nagedacht ...?

Ik heb het dossier weer teruggestuurd, met alleen de schaalverhoging iets dikker aangezet ...
* FreshMaker zit nu in 8-5 - terwijl op basis van mijn contractfunctie ik in 7-4 zou moeten zitten
Met daarbij wat extra dingetjes zoals laptop en telefoonvergoedingen, bereikbaarheidstoeslagen in de oproepweken.
Scheelt me zo'n 200/300€ bruto ( en mijn toeslagen worden over het bruto berekend, dus ook daar zit "winst"

Inzet moet beloond worden, en niet met een half plakje ham, maar gewoon een goede boterham !

• JT
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 09:08

JT

VETAK y0

Ik denk dat je hier 2 dingen op elkaar betrekt. Maar dat moet je niet doen. Vraag jezelf 2 dingen af:
- Wil je gewone kantooruren werken als je erop achteruit gaat in loon?
- Zo ja, kijk welk loon je acceptabel vind voor je functie en wat je eruit kan halen in onderhandelingen.

Hierna kun je beslissen of je het verschil wat uit de onderhandelingen komt, de moeite waard vind om geen ploegendienst meer te draaien maar wel een potentieel interessantere functie te bekleden met potentieel betere carrierekansen.

Je kan niet zomaar verwachten dat je met een promotie hetzelfde erbij krijgt als je verliest door geen ploegendienst meer te draaien. Je moet die 2 dingen los van elkaar zien.

• sluipschutter
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 29-08-2019
-

[Voor 99% gewijzigd door sluipschutter op 27-01-2019 19:14]

• DonChaot
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 21:34
Ik kan je verhaal ook erg negatief lezen. Je maakt namelijk niet duidelijk wat je doet of waar of wat er eigenlijk aan de hand is. Als twee teamleiders 'hem smeren' en die functies zijn niet op te vullen geeft dat geen positieve indruk van het bedrijf.
De directie besluit de zaken anders aan te pakken en jij past niet meer in het plaatje. Misschien ben je te duur om te ontslaan of hebben ze geen zin in dat traject. Dus maken ze een ander plekje.
Eerst was je leidinggevend, nu niet meer (?) dus minder salaris
Ploegentoeslag vervalt, dit is al genoeg gezegd hier.

Het bespreken van opleidingen leg je wel heel makkelijk naast je neer. Als je diploma's hebt krijg je waarde bij andere bedrijven, je kan dan op een gegeven moment zeggen dat je bij een ander meer krijgt en dat ze dat maar moeten matchen.

Gaan ze trouwens verwachten dat je beschikbaar bent in geval van storingen? Daar zou ik sowieso voorzichtig mee zijn, 52 weken per jaar standby lijkt me niet leuk. Aan de andere kant staat hier ook een vergoeding tegenover (ik ben even de naam kwijt), is dat ook besproken?

Heb je ook al gedacht aan dingen als laptop, telefoon en auto van de zaak. Ik weet niet of het relevant is maar tijdens een reorganisatie is veel mogelijk in mijn ervaring.

Anoniem: 224360

6820s schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 17:48:
[...]

Dan moet je niet afleiden met je verhaal over ploegentoeslag, maar gewoon laten zien wat je waard bent.
Dit is niet meer dan een verkapt, wat is mijn functie waard topic. Die hele ploegentoeslag staat daar los van, want die functie ga je niet meer uitoefenen.

Jij moet gewoon aangeven dat je voor de nieuwe functie salaris x wilt en daarmee naar de werkgever stappen.
Aangezien zij jou in die rol willen zien zullen ze je tegemoet moeten komen als je geen belachelijk voorstel doet. Het helpt dat ze je ook gewoon kennen, al kan dat ook in je nadeel werken bij bepaalde werkgevers....

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
0. Vergeet de toeslag. Je gaat kantoortijden werken en daar past die toeslag niet bij. Vergeet ook niet dat je al ja hebt gezegd op de overstap, ook al was/is nog niet 100% uitgewerkt wat je nou gaat doen. En als laatste: liever met gelijk salaris in een hogere schaal op een lagere trede, dan in de huidige schaal plakken.

1. Maak een lijst van de taken en verantwoordelijkheden zoals jij ze ziet voor de nieuwe functie. Bepaal ook wat jij minimaal ziet als taken/verantwoordelijkheden. De functie moet nog worden gedefinieerd, daar kan je maar beter bij betrokken zijn. Het is belangrijk om een balans te vinden tussen haalbaar, interessant, en gewicht van takenpakket/verantwoordelijkheden. Te zwaar inzetten gaat je opbreken op termijn of kan leiden tot twijfel aan je geschiktheid. Te licht is op de lange termijn waarschijnlijk niet interessant en sluit wellicht niet aan bij een salarisverhoging.

2. Nadat stap 1 is afgerond, kan je pas een onderbouwd verhaal ophangen over salaris. Het is makkelijk roepen dat je meer wil dan 50 euro / maand extra, maar de nieuwe functie moet wel in lijn liggen met je beoogde salaris. Vraag indien nodig om tijd tussen stap 1 en stap 2, zodat je voorbereid de salarisonderhandeling ingaat.

I like bacon!

• 6820s

6820s

I Have No Greeting!

Topicstarter
@Bundin goed verhaal, ik denk dat het hier op neer komt. Thnx

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 16-06 17:51
Daarnaast, als het echt een promotie is dan mag dat ook wel zo voelen.

Een van mijn eerste werkgevers gaf bij promotie altijd minimaal 10% verhoging en soms meer tot minimum van de volgende schaal.

Die 10% regel heb ik altijd ook toegepast en ik zou daar in jouw situatie ook op inzetten.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True