Toon posts:

Macbook - alternatief voor wachtwoorden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Infidel666
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-03 13:03
Mijn moeder is vrij goed met computers en software en ze gebruikt zowel haar smartphone, iPad, als Macbook regelmatig. Haar smartphone gebruikt ze vooral om te appen en af en toe wat te surfen, en voor wandelroutes enzo, en haar iPad voor bijna al het andere. Op beide devices is ze automatisch ingelogd bij alle apps die ze veel gebruikt. Het probleem ontstaat bij haar Macbook. Daar heeft ze geen apps (wat ik af en toe weer even opnieuw moet uitleggen), en ze wil in Safari nergens automatisch ingelogd zijn, en niet eens haar gebruikersnaam onthouden. Dat omdat ze haar Macbook ook gebruikt voor internetbankieren en dan wil ze er verder niks meer op opslaan. Prima, liever dat mijn ouders te voorzichtig zijn met dat soort dingen dan niet voorzichtig genoeg, maar het veroorzaakt inmiddels wat problemen. Haar geheugen wordt minder en daarom heeft ze nu een adressenboekje wat ze gebruikt als wachtwoordenboekje. De manier waarop ze die indeelt verschilt echter nogal eens en sommige dingen zijn moeilijk te vinden.

Mijn vraag
Is er een manier om een soort externe password manager voor haar op te zetten? Ze wil geen password manager gebruiken op de Macbook omdat ze bang is dat die gehackt wordt en dan zo haar bankrekening ook, maar als ik bijvoorbeeld een USB drive zo zou kunnen opzetten dat die alles "automatisch" invult voor haar wanneer die in de computer zit, zou ze dat wel willen. Dan kan ze 'm eruit halen wanneer ze bankzaken wil gaan regelen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het betreft een Macbook Air uit 2015, geloof ik, misschien 2016? Het zou helemaal perfect zijn als het ook op de "huiscomputer" zou werken, een desktop met Windows 8, maar dat zou alleen een mooie bonus zijn.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al wel iets gevonden wat op een USB drive als een soort "two factor authentication" werkt - maar dan moet het eerste wachtwoord nog steeds worden ingevoerd. Dat is dus niet wat ik zoek, ik wil echt het eerste wachtwoord omzeilen zoals met een password manager. Volgens mij moet het ontiegelijk veel makkelijker zijn dan ik denk en is dit typisch een "door de bomen het bos niet meer zien" idee, maar ik kom er oprecht even niet meer uit, dus ik vraag het aan jullie.

Alle reacties

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-03 11:38

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Wat is er mis met een Excel-lijst tekstbestandje met inlogcodes en wachtwoorden per app/site/whatever en die opslaan op de USB-schijf?

Wachtwoorden omzeilen zal niets (legaals) voor bestaan denk ik...

[Voor 5% gewijzigd door Icephase op 24-10-2018 14:23]

• ChristianBurger
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-12-2022
Ik zou gewoon lekker de wachtwoorden opslaan op de Mac. Stel een goed inlog wachtwoord in en je bent helemaal safe.
Vertel dat een Apple computer ontzettend veilig is en (bijna) niet gehackt kan worden.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Infidel666 Ik snap het hele probleem niet, bij welke bank zit ze? Tegenwoordig is het toch bijna allemaal dubbele authencitatie?

Bij de ING moet je betalingen bevestigen met je mobiel, bij de ABN en Rabo heb je een reader nodig.

Lekker meegaan met de tijd en niet zo veel zorgen maken.

[Voor 11% gewijzigd door Greatsword op 24-10-2018 15:50]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• wes-
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-03 15:18
Ik vind je moeder's oplossing eigenlijk heel goed! Dat zouden meer mensen moeten doen _/-\o_ Misschien wat beter organiseren en het boekje ergens onopvallend plaatsen?

Zelf zou ik Apple's password keychain gebruiken en de Macbook standaard encrypten, maar als je moeder wachtwoord managers etc niet vertrouwd maar haar papieren methode wel dan zou ik dat mooi zo laten.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:24
volgens mij kun je wachtwoorden prima op laten slaan in icloud.
maar of dat ook lekker werkt tussen ipad, macbook en iphone....

...

• Infidel666
wes- schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 16:23:
Ik vind je moeder's oplossing eigenlijk heel goed! Dat zouden meer mensen moeten doen _/-\o_ Misschien wat beter organiseren en het boekje ergens onopvallend plaatsen?

Zelf zou ik Apple's password keychain gebruiken en de Macbook standaard encrypten, maar als je moeder wachtwoord managers etc niet vertrouwd maar haar papieren methode wel dan zou ik dat mooi zo laten.
Het boekje is op zich best goed ingedeeld, maar haar desktop is boven en de macbook gebruikt ze beneden. Inmiddels is de gezondheid ook dusdanig dat traplopen steeds meer een berg wordt om tegenop te zien en het boekje zwerft dus regelmatig ergens tussen verdiepingen. Haar geheugen (en warrigheid :+ ) zorgt er ook voor dat ze niet altijd alles noteert. Daarom hoopte ik op een soort USB oplossing die dan gewoon standaard in de macbook kan, even eruit voor bankzaken en daarna er weer in. 't Boekje kan dan boven blijven liggen.

@de rest: Ik kan haar vertellen wat ik wil maar dat gaat haar er echt niet van overtuigen de ingebakken password manager te gebruiken. Ze wil gebruikersnamen al niet eens onthouden. Ik ga haar ook niet pushen iets extra te begrijpen of iets te doen waar ze zich niet prettig bij voelt - ik wil het makkelijker maken voor haar, niet moeilijker. Is er geen mogelijkheid een password manager op een USB drive te zetten ofzo? Als het standaard in een Macbook kan zitten moet er toch ook een optie op een USB disk in elkaar te draaien te zijn?

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:45

Kettrick

Rantmeister!

Infidel666 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 00:00:
[...]

Het boekje is op zich best goed ingedeeld, maar haar desktop is boven en de macbook gebruikt ze beneden. Inmiddels is de gezondheid ook dusdanig dat traplopen steeds meer een berg wordt om tegenop te zien en het boekje zwerft dus regelmatig ergens tussen verdiepingen. Haar geheugen (en warrigheid :+ ) zorgt er ook voor dat ze niet altijd alles noteert. Daarom hoopte ik op een soort USB oplossing die dan gewoon standaard in de macbook kan, even eruit voor bankzaken en daarna er weer in. 't Boekje kan dan boven blijven liggen.

@de rest: Ik kan haar vertellen wat ik wil maar dat gaat haar er echt niet van overtuigen de ingebakken password manager te gebruiken. Ze wil gebruikersnamen al niet eens onthouden. Ik ga haar ook niet pushen iets extra te begrijpen of iets te doen waar ze zich niet prettig bij voelt - ik wil het makkelijker maken voor haar, niet moeilijker. Is er geen mogelijkheid een password manager op een USB drive te zetten ofzo? Als het standaard in een Macbook kan zitten moet er toch ook een optie op een USB disk in elkaar te draaien te zijn?
Je kan proberen 1Password te gebruiken en dan de vault op een USB stick te zetten, of dat werkt en de data ontoegankelijk maakt als de stick niet aanwezig is zal je uit moeten proberen. anders kan je keypass overwegen, dat is een soortgelijk programma dat gewoon op een bestand werkt, en dat kan je op een USB stick zetten.

• Infidel666
Kettrick schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 02:40:
[...]

Je kan proberen 1Password te gebruiken en dan de vault op een USB stick te zetten, of dat werkt en de data ontoegankelijk maakt als de stick niet aanwezig is zal je uit moeten proberen. anders kan je keypass overwegen, dat is een soortgelijk programma dat gewoon op een bestand werkt, en dat kan je op een USB stick zetten.
Top, ga ik dat even bekijken!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
LastPass werkt ook prima, ook op de iPad en iPhone. Eén wachtwoord onthouden waarna LastPass het betreffende wachtwoord invult voor je. Het is alleen eenmalig alle wachtwoorden er in zetten, wat voorgesteld wordt zodra je ergens inlogt.

Verder kun je je iCloud prima gebruiken om inloggegevens op te slaan, mits ze alleen Apple apparaten gebruikt. Daarna kan ze op de andere apparaten inloggen met haar vingerafdruk.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee