Mijn moeder is vrij goed met computers en software en ze gebruikt zowel haar smartphone, iPad, als Macbook regelmatig. Haar smartphone gebruikt ze vooral om te appen en af en toe wat te surfen, en voor wandelroutes enzo, en haar iPad voor bijna al het andere. Op beide devices is ze automatisch ingelogd bij alle apps die ze veel gebruikt. Het probleem ontstaat bij haar Macbook. Daar heeft ze geen apps (wat ik af en toe weer even opnieuw moet uitleggen), en ze wil in Safari nergens automatisch ingelogd zijn, en niet eens haar gebruikersnaam onthouden. Dat omdat ze haar Macbook ook gebruikt voor internetbankieren en dan wil ze er verder niks meer op opslaan. Prima, liever dat mijn ouders te voorzichtig zijn met dat soort dingen dan niet voorzichtig genoeg, maar het veroorzaakt inmiddels wat problemen. Haar geheugen wordt minder en daarom heeft ze nu een adressenboekje wat ze gebruikt als wachtwoordenboekje. De manier waarop ze die indeelt verschilt echter nogal eens en sommige dingen zijn moeilijk te vinden.
Mijn vraag
Is er een manier om een soort externe password manager voor haar op te zetten? Ze wil geen password manager gebruiken op de Macbook omdat ze bang is dat die gehackt wordt en dan zo haar bankrekening ook, maar als ik bijvoorbeeld een USB drive zo zou kunnen opzetten dat die alles "automatisch" invult voor haar wanneer die in de computer zit, zou ze dat wel willen. Dan kan ze 'm eruit halen wanneer ze bankzaken wil gaan regelen.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Het betreft een Macbook Air uit 2015, geloof ik, misschien 2016? Het zou helemaal perfect zijn als het ook op de "huiscomputer" zou werken, een desktop met Windows 8, maar dat zou alleen een mooie bonus zijn.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al wel iets gevonden wat op een USB drive als een soort "two factor authentication" werkt - maar dan moet het eerste wachtwoord nog steeds worden ingevoerd. Dat is dus niet wat ik zoek, ik wil echt het eerste wachtwoord omzeilen zoals met een password manager. Volgens mij moet het ontiegelijk veel makkelijker zijn dan ik denk en is dit typisch een "door de bomen het bos niet meer zien" idee, maar ik kom er oprecht even niet meer uit, dus ik vraag het aan jullie.
Mijn vraag
Is er een manier om een soort externe password manager voor haar op te zetten? Ze wil geen password manager gebruiken op de Macbook omdat ze bang is dat die gehackt wordt en dan zo haar bankrekening ook, maar als ik bijvoorbeeld een USB drive zo zou kunnen opzetten dat die alles "automatisch" invult voor haar wanneer die in de computer zit, zou ze dat wel willen. Dan kan ze 'm eruit halen wanneer ze bankzaken wil gaan regelen.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Het betreft een Macbook Air uit 2015, geloof ik, misschien 2016? Het zou helemaal perfect zijn als het ook op de "huiscomputer" zou werken, een desktop met Windows 8, maar dat zou alleen een mooie bonus zijn.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al wel iets gevonden wat op een USB drive als een soort "two factor authentication" werkt - maar dan moet het eerste wachtwoord nog steeds worden ingevoerd. Dat is dus niet wat ik zoek, ik wil echt het eerste wachtwoord omzeilen zoals met een password manager. Volgens mij moet het ontiegelijk veel makkelijker zijn dan ik denk en is dit typisch een "door de bomen het bos niet meer zien" idee, maar ik kom er oprecht even niet meer uit, dus ik vraag het aan jullie.